راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین رقیب اصلی سیستم‌های توزیع شده متمرکز / گزارشی از کارگاه «مبانی بلاکچین» در کنفرانس فین‌تک ایران

«مبانی بلاکچین» عنوان یکی از کارگاه‌هایی بود که در دومین روز کنفرانس فین‌تک ایران در دانشگاه تربیت مدرس با تدریس امیرعباس امامی، بنیان‌گذار کارچین برگزار شد.

در این کارگاه امامی درباره تاریخچه بلاکچین، تلاش برای خلق اعتماد در فضای بی‌اعتمادی و کاربردهای  بلاکچین صحبت کرد.

.

سیستم‌های توزیع شده متمرکز و غیر متمرکز

امامی سیستم‌های توزیع شده را به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم کرد و درباره تفاوت این دو گفت: «در سیستم‌های متمرکز حاکمیت متعلق به یک نهاد مرکزی است که هر وقت بخواهد می‌تواند قوانین را تغییر بدهد اما در سیستم غیرمتمرکز بلاکچین حاکمیت بین تمامی افراد شبکه توزیع شده است.»

او با تاکید بر اینکه امروزه با انقلابی در سیستم‌های توزیع شده مواجه هستیم از شبکه‌های همچون واتس‌اپ، دراپ‌باکس و فیس‌بوک به عنوان واسطه‌هایی نام برد که می‌توانند به مرور زمان به نفع خود انحصار را به وجود آورند. امامی بلاکچین را رقیب اصلی چنین شبکه‌هایی دانست.

تغییر اطلاعات در سیستم‌های متمرکز به سهولت انجام می‌شود، او با بیان این مطلب افزود: «بلاکچین ظرفیت پذیریش تغییر را ندارد و هزینه‌ها را نیز به شدت بالا می‌برد اما امنیت و ارزش‌هایی که خلق می‌کند استفاده از آن را توجیه می‌کند. با رشد تکنولوژی این مشکل در آینده حل خواهد شد.»

او از نقطه خرابی واحد، کنترل بر اطلاعات، تحمیل هزینه‌های غیرمنصفانه، قدرت تصمیم‌گیری در اختیار بالاترین مقامات و بی اعتمادی به عنوان مشکلات اصلی سیستم‌های متمرکز یاد کرد.

امیرعباس امامی بنیان‌گذار کارچین
امیرعباس امامی بنیان‌گذار کارچین

امامی در رابطه با اینکه چرا بیت‌کوین به وجود آمد به عدم پای‌بندی حکومت‌ها به وعده‌های خود اشاره کرد و گفت: «با ایجاد پول‌های دیجیتال و حفظ حریم شخصی تلاش شد تا قدرت حکومت‌ها به مردم واگذار شود اما این پروژه چندین بار شکست خورد تا بیت‌کوین توانست مشکلات را حل کند.»

بلاکچین عمومی و خصوصی عنوان بعدی ارائه او بود. او از بلاکچین خصوصی به عنوان راه حلی برای رفع محدویت‌های بلاکچین عمومی یاد کرد. تابع هش از یک ورودی با طول متغیر (و بدون محدودیت) از اطلاعات، یک خروجی درهم سازی شده و با طول ثابت تولید می‌کند. امامی با اشاره به این مطالب چگونگی ایجاد بلاک در بلاکچین را توضیح داد.

به گفته امامی حل مشکل اعتماد، ذخیره امن و دقیق اطلاعات رمزنگاری شده، تغییرناپذیری اطلاعات، قابلیت تعریف دسترسی بر اساس قواعد شبکه، در دسترس بودن دائمی، غیرقابل حمله و هک بودن و کاهش هزینه‌ها از جمله مزیت‌های سیستم‌های غیرمتمرکز است.

.

 تاریخچه بلاکچین

بیت‌کوین یک سیستم پول نقد الکترونیکی همتا به همتا است.‌ او با بیان این مطلب در رابطه با تاریخچه شکل‌گیری این پول گفت: «در سال ۲۰۰۸ فردی به اسم ساتوشی ناکاماتو که ظاهراً ژاپنی بود با انتشار پیپری پیشنهاد استفاده از سیستم همتا به همتا را برای ایجاد ارتباط بدون واسطه داد. او اواخر همان سال با اتمام برنامه‌نویسی شبکه بلاکچین اولین بلاک را ایجاد کرد و این‌گونه بیت‌کوین متولد شد.»

به گفته بنیان‌گذار کارچین تاریخچه بلاکچین به ۱۷ سال قبل از ساتوشی ناکاماتو برمی‌گردد و نرم‌افزارهای همتا به همتا قبل از بیت‌کوین نیز وجود داشته‌اند. نبوغ ساتوشی این بود که با شناخت عمیق، اجزا را طوری در کنار هم قرار داد و روح اقتصادی درون آنها دمید که سیستم شروع به کار کرد.

