راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام بلند توسن‌تکنو برای ارائه سرویس خدمات حرفه‌ای

در گفتگو با ابراهیم خسروی مدیر خدمات حرفه‌ای و مصطفی نوری مدیر سرویس نرم‌افزار شرکت توسن‌تکنو اهمیت حوزه خدمات حرفه‌ای و پشتیبانی مورد بررسی قرار گرفت.

موضوع پشتیبانی از سوئیچ، زیرساخت، شبکه و دیتابیس به اندازه خود سرویس و محصولی که ارائه داده می‌شود اهمیت دارد؛ به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که موجودیتشان، موجودیت Real-Time است و اگر اختلالی طی یک ثانیه در عملکرد و سازوکارها ایجاد شود، نارضایتی‌های بسیاری به همراه دارد. یکی از همین کسب‌وکارها، PSP‌ها یا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی هستند که ثبات و پایداری دو صفت حیاتی در فرایندهایشان و برای مشتریانشان محسوب می‌شود. اینجا است که اهمیت حوزه خدمات حرفه‌ای و پشتیبانی خودش را نشان می‌دهد. در توصیف این دو خدمت از عبارت «یک روح در دو بدن» استفاده شده است که یکی از این خدمت‌ها بخش زیرساخت و خدمات ويژه دیتابیس را شامل می‌شود و دیگری در بخش کسب‌وکار و سوئیچ کار می‌کند.

شرکت توسن‌تکنو به‌عنوان ارائه‌کننده راهکارهای جامع بانکی، پرداخت الکترونیکی و فروشگاهی علاوه بر تولید و ارائه راهکارهای فناورانه، خدمات حرفه‌ای و پشتیبانی از سرویس‌هایش را هم به مشتریانش ارائه می‌دهد؛ به همین بهانه با ابراهیم خسروی مدیر خدمات حرفه‌ای شرکت توسن‌تکنو و مصطفی نوری مدیر سرویس نرم‌افزار شرکت توسن‌تکنو صحبت کردیم تا توضیحات بیشتری درباره راهکاری که به مشتریانشان ارائه می‌دهند و چالش‌هایشان بدهند.


داستان شکل‌گیری بخش خدمات حرفه‌ای و پشتیبانی در توسن‌تکنو


به گفته نوری یک سری نیازهای کسب‌وکاری باعث شد تا توسن‌تکنو به فکر ایجاد زیرساخت سرویس خدمات حرفه‌ای بیفتد. نوری درباره این نیاز توضیح می‌دهد: «هدف اصلی ما به خاطر جلب رضایت مشتریانمان بود. مشتری تمایل داشت که همه سرویس‌ها را از یک شرکت به‌صورت یکپارچه دریافت کند. مشتری از ما صفر تا صد فرایند پشتیبانی را می‌خواست؛ چه پشتیبانی سوئیچ باشد چه پشیبانی زیرساخت و دیتابیس. به دلیل ایجاد چابکی بیشتر و پاسخگویی بهتر به مشتری تصمیم گرفتیم کم‌کم ارائه خدمات حرفه‌ای را آغاز کنیم و این دپارتمان را بسازیم.»

مصطفی نوری مدیر سرویس نرم‌افزار شرکت توسن‌تکنو

نوری در ادامه عنوان کرد: «استارت این کار با یک سری آموزش‌ها درباره وضعیت زیرساخت و معماری سرورها در پی‌اس‌پی‌ها شروع شد. هدف توسن‌تکنو این بود که بعد از مدتی بتواند پکیج خدمات حرفه‌ای را هم به مشتریان ارائه بدهد. از زمستان سال ۹۸ و به بهانه حسابرسی‌های شاپرک روی شرکت‌های پی‌اس‌پی‌، توسن‌تکنو به‌طور جدی تصمیم به انجام این کار گرفت. نوری در این باره می‌گوید: «شاپرک روی هر دوازده پی‌اس‌پی‌ حسابرسی‌هایی انجام می‌دهد و یک سری سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف امنیت، شبکه، سوئیچ، دیتابیس و غیره دارد. ما از سال ۹۳ همیشه در انجام این حسابرسی‌ها کنار پی‌اس‌پی‌ها بوده‌ایم؛ چراکه ارائه‌دهنده سرویس و پشتیبانی به آن‌ها بودیم. ارائه سرویس خدمات حرفه‌ای شامل زیرساخت شبکه و دیتابیس برای برطرف‌کردن عدم انطباق‌های موجود با شاپرک، منشا تأسیس واحد خدمات حرفه‌ای توسن‌تکنو شد.»

خسروی هم درباره لاین‌های مختلف بخش خدمات حرفه‌ای می‌گوید: «بخش OS و سخت‌‌افزار، بخش دیتابیس و بخش Network Operation Center یا همان NOC، بخش‌های مختلف این واحد هستند. در بخش NOC، مانیتورینگ های مربوط به دیتابیس، نحوه کارکردشان، سخت‌افزارها، OSها و غیره انجام می‌شود.»


ماراتون تراکنش‌های خرد


همه ما از تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر پرداخت‌های خرد آگاهیم. حتی در گزارش اخیر شاپرک هم ملموس است که تعداد تراکنش‌ها به‌شدت افزایش یافته و از طرف دیگر ارزش ریالی تراکنش‌ها کاهش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که حوزه پرداخت خرد فشار جدی روی شبکه پرداخت وارد کرده است. مسلما این فشار چالش‌های به همراه داشته و این چالش‌ها از بعد چگونگی ارائه خدمات زیرساخت و پشتیبانی حائز اهمیت است.

