راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بر اساس گزارش جدید ورلدپی، تا سال 2023، استفاده از سرویس «Buy now Pay later» دو برابر می‌شود

شرکت اف‌آی‌اس پیشگام جهانی در حوزه تکنولوژی خدمات مالی به شمار می‌رود و در گزارشی که جدیدا منتشر کرده عنوان کرده است که بازار تجارت الکترونیکی بریتانیا، سومین بازار تجارت الکترونیکی جهان است و تا سال 2023 میلادی، ارزش آن به 319.8 میلیارد پوند خواهد رسید.

طبق اعلام این گزارش، فروش آنلاین با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، اصلی‌ترین نقش را در رشد تجارت الکترونیکی بریتانیا دارد. آمار فروش‌های موبایلی این کشور سالیانه 13 درصد افزایش می‌یابد، این در حالی است که میزان رشد سالیانه خرید با کامپیوترهای رومیزی، تنها شش درصد است. سرویس‌ «BNPL» یا همان «الان بخر و بعدا پرداخت کن»، سریع‌ترین رشد را بین روش‌های مختلف پرداخت آنلاین بریتانیا دارد؛ سرعت پیشرفت این روش در مقایسه با نقل‌وانتقالات بانکی و کیف پول‌های دیجیتالی، به ترتیب دو و سه برابر بیشتر است.

اغلب مردم تصور می‌کنند ابتکار الان بخر و بعدا پرداخت کن، طرحی نو و جدید است، درحالی‌که به گفته شین هاپاچ، سرویس پرداخت قسطی در مناطقی مانند آمریکای لاتین، سابقه‌ای چندین دهه‌ای دارد. هاپاچ معاون رئیس و سرپرست بخش تجارت الکترونیک جهانی شرکت ورلدپی مرچنت سولوشنز، اف‌آی‌اس است.

شین هاپاچ، معاون رئیس و سرپرست بخش تجارت الکترونیک جهانی شرکت ورلدپی مرچنت سولوشنز، اف‌آی‌اس

این تصور که تمامی طرح‌های قدیمی پرداخت از بازار حذف شده‌اند، اشتباه است. حتی در مناطقی که عموم مردم پرداخت‌هایشان را با پول نقد انجام می‌دهند هم ردپاهایی از پرداخت‌های سنتی اقساطی دیده می‌شود. این موضوع باعث شده برخی مردم نگران شوند و اخطار بدهند که پرداخت اقساطی، به وخیم شدن شرایط بدهی‌های کشور و خود فرد منجر می‌شود. رگولاتورها نیز رغبت چندانی به این روش‌ پرداخت ندارند و این موضوع، به نگرانی‌ها دامن زده است.

در گزارش جدید پرداخت‌های جهانی ورلدپی آمده است: «سرویس الان بخر و بعدا پرداخت کن، در بریتانیا با رشد سالیانه 39 درصدی روبرو است و تا سال 2023 میلادی، سهم خود را در بازار خرید آنلاین دو برابر خواهد کرد. کلارنا، افترپی و افیرم نمونه‌هایی از شرکت‌هایی هستند که امکان تاخیر در پرداخت یا پرداخت اقساطی در یک دوره زمانی مشخص را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند.»

بر اساس گزارش ورلدپی، کیف‌های پول دیجیتال به یکی از روش‌های محبوب پرداخت آنلاین در بریتانیا تبدیل خواهند شد و تا سه سال آینده، 33 درصد از کل بازار را در دست خواهند گرفت. کیف‌های پول دیجیتال، در خریدهای داخل فروشگاهی نیز جای خودشان را پیدا کرده‌اند و سریع‌ترین رشد را بین روش‌های پرداخت حضوری دارند، آمار رشد سالیانه استفاده از کیف‌های پول دیجیتال در خریدهای داخل فروشگاهی، 20 درصد است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در گزارش، طی سه سال آینده، 52 درصد از کل بازار تجارت الکترونیکی، در دست کیف‌های پول دیجیتال خواهد بود.

