راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نظارت بر تراکنش‌هایی که در بستر بلاکچین انجام می‌شود از توان بانک مرکزی خارج است / خلاصه‌ای از کارگاه مبانی کریپتوکارنسی در کنفرانس فین‌تک ایران

کارگاه مبانی کریپتوکارنسی در دومین روز از کنفرانس فین‌تک ایران با تدریس سهیل نیکزاد، عضو هیات‌مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک برگزار شد.

نیکزاد در این کارگاه درباره پول (تاریخ، انواع و کاربرد)، شبکه‌ها (تاریخ و انواع شبکه‌های غیرمتمرکز)، بیت‌کوین و بلاکچین (تاریخ، نحوه کارکرد، سوءاستفاده‌ها، قانون‌گذاری و ماینینگ)، رمزنگاری (رمزنگاری متقارن و غیرمتقارن، SHA256 و اعداد بزرگ) و کاربرد رمزارزها (نصب والت، بک‌آپ گیری، انجام تراکنش و بازیابی والت) صحبت کرد.

.

تاریخچه پول

نیکزاد ارائه خود را با مروری بر تاریخچه پول آغاز کرد. او با دسته‌بندی تاریخ پیدایش پول به سه دسته کالایی، رسیدی و فیات (fiat money) به بیان کارکرد و مزایایی هر یک پرداخت.

او درباره فیات گفت: «در گذشته دولت‌ها پول را با پشتوانه فلزات گران‌بها نظیر طلا و نقره چاپ می‌کردند. ایالات متحده در سال ۱۹۷۱ با لغو پیمان برتون وودز اقدام به انتشار پول فیات کرد. این پول ارزش ذاتی ندارد و تنها دلیل استفاده از آن دستور دولت است. در حال حاضر ۹۶ درصد از پول‌های که بانک مرکزی آمریکا چاپ کرده بدون پشتوانه است.»

سهیل نیکزاد، عضو هیات‌مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک
سهیل نیکزاد، عضو هیات‌مدیره انجمن فناوران زنجیره بلوک

نیکزاد از فناوری اطلاعات به عنوان یکی از رهاوردهای فیات یاد کرد که سرعت گردش مالی را افزایش داده است. او گفت: «انتشار پول بدون پشتوانه باعث شد کشورهایی که زیاد پول چاپ کردند ورشکسته شوند. در سال ۲۰۰۸ صد بانک در آمریکا به صورت زنجیره‌ای اعلام ورشکستی کردند.»

.

آغاز بلاکچین

ساتوشی ناکاماتو در سال ۲۰۰۸ با انتشار وایت پیپیری پیشنهاد راه‌اندازی پروژه‌ای به نام بیت‌کوین بر بستر شبکه غیر متمرکز بلاکچین را داد. او با بیان این مطالب تاکید کرد که هویت ساتوشی تا کنون فاش نشده و تمام چیزی که توسط او منتشر شده کمتر از ۴۲۰KB تکست است.

نیکزاد از شبکه‌ای به نام نظیر به نظیر (Peer to Peer) یاد کرد و گفت: «در سیستم‌های متمرکز زمانی که ظرفیت افراد دو برابر می‌شود سرمایه‌گذاری نیز باید مطابق با آن افزایش پیدا کند اما در سیستم نظیر به نظیر هر فردی که به شبکه اضافه می‌شود سرمایه خود را نیز می‌آورد.»

.

امنیت تراکنش‌های بیت‌کوین

به گفته او کلید خصوصی کیف پول بیت‌کوین قابلیت این را دارد که از ۲۵۶ صفر و یک ساخته شود؛ بنابراین به قدری منحصر به فرد است که کسی نمی‌تواند با هک کردن به آن دست پیدا کند. او با اشاره به تعداد الکترون‌ها و عنصرهای کره زمین تاکید کرد که برای نوشتن تمامی حالت‌های ۲۵۶ عدد صفر و یک ۲۰ درصد از عناصر دنیا کم می‌آید.

نیکزاد الگوریتم‌های رمزگذاری و رمزگشایی را به دو دسته متقارن (Symmetric) و نامتقارن (Asymmetric) تقسیم کرد و گفت: «تراکنش‌های بیت‌کوین به صورت نامتقارن رمزنگاری می‌شوند. در واقع تراکنش‌ها با کلید عمومی رمزنگاری و با کلید خصوصی باز می‌شود.»

به عقیده او رمزنگاری نامتقارن نیاز به نهادی همچون بانک مرکزی را برای اثبات تراکنش‌ها بی‌معنی می‌کند. استفاده از رمزارزها باعث شده نهاد مرکزی به نام رگولاتوری وجود نداشته باشد و همین مساله است که ارزهای رمزنگاری‌شده را محبوب می‌کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه سیستم‌های متمرکز به مرور زمان به دلیل نقش حاکمیتی می‌توانند انحصار را به وجود آورند، افزود: «حدود پنج سال اول پیدایش بیت‌کوین عمده کارکرد آن در تراکنش‌های غیرقانونی بود.»

.

رگولاتور مخالف ارزهای رمزنگاری‌شده

اتریوم سرفصل بعدی ارائه او بود. او با اشاره به مفهوم «عرضه اولیه سکه» یا ICO بیان کرد: «در یک نوع روش سرمایه‌گذاری جمعی (Crowdfunding) برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار از رمزارزها استفاده می‌شود. در واقع درصد مالکیت افراد شبکه به عنوان میزان حق رأی آنها به منظور تخصیص سرمایه به پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود.»

او در ادامه به رمزارز استلار اشاره کرد که امکان ارسال و دریافت دارایی‌ها را با کارمزد بسیار پایین فراهم کرده است. به عقیده او بدیهی است نهادهای رگولاتور که از انتقال پول به طور مثال ۲۵ درصد سود به دست می‌آورد مخالف توسعه بازار ارزهای رمزنگاری‌شده باشند.

.

نحوه برخورد کشورها با رمزارزها

سایت‌های تبادل بیت‌کوین فیلتر شدند اما اکنون تراکنش‌های بیت‌کوینی انجام می‌شود؛ زیرا هیچ اقدامی نمی‌تواند محدودیتی را به طور دائم به وجود آورد. او با بیان این مطلب گفت: «سوئیس و ژاپن کشورهایی هستند که به طور فاخر با بیت‌کوین برخورد کردند اما نظام اقتصادی خود را به طور جدی درگیر آن نکرده‌اند. در ایران می‌توان رمزارز خرید اما بانک مرکزی اعلام کرده مسئولیت حقوقی آن برعهده خود افراد است. منطق آن نیز شانه خالی کردن نیست چون واقعاً نظارت بر تراکنش‌هایی که در بستر بلاکچین انجام می‌شود از توان بانک مرکزی خارج است.»

به گفته او گرجستان اگر چه ابتدا با رمزارزها مخالفت کرد اما به مرور زمان شرایط را برای گسترش بازار آن فراهم کرد. به طوری که اکنون از هر ۱۰۰ بیت‌کوینی که در دنیا ماین می‌شود، سه تا در گرجستان است.

نیکزاد کارگاه مبانی کریپتوکارنسی را با آموزش عملی نصب کیف‌پول رمزارزی، بک‌آپ گیری، انجام تراکنش و بازیابی آن به پایان رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.