به‌گفته نوری از نظر تعداد تراکنش‌ها، پی‌اس‌پی‌‌ها معمولا دو پیک بزرگ دارند؛ یک پیک از ده و نیم یازده صبح شروع می‌شود تا یک بعدازظهر و پیک دوم از ساعت چهار و نیم یا پنج بعدازظهر آغاز می‌شود، در ساعات شش، هفت عصر به اوج می‌رسد و مجددا در ساعت هشت کاهش می‌یابد.

خسروی درباره مهاجرت جدیدی که اخیرا در زیرساخت یکی از شناخته‌شده‌ترین پی‌اس‌پی‌ها اتفاق افتاده و آمادگی شرایط در این خصوص توضیح می‌‌دهد: «مهاجرت به سخت‌افزارها و تکنولوژی‌های جدیدتر انجام شد. به‌عنوان مثال در بخش دیتابیس به ورژن بالاتری از اوراکل که ثبات و کیفیت مطلوب‌تری دارد، مهاجرت کردیم. HA به‌طور کامل راه‌اندازی و طراحی و پیاده‌سازی مکانیزم‌های High Availability شامل Oracle RAC، Oracle ASM و  Oracle Data Guardانجام پذیرفته است. همچنین دیتابیس ریپورت را از آن جدا کردیم تا بتوانیم این سرویس را خیلی دقیق در جای دیگر و به روش‌های تست‌شده و مطمئن ارائه دهیم. کار دیگری که انجام شد این بود که گارد را هم با تکنولوژی RAC اجرا کردیم. یعنی همزمان ۴ اینستنس متفاوت در حال خدمت‌رسانی و آماده‌به‌سرویس، وجود دارد. از یک سری امکانات دیگری هم مانند Load Balancing و Failover استفاده شد که البته در سیستم‌های قبلی هم وجود داشته، اما در این ورژن‌ها با کیفیت بالاتری ارائه می‌شود. از طرف دیگر هم Full Redundancy این امکان را می‌دهد به محضی که اختلالی روی دیتابیس Primary به وجود آید، بدون این‌که اتفاقی بیفتد و سیستم متوجه شود، ادامه سرویس به‌صورت اتوماتیک روی گارد ارائه شود و High Availability به معنای واقعی در دسترس باشد.»

ابراهیم خسروی مدیر خدمات حرفه‌ای شرکت توسن‌تکنو

تمامی این امکانات در کنار یکدیگر یک چرخه فعالیتی به سرویس داده که بالاترین امکان سرویس‌دهی Real Time را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد. به‌گفته خسروی این تجربه در تیم توسن‌تکنو نهادینه شده و در کنار تجربه عمیق و پیوسته‌ای که در گذشته روی سوییچ تکنوسیپا وجود داشته، ادغام و ترکیبی ایجاد کرده که به‌این‌ترتیب می‌شود مفهوم یک روح در دو بدن را تعریف کرد. او در ادامه از لابراتوار توسن‌تکنو گفت که سرویس‌های جدیدی را آن‌جا تست می‌کنند و به استاندارد DBF اشاره کرد و گفت: «اولین قدم جذاب و جدیدی که باید استانداردش از نظر امنیتی رعایت شود، DataBase Firewalling یاDBF  است که در حال حاضر در هیچ پی‌اس‌پی‌ پیاده‌سازی نشده است. ما در حال برداشتن اولین گام‌ها در این حوزه هستیم تا روی اوراکل، DBF را انجام دهیم و تست کنیم و بعد از تست در PSP‌ها شروع به پیاده‌سازی کنیم.»


اهمیت ارائه سرویس Real Time


نوری در صحبت‌هایش از اهمیت ارائه سرویس Real Time به پی‌اس‌پی‌ها گفت که باعث می‌شود درصورت بروز اختلال یک‌ثانیه‌ای هم، نارضایتی‌های بسیاری در پی داشته باشد. به‌همین‌دلیل ثبات و پایداری سوئیچ حتی در حد ثانیه هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

طبق گفته‌های خسروی لازم بود که مهاجرت به سخت‌افزار جدید با کمترین Down Time ممکن باشد. بنابراین ابتدا دیتابیس‌های مدنظر با نسخه‌های بالاتر بر روی سخت‌افزار جدید نصب شدند، سپس با استفاده از نرم‌افزار گلدن‌گیت اقدام به همگام‌سازی دیتابیس جاری با دیتابیس‌های جدید بر روی سخت‌افزار جدید شده و پس از همگام‌سازی کامل آن‌ها با Down Timeای به‌اندازه تغییر تنظیمات سوئیچ، محیط جدید در مدار سرویس‌دهی قرار گرفت. این موضوع و بسیاری دیگر از اقدامات انجام‌شده، خبر از آمادگی توسن‌تکنو برای ارائه خدمات حرفه‌ای در تمامی نقاط را می‌دهد.


اولویت ارائه سرویس با چه PSP‌هایی است؟


به‌گفته نوری اولویت توسن‌تکنو با مشتری‌ها و پی‌اس‌پی‌هایی است که با آن‌ها کار می‌کنند و آن‌جا سوئیچ دارند. خسروی هم در پایان به مجموعه این سرویس‌ها در کنار همدیگر و روابط بین سرویس و پشتیبانی و خدمات حرفه‌ای اشاره کرد. به‌گفته او نه خدمات حرفه‌ای به تنهایی می‌تواند صددرصد این خدمات را بدهد و نه سرویس و پشتیبانی. او معتقد است تنظیم‌کردن این موضوع که این دو بخش کجاها و به چه شکل کنار هم قرار بگیرند، موضوع جدیدی است و اظهار امیدواری کرد که این موضوع سرآغاز ارائه خدمات حرفه‌ای در بسیاری از پی‌اس‌پی‌‌های ایران شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.