راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برترین روندهای بلاکچین در سال 2019 / از این فناوری تحول‌آفرین چه انتظاراتی باید داشت؟

طی چند سال اخیر بلاکچین با روند ثابت و مستحکمی به تکامل خود ادامه داده است. این فناوری پیشگامانه و نوین، وعده‌های بسیاری برای ارائه در آینده دارد. با وجود شایعات فراوان و ورود رگولاتورها به این حوزه، به نظر می‌رسد که بلاکچین در سال 2019 خود را برای تکامل بیشتری آماده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری، مختص شرکت‌هایی است که قصد دارند در یک فضای بی‌اعتماد و نامطلوب، تراکنش‌های امنی انجام دهند. به طور کلی می‌توان ادعا کرد که سازگاری با بلاکچین، علی‌رغم افراط و تفریط‌های موجود در مورد آن در محیط‌های سازمانی در حال گسترش است.

این امکان وجود دارد که عده‌ای از افراد، ورود رگولاتورها به این حوزه را ناپسند بدانند. با این حال تسریع در پروژه‌های ICO و همچنین ایجاد چارچوب‌های دقیق برای انطباق با قوانین، حکایت از بلوغ این بازار دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از انتظاراتی که در سال 2019 از بلاکچین خواهیم داشت، می‌پردازیم:

 

روند‌های بلاکچین در سال 2019

بلاکچین به عنوان یک سرویس (BaaS)

درست است که بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها روی راهکارهای مبتنی بر بلاکچین اختصاصی خود کار می‌کنند، ولی این‌طور نیست که ایجاد، نگه‌داری و مدیریت یک راهکار اختصاصی مبتنی بر بلاکچین، در تمامی موارد مقرون‌به‌صرفه باشد.

اینجاست که بلاکچین به عنوان یک سرویس وارد عمل می‌شود. بلاکچین به عنوان یک سرویس (Blockchain as a Service یا به اختصار BaaS) پیشنهادی است که امکان بهره‌مندی از راهکارهای مبتنی بر فضای ابری را به مشتریان می‌دهد و زمینه ایجاد، میزبانی و همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های بلاکچین، قراردادهای هوشمند و دیگر کاربردهای بلاکچین اختصاصی را فراهم می‌کند.

یک ارائه‌دهنده خدمات ابری مدیریت تمامی وظایف و فعالیت‌های لازم برای حفظ و نگه‌داری زیرساخت‌ها و عملیات را به عهده خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که BaaS سرعت سازگاری کسب‌و‌کارها با بلاکچین را افزایش دهد.

 

عرضه تعداد بیشتری از توکن‌های امنیتی

در سال 2018 سرعت رشد بازار توکن‌های کاربردی بسیار کاهش یافت و ورود توکن‌های امنیتی به یکی از مباحث داغ تبدیل شد. این بازار برای مدت طولانی در انتظار ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و نهادی بوده است، اما تا بدین لحظه شاهد ورود چشمگیر سرمایه‌گذاران به این حوزه نبوده‌ایم.

موفقیت توکن‌های امنیتی به رونق بالای تبادلات دارایی‌های دیجیتال وابسته است. همچنین تبادل ارزهای رمزنگاری شده نیز به منظور دستیابی به شفافیت مورد انتظار رگولاتورها، به توکن‌های امنیتی نیاز دارد.

امروزه شاهد این هستیم که بازیکنان سنتی از جمله لندن استاک اکسچنج (London Stock Exchange) و سوئیس استاک اکسچنج (Swiss Stock Exchange) در حال توسعه پلتفرم‌های دارایی دیجیتال هستند. نشانه‌ها حاکی از این هستند که این پلتفرم‌ها در نیمه دوم سال وارد بازار خواهند شد.

با تثبیت بیشتر فرآیندها و کاهش نگرانی رگولاتورها، تا سال 2019 به احتمال زیاد شاهد راه‌اندازی چندین پروژه مختلف در حوزه ارائه توکن‌های امنیتی  خواهیم بود. همچنین احتمال می‌رود که فعالیت‌های موجود در این حوزه در سال 2020 نیز به شدت افزایش یابد.

 

حرکت از ارزهای رمزنگاری شده به سمت دارایی‌های دیجیتال

با وجود نشانه‌های متعدد از احتمال کاهشی بودن روند اقتصاد جهانی در سال جاری، سرمایه‌گذاران به دنبال کلاس‌های جایگزین در حوزه دارایی هستند. بازار در حال توسعه توکن‌های امنیتی فرصت‌های بسیاری را برای توکن‌سازی دارایی‌هایی که قبلا قابلیت تبدیل شدن به نقدینگی نداشتند، به وجود آورده‌ است. برای مثال شرکت‌های کوچک و متوسطی را در نظر بگیرید که با وجود تمایل بالا برای دستیابی به بازدهی قوی، دسترسی مناسبی به بازار ندارند.

