راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استپ با دریافت کمک مالی 22/5 میلیون دلاری از استرایپ، قصد دارد خدمات بانکداری بدون کارمزد را برای نوجوانان ارائه دهد

گوشی‌های هوشمند به شکل تاثیرگذاری توانسته‌اند دنیای بانکداری را متحول کنند. در این حوزه، مجموعه‌های متنوعی از استارت‌آپ‌ها ظهور کرده‌اند؛ به لطف تلاش‌های این استارت‌آپ‌ها، دیگر برای افتتاح حساب، سپرده‌گذاری، پرداخت و درخواست وام، نیازی به مراجعه فیزیکی به بانک‌ها نداریم. امروزه، به راحتی و تنها با یک کلیک بر روی اپلیکیشن‌های مالی، می‌توانیم کارهای نامبرده را انجام دهیم.

به تازگی، استارت‌آپ جدیدی تاسیس شده که قصد دارد از پیشرفت‌های حوزه بانکداری موبایلی استفاده کرده و  خدمات جدیدی را برای نسلی که بیش از بقیه مشتاق استفاده از گوشی‌های هوشمند هستند، ارائه دهد. استارت‌آپ استپ (Step) سرویس‌های بانکداری موبایلی را برای نوجوانان عرضه می‌کند؛ این استارت‌آپ به تازگی اعلام کرده که سرمایه‌ای 22/5 میلیون دلاری را از استرایپ (Stripe) و چند نهاد دیگر دریافت کرده است.

سی‌جی مک‌دونالد (CJ MacDonald) مدیر عامل اجرائی و هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ در یک مصاحبه گفته است:

در مدارس، هیچ آموزشی در مورد پول به کودکان داده نمی‌شود. ما قصد داریم به اولین بانک نوجوانان تبدیل شویم و خدمات حساب بانکی و کارت‌های پرداخت را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. در کنار این امر، یکی دیگر از اهداف ما این است که سواد مالی و مسئولیت‌پذیری را نیز به آن‌ها آموزش دهیم. بانک‌ها فرصت و موقعیت مناسبی برای آموزش‌دهی ندارند؛ ما می‌خواهیم وارد میدان شویم و آموزش‌های لازم را در اختیار نسل جدید قرار دهیم، در نتیجه، در عصر بدون پول نقد آینده، بزرگسالانی خواهیم داشت که در قبال پول، با مسئولیت‌پذیری بیشتری رفتار می‌کنند. در دورانی که همه مردم از پول نقد استفاده می‌کردند، به راحتی به مراکز خرید مراجعه می‌کردند و خرید خود را انجام می‌دادند، ولی امروزه همه برای پرداخت کرایه اوبر و موارد مشابه، از گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

(لازم به ذکر است که مک‌دونالد سابقه درخشانی در مورد اپلیکیشن‌های تجاری موبایلی دارد: استارت‌آپ قبلی او که گیفت (Gyft) نام داشته و در قالب یک اپلیکیشن به عرضه کارت‌های وفاداری می‌پرداخته، توسط فرست دیتا (First Data) خریداری شد).

استپ، ایالات متحده را به عنوان اولین بازار خود انتخاب کرده است. تخمین زده می‌شود که شمار نوجوانان این منطقه، به حدود 50 میلیون نفر برسد.

مک‌دونالد اعلام کرده که هدف سرمایه‌گذاری مذکور، آن بوده که این استارت‌آپ، اولین محصول خود را در مشارکت با مسترکارت و ایوالو (Evolve) وارد بازار کند. این محصول شامل حساب‌های بانکی است که به کارت‌های پرداخت متصل هستند.

استپ در ماه ژانویه امسال تاسیس شده (و در این مدت برای ارائه خدمات کارتی، از ویزا کمک گرفته است). در طی این چند ماه، استپ به دنبال آن بوده که مشتاق‌ترین کاربران را شناسایی کند. استپ توانسته 500000 نفر را به عنوان کاربران احتمالی خود شناسایی کند و یکی از دلایل موفقیت این شرکت در جذب سرمایه نیز همین مورد بوده است. به همین دلیل هم بوده که توجه مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران مجرب و آشنا با بازار نوجوانان، به سمت این استارت‌آپ جلب شده است.

علاوه بر استرایپ، صندوق مالی دریمز (Dreamers fund) که به ویل اسمیت (Will Smith) تعلق دارد، ناز (Nas)، واندرکامپانی (Wndrco) که به جفری کاتزنبرگ (Jeffrey Katzenberg) تعلق دارد، رونی لات (Ronnie Lott)، مت روتلر (Matt Rutler)، کوین گولد (Kevin Gould) و نوح و جونا گودهارت (Jonah Goodhart) که بنیان‌گذاران موت (Moat) به شمار می‌روند، در سرمایه‌گذاری استپ نقش داشته‌اند.