 هاپاچ می‌گوید:

نیروی محرکه کیف‌های پول موبایلی و دیجیتالی، چیزی نیست جز افزایش راحتی. امروزه، کاربران تمامی نقاط جهان، خواستار دریافت تجربه‌های آسان، متصل و اومنی‌چنل هستند. سرویس الان بخر و بعدا پرداخت کن، در مقایسه با کارت‌های اعتباری سنتی، سطح راحتی و دسترسی بالاتری را برای افراد فراهم می‌کند. کاربران جوان متولد نسل زد، بومیان دیجیتال هستند و بیش از والدینشان به تجربه‌های دیجیتال آسان علاقه نشان می‌دهند. در حالت کلی، هر چه مشتریان جوان باشند، به همان اندازه بیشتر احتمال دارد که بی‌درنگ خرید کنند و بعد تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند از کالا یا محصول خریداری شده استفاده کنند یا خیر.

شین هاپاچ، معاون رئیس و سرپرست بخش تجارت الکترونیک جهانی شرکت ورلدپی مرچنت سولوشنز، اف‌آی‌اس

درست است بریتانیا به این زودی‌ها به یک کشور بدون پول نقد تبدیل نخواهد شد، ولی گزارش جدید ورلدپی نشان می‌دهد مردم این کشور بیش از پیش به پرداخت‌های دیجیتال و مبتنی بر کارت علاقه نشان می‌دهند، نرخ استفاده از پول نقد در بریتانیا، سالانه 10 درصد کاهش پیدا می‌کند، به‌طوری‌که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال 2023 میلادی، تنها 16 درصد از کل فروش‌های آفلاین از طریق پول نقد تسویه خواهند شد.

هاپاچ گفت: «ما در حال رسیدن به نقطه عطفی هستیم. از یک طرف، تکنولوژی‌های پیشرفته، تجارت مبتنی بر صدا و احراز هویت بیومتریک، همگی در حال رسیدن به تکامل هستند. از طرف دیگر، بومیان دیجیتال، به سن قانونی رسیده‌اند و به زودی به مصرف‌کنندگان خدمات مالی تبدیل خواهند شد. تاجران و فروشندگانی که می‌خواهند در میدان رقابت باقی بمانند، باید برنامه‌های کاربردی کاربرپسند طراحی کنند، خدمات اومنی‌چنل را در بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنند، سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده را در مقیاس بالا عرضه کنند و تا حد امکان، فرآیندهای فرسایشی را از تجربه خرید مشتری حذف کنند.»

طی سه سال آینده، آمار استفاده فیزیکی بریتانیایی‌ها از کارت‌های نقدی و اعتباری رو به کاهش خواهد گذاشت؛ در نتیجه، بازار تجارت الکترونیکی رونق خواهد گرفت و با تجربه رشد چشمگیر 37 درصدی، به سهمی 319.8 میلیارد پوندی دست خواهد یافت.

پرداخت نقد در زمان تحویل کالا، کارت‌های پیش‌پرداخت و خدمات پست‌پی نیز جزو سرویس‌هایی هستند که با کاهش استقبال مواجه خواهند شد؛ ولی سرویس‌های الان بخر و بعدا پرداخت کن، کماکان مورد تقاضای کاربران خواهند بود و رشد قابل‌توجهی خواهند داشت. مشتریان اصلی این سرویس‌ها، کسانی هستند که قصد دارند از قابلیت‌های پرداخت آنی بهره‌مند شوند.

هاپاچ عنوان کرد: «سرویس الان بخر و بعدا پرداخت کن برای گروه‌های مختلفی از مشتریان جذابیت دارد، شرکت‌های بیگ‌تک و کمپانی‌های فین‌تکی، به شکل فزاینده‌ای در حال ورود به فضای پرداخت هستند و با ارائه سرویس مذکور، سعی در جذب کاربر خواهند داشت. تمامی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات الان بخر و بعدا پرداخت کن، خواهند گفت که به دنبال افزایش اعتبار و سودجویی از طریق عرضه وام نیستند و صرفا می‌خواهند یک راهکار جایگزین برای کاربرانشان فراهم کنند.»