چنین کسب‌و‌کارهایی ممکن است قدرت لیست شدن در بازار جهانی را نداشته باشند. حال افتتاح بازارهای جهانی از سرمایه‌گذاران می‌تواند سرمایه لازم را برای گسترش مقیاس چنین کسب‌و‌کارهایی، به آن‌ها تزریق کند. با توجه به این نکته که حدود 90 درصد از شرکت‌های دنیا در دسته‌بندی کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط قرار می‌گیرند، این بازار از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است.

 

ارائه تعداد بیشتری از خدمات دارایی دیجیتال از جانب موسسات مالی

این روند از سال گذشته آغاز شده و به احتمال زیاد در سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت. بسیاری از مردم تجربه کاربری مدیریت دارایی‌های خودشان را کاری ترسناک می‌دانند، اما از دیدگاه کسب‌و‌کاری، میل قدرتمندی به ارائه خدمات مدیریت و نگه‌داری از دارایی‌های دیجیتال وجود دارد. امروزه اغلب کسب‌و‌کارها به دنبال یافتن موارد استفاده جدیدی از فناوری بلاکچین هستند.

با این حال بعضی از این کسب‌و‌کارها ترجیح می‌دهند تا در بازار ارزهای رمزنگاری شده باقی مانده و روی این حیطه تمرکز کنند. اغلب ارزهای رمزنگاری شده طی سال گذشته به شدت تحت تاثیر عوامل مثبت و منفی مختلفی قرار گرفتند. اما با وجود این مسئله، مردم اطمینان دارند که این ارزها برای همیشه وجود خواهند داشت و از بین نخواهند رفت، حتی اگر برنامه‌ای برای استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در آینده نزدیک نداشته باشد.

 

یکپارچگی و ایجاد سازگاری بین بلاکچین‌ها

با پیشرفت بازار، شبکه‌های بلاکچین جدیدی ظاهر می‌شوند. این امر باعث به وجود آمدن زنجیره‌های متفاوتی می‌شود که هر یک از آن‌ها سرعت، شبکه پردازش و موارد استفاده جداگانه‌ای ارائه می‌دهند. هدف از ایجاد یکپارچگی و سازگاری در بین شبکه‌های مختلف بلاکچین، بهبود به اشتراک‌گذاری اطلاعات در میان این شبکه‌ها است.

این خدمات میان‌زنجیره‌ای امکان همکاری بین بلاکچین‌های مختلف را بهبود بخشیده و آن‌ها را برای استفاده روزمره مفیدتر می‌کند. برای مثال با فراهم شدن امکان همکاری در میان بلاکچین‌های مختلف شما می‌توانید اطلاعات خود را از EOS به اتریوم بلاکچین ارسال کنید. تنوع این گونه از شبکه‌ها و کاربردهای مختلف هر یک از آن‌ها باعث شده تا این مورد به عنوان یکی از روندهای مهم بلاکچین در سال 2019 شناخته شود. انتظار می‌رود که در سال 2019 شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه فناوری‌های مرتبط با یکپارچگی بلاکچین‌ها باشیم.

 

توسعه و مقیاس‌پذیری تجربه کاربری

میزان مقیاس‌پذیری و نوع عملکرد، بر هر دو جنبه پذیرش عمومی و تجاری این فناوری تاثیرگذار است. انتظار می‌رود که در سال جاری راهکار کارآمدی مانند سایدچین‌ها (sidechains) و پلتفرم‌های نوآورانه شکل پیچیده‌تر و سازگارانه‌تری را به خود بگیرند. علاوه بر این بسیاری از اپلیکیشن‌های بلاکچین دارای رابط کاربری بسیار پیچیده‌ای هستند.

چنین رابط‌هایی برای یک کاربر عادی که تعامل چندانی با دنیای فناوری ندارد بسیار غیرقابل درک و فهم است. یکی از ترندهای بلاکچین در سال 2019 ارائه راهکاری کاربرپسند است که در هر دو بخش فناوری و طراحی، ظرفیت بالایی برای پذیرش تعداد انبوه کاربران داشته باشد.

 

همگرایی میان بلاکچین و اینترنت اشیا

محبوبیت و میزان توجه بر روی این حوزه به شدت در حال افزایش است. سازگاری با اینترنت اشیا باعث شده تا تعداد دستگاه‌ها و سنسورهای جمع‌آوری داده افزایش یابد. بسیاری از طرفین بازار نیز براساس همین داده‌ها تراکنش‌های تجاری خود را انجام می‌دهند.

بلاکچین از طریق ارائه یک دفترکل تغییرناپذیر امکان نگه‌داری امن رکوردها را فراهم کرده است. این ویژگی باعث شده تا تمامی بازیگران موجود در زنجیره ارزش با اعتماد به یکدیگر به انجام عملیات و تراکنش‌های خود بپردازند. یکی از روندهای مورد انتظار از بلاکچین در سال 2019 ادغام این فناوری با اینترنت اشیا در جهت سرعت بخشیدن به رشد و توسعه هر یک از آن‌ها است.

