راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس آکادمی اینترنت اشیا: منطقه آسیا_ اقیانوسیه بزرگ‌ترین بازار برای اینترنت اشیای صنعتی است

سمینار آموزشی اینترنت اشیا با سخنرانی فرزاد ابراهیمی، رئیس آکادمی اینترنت اشیا، سوم تیرماه در سالن اجتماعات پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

در سمینار آموزشی اینترنت اشیا موضوعاتی مانند مفهوم و استانداردهای اینترنت اشیا، کاربردها و روند به‌کارگیری آن در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفت.

فرزاد ابراهیمی، رئیس آکادمی اینترنت اشیا، در ابتدای این سمینار با بیان اینکه مفهوم اینترنت اشیا برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت، گفت: «اینترنت اشیا، برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیا) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی از جمله اینترنت را فراهم می‌کند.»

او با معرفی تعدادی از مؤسساتی که استانداردهای بین‌المللی اینترنت اشیا را تدوین می‌کنند، گفت: «با مراجعه به سایت سازمان ملی استاندارد متوجه خواهید شد ایران در تعریف بسیاری از استانداردهای حوزه‌های مختلف تأثیرگذار بوده است. خوشبختانه حوزه استانداردسازی ربطی به مسائل سیاسی ندارد و کشورها بر اساس سطح فعالیت‌های خود می‌توانند در تدوین استاندارها مؤثر باشند.»

او در ادامه به روند تکاملی اینترنت اشیا، (اینترنت اشیا، چیزها و همه‌چیز) اشاره کرد و درباره آخرین مرحله آن گفت: «در این گام، تکنولوژی ارزان می‌شود و همه چیز قابلیت اتصال به اینترنت و تبادل داده را خواهد داشت. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ اینترنت همه چیز (loE) محقق شود.»

تا سال ۲۰۲۰ آمار استفاده‌کنندگان گوشی‌های هوشمند به چهار میلیارد نفر می‌رسد. ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: « طبق پیش‌بینی‌ها در این سال هر فرد از شش یا هفت وسیله هوشمند استفاده می‌کند. این فرصت مناسبی برای صنعت بانکداری خواهد بود که بتواند شکل ارتباط با مشتریان را بهبود ببخشد.»

ابراهیمی از سه حوزه سلامت، بیمه و بانک به عنوان حوزه‌هایی یاد کرد که در به کارگیری اینترنت اشیا پیشرواند و افزود: «اینترنت اشیا با تراکنش‌های بانکی قابلیت محقق شدن پیدا می‌کند به همین منظور لازم است بانک‌ها زیرساخت‌های استفاده از این تکنولوژی را فراهم کنند.»

.

بزرگ‌ترین بازاراینترنت اشیا کجاست؟

به گفته رئیس آکادمی اینترنت اشیا، بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Tech Navio، منطقه آسیا_ اقیانوسیه بزرگ‌ترین بازار برای اینترنت اشیای صنعتی است؛ زیرا سخت‌افزارهای این تکنولوژی عمدتاً در شرق و جنوب شرقی آسیا تولید می‌شود. همچنین اروپا با استناد به فاکتورهایی مانند مشکلات امنیتی و سختی‌های انتقال تکنولوژی‌های قدیمی به جدید، منطقه‌ای است که با کمترین سرعت، اینترنت اشیا را می‌پذیرد. با این حال انگلستان و آلمان جزو کشورهای کلیدی و پیشرو در بازار اینترنت اشیای صنعتی هستند.

ابراهیمی، در ادامه این سمینار گفت: «از سال ۲۰۱۳ در زمینه اینترنت اشیا در کشور فعالیت‌هایی انجام شده اما حدود یک تا دو سال نسبت به آمار جهانی در این حوزه عقب هستیم.»

.

