راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیر نوآوری و توسعه بازار توسن‌تکنو مطرح شد / با دریافت استاندارد PCI شبکه پرداخت الکترونیک ایران را در کشورهای دیگر پیاده‌سازی می‌کنیم

یکی از گواهینامه‌های امنیتی در صنعت پرداخت و کارت که توسط سازمان PCI SSC ارائه می‌شود، گواهینامه PCI PA-DSS است که ویژه هر برنامه پرداختی است که اطلاعات دارنده کارت را در خود ذخیره، پردازش یا انتقال می‌دهد. این قبیل نرم‌افزارها از دید سازمان PCI SSC باید یک سری الزامات چهارده‌گانه را پاس کنند که بتوانند موفق به دریافت این گواهینامه شوند. در واقع با رعایت این الزامات این اطمینان حاصل می‌شود که کلیه اطلاعات در محیطی امن و کاملاً رمزشده منتقل شوند.

در سمت دیگر هر بانک یا پی‌اس‌پی که تمایل به استفاده از این نرم‌افزار پرداخت را داشته باشد در گام اول دارابودن این گواهینامه را مد نظر قرار می‌دهد. در بازار بین‌المللی اگر شرکتی قصد ارائه نرم‌افزار پرداختی خود را داشته باشد، ابتدا باید موفق به رعایت الزامات سازمان PCI SSC شده و این گواهینامه را دریافت کند.

شرکت توسن‌تکنو در شرایطی موفق به دریافت این گواهینامه شده که تا به حال هیچ شرکتی از ایران موفق به دریافت آن نشده است. بدین‌ترتیب توسن‌تکنو هم‌اکنون علاوه بر تولید و ارائه پایانه‌های پرداخت دارای گواهینامه PCI PTS، اکنون گواهینامه PCI PA-DSS را نیز برای محصول سوییچ پرداخت تکنوسیپا در اختیار دارد.

حال باید دید توسن‌تکنو چه اهداف و برنامه‌هایی را در راستای این استاندارد در نظر گرفته و چه تغییراتی پس از این در انتظار این شرکت است. به همین بهانه با طاهر نوروزی، مدیر نوآوری و توسعه بازار توسن‌تکنو گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

نوروزی در پاسخ به این سؤال که استاندارد PCI در چه راستایی به شرکت توسن‌تکنو اهدا شده است، توضیح داد: «همانطور که می‌دانید کاربرد استاندارد PCI برای تأیید کردن امنیت اطلاعات و تبادل آن در سیستم‌هایی که در شبکه پرداخت الکترونیک کار می‌کنند، است. شرکت توسن‌تکنو نیز برای دریافت این استاندارد درخواست داد و گروهی از مشاوران، سیستم‌های توسعه داده شده را بررسی کردند و همزمان اصلاحاتی که برای ارائه این استاندارد مورد نیاز بود، انجام شد. در نهایت با پاس کردن همه الزامات توانستیم گواهینامه را به دست بیاوریم.»

او با بیان اینکه توسن‌تکنو اهداف مختلفی را از جمله افزایش اطمینان از عملکرد سوئیچ دنبال می‌کرد، افزود: «هرچند ما استانداردهای داخلی را نیز پیش‌تر کسب کرده بودیم، در زمینه اطمینان از عملکرد مشکلی وجود نداشت، اما ما خود را به عنوان شرکت بین‌المللی حوزه پرداخت تعریف می‌کنیم. بنابراین برای این موضوع نیاز داشتیم که استانداردهای بین‌المللی را نیز دریافت کنیم که خوشبختانه این مهم انجام شد.»

نوروزی دلیل اینکه توسن‌تکنو برای دریافت این استاندارد اقدام کرده است را توضیح داد و گفت: «واقعیت امر این است که از همان ابتدای توسعه سیستم‌ها، رعایت استانداردهای جهانی در شرکت مد نظر قرار گرفته بود و رعایت کردن موازین، محدودیت‌ها و نکاتی که در این استاندارد مطرح شده از همان اول در دستور کار توسعه قرار داشت، اما به دلیل شرایط کشور، امکان همکاری با لابراتواری که بتواند به ما گواهی‌نامه بدهد وجود نداشت. اما به موقع اقدام کردیم و در بازه‌ای که فضای تجاری کشور بازتر شد، موفق به انجام فرآیندهای لازم برای دریافت گواهینامه شدیم.»

حالا و پس از دریافت این استاندارد شرکت توسن‌تکنو برنامه‌هایی برای آینده دارد. مدیر نوآوری و توسعه بازار توسن‌تکنو در این باره گفت: «همانطور که عرض شد ما استانداردهای داخلی حوزه پرداخت را دریافت کرده بودیم، این استاندارد جدید اولاً به ما کمک می‌کند که در توسعه‌های آتی و پروژه‌های دیگری که در دستور کار قرارداد با رعایت کردن دقیق‌تر موازین، خودمان را همگام با شرکت‌های بین‌المللی پیش ببریم و بتوانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.»

او همچنین افزود: «یکی از مهم‌ترین آورده‌های این استاندارد برای شرکت توسن‌تکنو امکان حضور در بازارهای بین‌المللی است. ما تلاش می‌کنیم با توجه به الگوی شبکه پرداخت الکترونیک در ایران که یک شبکه پرداخت امن، قوی و پرنفوذ است سهمی از بازار پرداخت الکترونیک در کشورهای هدف داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.