راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال کریس اسکینر / این کتاب به‌زودی توسط راه پرداخت چاپ می‌شود

کریس اسکینر به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان حوزه فین‌تک بسیار پرانرژی و فعال به نظر می‌رسد. شانزدهمین کتاب او تحت عنوان «جاری‌سازی دیجیتال (Doing Digital)» یکی از دلایل اصلی این انرژی و هیجان است که به‌تازگی منتشر شده است. او با سابقه‌ای چندین و چند دهه از هم‌نشینی با مفاهیم صنعت خدمات مالی و فناوری، اکنون سعی دارد دانسته‌ها و تجربیات خود را در قالب این کتاب به مخاطبینش عرضه کند. The Fintech Times دیداری با او ترتیب داده و حول محوریت این کتاب مصاحبه‌ای با او داشته است که می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.


سوال: موضوع کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال چیست؟


این کتاب در مورد بانک‌ها است. بانک‌هایی که به نظر به معنای واقعی کلمه رو به سوی دیجیتالی‌شدن گذاشته‌اند. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین مسایل این است که هر کسب‌وکاری نیاز دارد وارد عصر دیجیتال و اینترنت شود و این در حالی است که بسیاری از این کسب‌وکارها، قدرت خروج از پیله آنالوگ خود را ندارند. ما تاثیر این روند را پیش‌تر در موسیقی، مسافرت‌ها، سرگرمی‌ها و غیره دیده‌ایم. اینترنت همه کسب‌وکارهای جهان را دستخوش تحول کرده است. اکنون نوبت به بانک‌ها رسیده است تا از این تحول شگرف گذر کنند و من سعی کرده‌ام نگاهی داشته باشم بر تعدادی از بانک‌های مطرح جهان، که به خوبی از عهده این کار برآمده‌اند؛ اعم از جی‌پی مورگان چیس، بی‌بی‌وی‌ای، آی‌ان‌جی، دی‌بی‌اس و بانک تجارت چین، تا ببینم آن‌ها در این زمینه چه کرده‌اند و چگونه این کار را انجام داده‌اند. درس‌هایی که می‌توان از این بانک‌ها گرفت در کتابم به راحتی قابل دسترسی است.


سوال: به نظرتان مهم‌ترین درس‌هایی که می‌توان از این کتاب گرفت چیست؟


اولین نکته این است که یک شرکت، قبل از هرچیز باید مجوز تحول را داشته باشد. شما نمی‌توانید در یک کسب‌وکار تحول ایجاد کنید و به سمت دیجیتال حرکت کنید اگر بخواهید همان روند سابق و معمول خود را ادامه بدهید. در واقع، اگر این بانک‌ها موفق شده‌اند، روندی نامعمول را در پیش گرفته‌اند و اتفاقا همین روندهای نامعمول و جدید نیز در زیرساخت‌ها و مقررات آن‌ها با تمرکز کامل روی تحول تعریف شده‌اند. پس از این مرحله، اکنون شما به یک پلتفرم نیاز دارید. پلتفرمی که بتواند هم‌چون یک سکو کلیه اعضای سیستم را به جلو پرتاب کرده و فاصله کسب‌وکار تا هدف نهایی را کم‌تر کند. در حقیقت، به نظرم مهم‌ترین نکته این کتاب این است که این قبیل کسب‌وکارها، به این حقیقت برسند که تحول چیزی نیست که صرفا با یک سری پروژه و تابع قابل دستیابی باشد، بلکه مستلزم تحولاتی بنیادین در فرهنگ اساسی سازمان و بازسازی زیرساخت‌های سازمانی است.

کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال (Doing Digital) نوشته کریس اسکینر

سوال: فکر می‌کنید این فرایند ساده‌ای باشد؟


به هیچ وجه. این فرایندی است که سال‌ها طول می‌کشد. جالب این‌جا است که بسیاری از این بانک‌ها، پس از ۲۰ سال تحول اکنون تازه به مرحله پذیرش اینترنت رسیده‌اند. این کتاب شامل بیش از ۳۰ درسی است که این بانک‌ها به آن رسید‌ه‌اند به علاوه تجربیاتی که من از این صنعت از دهه ۱۹۸۰ کسب کرده‌ام. بانک‌ها به‌خوبی درک کرده‌اند که تحول، چقدر می‌تواند برایشان حیاتی باشد و راه دستیابی به آن را نیز پیدا کرده‌اند. اگر خلاصه‌ای از این فرایند را بخواهید می‌توان آن را در چهار فاز توصیف کرد:

  • کار روی این‌که چه چیزی باید تغییر کند
  • چگونه باید تغییر کند
  • تغییر کند
  • و سپس بهتر تغییر کند!

