راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاجران چگونه می‌توانند با استفاده از یک برنامه تخفیف نقدی، کسب‌وکار خود را رونق ببخشند؟

امروزه روش‌های زیادی برای پرداخت وجود دارد. روش‌های نقدی، چک بانکی، کارت اعتباری، کارت بدهی، موبایل و روش‌های آنلاین (که نسل جوان و آشنا با تکنولوژی، احساس راحتی بیشتری با آن‌ها دارند)، نمونه‌هایی از راهکاری موجود برای پرداخت هستند.

با این وجود، ترکیب تکنولوژی‌های پرداخت پیچیده مدرن با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود، ‌برای بسیاری از صاحبان کسب‌وکار چالش‌برانگیز است و بقای کسب‌وکار آن‌ها را با خطر مواجه می‌کند.

بالا بودن هزینه پذیرش کارت‌های بدهی و نقدی، یکی از رایج‌ترین انتقاداتی است که از سوی خرده‌فروشان کوچک، مانند مغازه‌های خواروبارفروشی، کافه‌ها و رستوران‌های کوچک مطرح می‌شود. این امکان وجود دارد که کارمزدهای مربوط به پردازش کارت، از همین حاشیه سود اندکی که نصیب صاحبان کسب‌وکارهای کوچک می‌شود نیز بکاهد.

به تازگی، دادگاه نیویورک، رسیدگی به یک پرونده را که در مورد دریافت هزینه اضافی (surcharge) بود، به پایان رساند. نتیجه این پرونده، می‌تواند سرنوشت آن دسته از تاجرانی که زیر بار کارمزدهای پردازش کارت‌های اعتباری شانه خم کرده بودند را تغییر دهد.

در گزارشی که در روزنامه نیوزدی (Newsday) منتشر شده، آمده است که در نتیجه رسیدگی به این پرونده، خرده‌فروشان نیویورک قادر خواهند بود تا پرداخت کارمزدهای اضافی را به مصرف‌کنندگان محول کنند (البته تنها در مواقعی که مقدار هزینه اضافی به صورت عددی مشخص باشد).

خرده‌فروشان فعال در کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس نیز می‌توانند هزینه استفاده از کارت‌های پلاستیکی را با مصرف‌کنندگان شریک شده و یا به کلی به آن‌ها محول کنند. همان‌گونه که می‌بینید، کارمزدها جنجال‌برانگیز هستند، ولی برنامه‌های تخفیف نقدی در تمامی 50 ایالت، قانونی هستند.

تخفیف نقدی چیست؟

کارمزدهای اضافی معمولا با تخفیف‌های نقدی اشتباه گرفته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا مردم در رابطه با نوع کاربرد و قانونی بودن برنامه‌های تخفیف نقدی با ابهام مواجه شوند.

در سال 2010 و در پی تدوین قانون داد – فرانک (Dodd-Frank)، کسب‌وکارها توانستند با تخفیف دادن به مشتریان، آن‌ها تشویق کنند تا از طریق روش‌های جایگزین نسبت به انجام پرداخت خود اقدام کنند. این تفاوت در قیمت باید به روشنی در قیمت‌های اعلام شده برای کالاها و خدمات نشان داده شود. یک نماینده از شرکت ویزا می‌گوید:

تاجران می‌توانند برای دریافت نقدی پول، قیمت پایین‌تری را اعلام کنند…البته این تاجران اجازه ندارند که قیمتی را برای پذیرش پول نقد اعلام کرده و سپس برای پرداخت‌های کارتی هزینه بیشتری را از مشتریان دریافت کنند.

با پیاده‌سازی برنامه تخفیف نقدی، تاجران به مشتریان حق انتخاب می‌دهند تا پول خود را به صورت نقدی پرداخت کرده و از تخفیف بهره‌مند شوند. با این اقدام، کارمزدهای بخش خدمات کارتی فروشگاه به صفر می‌رسد و هزینه‌های هر دو طرف (یعنی مشتری و صاحب کسب‌وکار) کاهش پیدا می‌کند.

هم به نفع کسب‌وکار و هم به نفع مشتریان

حال که با مفهوم برنامه تخفیف نقدی آشنا شدیم، می‌توانیم تایید کنیم که این برنامه، هم به نفع خرده‌فروشان است و هم به نفع مشتریان. مزایای اجرای این برنامه عبارتند از:

  • کاهش کارمزدها: یکی از اصلی‌ترین مزایای برنامه تخفیف نقدی را می‌توان کاهش و یا حذف کارمزدهای مرتبط با کارت‌های اعتباری دانست. بدین وسیله، تاجران هزینه‌های مربوط به پردازش کارتی را که باعث کاهش حاشیه سود آن‌ها می‌شد را کم کرده و مشتریان نیز از مزایای کاهش نرخ بهره‌های اعتباری در خریدهای کوچک برخوردار می‌شوند.
  • ساده بودن: درک برنامه تخفیف هم برای کارمندان و هم برای مشتریان، کار آسانی است. در قیمت تمامی اجناس موجود در فروشگاه، هزینه‌ای برای کارمزدهای خدمات در نظر گرفته شده است و اگر مشتری پولش را به صورت نقدی پرداخت کند، این مبلغ از قیمت جنس کسر می‌شود. در نتیجه، نرخ بهره، کارمزد پردازش، هزینه تراکنش‌های اصلاحی و سایر هزینه‌های پیچیده، به شکل قابل ملاحظه‌ای برای هر دو طرف کاهش می‌یابد.
  • بدهی کمتر: تاجران می‌توانند سود بیشتری ببرند و آن دسته از مبالغی را که به عنوان هزینه لاوصول کارت اعتباری شناخته می‌شوند را کاهش دهند. مشتریان نیز با انتخاب گزینه پرداخت نقدی، می‌توانند به شکل چشمگیری از میزان بدهی کارت اعتباری خود بکاهند.

کارت‌های اعتباری، یکی از روش‌های پرداخت هستند که برای کسب‌وکارهایی با بودجه اندک، چالش ایجاد می‌کنند. آن دسته از خرده‌فروشانی که تمایل دارند کارمزدهای پرداختی خود را کاهش داده و بر میزان حاشیه سودشان بیفزایند، می‌توانند از برنامه‌های تخفیف نقدی استفاده کنند. با پیاده‌سازی این برنامه‌ها، قیمت‌های اجناس کاهش یافته و از بار هزینه‌های مشتریان نیز کاسته می‌شود.

منبع: Atmmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.