راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری فناپ‌تک با شرکت سانیارد در حوزه دستگاه‌های تولید کیوآرکد

به‌گفته سید هادی خادمی، مدیر طراحی محصول فناپ‌تک، از مزایای استفاده از دستگاه تولید کیوآرکد علاوه‌‏بر سهولت و سرعت در تراکنش، عدم نیاز به ورود رمز بر روی پایانه پرداخت است که از طرفی مخاطرات امنیتی اعلام رمز کارت بانکی به پذیرنده مرتفع می‏‌شود و از طرف دیگر، با توجه به شیوع کرونا، دغدغه‏‌های بهداشتی ورود رمز در پین‌‏پد از بین می‌رود.

پرداخت با کدهای کیوآر یکی از روش‌های پرداخت است که کم‌کم جای خود را میان دیگر روش‌ها باز می‌کند. در همین راستا شرکت‌های پرداخت الکترونیک نیز به دنبال توسعه و ارتقای این نوع پرداخت هستند. فناپ‌تک نیز در راستای ماموریت خود به تازگی همکاری جدیدی را با شرکت چینی سانیارد (فعال در حوزه تولید تجهیزات پرداخت الکترونیک) شروع کرده است.

هدف از همکاری با این شرکت ارائه محصولات جدید در حوزه کدهای کیوآر است. دستگاه تولید کیوآر یکی از محصولاتی است که فناپ‌تک در کارخانه خود در شهر خرمشهر، به مرحله تولید رسانده، اما هنوز به بازار وارد نشده است.

سید هادی خادمی، مدیر طراحی محصول فناپ‌تک در رابطه با شروع همکاری فناپ‌تک با سانیارد به راه پرداخت توضیح داد: «با توجه به آشنایی که در نمایشگاه سیملس دبی در سال ۲۰۱۸ با این شرکت داشتیم و محصولاتی که از آنها دیدیم و با شناخت نسبت به زیست‌بوم پرداخت‌های کیف پولی در ایران، تصمیم گرفتیم که همکاری داشته باشیم. اولین محصولی هم که در خط تولید خود قرار داده‌ایم و کماکان نیز در حال تولید است، دستگاه تولید کیوآرکد است.»

سید هادی خادمی، مدیر طراحی محصول فناپ‌تک

او در رابطه با سازوکار این محصول گفت: «این محصول یک پایانه سخت‌افزاری است که دارای Keypad برای ورود مبلغ است و وقتی در فروشگاه‌ها نصب می‌شود، سمت پذیرنده قرار می‌گیرد. وقتی پذیرنده مبلغ را وارد می‌کند، کیوآرکدی در نمایشگر دستگاه برای مشتری نمایش داده می‌شود که او با اپلیکیشن کیف پول خود آن کیوآرکد را اسکن و مبلغ را پرداخت می‌کند. علاوه‌بر حالت stand-alone، این دستگاه همچنین می‌تواند مبلغ را از صندوق فروشگاهی دریافت کرده و کیوآرکد متناظر را تولید کند. ویژگی خاص و شاید بتوان گفت نوآورانه این دستگاه تولیدِ داینامیکِ کیوآرکد است که آن را از سایر راهکارهای موجود در بازار ایران متمایز می‎کند؛ به این معنی که بر اساس هر تراکنش کیوآرکد جدیدی تولید می‌شود.»

به‌گفته خادمی یکی از مزایای استفاده از این دستگاه علاوه‌‏بر سهولت و سرعت در تراکنش، عدم نیاز به ورود رمز بر روی پایانه پرداخت است که از طرفی مخاطرات امنیتی اعلام رمز کارت بانکی به پذیرنده مرتفع می‏‌شود و از طرف دیگر، با توجه به شیوع کرونا، دغدغه‏‌های بهداشتی ورود رمز در پین‌‏پد از بین می‌رود؛ چراکه کاربر هیچ تماس فیزیکی‏ با دستگاه برقرار نکرده و تمام عملیات تأیید و ورود رمز احتمالی را بر روی تلفن همراه هوشمند خود انجام می‌دهد.

او افزود: «با توجه به معماری شبکه پرداخت کشور، این محصول بیشتر در حوزه پرداخت خرد کاربری دارد و ما با شرکت سانیارد این توافق را داشتیم که محصولات حوزه کیوآرکد خود را به صورت انحصاری با همدیگر در ایران تولید کنیم. اکنون نیز اولین محصول ما تولید شده است. همچنین نسل جدید محصول را که در حوزه پرداخت‌های کیف پولی توسط کیوآرکد است، در اختیار داریم و در حال آماده‌سازی این راهکار دیجیتال هستیم.»

خادمی در رابطه با اینکه در حوزه‌های دیگر هم با این شرکت همکاری می‌کنند یا نه، توضیح داد: «این شرکت محصولات دیگری هم دارد، اما ما تنها در حوزه پرداخت کیوآرکد با آنها توافق داشته‌ایم؛ چراکه ما برندهای دیگری را در سایر حوزه‏‌ها مانند پایانه فروش در کنار خود داریم و در این خصوص سیاست‌‏های خاص خود را داریم.»

مدیر طراحی محصول فناپ‌تک در خصوص جایگاه این شرکت در دنیا و محصول ارائه شده توضیح داد: «از آنجایی‏ که این محصول هنوز در دنیا زیاد رایج نشده، شاید نتوان برای آن رده‌‏بندی خاصی پیدا کرد؛ اما به‌طور کلی این شرکت جزو شرکت‌های مطرح در حوزه پایانه‏‌های پرداخت است و در گزارش نیلسون ریپورت سال 2019شرکت سانیارد رتبه 11 در منطقه خاورمیانه و آفریقا را کسب کرد.»

آن‏طور که خادمی توضیح داد، از دستاوردهای اولیه این محصول انتقال دانشی خواهد بود که منتج به تولید این محصول شده است.

او با اشاره به اینکه اکنون نمونه مشابهی برای این نوع محصول در ایران وجود ندارد، گفت: «اکنون پیاده‌سازی اپلیکیشن و مرحله تولید این محصول انجام شده، اما باتوجه به اینکه مأموریت فناپ‌تک، تولید و ارائه محصولات و راهکارهای نوآورانه مبتنی بر تجهیزات سخت‏‌افزاری در جهت توسعه زندگی هوشمند تعریف شده است و با توجه به نیازمندی‎های زیرساختی عملیاتی، نصب و بهره‌‏برداری از محصول تولید کیوآر کد توسط شرکت‏‌های ارائه خدمات پرداخت (PSP) صورت خواهد گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.