راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنگ سرد فناوری میان غرب و شرق / جنگ میان آمریکا و چین از کی و کجا شروع شد؟

در حال حاضر هواوی را به‌عنوان بزرگترین موجی می‌شناسند که در صنعت وایرلس تاثیرگذار است و عنوان تامین‌کننده مخابراتی شماره یک و دومین سازنده تلفن‌های هوشمند در دنیا را از آن خود کرده است؛ با این حال این شرکت آسیایی در برخی کشورها ازجمله ایالات متحده چندان با روی خوشی مواجه نشده است حالا این عدم استقبال یا به خاطر مسائل و اتهامات جاسوسی است که از خیلی وقت پیش نسبت به شرکت چینی هواوی وجود داشته و یا به عقیده برخی به خاطر سرعت رشدی است که این شرکت در یک دهه اخیر داشته است و پیشرو بودن آن در فناوری 5G هم شاید بر این ترس‌ها دامن زده است.

دلیل هرچه باشد نتیجه آن قرار گرفتن هواوی در لیست سیاه آمریکا شده و در راستای این تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از همکاری و ارتباط با هواوی منع شده‌اند.

ببینید: دسترسی به آپدیت اندروید و سرویس‌های گوگل برای تلفن‌های هواوی لغو شد

ازجمله شرکت‌هایی که تحت تاثیر چنین تصمیماتی قرار می‌گیرد، اپل است چراکه چین یکی از بزرگترین مشتریان گوشی‌های آیفون بوده است. از طرف دیگر باتوجه به تحریم‌هایی که از سمت آمریکا علیه محصولات چینی وضع شده، خیلی‌ها پیشنهاد تحریم محصولات اپل در این کشور را داده بودند. بررسی‌های گلدمن ساکس نشان می‌دهد اگر چنین تصمیمی گرفته شود سود جهانی اپل تا 29 درصد کاهش می‌یابد و از آنجایی که 17 درصد از کل فروش تولیدات اپل مربوط به چین است در نتیجه از دست دادن بازار این کشور برای اپل تبعات سنگینی خواهد داشت. هرچند مدیرعامل هواوی در مصاحبه‌ای اعلام کرد در صورت تحریم محصولات اپل در چین، اولین نفری خواهد بود که دست به اعتراض می‌زند.

عده‌ای بر این باورند که چین نمی‌تواند اپل را تحریم کند و دلیلش هم این است که یکی از اصلی‌ترین و بزرگترین بازارهای فروش اپل در جهان کشور چین است و همانطور که گفتیم در صورت تحریم محصولات اپل در چین، این شرکت آمریکایی مجبور می‌شود که تعداد زیادی از کارگران فعال در کارخانه‌های چین را اخراج کند و خط تولیدهای این کارخانه‌های چینی منحل شود؛ اقدامی که بودن شک ضربه بزرگی به اقتصاد چین وارد می‌کند.

عدم امکان به روزرسانی سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های هواوی هم از دیگر مشکلات این شرکت است. هرچند گویا از سال 2012 هواوی مشغول ساخت و راه‌اندازی سیستم عامل خودش با نام  هنگ‌منگ (Hongmeng) بوده و در سال 2018 هم آن را به ثبت تجاری رسانده است.

گویا این سیستم عامل از اوایل پاییز در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد و علاوه بر گوشی‌های هوشمند، روی رایانه‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، خودروها و محصولات پوشیدنی قابل استفاده خواهد بود. البته هنوز در مورد میزان استقبال از این سیستم عامل شک و تردیدهایی وجود دارد و عده‌ای هم آن را سرویس موفقی در آینده نمی‌دانند.

شاید ارائه سیستم عامل اختصاصی توسط هواوی آنهم درست بعد از این اتفاقات و فعالیت روی آن از سال‌ها قبل چندان بی‌معنا نباشد و باتوجه به اخبار و حواشی و اتفاقاتی که از خیلی وقت پیش در مورد شرکت هواوی وجود داشت، شاید پیش‌بینی چنین روزهای تحریم و فشار برای این شرکت آسیاسی چندان کار سختی نبود.

 

نگرانی‌های اصلی درمورد هواوی چیست؟

هواوی یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های پیشرو در توسعه و استفاده از فناوری 5G است و رقبای چینی ادعا می‌کنند که اگر هواوی مرکز زیرساخت‌های بنیادی 5G کشورها باشد می‌تواند از پیام‌هایی که در شبکه‌ها ردوبدل می‌شود جاسوسی کند یا شبکه‌های دیگر را از کار بیندازد. چنین ادعایی هم براساس سوابقی است که از هواوی وجود دارد و که البته این شرکت بارها اتهام جاسوسی برای دولت چین را رد کرده است. البته اخیرا ادعانامه‌ای که براساس وزارت دادگستری آمریکا علیه این شرکت و منگ وانژو تنظیم شده بود بار دیگر اسم هواوی را برسرزبان‌ها انداخت. اتهامات واردشده شامل کلاهبرداری‌های بانکی و نقل و انتقالات پولی، کارشکنی در مسیر عدالت و سرقت فناوری از شرکت آمریکایی تی‌موبیل و دور زدن تحریم‌های ایران بین سال‌های 2009 تا 2014 بود.