دو فاز اول چیزی در حدود یک تا سه سال به طول می‌انجامند. پیاده‌سازی که مرحله سوم است دو الی پنج سال زمان می‌برد و فاز چهارم، تا ابد ادامه خواهد داشت.


سوال: این‌طور که به نظر می‌رسد که کتاب صرفا در مورد بانکداری است؟ درست است؟


هم بله و هم خیر! من عمرم را در ارتباط با فناوری در صنعت خدمات مالی سپری کرده‌ام و با تغییرات و تحولات فرایندهای کسب‌وکار در این صنعت به خوبی آشنا هستم. با این حال، هر کسب‌وکار و شرکتی می‌تواند از این کتاب درس بگیرد. این خیلی جالب است؛ به عنوان مثال، من چندی پیش مقاله فوق‌العاده‌ای در مورد والمارت و تلاشش برای تغییر به منظور رقابت با آمازون خواندم. درس‌هایی که در آن مقاله وجود داشتند، همان‌قدر برای یک سیستم بانکداری قابل استفاده بودند که برای یک خرده‌فروشی. به نظرم این کتاب جدید هم همان‌طور است. کتاب و درس‌های آن حول محوریت بانک‌های قدرتمند، نافذ و کهنه‌کاری است که سعی دارند وارد دنیای دیجیتال شوند، اما می‌تواند به سادگی توسط هر بنگاهی که قصد همسویی با عصر دیجیتال را دارد مورد استفاده قرار بگیرد.


سوال: شما کتاب‌های متعددی پیرامون این موضوع تالیف کرده‌اید. عقاید خودتان در این کتاب جدید چقدر و چگونه تغییر کرده‌اند؟


خب… من از این‌که مدام می‌شنوم همه می‌گویند زمان مرگ بانک‌ها فرا رسیده است، بانک‌ها احمق هستند، بانک‌ها قدرت پیوند با اینترنت را ندارند یا بانک‌ها خسته‌کننده هستند واقعا ناراحت می‌شوم. در حالیکه بانک‌ها تحت تاثیر اینترنت و بازیگران جدید عرصه خدمات مالی تغییرات اساسی کرده‌اند – بیش از ۱۲ هزار شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی نوین و دیجیتال در سراسر جهان وجود دارد که میلیاردها دلار سرمایه جذب می‌کنند صرفا برای این‌که با این بانک‌های منسوخ و خسته کننده رقابت کنند – در نتیجه بانک‌ها به شکل چشم‌گیری تغییر کرده‌اند اما نمرده‌اند یا خسته‌کننده نیستند. آن‌ها فقط به سختی تلاش می‌کنند تغییر کرده و انطباق پیدا کنند. به نظرم سخت‌ترین چیز این است که مطمئن شوید در راهِ درستِ تغییر و انطباق قدم گذاشته‌اید. فکر می‌کنم کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال با طرح برنامه و یک سری سوالات سعی کرده است این اطمینان را در آن‌ها ایجاد کند که می‌توانند این کار را انجام دهند.


و اما سوال آخر: خیلی‌ها شما را به‌عنوان آقای فین‌تک می‌شناسند. این از کجا آمده است؟


اگر بخواهیم رو راست باشم باید بگویم که به اشتباه. من برای دهه‌ها در صنعت خدمات مالی و فناوری مشغول فعالیت بوده‌ام و اوایل دهه 2000 نیز از کارم برکنار شدم. هنگامی‌که به دنبال شغلی مناسب می‌گشتم به تدریج شروع به نوشتن در مورد اقتصاد و فناوری کردم. این‌که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد چه پلتفرم‌هایی در این عرصه خواهیم بود. در سال 2007 میلادی بود که بلاگری را آغاز کردم. روزها در مورد پلتفرم شخصی‌ام تحت عنوان دِفایننسر دات کام می‌نوشتم و به فردی شهرت یافته بودم که می‌دانست آینده اقتصاد و فناوری از چه قرار است، همان چیزی که اکنون فین‌تک خطاب می‌شود. من صرفا فرد درستی بودم که در زمانی درست، در مسیر درستش قرار گرفت تا تغییر کند.

کتاب قطب‌نمای بانکداری دیجیتال (Doing Digital) نوشته کریس اسکینر به‌زودی توسط راه پرداخت منتشر خواهد شد.

منبع The Fintech Times
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.