راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

میرشفیع: به زودی ۱۰ آزادراه به جمع طرح پرداخت الکترونیکی عوارض می‌پیوندند / نرخ عوارض آزادراه‌ها بر اساس مسیر طی شده محاسبه می‌شود

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور از آغاز عملیات اجرایی تجهیز ۱۰ آزادراه دیگر به سیستم پرداخت عوارض یکپارچه الکترونیکی خبر داد و گفت: « به زودی با تجهیز 10 آزادراه دیگر تعداد آزادراه‌هایی که پرداخت عوارض آنها الکترونیکی می‌شود به 14 آزادراه می‌رسد و 10 آزادراه دیگر باقی می‌ماند که این آزادراه‌ها هم به‌تدریج مجهز به پرداخت الکترونیکی می‌شوند با افزایش دوربین‌های ثبت برای پرداخت الکترونیکی عوارض، پرداخت عوارض بر اساس طول مسیر طی شده محاسبه می‌شود و نیازی به پرداخت کامل عوارض برای همه نیست.»

به گزارش روزنامه ایران، تاکنون چهار آزادراه تهران- قم، تهران- قزوین، تهران- ساوه و قزوین- زنجان به تجهیزات پرداخت عوارض الکترونیکی مجهز شده‌اند و به گفته حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور، تجهیز آزادراه‌های تبریز-زنجان، تبریز- ارومیه، باغچه-مشهد، کنارگذر مشهد، قم-کاشان، کاشان-اصفهان، ساوه- سلفچگان، قزوین-رشت، تهران-پردیس و بندرعباس-شهید رجایی به پرداخت عوارض الکترونیکی آغاز شده است.

پرداخت عوارض بر اساس طول مسیر طی شده

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور از طرح محاسبه عوارض عبوری آزادراه‌ها بر اساس پیمایش در آزادراه تهران-ساوه خبر داد و گفت: «در این روش، کاربر متناسب با میزان پیمایش در آزادراه، عوارض پرداخت می‌کند که قرار است در گام نخست این طرح به‌صورت پایلوت در آزادراه تهران-ساوه اجرا شود.»

 او ادامه داد: «به‌این‌ترتیب برای عبور از آزادراه نیازی به پرداخت کل عوارض نیست و هر کاربر بر اساس طول مسیری که استفاده می‌کند عوارض می‌پردازد. در طرح آزمایشی قرار است، کاربران آزادراه تهران-ساوه که قصد عزیمت به نسیم شهر را دارند، عوارض کمتری نسبت به کاربران مقصد رباط‌کریم پرداخت کنند. پس از رونمایی از طرح محاسبه عوارضی آزادراه بر اساس پیمایش که ظرف دو هفته آتی در آزادراه تهران-ساوه انجام می‌شود، شاهد اجرای این طرح در آزادراه کرج-قزوین خواهیم بود.»


به گزارش پیوست، سهیل مظلوم مدیرعامل شرکت سپندار نیز درباره چگونگی اجرای طرح پیمایش گفت: «به‌طور مثال اگر هزینه عبور از آزادراه کرج به قزوین ۵۰۰ تومان و این آزادراه داری سه دروازه خروجی آبیک، محمودیه و حصارک باشد، این امکان وجود دارد که اگر فرد از حصارک خارج شد فقط ۲۰۰ تومان به‌عنوان عوارض آزادراهی پرداخت کند و اگر از حصارک خارج شد فقط ۱۰۰ تومان به این مبلغ افزوده شود.»
کنند. او اجرای این طرح را به نفع شهروندان عنوان و اعلام می‌کند که در حال حاضر اجرای طرح محاسبه عوارض به‌صورت پیمایشی در دو آزادراه کرج- قزوین و تهران- رباط‌کریم اجراشده است.

مدیرعامل شرکت سپندار با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود طرح در یک دوره زمانی یک‌ساله به‌صورت کامل اجرا شود و پس‌ازآن در فاز دوم طرح محاسبه پیمایشی عوارض اجرا و در فاز سوم نیز محاسبه عوارض انعطاف‌پذیر شود گفت: «در صورت محاسبه انعطاف‌پذیر عوارض، میزان عوارض پرداختی در ساعت‌های مختلف و روزهای مختلف با توجه به بار ترافیکی تغییر خواهد کرد از همین رو مسافر می‌تواند با توجه به هزینه عوارض ساعت تردد خود را تعیین کند، در این صورت بار ترافیکی نیز به‌تدریج کنترل خواهد شد.»

