راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در افتتاحیه شبکه نوآفرینی پلنت مطرح شد / لزوم وجود استارت‌آپ‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت بیمه

مدیران ارشد بیمه کشور، در مراسم افتتاح شبکه نوآفرینی پلنت بر لزوم همکاری تمام بازیگران حوزه بیمه برای تحول این صنعت و افزایش ضریب نفوذ آن تاکید کردند.

شبکه نوآفرینی پلنت، به‌عنوان مرکز نوآوری در حوزه بیمه و مالی، روز چهارشنبه 22 خرداد 98، با حضور رئیس‌کل بیمه مرکزی، احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان، حسین علیمی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سرآمد، حمید کردبچه، رئیس پژوهشکده بیمه و جمعی از مدیران ارشد حوزه بیمه و کارآفرینی، در کارخانه نوآوری آزادی، افتتاح شد.

مرکز نوآوری پلنت، از استارت‌آپ‌ها و تیم‌های نوآور در حوزه بیمه و مالی با ارائه خدماتی نظیر فضای کار اشتراکی، مشاوره، سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند. پلنت با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری سرآمد اندوخته سازان فردا و با هدف شبکه‌سازی میان فعالان حوزه اینشورتک فعالیت می‌کند و پیش‌ازاین، در پارک فناوری پردیس مستقر بود.

رئیس‌کل بیمه مرکزی: بیمه بدون حضور استارت‌آپ‌ها، رشد نخواهد کرد

غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی، یکی از سخنرانان مراسم افتتاحیه شبکه نوآفرینی پلنت بود. سلیمانی با اشاره به ضریب نفوذ چند دهم درصدی بیمه در کشور گفت: «ارزش صنعت بیمه ایران در سال گذشته، 45 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال جاری به 60 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. اما با حفظ روش‌های فعلی، همین وضعیت فعلی بیمه ادامه خواهد داشت. شاید هم بتوانیم با روش فعلی، 25 درصد رشد داشته باشیم، اما باز هم این میزان ضریب نفوذ برای اقتصاد ما قابل‌قبول نیست. اگر می‌خواهیم به ضریب نفوذ 7 درصدیِ هدف‌گذاری شده برسیم، باید صنعت بیمه متحول شود.»

او حضور استارت‌آپ‌ها و ایده‌های نو در حوزه بیمه را برای ایجاد چنین تحولی ضروری دانست و از حمایت‌های سمت قانون‌گذار از حضور آنها خبر داد. سلیمانی گفت: «نهاد قانون‌گذار در برابر تغییرات مقاومت نکرده و حتی به همه استارت‌آپ‌ها مجوزی معادل شرکت‌های کارگزاری داده‌ایم تا مشکلی برای فعالیت نداشته باشند. همچنین تلاشمان را برای رفع مشکلات آنها هم انجام خواهیم داد و برای مثال در حال رفع مشکل نیاز به سابقه برای مجوزهای آنان هستیم.»

سلیمانی افزود: «نهاد قانون‌گذار با اصلاح قوانین، در حال کمک به استارت‌آپ‌هاست و از طرف دیگر، انتظار داریم که استارت‌آپ‌ها هم با رعایت قوانین و حرکت در چارچوب آنها، به قانون کمک کنند.»

او رشد و توسعه بازار بیمه در ایران را مستلزم همکاری تمام بازیگران این حوزه دانست و گفت: «استارت‌آپ‌ها، رقیب شرکت‌های بیمه نیستند، بلکه شریک آنها در توسعه بازار اند. از شرکت‌های بیمه، اتحادیه‌ها و سایر بازیگران بیمه هم خواسته‌ایم تا با استارت‌آپ‌ها همکاری کنند و در برابر آنها مقاومت و تقابل نکنند.»

