راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری اسلامی بر مبنای اصل شریک بودن در سود و زیان است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که هنوز از تمام پتانسیل‌های بانکداری بدون ربا آنگونه که شایسته است بهره کافی نبرده‌ایم، گفت: باید به دنبال تنوع بخشیدن به ابزارها و محصولات بانکداری بدون‌ ربا در بازار پولی باشیم.

محمود بهمنی افزود: نزدیک به سه دهه از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در کشور ما می‌گذرد و در این مدت نظام بانکی کشور تلاش کرده است فعالیت‌های خود را در جهت تحقق نظام بانکداری اسلامی در جامعه به ثمر رساند.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید به نظام بانکداری بدون ربا همانند هر نظام دیگری به عنوان یک نظام در حال رشد و تکامل نگاه شود و چون بانکداری بدون ربا در مقایسه با بانکداری متعارف هنوز جوان است و مراحل ابتدایی رشد و تکامل خود را طی می‌کند، بنابراین نمی‌توان گفت که هم اکنون از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بانکداری بدون ربا استفاده می‌شود.

بهمنی درباره ویژگی‌های بانکداری بدون ربا اظهار داشت: بانکداری بدون ربا را می‌توان ارائه دهنده خدمات بانکی بر اساس احکام فقهی معاملات دانست، که شاخه‌ای از احکام شریعت مقدس اسلام است.

بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا بر مبنای اصل شریک بودن در سود و زیان

بهمنی گفت: بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا بر مبنای اصل شریک بودن در سود و زیان شکل گرفته و نخستین هدف آن در نظام اقتصادی تامین عدالت اجتماعی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بانکداری بدون ربا بیشتر بر بخش‌های حقیقی اقتصاد و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها تاکید می‌شود و مهمترین اصل در بانکداری بدون ربا، تقسیم سود و زیان حاصل از معامله و پرهیز از پرداخت ربا یا بهره پول است.

بهمنی با تاکید بر لزوم تنوع بخشیدن به ابزارها و محصولات بانکداری بدون ربا گفت: باید در چارچوب ضوابط قانونی و شرعی برای افزایش و تنوع بخشیدن به محصولات و خدمات بانکداری اسلامی اقدام کنیم و امکانات قانونی و شرعی استفاده از ابزارهای دیگر مالی اسلامی، از قبیل مرابحه، انواع صکوک، استصناع، تکافل و بسیاری از عقود دیگر اسلامی فراهم شود.

بهمنی درباره تشکیل شورای فقهی بانکداری اسلامی برای نظارت بر شرعیات بانکداری بدون ربا گفت: یکی از مسئولیت‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات بانکی، از جمله قانون عملیات بانکداری بدون ربا است اما در قانون عملیات بانکی بدون ربا هیچ ارگانی برای نظارت مستمر شرعی بر اجرای قراردادها و عقود و توسعه فعالیت‌های بانکی بدون ربا در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: به همین دلیل، بانک مرکزی از چند سال پیش اقدام به تشکیل شورای فقهی بانکداری اسلامی کرد که یکی از مسئولیت‌های این شورا ارائه پیشنهاد در مورد رفع موانع و مشکلات اجرایی قانون عملیات بانکی بدون ربا و اظهار نظر فقهی در مورد ابزارهای نوین بانکداری اسلامی و چگونگی کاربرد آنها در کشور است.

بهمنی تاکید کرد: البته این شورا بیشتر نقش مشورتی دارد و هنوز از تمام ظرفیت‌های بانکداری بدون ربا استفاده نکرده‌­ایم.

رئیس کل بانک مرکزی در باره اینکه ابزارهای ناشناخته و مغفول مانده در بانکداری بدون ربا کدامند؟ گفت: بانکداری اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که تاکنون از تمام این ظرفیت‌ها و ابزارها استفاده نشده است از جمله می‌توان به انواع محصولات سپرده‌ای، تامین مالی مبتنی بر سهام، تامین مالی مبتنی بر بدهی، بیمه (تکافل) سرمایه گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه اشاره کرد. برخی از این محصولات و خدمات در کشور ما ارائه شده و به مورد اجرا گذاشته شده و برخی دیگر در مرحله بررسی و ایجاد بسترهای لازم برای پیاده سازی است.

 

حضور بانکداری بدون ربا در 100 کشور جهان و جذب 200 میلیون مشتری

بهمنی در خصوص اینکه چگونه بانکداری بدون ربای کشور می‌تواند در عرصه جهانی حضور موفق و تاثیرگذار داشته باشد؛ گفت: هم اکنون موضوع بانکداری بدون ربا و تامین مالی اسلامی به موضوعی مهم در بازارهای پولی و مالی جهان تبدیل شده است. این مهم تا بدانجا پیش رفته که بانک بین المللی (سیتی گروپ) که در بیش از یکصد کشور جهان حضور فعال دارد و بالغ بر 200 میلیون مشتری را جذب کرده است، حساب ویژه‌ای برای بانکداری بدون ربا باز کرده و از سال 1996 تاکنون بیش از 6 میلیارد دلار از عملیات بانکی خود را بر مبنای بانکداری بدون ربا انجام داده است.

وی تصریح کرد: حضور موفق و توجه ویژه جهانیان به بانکداری بدون ربا به اینجا ختم نمی­‌شود. دویچه بانک آلمان، بانک H.S.B.C انگلیس، بانک A.P.N امرو هلند، استاندارد چارتر انگلیس و بانک‌های سوسیته جنرال و B.N.P پاریب در فرانسه نیز در سال‌های گذشته بخش‌های جداگانه و در عین حال ویژه جهت ارائه خدمات بانکی و مالی بر مبنای بانکداری اسلامی تاسیس کرده‌اند.

وی اظهار داشت: بانک‌ها نقش واسطه گری وجوه را بر عهده دارند، پس اندازهای مردم را گردآوری و جذب می­کنند و آنها را به طرح‌های تولیدی و کسب و کارها تخصیص می­دهند.

بهمنی تاکید کرد: ترتیب بانک‌ها در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارها و در نهایت در رشد اقتصادی کشور نقش مهم و اساسی دارند و امروزه کمتر واحد تولیدی بزرگ را در کشور می­توان یافت که از حمایت بانک‌ها برخوردار نبوده باشد و بانک‌ها بیش از توانشان در جهت تحقق اهداف کلان اقتصادی نقش داشته‌اند.

منبع: واحد مرکزی خبر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.