ببینید: دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هواوی به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران

همه این اتفاقات و نگرانی‌های امنیتی که بابت استفاده از تجهیزات هواوی در راستای انجام فعالیت‌های جاسوسی وجود دارد باعث شد تا از سال 2018 و اقدام پناتگون در راستای ممنوعیت فروش گوشی‌های هواوی و زدتی‌ای در پایگاه‌های نظامی آمریکا سیر این ممنوعیت از جانب شرکت‌ها، بخش‌ها و کشورهای مختلف آغاز شود و نهایتا در سال 2019 و با وضع تعرفه‌های سنگین از جانب آمریکا به اوج خود برسد و به نظر نمی‌آید شرایط برای این شرکت چینی حالاحالاها به روال عادی برگردد.

در ادامه و در یک جدول زمانی اتفاقاتی که برای شرکت هواوی طی سال‌های 2018 و 2019 رخ داده است را قرار داده‌ایم که نشان می‌دهد در هر ماه چه بر سر این شرکت آمده است:

 

ژانویه 2018

در رویداد CES ریچارد یو مدیرعامل هواوی به از دست دادن حمایت و پشتیبانی شرکت AT&T اشاره کرد.

 

فوریه 2018:

کریس وری رئیس اف‌بی‌آی در مورد خرید تلفن‌های هواوی و زدتی‌ای هشدار داد.

 

می 2018:

پنتاگون فروش تلفن‌های هواوی و زدتی‌ای در پایگاه‌های نظامی آمریکا را ممنوع کرد.

 

ژوئن 2018:

گزارشی منتشر شد مبنی براینکه فیس‌بوک امکان دسترسی به داده‌های کاربران را به هواوی داده است.. در همان ماه کنگره آمریکا گوگل را به خاطر همکاری‌اش را هواوی فراخواند.

 

جولای 2018:

به خاطر نگرانی‌های امنیتی، استرالیا هواوی را از راه‌اندازی تجهیزات 5G در کشور منع کرد.

 

دسامبر 2018:

شرکت هلدینگ مخابراتی بریتانیا به نام BT اعلام کرد که تا سال2021 استفاده از تجهیزات 4G هواوی را مسدود می‌کند و از فناوری 5G آن هم استفاده نخواهد کرد. در همان ماه مدیر ارشد مالی هواوی در کانادا دستگیر شد و ژاپن هم اعلام کرد که خرید تجهیزات هواوی و زدتی‌ای را متوقف می‌کند.

 

ژانویه 2019

گزارشی منتشر شد مبنی بر احتمال اینکه دونالد ترامپ دستور ممنوعیت خرید تجهیزات هواوی و زدتی‌ای را اجرایی کند و در همان ماه هم سناتورها نگرانی‌های خودشان در مورد فعالیت شرکت‌های فناوری چینی اعلام کردند. همچنین در لسهتان هم یک کارمند شرکت هواوی به دلیل جاسوسی دستگیر شد و سه روز بعدش هم هواوی او را اخراج کرد. در همین ماه بود که خبر رونمایی از تلفن‌های تاشو مجهز به فناوری 5G هواوی اعلام شد.

 

فوریه 2019:

وزارت امور خارجه آمریکا کشورهای اروپایی را نسبت به استفاده از تجهیزات 5G هواوی دلسرد کرد. همچنین بریتانیا هم استفاده از 5G هواوی را یک خطر قابل کنترل می‌دانست. همچنین مایک پمپئو اعلام کرد کشورهایی که از محصولات هواوی استفاده می‌کنند به آمریکا آسیب می‌رسانند. سیاست‌مداران ایتالیایی هم خواستار تحریم 5G هواوی شدند.

 

مارس 2019:

گزارش‌ها خبر از درخواست هواوی برای بررسی استانداردهای امنیت سایبری بین‌المللی روی محصولاتش می‌داد. در همان ماه هم اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه هواوی در حال توسعه سیستم عامل اختصاصی خودش است تا در صورت عدم امکان استفاده از اندروید یا ویندوز، بتواند از آن استفاده کند. همچنین آنگلا مرکل در برابر فشارهای آمریکا درمورد جلوگیری از راه‌اندازی 5G هواوی در آلمان واکنش نشان داد.

 

آوریل 2018:

اخبار حاکی از آن بود که هواوی می‌تواند تراشه‌های 5G خود را به اپل بفروشد. بریتانیا هم امکان دسترسی محدود هواوی به زیرساخت 5G را داد.

 

می 2019:

ترامپ به دلیل مسائل امنیتی رسما هواوی را تحریم کرد. گوگل هم امکان به روزرسانی اندروید روی گوشی‌های هواوی را قطع کرد. چند روز بعد یک مهلت چند روزه درخصوص تحریم تجاری توسط آمریکا به هواوی داده شد و فعالیت گوگل روی هواوی به طور موقت ادامه پیدا کرد. در همین ماه بود که هواوی سیستم عامل اختصاصی خودش به نام هنگ‌منگ را ثبت تجاری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.