رئیس‌کل بیمه مرکزی به امکان خرید بیمه بدنه خودرو برای تعداد روزها و ماه‌های محدود اشاره کرد و گفت: «محصولات و خدمات متنوعی در حوزه بیمه وجود دارد که مصرف‌کنندگان و جامعه هدف، از آنها خبر ندارند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند در زمینه اینگونه بازاریابی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها هم به صنعت بیمه کمک کنند و صرفا به ارائه خدماتی مانند اعلام بیمه‌های ارزان‌تر و … بسنده نکنند.»

سلیمانی همچنین به همکاری‌های میان بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و از نگاه مثبت سورنا ستاری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به حوزه اینشورتک خبر داد.

برخلاف بعضی از بازارهای مشابه، هیچ مانع قانونی برای فعالان ایجاد نکرده‌ایم

سلیمانی در حاشیه مراسم هم به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دلیل رشد اندک فناوری‌ها در حوزه بیمه گفت: «صنعت بیمه از لحاظ توجه به استارت‌آپ‌ها، از سایر بازارهای مشابه جلوتر است. ما در حوزه قانون‌گذاری، توجه ویژه‌ای به استارت‌آپ‌ها داریم و هیچ مانعی پیش روی آنها نگذاشته‌ایم.»

او همچنین به سامانه سنهاب بیمه مرکزی اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که این سامانه با حضور کلیه شرکت‌های بیمه، بتواند مرکز داده یکپارچه‌ای از کلیه اطلاعات و پرونده‌های بیمه‌ای کشور فراهم کند.

مدیر شبکه نوآفرینی پلنت: به دنبال تمرکز نیستیم و از حضور همه استقبال می‌کنیم

محمود کریمی، مدیر شبکه نوآفرینی پلنت، در مراسم افتتاحیه این مرکز، ضمن اشاره به مراحل ساخت و تجهیز این مرکز، از دلایل و اهمیت‌های ساخت مراکز این‌چنینی صحبت کرد.

کریمی با استقبال از حضور و حمایت بیمه سامان در این فضا، از حضور سایر شرکت‌ها و سرمایه‌گذارها در این مرکز استقبال کرد و گفت: «پلنت یک مرکز نوآوری است که با رویکرد شبکه‌سازی کار می‌کند و نه تمرکزسازی. رویکرد شبکه‌سازی را عمدا در پلنت انتخاب کردیم چون بیمه‌ها در ارتباط با یکدیگر است که می‌توانند رشد کنند.»

به گفته او، استقرار، آموزش، مشاوره و سرمایه‌گذاری، 4 خدمت اصلی است که پلنت ارائه می‌دهد.

کریمی در صحبت‌هایش همچنین به بعضی از چالش‌های فضای نوآوری در کشور پرداخت. او به‌احتمال پایین موفقیت برای ایده‌های تصادفی و لزوم ساخت ایده بر اساس مشکلات واقعی اشاره کرد و گفت: «باتجربه‌ها با توجه به سوابقی که از حضور در فضای کسب‌وکاری دارند، با مشکلات و مسئله‌ها، آشنایی بیشتری دارند. ترکیب شناختی که باتجربه‌ها دارند با جسارت و ایده‌های خلاق جوانان، احتمالا موفقیت ایده‌ها را افزایش می‌دهد.»

او در ادامه به پارامترهای انسانی کلیدی برای موفقیت در نوآوری اشاره کرد. رفتار و فرهنگ نوآورانه با 65 درصد و تفکر تازه با 63 درصد، مهم‌ترین پارامترهای انسانی در موفقیت نوآوری هستند.

مدیر شبکه نوآفرینی پلنت به تعبیری تحت عنوان قرمز و خاکستری هم اشاره کرد و گفت: «برای موفقیت تیم‌ها، هم به انگیزه و تمایل نیروی انسانی نیاز است و هم به سلول‌های خاکستری مغزشان. این دو باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند، چیزی که در بسیاری از تیم‌ها وجود ندارد.»

