راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنچه درباره کریپتوکارنسی لیبرا فیس‌بوک می‌دانیم / 28 شرکت فناوری و پرداخت حامی لیبرا هستند

دیروز خبر ارائه وایت‌پیپر کریپتوکارنسی فیس‌بوک به نام «لیبرا» در رسانه‌ها منتشر شد؛ ارزی که به گفته فیس‌بوک هدفش خرید و ارسال پول به افراد مختلف با کارمزد تقریبا صفر است و بیشتر افراد سراسر جهان که دسترسی به بانک و حساب‌های بانکی ندارند را هدف گرفته و گویا کسانی که حساب فیس‌بوک ندارند هم می‌توانند کریپتوکارنسی این شرکت استفاده کنند.

ببینید: فیس‌بوک سپیدنامه (وایت‌پیپر) کریپتوکارنسی خود به نام «لیبرا» را منتشر کرد

افراد می‌توانند به صورت ناشناس و آنلاین ارز لیبرا را خریدوفروش کنند و یا در برخی فروشگاه‌ها و با کمک اپلیکیشن‌های کیف پول واسطه و یا کیف پول اختصاصی خود فیس‌‌بوک به نام «کیف پول کالیبرا» از این ارز استفاده کنند. کیف پول فیس‌بوک روی واتس‌اپ، مسنجر و خود اپلیکیشن فیس‌بوک ساخته می‌شود.

دیروز و امروز در رسانه‌های مختلف خارجی، خبر انتشار این وایت‌پیپر و جزیئات مربوط به این ارز رمزنگاری‌شده پخش شده است و به مسائل مربوط به تعریف این کریپتوکارنسی، نحوه فعالیت آن، شرکت‌های حامی این پروژه و برخی مسائل رگولاتوری درباره آن پرداخته شده است. در این گزارش می‌خواهیم خلاصه‌ای از آنچه در خبرگزاری‌های مختلف در مورد لیبرا فیس‌بوک گفته شده را بیان کنیم.

روز سه شنبه 18 ژوئن (28 خرداد) فیس‌بوک به همراه 28 شرکت حامی، از وایت‌پیپر کریپتوکارنسی خود، با هدف ایجاد یک پول جدید جهانی و بنیادی برای انجام جدید سرویس‌های مالی، رونمایی کرد. به همین خاطر هم برخی این تکنولوژی جدید را به چشم تهدیدی برای فضای بانکی می‌بینند که با درخواست‌های بسیاری در خصوص مسائل مربوط به رگولاتوری و اقدامات ضدامنیتی مواجه شده است.

اما جدای از مسائل رگولاتوری باید دید که چه هنگام می‌توان از کریپتوکارنسی فیس‌بوک در دنیای واقعی و برای مثال برای خرید یک فنجان قهوه استفاده کرد!؟

دانلود کنید: فایل PDF وایت‌پیپر کریپتوکارنسی فیس‌بوک با نام لیبرا

.

لیبرا چیست؟

تعریف فیس‌بوک از لیبرا یک «ارز جهانی و زیرساخت مالی» است؛ به عبارت دیگر لیبرا یک دارایی دیجیتال است که توسط نسخه جدید بلاکچین فیس‌بوک، ساخته شده است. گویا نام لیبرا از واحد اندازه‌گیری وزن در لاتین می‌آید. علامت اختصار lb برای واحد پوند هم مشتق شده از نام لیبرا است و نماد £ هم به نوعی تزئین‌شده حرف L در کلمه لیبرا است.

به گفته فیس‌بوک لیبرا با هدف انجام ارسال آنی و تقریبا بدون کارمزد در سراسر جهان راه‌اندازی شده است. لیبرا تقریبا براساس اصول اولیه بیت‌کوین ساخته شده ولی لیبرا، برخلاف بیت‌کوین، یک استیبل کوین با پشتوانه‌ای از ارزهای بین‌المللی مانند دلار، یورو و ین است.

.