قیمت عوارض آزادراه‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

میرشفیع در پاسخ به این سؤال که چرا میزان عوارض در آزادراه‌ها باهم تفاوت دارد و مبلغ پرداخت در برخی آزادراه‌ها بیشتر از آزادراه‌های دیگر است؟ گفت: «مبلغ عوارض متناسب با سرمایه‌گذاری انجام‌شده تعیین می‌شود اما در آینده‌ای نزدیک پرداخت بر اساس پیمایش خواهد بود و مردم الزامی به پرداخت کل عوارض نخواهند داشت.»

 تکلیف افرادی که به‌اشتباه جریمه شده‌اند چیست؟

مدیرعامل شرکت سپندار ضمن تأیید وجود خطاهای مقطعی در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در واکنش به ارسال پیامک‌های اشتباه به افراد در مورد پرداخت نشدن عوارض آزادراهی گفت: «در دوره زمانی کمتر از ۳ ماهی که از فعال شدن سامانه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراهی در چهار بزرگراه کشور گذشته است خطای این سامانه به میزان قابل توجهی کاهش پیداکرده است و سعی شده که هر روز با استفاده از فناوری‌های به روز از بروز خطاها آن کاسته شود.»

ببینید:  پیگیری مشکلات پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها / شماره پشتیبانی

به گفته سهیل مظلوم، در دو ماه اول پیاده‌سازی این سیستم از ۴۰ میلیون تردد تنها ۱۰ هزار خطا ایجاد شده بود که این مقدار نیز هم‌اکنون به یک‌دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه کسانی که به اشتباه جریمه شده‌اند و پیامک پرداخت عوارض دریافت کرده‌اند می‌توانند شکایت‌های خود را در این سامانه ثبت کنند اعلام کرد: «شبکه‌های اجتماعی نیز هم‌اکنون به کمک این سامانه آمده‌اند و امکان ثبت ایرادات از طریق اینستاگرام و توییتر نیز فراهم است؛ از سویی وقتی کسی به اشتباه جریمه می‌شود و این جریمه را پرداخت می‌کند جزو افراد بستانکار به شمار می‌آید و در آینده می‌تواند از طریق همان وجه عوارض خود را پرداخت کند.»

مسافران می‌توانند از روش‌های مختلفی برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها اقدام کنند؛ روش‌هایی ازجمله پرداخت موبایلی، پرداخت ایستگاهی، پرداخت بی‌واسطه و پرداخت اینترنتی.

ببینید: معرفی تمام راه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها

4 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    قبلا کلا 2 دقیقه پشت صف بودیم پرداخت میکردیم و تمام. حالا باید از کارو زندگی بیفتیم برگردیم توی آزادراه تا به شکایت رسیدگی کنیم یا ببینیم از کدوم آزادراه ها برامون عوارض اومده تازه یک روز دیگه هم باید بریم برای جوابش .که چی بشه؟برای چی؟به چه دردی میخوره ؟قراره چی ثابت کنید ؟ اولویت مملکت ما این چیزا بود ؟

  2. ناشناس می‌گوید

    مرداد ماه هم تموم شد کی قراره این 10 آزادراه جدید الکترونیک بشه؟ دیگه از اخبار داغ سپندار و خبر سازی های مداوم خبری نیست. اینجور که معلومه این طرح هم شروع نکرده شکست خورده .

  3. ناشناس می‌گوید

    کشورهای پیشرفته به کمک فناوری های نوین دنبال کاهش تصادفات و امنیت جاده هاشون هستن در ایران هم مسئولین فقط از فناوری قسمت پول گرفتنشو فهمیدن.چرا ایمنی آزادراه ها و بزرگ راه های ایران اینقدر پایینه و کسی به فکر نیست ؟ مسئولین محترم یک مقدار به فکر جون مردم باشین تا جیب مردم.آزادراه هوشمند اول از همه یعنی ایمنی و امنیت نه پول گرفتن.

  4. ناشناس می‌گوید

    یک سال گذشت.همش دروغی بیش نبود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.