راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب صنعت کارت و پرداخت با حمایت آیدی‌پی منتشر شد / پشت پرده تراکنش‌ها و پرداخت‌ها

کتاب صنعت کارت و پرداخت؛ مفاهیم، روش‌ها و امنیت با حمایت آیدی‌پی منتشر شد. این کتاب را که آجای کومار در سال ۲۰۱۹ به رشته تحریر در آورده، امسال توسط ثنا جهاندار ترجمه شده و انتشارات راه پرداخت آن را منتشر کرده است.

این کتاب با استفاده از نمودارها و مثال‌های فراوان، توضیح می‌دهد که وقتی یک تراکنش به شکل آنلاین یا به‌صورت فیزیکی در یک فروشگاه انجام می‌شود، در پشت پرده چه اتفاقی می‌افتد و چه می‌شود که در نهایت، آن تراکنش، انجام می‌شود و پول از حساب ما کسر می‌شود. موضوع احراز هویت و همچنین استانداردهایی که در این صنعت وجود دارد، از جمله مباحث مهمی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

قاسم رادمان، مدیرعامل آیدی‌پی در یادداشت حامی این کتاب نوشته است: «در روزهای اول آیدی‌پی که «درگاه پرداخت شخصی» مهم‌ترین و اصلی‌ترین سرویس آیدی‌پی بود تا به امروز که توسعه سرویس‌های جدید در حوزه‌های گوناگون مثل کیف پول الکترونیکی، پرداخت از طریق QR Code و NFC وغیره مهم‌ترین خدمات‌مان است، مهم‌ترین دغدغه ما ارائه محصولی باکیفیت بوده که بتواند در کنار پشتیبانی ۲۴ساعته، اطمینان خاطر را برای کاربران‌مان ایجاد کند و آنها را راضی نگه دارد. این سال‌ها هر اتفاق مثبتی را که در کسب‌وکارمان رخ داد، مدیون توجه دقیق به جزئیات، اشراف به مفاهیم فنی، رصد رقبای داخلی و خارجی، رصد ترندهای روز دنیا و تحقیق و توسعه مداوم در مورد صنعت پرداخت می‌دانیم که باعث خلق محصولاتی باکیفیت برای کاربران‌مان شد.»

به‌گفته او کتاب پیش رو که توسط انتشارات راه پرداخت ترجمه و منتشر شده، کتابی بسیار ارزشمند برای علاقه‌مندان و فعالان صنعت پرداخت است؛ چراکه فعالیت در هر حوزه‌ای  بدون اطلاع از تاریخچه و جزئیات آن امکان‌پذیر نیست و چه‌بسا آگاهی از تاریخچه و جزئیات آن نیز ممکن است ما را با واقعیت‌های جدیدی آشنا کند و راهگشای ما در آینده باشد.

قاسم سرافرازی، مدیر انتشارات راه پرداخت نیز در بخش یادداشت ناشر اشاره کرده که این کتاب از معدود کتاب‌هایی است که به‌طور خاص بر روشن‌کردن مفاهیم صنعت کارت و پرداخت متمرکز شده و تلاش کرده خلاء دانشی موجود در این حوزه را تا حدودی برطرف کند. مطالعه این کتاب قطعاً می‌تواند به فعالان و علاقه‌مندان حوزه کارت و پرداخت کشور کمک کند تا بینش جامع‌تری نسبت به این حوزه پیدا کنند.


درباره کتاب


این کتاب ۱۰۴ صفحه‌ای شامل دو بخش است. بخش اول آن درباره چگونگی فعالیت و عملکرد کارت، تراکنش و پرداخت توضیح داده شده است.

از مهم‌ترین موضوعاتی که در این بخش به آن پرداخته می‌شود، چگونگی عملکرد تراکنش‌های پرداخت، داده ذخیره‌شده در یک کارت پرداختی، نهادهای دست‌اندرکار در اعطای اجازه قانونی به یک تراکنش پرداخت با کارت، دریافت پول؛ تصفیه و تسویه، تراکنش‌های تجارت الکترونیکی و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، .بازگردانی یک تراکنش؛ بازپرداخت و استرداد وجه، دریافت پول نقد از دستگاه خودپرداز است.

بخش دوم این کتاب به استانداردهای صنعت کارت و پرداخت اشاره شده است. در این بخش درباره چگونگی منفعت بردن مجرمان از داده‌های کارت و پرداخت، تفاوت بین کارت‌های تراشه‌دار و مهم‌ترین استانداردهای صنعت کارت و پرداخت صحبت شده است.

در پایان کتاب، شما درک خواهید کرد که استانداردهای صنعت کارت و پرداخت چگونه طراحی شده‌اند تا داده‌های کارت پرداختی را از دست مجرمان در امان نگه دارند. مطالعه این کتاب به هیچ پیش‌نیازی احتیاج ندارد. کتاب صنعت کارت و پرداخت به شما کمک خواهد کرد تا از این به بعد، با اعتمادبه‌نفس بالاتری روی پروژه‌های مربوط به صنعت کارت و پرداخت به فعالیت بپردازید.

برای تهیه این کتاب می‌توانید به سایت فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.