سرمایه‌گذاران قبلی این استارت‌آپ که عبارتند از: کراس‌لینک کپیتال (Crosslink Capital)، کولبریتیو فاند (Collaborative Fund) و سسامی ونچرز (Sesame Ventures) نیز در این سرمایه‌گذاری مشارکت کرده‌اند (میزان جذب سرمایه استپ، تا به امروز، اندکی کمتر از 30 میلیون دلار عنوان شده است. مبلغ ارزش‌گذاری‌شده برای شرکت هنوز به صورت عمومی مشخص نشده است).

این‌طور نیست که استپ بدون داشتن تجربه، وارد حوزه‌ای شود که هیچ قوانینی برای آن تبیین نشده و بدون مقدمه، شروع به ارائه خدمات بانکی به نوجوانان کند. چندین سال است که بانک‌ها، این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند که حساب‌هایی را برای فرزندان خود افتتاح کنند.  

همچنین شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که پیش‌تر، نسبت به عرضه سرویس‌های بانکی به این گروه سنی اقدام کرده‌اند. برای مثال، می‌توانیم به استارت‌آپ کارنت (Current) اشاره کنیم که خدمات کارت بدهی و اپلیکیشن بانکداری را به نوجوانان ارائه می‌دهد و استارت‌آ‌پ گرین‌لایت (Greenlight) که خدمات کارت بدهی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. (شرکت‌های دیگری مانند چایم (Chime) نیز وجود دارند که هرچند نوجوانان را هدف خود قرار نداده‌اند، ولی این قشر سنی نیز می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.)

استارت‌آپ استپ آخرین فعال این حوزه نخواهد بود: شایعاتی پخش شده مبتنی بر این‌که آمازون قصد دارد زمینه استفاده از خدمات حساب بانکی را برای نوجوانان فراهم کند.

مک‌دونالد اعلام کرده که بین خدمات استپ و سرویس‌هایی که سایر شرکت‌ها برای نوجوانان عرضه می‌کنند، تفاوت وجود دارد. اولین و مهمترین تفاوت این است که استپ، به صورت مستقیم با خود نوجوانان تعامل برقرار می‌کند و استقلال کامل را در اختیار صاحب حساب قرار می‌دهد (دست‌کم احساس این استقلال را در نوجوانان ایجاد می‌کند؛ چرا که در استپ نیز والدین می‌توانند حساب‌های نوجوانان زیر 18 سال را پایش و کنترل کنند و همچنین والدین این امکان را دارند که به حساب‌های کودکان خود پول واریز کنند).

استپ با ارائه امکانات انگیزشی قصد دارد کاربران بیشتری را به سمت خود جلب کند. نمونه‌هایی از این ترفندهای بازاریابی عبارتند از: پرداخت یک دلار هدیه به کاربر، به ازای هر فردی با کد ارسال شده از طرف آن کاربر، اقدام به ثبت‌نام در اپلیکیشن کند. همچنین برای نوجوانانی که زیر 18 سال هستند، این قابلیت فراهم شده که بدون کسب اجازه از والدین و قیم خود، اقدام به افتتاح حساب کنند (البته باید خاطر نشان کنیم که این حساب‌ها دارای محدودیت عملکرد هستند).

یکی دیگر از وجوه تمایز کلیدی استپ با سایر شرکت‌ها، مدل کسب‌‌وکاری آن است. درست است که این کمپانی همانند شرکت‌های دیگری که سرویس‌های کارتی را ارائه می‌دهند، مبلغی را از تراکنش‌ها کسر می‌کند؛ ولی بر خلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر و اغلب بانک‌ها، قصد دارد یک مدل بدون کارمزد را برای حساب‌های پایه خود راه‌اندازی کند. ایده اصلی پشت این اقدام، عبارت است: جذب هر چه بیشتر کاربران در طول زمان و سپس، ارائه خدمات دارای کارمزد، در صورت تقاضای آن‌ها.

مک‌دونالد در این رابطه چنین می‌گوید:

ما قصد داریم که همزمان با رشد نوجوانان، در کنار آن‌ها رشد و پیشرفت کنیم. زمانی‌که این نوجوانان به دانشگاه راه پیدا کردند، ما محصولاتی مرتبط با این دوره را برایشان فراهم خواهیم کرد. برای مثال، یکی از نیازهای مالی دانشجویان عبارت است از دریافت وام برای خرید کتاب و کامپیوتر و ما این سرویس را در لیست محصولات آینده خود قرار داده‌ایم.

