راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی‌رغم ظهور و توسعه بانکداری دیجیتال، مشتریان بریتانیایی همچنان خواهان شعب فیزیکی هستند

با وجود تمام شور و هیجانی که در مورد بانکداری دیجیتال وجود دارد، گزارش شده است که کاربران بریتانیایی هنوز هم ترجیح می‌دهند از شعب بانکداری سنتی بازدید کنند. تمایل کاربران بریتانیایی به شعب بانکی موضوعی است که هرچند عجیب، حقیقت دارد و احتمال می‌رود این روند، دست کم تا پنج سال آتی نیز به همین منوال ادامه داشته باشد.

طی پژوهش اخیری که توسط سی‌ای‌سی‌آی (CACI) صورت گرفته است، متخصصین داده به این نتیجه رسیده‌اند که علیرغم روند رشد پرشتاب بانکداری دیجیتال و موبایلی، حجم بازدید کنندگان از شعب بانکی با شیب بسیار ملایمی در حال کاهش بوده است و تنها چیزی در حدود 1 الی 1.5 درصد از کاربران طی دوره یک‌ساله را در بر می‌گیرد. این تمایل کاربران بریتانیایی به شعب بانکی بدان معنی است که کانال‌های دیجیتال، صرفا تجربه کاربری در مورد بانکداری را تکمیل کرده‌اند تا این‌که آن را به صورت کامل تغییر داده و جایگزین کنند.

بر اساس این گزارش: «اکثریت قریب به اتفاق کاربران رفتارهای چندکاناله از خود نشان می‌دهند و خواستار تراکنش‌ها و تجربه‌های مختلفی از سوی کانال‌های مورد استفاده‌شان هستند».

در کنار این‌که حجم کاربران بازدید کننده از شعب فیزیکی بانکی به تدریج در حال کاهش است، حجم کاربران استقبال کننده از بانکداری موبایلی نیز رو به فزونی گذاشته است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که نسبت کاربران استفاده کننده از اپلیکیشن‌های موبایلی بانکداری تا سال 2024 میلادی مرز 71 درصد را نیز رد خواهد کرد و این در حالی است که طی همین دوره 5 ساله، شاهد کاهش تدریجی کاربران بازدید کننده از شعب فیزیکی تا 55 درصد خواهیم بود.

سی‌ای‌سی‌آی ادعا می‌کند که در حال حاضر، 25 میلیون کاربر بریتانیایی در حال استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی بانکداری برای مدیریت حساب‌های بانکی‌شان هستند و این، بدان معنی است که بانکداری موبایلی برای نخستین بار توانسته حتی از بانکداری اینترنتی نیز پیشی بگیرد.

در این گزارش آمده است: «پیشرفت‌های صورت گرفته در بانکداری موبایلی طی پنج سال اخیر به شکل چشم‌گیری نحوه تعاملات کاربران با حساب‌های بانکی‌شان را دستخوش تغییر کرده است».

در سال 2014 میلادی، درست هنگامی که سی‌ای‌سی‌آی گردآوری این پژوهش را آغاز کرده بود، تنها یک نفر از هر شش نفر از سیستم‌های بانکداری موبایلی استفاده می‌کردند که همین آمار، بانکداری موبایلی را در رده چهارم انواع بانکداری مورد استقبال کاربران بریتانیایی قرار می‌داد. جایگاهی حتی پس از بانکداری مبتنی بر تلفن‌های ثابت!

اما از آن پس، شاهد استقبال بی‌نظیر کاربران از برنامه‌ها و نوآوری بانکداری موبایلی بوده‌ایم. پذیرش سیستم‌های تلفن همراه هوشمند، توسعه بی‌حدوحصر این سیستم‌ها و در نهایت تبدیل شدن آن‌ها به جزئی لاینفک از سبک زندگی کاربران، به رشد بانکداری موبایلی نیز تسری یافته است و در نتیجه، اکنون شاهد استفاده بالغ بر 25 میلیون کاربر بریتانیایی از اپلیکیشن‌های بانکداری موبایلی هستیم. این به این معنی است که در همین نقطه‌ای که در آن ایستاده‌ایم، در سال 2019 میلادی، قریب به نیمی از کاربران دارنده حساب بانکی، از اپلیکیشن‌های موبایلی به منظور مدیریت حساب‌هایشان استفاده می‌کنند.