نظارت بر لیبرا بر عهده کیست؟

تیمی در فیس‌بوک پروژه لیبرا را راه‌اندازی کرد و در ادامه راه، این شرکت پارتنرهای مختلفی را هم اضافه کرد؛ از جمله شرکت‌های بزرگ فناوری و پرداخت مانند مسترکارت، ویزا، پی‌پل، استرایپ، اوبر و غیره و تمام این شرکت‌های حامی به همراه خود فیس‌بوک انجمنی به نام «بنیاد لیبرا» را راه‌اندازی کرد. اما خود فیس‌بوک به طور تمام و کمال کنترل لیبرا را برعهده نخواهد داشت بلکه تنها به عنوان یک عضو از دیگر اعضای این انجمن مشارکت خواهد داشت که گویا این اعضا هرکدام 10 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کردند.

این انجمن، بلاکچین منبع باز لیبرا و پلتفرم توسعه‌دهنده را ارتقا خواهد داد و به گفته فیس‌بوک یک سازمان مستقل و خصوصی در سوئیس است که دو مسئولیت اصلی برعهده دارد: اعتباردهی به تراکنش‌ها روی بلاکچین لیبرا و مدیریت ذخایر لیبرا که سرمایه‌هایی را به مناسبت‌های مختلف اجتماعی اختصاص می‌دهد.

با اینکه خود فیس‌بوک این انجمن را راه‌اندازی کرده اما به گفته این غول رسانه‌های اجتماعی، زمانی که در سال 2020، ارز لیبرا در دسترس عموم قرار بگیرد، فیس‌‌بوک دیگر نقش رهبری نخواهد داشت و این نقش به طور مساوی برای عهده اعضای انجمن خواهد بود.

از طرف دیگر پروژه «کالیبرا» هم که توسط فیس‌بوک راه‌اندازی شده، مسئول تعاملات رمزنگاری‌شده و حفاظت از حریم خصوصی کاربران است و به منظور برقراری این امنیت، باید گفت که پرداخت‌های لیبرا افراد به هیچ وجه با داده‌های فیس‌بوکی آنها ادغام نخواهد شد و هویت واقعی کاربر به تراکنش‌های قابل مشاهده عمومی لیبرای آنها متصل نخواهد بود.

کسانی که می‌خواهند به این انجمن ملحق شوند باید دارای برخی ویژگی‌ها باشند؛ مانند دارا بودن اتصال اینترنت 100Mbps یا بیشتر، مهندسی اطمینان‌پذیری سایت و امنیت سازمانی. همچنین کسب‌وکارها باید به 200 میلیون مشتری در سال برسند و یا از جانب شاخص‌های جهانی مانند S&P جزو 100 پیشرو صنعتی برتر باشند و البته سهم بازار این اعضا هم حائز اهمیت است.

سرمایه‌گذارانی که بر حوزه کریپتو نیز تمرکز دارند باید بیش از یک میلیارد دارایی تحت مدیریت باشند. کسب‌وکارهای فعال در حوزه بلاکچین هم باید حداقل یک سال سابقه کاری و امنیت سازمانی داشته باشند و بیش از 100 میلیون دلار دارایی داشته باشند. همچنین فیس‌بوک سازمان‌های تحقیقاتی مانند دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی را در صورت داشتن برخی ویژگی‌ها هم می‌پذیرد؛ ویژگی‌هایی ازجمله کار کردن در زمینه شمول مالی بیش از پنج سال، دسترسی چند ملیتی به تعداد زیادی از کاربران، جزو 100 سازمان برتر توسط سازمان Charity Navigator و داشتن 50 میلیون بودجه.

.

چطور می‌توان از لیبرا استفاده کرد؟

زمانی که کریپتوکارنسی فیس‌بوک ارائه شد، افراد می‌توانند کیف پول کالیبرا را دانلود کنند که به آنها امکان نگهداری و انتقال این ارز را می‌دهد. افراد می‌توانند با ارائه ارزهای بومی خود، مانند دلار و یورو و ین، ارز لیبرا دریافت کنند. هر زمان که کسی پولی را برای خرید لیبرا ارائه دهد، این پول در حساب بانکی، دست نخورده، سپرده می‌شود؛ به عبارتی تک‌تک ارزش دلاری و یورویی لیبرا در قالب همان دلار و یورو در بانک نگهداری می‌شود.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است چون این نگهداری موجب ایجاد سود می‌شود که با استفاده از این سود می‌توان برای بازپرداخت به سرمایه‌گذاران اولیه این کریپتوکارنسی استفاده کرد. گفته شده است که این ساختار برای تولید تعداد نامحدودی از لیبرا، ساختار مفید و سازنده‌ای است. برخلاف بیت‌کوین که گویا فقط 21 میلیون از آن وجود دارد، تعداد لیبرا نامحدود است و فرایند ایجاد آن هم برخلاف بیت‌کوین به مصرف برق زیادی نیاز ندارد.