«پول‌های الکترونیکی قبل از بیت‌کوین» عنوان دیگر ارائه او بود. به گفته  امامی از سال ۱۹۹۰ پول‌های الکترونیکی خلق شده‌اند. او در این میان به رمزارزهایی همچون Digicash، hashcash، b_mony، bitGold اشاره کرد و سپس محدودیت‌های هر یک را برشمرد. امامی از بیت‌کوین به عنوان رمرارزی یاد کرد که در سال ۲۰۰۸ توانست مشکلات دنیای کریپتوکارنسی از جمله جلوگیری از Double Spent و خرج کردن غیرمنطقی بیش از مقدار موجودی را حل کند.

برای اینکه شخصی بتواند مالکیت بیت‌کوین‌هایی که متعلق به خودش است را ثابت کند از کلید عمومی و خصوصی استفاده می‌کند. امامی با بیان این مطلب از اهمیت نگهداری کلید خصوصی گفت زیرا اگر کسی آن را در اختیار داشته باشد مجاز به انجام تراکنش است و در صورت گم شدن نیز قابل بازبینی نیست.

بنیان‌گذار کارچین در ادامه با تاکید بر اینکه کلید خصوصی از کلید عمومی به دست می‌آید فرآیند شکل‌گیری امضای دیجیتال را توضیح داد. او گفت: «زمانی که تراکنشی انجام می‌شود با امضا دیجیتال برای افراد ارسال می‌شود. افراد زمانی که امضا را می‌بیند متوجه می‌شوند که از کدام کلید عمومی به دست آمده است و برای بازگشایی آن با استفاده از کلید خصوصی خود الگوریتم امضای دیجیتال را اجرا می‌کنند.»

.

کریپتوکارنسی ریال

برای توسعه اکوسیستم بلاکچینی نمی‌شود با بیت‌کوین معامله کرد. او با بیان این مطلب گفت: «اگر روزی بانک مرکزی رمزارز صادر کند این کار اشتباه نیست. قیمت بیت‌کوین نوسان دارد و هنگام نوشتن قراردادهای هوشمند  باید ریسک آن را نیز قبول کرد؛ بنابراین اگر بخواهیم با ریال بر روی بلاکچین قرارداد ایجاد کنیم نیاز به کریپتوکارنسی ریال داریم.»

«قراردادهای هوشمند» (smart contract) سرفصل بعدی ارائه او بود. امامی اشاره کرد رمزارزهای از جمله اتریوم قابلیت پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را دارد. به گفته او قراردادهای هوشمند معاملات و فرآیندها را در زمان تعیین شده و بدون اشخاص ثالث انجام می‌دهند.

.

روش تأمین مالی جمعی

اصطلاح «عرضه اولیه سکه» یا ICO که از IPO به معنی عرضه اولیه سهام اقتباس‌شده به مفهوم روش تأمین مالی اجرا و توسعه یک پلتفرم پیشنهادی بر بستر نوعی دفتر کل توزیع شده است که در آن سکه‌های پلتفرمی بر اساس توزیع مشخص از طریق پیش‌فروش عرضه می‌شود. امامی با بیان این مطالب یکی از کارکرد اصلی شبکه اتریوم تأمین مالی جمعی دانست. به گفته او اتریوم امکانی را فراهم می‌کند تا سرمایه اولیه کسب‌وکارها به صورت غیر متمرکز و با اعلام از همه مردم در هر جای دنیا تامین شود. مشارکت‌کنندگان نیز هنگام تقاضای جذب سرمایه با توجه به کوین‌های که ذخیره می‌کنند حق رأی داشته باشد.

«کاربردهای بلاکچین» عنوان دیگری بود که امامی به بحث درباره آن پرداخت. حاکمیت، حفاظت از مالکیت معنوی، زنجیره تأمین، مدیریت ریسک بیمه، ثبت مالکیت دارایی، شناخت مشتری و معاملات سهام از جمله کاربردهای بلاکچین بود که او به آنها اشاره کرد.

«سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز» (DAO) سرفصل بعدی ارائه او بود. توسط کد برنامه‌نویسی بر روی مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند نوشته شده و بر روی بلاکچین اجرا می‌شود. این کد برای جایگزینی قوانین و ساختار یک سازمان سنتی طراحی شده است. تصمیم‌گیری برای شبکه توسط قواعد تعریف شده و در این نرم‌افزار و توسط صاحبان توکن‌های مربوطه به صورت کاملاً دموکراتیک اتخاذ می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.