 در ضمن، بر اساس آن‌چه که در این گزارش آمده است، روند رشد بانکداری دیجیتال می‌تواند ایجاد کننده فرصت‌هایی جدید در فضای سرمایه‌گذاری نیز باشد.

سی‌ای‌سی‌آی معتقد است که نسل جوان، علاقه وافری به وام‌دهی همتا به همتا دارد و همین موضوع می‌تواند یک فرصت بکر برای این حوزه قلمداد شود.

سی‌ای‌سی‌آی اذعان می‌کند که «تنها در سه ماهه ابتدایی سال 2019 میلادی، کاربران بالغ بر 16000 سرچ در مورد وام‌دهی همتا به همتا داشته‌اند».

این در حالی است که چیزی در حدود 36 درصد از این سرچ‌ها، از سوی کاربرانی صورت گرفته‌اند که در دسته‌بندی‌های جوان‌تر جای می‌گیرند؛ هرچند که این دسته دموگرافیکی نیز آه چندانی برای سرمایه‌گذاری در بساط ندارند!

این اعداد و ارقام حاکی از این حقیقت هستند که نسل جوا‌تر، نسبت به کاربران مسن‌تر کمتر از ریسک گزیرانند و به همین دلیل نیز ترجیح می‌دهند تا روش‌های جدیدتری برای سرمایه‌گذاری تجربه کنند تا بازگشت بیشتری برای آن‌ها در پی داشته باشد و در عمل، به سرمایه‌گذاری‌های سنتی معمول قانع نیستند.

در عین حال، جالب است بدانید که افراد بزرگسال با درآمدهای به مراتب بالاتر، دو و نیم برابر بیشتر از جوان‌ترها در مورد وام‌دهی همتا به همتا جست‌وجو کرده‌اند اما کمتر سراغی از وب‌سایت‌های آنلاین مبتنی بر وام‌دهی همتا به همتا گرفته‌اند.

درست با استناد به همین موضوع است که سی‌ای‌سی‌آی ادعا می‌کند «بزرگ‌ترین چالشی که وام‌دهی همتا به همتا با آن دست به گریبان است، درست مثل بسیاری از ساختارشکنی‌های دیگر دیجیتال، دوگانگی است».

نکته اول «میوه‌های پایین دستی درخت» است که اگرچه چیدن آن‌ها راحت‌تر است، اما کیفیت میوه‌های بالایی را ندارند! جوان‌ترها نیز اگرچه قانع کردن آن‌ها، تغییر تمایلات و رفتارهای آن‌ها و حتی انتظارات‌شان از محصولات و خدمات بانکداری بسیار آسان‌تر از کاربرانی است که چند پیراهن بیشتر پاره کرده‌اند، اما این نسل نیز قدرت سرمایه‌گذاری‌های هنگفت را ندارند و نمی‌توانند در بلندمدت صنعت جدید را سرپا نگه دارند. بنابراین، تعلیم و تربیت این کاربران و سوق دادن آن‌ها به سمت بهبود سفر مشتری‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکته دوم افراد سن بالا اما قدرتمند و سرمایه‌داری هستند که سخت می‌شود تغییرشان داد. افرادی که حتی برای جست‌وجو کردن در مورد مفهومی همچون وام‌دهی همتا به همتا نیز با احتیاط عمل می‌کنند و قانع کردن آن‌ها برای همسو شدن با تحولات دیجیتال و نوآوری‌های بانکداری، راهی است بس سخت و طولانی.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.