مدیرعامل بیمه سامان: با تغییر مدل فعلی کسب‌وکار شرکت‌های بیمه، زنجیره ارزش تکمیل می‌شود

احمدرضا ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه بود. ضرابیه با اشاره به اهداف بیمه سامان در حوزه اینشورتک گفت: «شرکت‌های بیمه به‌خودی‌خود تا سطح محدودی رشد خواهند کرد. صنعت بیمه برای رشد، نیاز دارد که به تمام مولفه‌های صنعت را داشته باشد. همه شرکت‌ها باید به فکر رشد و توسعه باشند.»

به گفته ضرابیه، شرکت سرآمد اندوخته سازان فردا هم با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت بیمه در سال 1393 تاسیس شده است.

ضرابیه گفت: «در مدل کسب‌وکار فعلی بیمه‌ها، شرکت‌های بیمه خدمات بسیار متنوع و گسترده‌ای را داخل یک شرکت انجام می‌دهند. تنوع بیمه‌ها و بازارهای هدف باعث کاهش راندمان شرکت‌های بیمه می‌شود. راهکار مجموعه سرآمد برای حل این مشکل این است که با نهادسازی، برون‌سپاری و تجاری‌سازی برخی از فعالیت‌های شرکت بیمه، به تکمیل زنجیره ارزش بیمه کمک کند.»

به گفته او، مجموعه سرآمد قصد دارد تا با حمایت از تیم‌ها و استارت‌آپ‌ها و در اختیار گذاشتن زیرساخت‌ها و اطلاعات، به آنها در ارائه خدمات متنوع در حوزه بیمه کمک کند.

مدیر نوآوری پلنت: سوپراپ‌ها، در حوزه بیمه ساختارشکنی خواهند کرد

حسن فراهانی، مدیر نوآوری پلنت، صحبت‌های خود را با اشاره به روند افزایش چندبرابری سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه اینشورتک آغاز کرد. او بلاکچین را مطرح‌شده‌ترین فناوری این روزهای صنعت بیمه در جهان دانست و به کاربرد آن در غیرمتمرکز کردن بیمه سلامت اشاره کرد.

فراهانی، بلاکچین، اینترنت اشیا، بیگ دیتا، راهکارهای آنلاین، بیمه امنیت سایبری، مشاوران روباتیک را از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های داغ این روزهای اینشورتک دانست.

حسن فراهانی با معرفی مفهوم ساختارشکنی (disruption) در حوزه فناوری‌های مالی و تحولاتی که پس از آن رخ خواهند داد، گفت: «سرویس‌های فروش آنلاین بیمه از همان مدل‌ها و خدمات قدیمی بیمه استفاده می‌کنند. بنابراین نتوانسته‌اند ارزش پیشنهادی چندانی ارائه بدهند و با ساختارشکنی، تحول ایجاد کنند.»

او ادامه داد: «پیش‌بینی می‌کنم که دو ساختارشکنی بعدی حوزه بیمه، یکی توسط خود مشتریان و دیگری توسط کسب‌وکارهای آنلاین و اپلیکیشن‌های پرمخاطب رخ بدهد.»

در بخش دیگر از مراسم افتتاحیه، حمید کردبچه، رئیس پژوهشکده بیمه و حسین علیمی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری سرآمد، تفاهم‌نامه‌ای در خصوص افزایش همکاری در حوزه بیمه امضا کردند.

در حاشیه مراسم افتتاحیه، غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران و دیگران حاضران، از تیم‌های حاضر در پلنت بازدید کردند و با خدمات و محصولات نوآورانه آنها آشنا شدند.

1 دیدگاه
  1. امین فنایی می‌گوید

    بدون شک نو آفرینی در صنعت بیمه و پیشروی به سمت مکانیزه کردن فرآیندها نیازمند عبور از تفکر سنتی و پذیرش استارت آپ ها به عنوان بازیگران اصلی بازار در آینده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.