راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ولث‌تک راه‌ حلی برای مدیریت بحران نقدینگی / مدیرعامل کارگزاری فارابی: یک‌پنجم GDP کشورهای توسعه‌یافته مربوط به صنعت خدمات مالی است

به گفته رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی صنعت مدیریت دارایی ۴۶ درصد، پرداخت ۴۱ درصد، بیمه ۳۱ درصد و بانکداری ۲۹ درصد از خدمات حوزه فین‌تک‌ و ولث‌تک‌ بهره‌مند شده‌اند.

کنفرانس فین‌تک ایران ۱۳ و ۱۴ شهریور با حضور افرادی از بخش‌های متعدد بانک­‌ها، بیمه­‌ها، بورس و سرمایه‌گذاری برگزار شد. در این رویداد به این موضوع پرداخته شد که فین‌تک چه توانی در رشد GDP در ایران دارد.

رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی در کنفرانس فین‌تک ایران تحت عنوان «ولث‌تک چگونه به توسعه اقتصاد کشور کمک می‌کند؟» به سخنرانی پرداخت.

به گفته او سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در حال افزایش است و دیگر تنها آمریکا در این حوزه پیشرو نیست. چین و هند پرشتاب‌تر به سمت سرمایه‌گذاری بر روی فین‌تک‌ها می‌روند. همچنین بابازاده بیان کرد که در حال حاضر صنعت خدمات مالی تقریباً یک‌پنجم GDP کشورهای توسعه‌یافته و ۵۰ درصد بانکداری خرد که ارزش آن تقریباً ۲۰ میلیون دلار و معادل یک‌چهارم اقتصاد جهان است را در برگرفته است.

.

 گسترش حجم صنعت خدمات مالی

بابازاده در ابتدا با اشاره به تاریخچه تأسیس کارگزاری فارابی گفت: «در بازار سرمایه به عنوان کارگزاری علاقه‌مند به فین‌تک شناخته شده‌ایم. همچنین تا کنون با سرمایه‌گذاری بر روی شتاب‌دهنده فارابی، پلتفرم اختصاصی معامله‌گر فارابیسکو و شرکت الگوریتمی تحلیل‌گر امید توانسته‌ایم به سمت گسترش تکنولوژی‌های بازار سرمایه گام برداریم.»

بابازاده از شرکت‌های تکنولوژی محور، مؤسسات مالی، استارت‌آپ‌ها و ارائه‌دهنده زیرساخت‌ها به عنوان بازیگرانی نام برد که کارگزاری فارابی با همراهی و تعامل آنها مسیر استفاده از فناوری‌های مالی را طی می‌کند.

او در ادامه با اشاره به اهمیت حجم صنعت خدمات مالی گفت: «در حال حاضر این صنعت تقریباً یک‌پنجم GDP کشورهای توسعه‌یافته و ۵۰ درصد بانکداری خرد که ارزش آن تقریباً ۲۰ میلیون دلار و معادل یک‌چهارم اقتصاد جهان است را در برگرفته است.»

.

فین‌تک‌ها مورد قبول ۶۴ درصد از مشتریان هستند

سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در حال افزایش است، او با بیان این مطلب گفت: «دیگر فقط آمریکا در این حوزه پیشرو است. چین و هند پرشتاب‌تر به سمت سرمایه‌گذاری بر روی فین‌تک‌ها می‌روند.»

مدیرعامل کارگزاری فارابی، به میزان استفاده مشتریان از خدمات مالی مدرن، سنتی و مدرن_سنتی اشاره کرد و افزود: «تنها سه درصد از مصرف‌کنندگان خدمات مالی مشتریان شرکت‌های فین‌تکی هستند، ۲۶ درصد این مصرف‌کنندگان از خدمات مدرن_سنتی و ۷۱ درصد از خدمات مالی کاملاً سنتی استفاده می‌کنند؛ بنابراین بازار بزرگی برای توسعه فین‌تک‌ها روبه‌روی ماست.»

‌به گفته او طبق یک نظرسنجی فین‌تک‌ها مورد قبول ۶۴ درصد از مشتریان هستند. بهره‌گیری از خدمات مالی بیشتر و کاهش کارمزدها از دلایل  بالا بودن این آمار است.

بابازاده در ادامه با تاکید بر اینکه ولث‌تک مفهوم عام‌تری از بازار سرمایه است، فعالیت ورود به بازار، همراه کردن مشتری، مشاوره و توزیع سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری و مدیریت ارتباط مستمر را مراحلی دانست که ولث‌تک را به وجود می‌آورد. به گفته او عدم پیش‌بینی استقبال از تکنولوژی در بسیاری از موارد باعث شده تا به ایجاد زیرساخت‌های مناسب توجه نشود.

او در ادامه به ارائه آماری از میزان استفاده صنایع مختلف از خدمات مالی مدرن پرداخت. به گفته او مدیریت دارایی ۴۶ درصد، پرداخت ۴۱ درصد، بیمه ۳۱ درصد و بانکداری ۲۹ درصد از خدمات حوزه فین‌تک‌ و ولث‌تک‌ بهره‌مند شده‌اند.

.

ولث‌تک و مدیریت بحران نقدینگی

او از جنگ برای سپرده‌ها، پلتفرم‌های جدید سرمایه‌گذاری و انواع جدید دارایی و مسیر فین‌تک‌ها به سمت املاک، مستغلات و بانک‌ها به عنوان ترندهای صنعت خدمات مالی در سال ۲۰۱۹ نام برد. او درباره جنگ برای سپرده‌ها گفت: «جابه‌جایی مشتری امروزه به خاطر یک رابط کاربری بهتر به سرعت اتفاق می‌افتد. تکنولوژی همانطور که نویدبخش ثروت است فضا را به شدت رقابتی نیز می‌کند.»

نسبت به میانگین جهانی کمتر از سه درصد اقتصاد کشور ما مربوط به اقتصاد دیجیتال است. او با بیان این مطلب گفت: «ظرفیت دیجیتال بسیاری برای توسعه بازارهای فین‌تک و ولث‌تک داریم. در حال حاضر با بحران نقدینگی در کشور مواجه هستیم می‌توان این بحران را با ولث‌تک مدیریت کرد. در سایه فناوری‌های مالی توانستیم زمانی که معاملات بورس به ۵۳ درصد رسید شرایط را مدیریت کنترل کنیم. نسبت معاملات الکترونیکی بورس به ۶۰ درصد رسیده که پیش‌بینی می‌کنیم این آمار به ۹۰ درصد برسد.»

فایل پی‌دی‌اف سخنرانی مدیرعامل کارگزاری فارابی را از اینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.