کاربران می‌توانند هزینه خرید ارز لیبرا را مستقیما از حساب بانکی خود یا کارت نقدی، پرداخت کنند. هزینه یک واحد لیبرا توسط مجموعه ارزهای جهانی که پشتیبان لیبرا هستند، تعیین می‌شود که مسلما به خار نوسانات قیمت این ارزها، نوسانات جزئی خواهد داشت.

زمانی هم که بخواهید ارز لیبرا را به واحدهای ارزهای بین‌المللی برگردانید، می‌توانید از طریق کیف پول کالیبرا فیس‌بوک این کار را انجام دهید و این پول به یک حساب بانکی یا حساب مالی دیگر، مانند پی‌پل، واریز می‌شود.

.

ریسک‌ها و پاداش‌های ایجاد یک پی‌پل جدید

ورود به عرصه کریپتوکارنسی‌ها برای فیس‌بوک هم فرصت است و هم تهدید. فیس‌بوک وعده حذف کارمزدهای تراکنشی که میان کارت‌های اعتباری رایج است را داده بود و چیزهایی که خرید و فروش می‌شوند به طرز وحشتناکی بر کسب‌وکار فیس‌بوک تاثیر می‌گذارند. اگر شرکت رقیبی مانند گوگل یا یک شرکت دیگر، یک کوین معروف بسازد و روی تراکنش‌ها نظارت داشته باشد، از این طریق می‌تواند بر چیزهایی که مردم خریداری می‌کنند آگاهی پیدا کند و به این ترتیب در بازار میلیاردی فیس‌بوک دخل و تصرف پیدا می‌کنند.

در ضمن 1/7 میلیارد نفری که حساب بانکی ندارند هم ممکن است که هرکسی که به آنها سرویس‌های مالی جایگزین ارائه دهد و ارائه‌دهنده هویت آنلاین به آنها هم باشد، انتخاب کنند و این هدف دیگری است که فیس‌بوک به دنبالش است. ارزهای رمزنگاری‌شده کنونی مانند بیت‌کوین و اتریوم آنطور که باید و شاید به عنوان وسیله تبادل مورد استفاده نمی‌گیرند و باتوجه به اینکه قیمت ثابتی ندارند موجب ایجاد برخی نوسانات می‌شوند و همین موضوع پذیرش این ارزها را به عنوان یک روش پرداختی برای پذیرندگان سخت کرده است اما ارز رمزنگاری‌شده فیس‌بوک با این مشکلات رو به رو نخواهد بود. درواقع فیس‌بوک با کریپتو لیبرا خود به دنبال تکامل پی‌پال است و امیدوار است که لیبرا روش ساده‌تری برای پرداخت، با کارایی بیشتر و کامردز کمتر باشد و دسترسی راحت‌تر و بیشتری برای افراد بدون هیچ حساب بانکی داشته باشد.

.

آیا لیبرا امن است؟

برخی نگرانی‌ها و دغدغه‌های حریم خصوصی وجود دارد و فیس‌بوک دراین مورد گفته است که از فناوری‌هایی جهت جلوگیری از پولشویی و کلاهبرداری استفاده می‌کند. به گفته این شرکت از همان فرایندهای ضدکلاهبرداری و تاییدی استفاده کرده که بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری در فرایندهای خود به کار می‌برند. همچنین سیستم‌های اتوماتیکی وجود دارد که فعالیت‌ها را نظارت می‌کند تا هم از کاربران محافظت شود و هم جلوی رفتارهای کلاهبردارانه گرفته شود.

در این پروژه «پشتیبانی زنده» هم وجود دارد که به کاربرانی که دسترسی به حساب‌هایشان را از دست داده‌اند و یا در فرایند کلاهبرداری پولشان را از دست دادند، کمک می‌کند و حتی فیس‌بوک به افراد ضررکرده بازپرداخت هم انجام می‌دهد.

منابع: تک‌کرانچ، گاردین، نیویورک تایمز و کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.