 

قوانین نظارتی مطلوب‌‌تر در سراسر جهان

برخی از کشورهای اروپایی ازجمله سوئیس، مالت، لیتوانی و لیختن‌اشتاین فضای رقابتی بسیار داغی را در سرتاسر جهان ایجاد نموده‌اند. به طوری که بسیاری از دولت‌ها به فکر تجدید نظر در مقررات و ارائه قوانین نظارتی مطلوب‌تری در حوزه‌های بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده افتاده‌اند.

برای مثال به کشور مالزی اشاره می‌کنیم که در فصل اول سال 2019 تجدید نظرهایی را در خصوص قوانین نظارتی خود در حوزه ارزهای رمزنگاری شده و ICO اعمال کرد. علاوه بر این دولت‌های کشورهای مختلفی در حال بررسی مزایای استفاده از فناوری بلاکچین و یافتن موارد استفاده مطلوبی برای آن هستند.

 

استیبل‌کوین‌ها

رشد استیل‌کوین‌ها یکی از روندهای مورد انتظار برای ارزهای رمزنگاری شده و بلاکچین در سال 2019 هستند. هرچند که ارزهای رمزنگاری شده تنها یک محصول جانبی از فناوری بلاکچین به شمار می‌روند. اما با این وجود نمی‌توان به سادگی از قدرت و محبوبیت آن‌ها صرف‌نظر کرد. کشش بازار به سمت استیبل کوین‌ها افزایش خواهد یافت.

برخلاف ارزهای رمزنگاری شده، استیبل‌کوین‌ها قیمت ثابتی دارند. ارزش این سکه‌ها تحت تاثیر شرایط بازار قرار نگرفته و پایداری آن‌ها در طول زمان تضمین شده است. اغلب سکه‌های پایدار دارای پشتوانه ارزی هستند. با این حال همچنان برخی از این کوین‌ها از پشتوانه‌هایی نظیر کالاها و ارزهای رمزنگاری شده برخوردارند.

 

غیرمتمرکز سازی اپلیکیشن‌ها در کنار غیرمتمرکز سازی دفترکل

در سال 2019 باید شاهد غیرمتمرکزسازی خود اپلیکیشن‌ها نیز باشیم. بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که از دفترکل‌های بلاکچین استفاده می‌کنند. خود بر اپلیکیشن‌های متمرکز متکی هستند. این مسئله باعث می‌شود تا امکان ایجاد تک نقطه خرابی، آسیب‌پذیری و همچنین احتمال دستکاری داده‌ها پیش از ذخیره شدن در دفترکل به وجود آید.

بنابراین رویکرد غیرمتمرکزسازی باید مستقیما بر روی منطق اپلیکیشن‌ها نیز اعمال شده و حالت کنترل تک‌نقطه‌ای از آن‌ها حذف شود. در این حالت هر یک از شرکا یا اعضای تجاری در اکوسیستم، اپلیکیشن مربوط به خود را اجرا می‌کند. هرچند که ساخت چنین اپلیکیشن‌هایی به هیچ وجه آسان نیست؛ اما بدون شک گام مهمی برای پذیرش بلاکچین در کاربردهای تجاری به شمار می‌رود.

 

بلاکچین‌های دوگانه (هیبریدی)

بدون شک بلاکچین‌های هیبریدی در سال 2019 بیش از پیش خودنمایی خواهند کرد. بلاکچین‌های هیبریدی با ترکیب بهترین ویژگی‌ها از بلاکچین‌های عمومی و خصوصی عملکرد فوق‌العاده‌ای را به اجرا می‌گذارند.

بلاکچین‌های هیبریدی راه‌حل‌های قابل سفارشی‌سازی را فراهم نموده و در عین حال ویژگی‌های اصلی فناوری بلاکچین از قبیل شفافیت، یکپارچگی و امنیت را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورند. بلاکچین‌های هیبریدی در حوزه‌های مختلفی ازجمله اینترنت اشیا، بانکداری، زنجیره تامین و خدمات تجاری کاربردهای فراوانی دارند.

 

بلاکچین‌های فدراسیونی

بلاکچین‌های فدراسیونی (federated blockchain) قابلیت سفارشی‌سازی بلاکچین‌های خصوصی را افزایش می‌دهند و در سال جاری می‌توانیم انتظار گسترش و رشد آن‌ها را داشته باشیم. بلاکچین‌های فدراسیونی در اصل شباهت بسیاری با بلاکچین‌های خصوصی دارند؛ با این تفاوت که در این نوع بلاکچین‌ها به جای یک سازمان کنترلی، قدرت‌های بسیاری در کنترل و پیش‌انتخاب گره‌های آن دخیل هستند.

گروه منتخب گره‌ها موظف به تضمین اعتبار بلوک‌ها برای پردازش یک تراکنش هستند. این نوع از بلاکچین کاربردهای مختلفی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ادعاهای بیمه، خدمات مالی و مدیریت زنجیره تامین اشاره کرد. بلاکچین اختصاصی IBM که در حوزه ردیابی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد یک نمونه موفق از این قبیل بلاکچین‌ها به شمار می‌رود.

منبع: Thefintechtimes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.