در ظاهر به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری استرایپ، یک سرمایه‌گذاری مالی است و عمدتا صرف توسعه سرویس‌هایی خواهد شد که در اولین رونمایی امسال استپ، معرفی خواهند شد. ولی در باطن، این سرمایه‌گذاری، یک سرمایه‌گذاری استراتژیک نیز محسوب می‌شود: استرایپ بدون سر و صدا به دنبال آن است که به توسعه خدماتی برای صادرکنندگان کارت و تاجران بپردازد. یکی از اقدامات استرایپ که در راستای رسیدن به این هدف انجام گرفته، عبارت است از: کسب مالکیت تاچ‌تک (Touchtech) در اوایل سال جاری.

سرویس‌های استپ، وابستگی شدیدی به ساخت و استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) قدرتمند دارند. تنها در صورت استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی قدرتمند است که والدین و شرکت‌ها می‌توانند مبالغی را به حساب‌ها واریز کنند و تنها با کمک این رابط‌ها است که کاربران می‌توانند از حساب استپ خود برای پرداخت وجوه استفاده کنند؛ از این رو، بخشی از سرمایه جذب شده در راستای استفاده و پیاده‌سازی رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی صدور کارت صرف خواهد شد.

مک‌دونالد اعلام کرده: «ما در بخش رابط‌ برنامه‌نویسی کاربردی و بخش صدور کارت استرایپ با آن همکاری می‌کنیم. ما به این کار علاقه داریم.» وی عنوان کرد که اهداف استپ و استرایپ، در حالت کلی در یک راستا قرار دارند.

استرایپ قصد دارد میزان تولید ناخالص داخلی از طریق اینترنت را افزایش دهد و به رشد کسب‌وکارهای آنلاین کمک کند. بخشی از فعالیت‌های ما با هدف جذب افراد کم سن و سال به اقتصاد آنلاین انجام می‌گیرد و من معتقدم که این امر، با اقدامات استرایپ در یک راستا قرار می‌گیرد.

جردن آنجلوس (Jordan Angelos) سرپرست بخش توسعه مشارکتی استرایپ، در پی این سرمایه‌گذاری، به عضویت هیئت مدیره استپ درخواهد آمد.

آنجلوس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «استرایپ متعهد شده که به دنبال روش‌های جدید حذف موانع تجاری باشد و میزان دسترسی افراد به خدمات اقتصادی را افزایش دهد. استپ به نوجوانان کمک خواهد کرد تا به شکلی جدی و مسئولانه، در سیستم مالی آینده مشارکت کنند و از طریق تجربه مستقیم، مهارت‌های مدیریت پول را یاد بگیرند. ما به شکلی مشتاقانه از تلاش‌های آن‌ها حمایت خواهیم کرد.»

به نظر می‌رسد که فرصت بزرگتری در بازار وجود داشته باشد. در آینده نزدیک، بر تعداد آن دسته از سازمان‌های متصدی که اقداماتی مشابه با استپ را انجام می‌دهند، افزوده خواهد شد. از این رو، استپ می‌تواند مطمئن باشد که برای مدتی طولانی در میدان حضور خواهد داشت و در شکل‌گیری خدمات مالی به نسلی که در اصطلاح، (نسل آلفا) نامیده می‌شود، مشارکت خواهد داشت.

شری هیموند (Sherri Haymond) معاون اجرایی مشارکت‌های دیجیتال در بخش آمریکای شمالی مسترکارت است. او در طی بیانیه‌ای عنوان کرد:

جوانان امروزی آشنایی زیادی با دنیای دیجیتال دارند. آن‌ها در هر روز از زندگی خود، با تکنولوژی سروکار داشته‌اند و در نتیجه، ما باید اطمینان حاصل کنیم که این نسل، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد پرداخت‌های دیجیتال آشنایی داشته باشند. این کار را می‌توان از طریق آموزش محصولات و خدمات مالی موجود در بازار، انجام داد. استپ، رویکردی هوشمندانه را در پیش گرفته و از طریق توسعه محصولات مالی به نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها، اولین گام را در آموزش نسل جوان امروز برداشته است. در نتیجه این اقدام، افراد کم سن و سال می‌توانند در مورد امور مالی آگاهی پیدا کرده و اعتماد به نفس خود را در هنگام استفاده از پول افزایش دهند.

منبع: Techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.