اینجاست که یک زنگ هشدار نگران‌کننده به صدا درمی‌آید؛ درست است که شرکت‌ها چندین راهکار را برای پرداخت در اختیار کاربرانشان قرار خواهند داد، ولی احتمال دارد از افراد مشهور خواسته شود سرویس الان بخر و بعدا پرداخت کن را تبلیغ کنند. به عنوان نمونه، کلارنا چنین اقدامی را انجام داده است.

تبلیغ محصولات زیبایی، رستوران‌ها و مراکز تفریحی با حمایت از یک محصول مالی تفاوت دارد، کار به جایی رسیده که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز واکنشی منفی به این اقدام نشان داده است.

به گفته هاپاچ مشتریان سرویس الان بخر و بعدا پرداخت کن، کسانی هستند که در بودجه‌بندی محتاطانه عمل می‌کنند و مخالف اعتبار هستند. یک مشتری آگاه خدمات مالی، انقلاب تکنولوژیکی را تجربه کرده و انتظار دارد شرکت‌ها با استفاده از داده، امکان شخصی‌سازی را در مقیاس انبوه فراهم کنند.

در گزارش اشاره شده که «راهکارهای از پیش آماده شده، پاسخگوی انتظارات مشتریان آگاه نخواهند بود.» دنیای مبتنی بر تلفن همراه، تنها حقیقتی است که نسل جدید می‌شناسد، به همین دلیل، انتظار دارد تجربه بهتری از جانب برندها دریافت کند.

بنا به گفته هاپاچ، پیش از وارد شدن به دوران محصولات مالی دیجیتال، تقریبا هیچ اقدامی در راستای بازاریابی برای روش‌های مختلف پرداخت انجام نمی‌گرفت؛ امروزه، سطح ارتباطات افزایش پیدا کرده‌ و مردم به دنبال دستیابی به لذت آنی هستند؛ به همین علت، اولویت زیادی برای تسهیل فرآیند پرداخت قائل می‌شوند.

مشتریان امروزی، تلاش می‌کنند تا حد امکان، خودشان را از اصطکاک و فرآیندهای فرسایشی دور نگه دارند، بنابراین، با گذشت زمان، استفاده از فاکتورهای سنتی را کنار خواهند گذاشت و به استفاده از روش‌های آسان‌تر پرداخت روی خواهند آورد.

در گزارش ورلدپی، این موضوع تایید شده و اشاره شده تا سال 2023، یک‌ سوم از پرداخت‌های آنلاین کشور بریتانیا از طریق کیف‌های پول دیجیتال انجام خواهد شد. نرخ استفاده از پول نقد در بریتانیا، سالانه 10 درصد کاهش پیدا می‌کند، ولی به نظر نمی‌رسد این کشور به این زودی‌ها به یک کشور بدون پول نقد تبدیل شود.

اما اوضاع در قسمت‌های دیگر جهان چطور است؟ هاپاچ در پاسخ به این پرسش، عنوان کرده میزان نفوذ گوشی تلفن همراه در برخی مناطق جغرافیایی خاص، در مقایسه با نواحی دیگر جهان بیشتر است. در کشورهایی که آمار استفاده از کامپیوترهای شخصی رومیزی کاهش یافته و نفوذ گوشی تلفن همراه بالا است، پرداخت دیجیتال با رشد جهشی همراه خواهد بود.

در حالت کلی، پول نقد روش مناسبی برای پرداخت است و کسانی که به خدمات دیجیتال دسترسی ندارند، بدون دردسر می‌توانند از آن استفاده کنند، بنابراین می‌توان ادعا کرد استفاده از پول نقد، هیچ‌گاه به شکل کامل ریشه‌کن نخواهد شد و همواره یک رقابت همیشگی بین پول نقد و کیف پول دیجیتالی وجود خواهد داشت.

منبع Forbes Thefintechtimes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.