راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرنوشت ماینینگ در ایران

هفته گذشته همکاران من در راه پرداخت رویدادی در دانشگاه امیرکبیر برگزار کردند که به موضوع ماینینگ از منظر فنی پرداخت. آن چه که در این رویداد مطرح شد را می‌توانید به صورت کامل بخوانید و مشاهده کنید. (اینجا بخوانید و مشاهده کنید)


سوال مهمی که بسیاری می‌پرسند این است که سرنوشت ماینینگ در کشور چه خواهد شد؟ در روزهایی که هستیم افزایش قیمت بیت‌کوین، ورود فیس‌بوک و کسب‌وکارهای مهم فناوری به عرصه رمز ارزها با لیبرا باعث شد بار دیگر بیت‌کوین در کانون توجه قرار گیرد. در ایران به طور خاص و با ورود به فصل تابستان و مشکلات سنتی و نسبتا پابرجای تولید و توزیع برق و افزایش مصرف در تابستان باعث شده ماینینگ در کانون توجه قرار گیرد و حتی رسانه‌های عمومی چه در ایران و چه در خارج از ایران به صورت ویژه به این موضوع بپردازند. این روزها می‌گذرد و کم‌تر چیزی از این روزها در خاطر کسی خواهد ماند؛ سوالی که این روزها مهم است این است که آینده ماینینگ چه خواهد شد؟


با بررسی همه حرف‌هایی که زده شده و همه بگیر و ببندهایی که این روزها رخ داده، در مجموع بعید می‌دانم مجموع افراد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور به این نتیجه رسیده باشند که باید ریشه ماینینگ را خشکاند. با توجه به فعالیت‌های افرادی از بدنه حاکمیت و وجود مراکز ماینینگی مانند فرودگاه پیام قطعا هدف این نیست که ماینینگ در کشور ریشه‌کن شود. با توجه به موقعیت خاص ایران در زمینه تبادلات بین‌المللی ارزی و کالا، قطعا فرصت‌های ماینینگ را از دست نخواهیم داد. اما آن چیزی که طی خواهد شد قانونمند شدن این ماجرا در ایران است.

ببینید: پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین تا پایان تیرماه ۹۸ در گفت‌وگو با ۱۲ فعال ایرانی حوزه رمزارز / چه عواملی باعث روند صعودی قیمت بیت‌کوین شده است؟

استارت‌آپ‌ها در سال‌های گذشته بدون نظارت و چارچوب قانونی مشخص فعالیت کردند و حالا همه نهادهای دولتی و عمومی نسبت به آنها حساس شده‌اند. ماینینگ هم چنین قصه‌ای پیدا کرده و بسیاری از نهادهای دولتی مثل مالیات به چشم چاه نفت جدید به آن نگاه می‌کنند. بنابراین ماینینگ در ایران ادامه می‌یابد ولی عرصه برای فعالیت کسانی که تا امروز تعدادی دستگاه آنت‌ماینر را در یک سوله رها شده به برق متصل کرده بودند تمام خواهد شد. کسانی که می‌توانند در ابعاد بزرگ فعالیت کنند یا حاضرند برق را با هزینه صادراتی بخرند یا طرح‌های فنی برای توسعه ماینینگ به صورت بهینه دارند قطعا از این روزها جان سالم به در می‌برند؛ اما افراد کم تجربه‌ای که ماینینگ را راهی برای یک شبه پول‌دار شدن می‌دانستند به زودی از میدان خارج خواهند شد.


پیش از این هم بارها گفته‌ام که به جای سفته‌بازی در عرصه بیت‌کوین و بلاکچین باید در زمینه آموزش سرمایه‌گذاری کرد. ماینینگ و تریدینگ دو عرصه جذاب ولی کم عمق بلاکچین هستند. قطعا در آینده از این روزها می‌گذریم و اهل فن، ماینینگ و تریدینگ را دست می‌گیرند و کسانی که به دنبال فرصت‌های واقعی رفته‌اند این عرصه را از آن خود می‌کنند. با توجه به موقعیت‌های خاص ایران فرصت‌های بسیاری در کل اکوسیستم بلاکچین وجود دارد.

حتی صحبت‌های فردی مانند لاریجانی را هم باید به پای این گذاشت که خبرنگاری چیزی از او پرسیده و با توجه به این عادت مدیران دولتی ایرانی که نمی‌توانند بگویند نمی‌دانم حرفی خوشایند جمع زده است. این یعنی این که برای افزایش درک ودانش تصمیم‌سازهای ایران باید بیشتر تلاش کرد. هرچند این وظیفه اکوسیستم نیست که درک و دانش قانونمنداران را افزایش دهند ولی چاره‌ای هم نیست.

شبکه توزیع شده که رشد آن آرزوی بسیاری از ماست برای توسعه نیاز به ۱۲ ستون دارد و ماینینگ تنها یکی از ستون‌های آن است. قطعا از این روزها خواهیم گذشت و قطعا ماینینگ جای واقعی خودش را پیدا خواهد کرد. منتها سوال مهم‌تری که باید به آن بپردازیم این است که در چند سال آینده برای الگوریتم اجماع کماکان از روش POW استفاده خواهیم کرد یا روش‌های دیگری که میزان مصرف انرژی کم‌تری دارند خلق می‌شوند؟

مطمئن باشیم این روزها می‌گذرد و کسانی که می‌خواهند کار کنند قطعا در ایران فرصت‌های زیادی را پیدا می‌کنند. تا امروز هم بسیاری از همین وضعیت به خوبی استفاده کردند و در سال‌های آینده هم مطمئن هستم که اهل فن راه اثربخش ماندن را پیدا می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.