بانک‌های جهان از اینترنت اشیا چه استفاده‌ای می‌کنند؟

ابراهیمی، به معرفی ۱۲ بانکی پرداخت که از تکنولوژی اینترنت اشیا برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کنند. او درباره Bank of America گفت: « یک بانک چند ملیتی آمریکایی است و با کمک شرکت Fit pay این امکان را برای صاحبان کارت‌های اعتباری فراهم کرده تا بتوانند پرداخت خود را مستقیم از طریق تکنولوژی‌های پوشیدنی در نقاط فروش مجهز به NFC انجام دهند.»

رئیس آکادمی اینترنت اشیا افزود: «بانک Idea، در لهستان یک ناوگان حمل‌ونقل برای دستگاه‌های ATM راه‌اندازی کرده، در این ناوگان خودروها به یک گاوصندوق و دستگاه ATM مجهز هستند و مشتری بدون مراجعه به بانک از طریق اپلیکیشن هوشمند مشخص می‌کند تا ATM برای ارائه خدمات به محل درخواستی او مراجعه کند.»

بانک Citi، در آمریکا دیگر بانکی بود که ابراهیمی آن را معرفی کرد. این بانک از تکنولوژی beacon در برخی از شعبه‌های خود در شهر منتهن استفاده کرده است. در یک مرحله این بانک beacon های بلوتوثی هوشمندی را برای ورود مشتریان به لابی‌های ATM بدون نیاز به کارت استفاده کرد. این بانک همچنین قابلیت صدای بیومتریک را راه‌اندازی کرده که به صورت یکپارچه و خودکار هویت مشتری را در چند ثانیه اول تماس تلفنی تأیید می‌کند.

همچنین به گفته او، بانک Starling در انگلستان این امکان را فراهم کرده تا مشتریان به کمک دستیار صوتی گوگل فعالیت‌های بانکی خود را (امکان بررسی موجودی حساب، بررسی تراکنش، خرید اینترنتی و …) انجام دهند. او از اینترنت اشیا به عنوان ۱۰ تکنولوژی تأثیرگذار بر صنعت بانکداری در سال ۲۰۱۹ یاد کرد.

.

تکنولوژی‌های جدید صنعت بانکداری

او از برخی تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت بانکداری نام برد و درباره آیبیکن (iBeacon) زیر مجموعه اینترنت اشیا که در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل به سراسر جهان معرفی شد، گفت: «بیکن‌ها به دلیل استفاده از بلوتوث هوشمند، انرژی کمتری مصرفی می‌کنند و در مقابل GPS و NFC مصرف باتری گوشی کمتری دارند. این تکنولوژی در همه صنایع از جمله بانکداری، خرده‌فروشی، هتل‌داری و حمل‌ونقل عمومی کاربرد فراوانی دارد.»

ابراهیمی، در ادامه به UBW که می‌تواند از سطح بسیار پایین انرژی برای برقراری ارتباط کوتاه‌برد و پنهای باند بالا در بخش زیادی از طیف رادیویی استفاده کند، RFID که هویت یک شی را در قالب یک شماره سریال منحصربه‌فرد به صورت بی‌سیم و با استفاده از انتقال امواج رادیویی تشخیص می‌دهد و NFC مجموعه استاندارهای مخابرات بی‌سیم در فاصله‌های بسته و کوتاه اشاره کرد. به گفته او ارزش اصلی اینترنت اشیا، تحلیل داده و مدل‌سازی مناسب رفتار مشتری بر اساس داده‌هاست.

رئیس آکادمی اینترنت اشیا گفت: «موسسه بین‌المللی پول و اعتبار در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده ۴۳ درصد متصدیان بانک‌ها و تصمیم‌گیرندگان در حوزه بانکداری با این فناوری آشنا هستند.»

ابراهیمی، در پایان نظارت و جمع‌آوری اطلاعات معاملات مالی مشتریان، مدیریت فرایندهای کسب‌وکار، ارائه اطلاعات و خدمات مناسب با توجه به موقعیت جغرافیایی، تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و احراز هویت مشتریان در زمان ورود به شعبه را از مزایا و کاربردهای مهم اینترنت اشیا در صنعت بانکداری دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.