راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره 21 ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

بیست‌ویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. این ماهنامه به‌طور تخصصی در حوزه فناوری‌های مالی، بانکداری، بورس و بیمه به تولید محتوا می‌پردازد. ارباب اپ‌ها عنوان تیتر یک گزارش این شماره است. طرح روی جلد شماره 21 عصر تراکنش به سوپراپ‌ها که یکی از کلیدواژه‌های مهم فناوری در سال 98 است، اختصاص دارد.

«حرف‌هایی درباره فناوری» عنوان یادداشت این شماره رضا قربانی است. رییس کل بانک مرکزی در اولین روزهای کاری سال 98 با اصحاب رسانه دیدار کرد و قربانی در آن دیدار از همتی درخواست کرد تا کامنت‌های اینستاگرام خود را باز کند. سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در این یادداشت به این موضوع پرداخته که در صورت عدم توجه دقیق به فناوری، با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

در بخش چهره‌های ایران این شماره تصاویری از سید مرتضی بکا رییس هیات مدیره موسسه ملل، مرتضی ترک تبریزی مدیر امور فناوری اطلاعت بانک ملت، اکبر قنبرپور دبیر نمایشگاه اینوتکس و آرش حسین‌پور مدیرعامل شرکت شاپ دیده می‌شود.

در بخش فوکوس ماهنامه، تصاویر و توضیحاتی در مورد سیل و مشکلات پولی و بانکی، پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها، مشکلات سیل و بیمه و برنامه رونمایی کتاب‌های راه پرداخت در باغ کتاب به چشم می‌خورد.

فاطمه قوتی مصاحبه‌ای با رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام داده است. «واقعیت‌ها و محدودیت‌ها را ببینیم و بپذیریم» عنوان گزارش قوتی در مصاحبه با امیر ناظمی است. ناظمی نگاهی تک‌بعدی به فناوری ندارد و معتقد است باید تمام جنبه‌های سیاسی و فرهنگی کشور را در نظر گرفت.

پرونده سوپراپ حجم قابل توجهی از عصر تراکنش 21 را به خود اختصاص داده است. سوپراپ‌ها در چین و هند موفق بوده‌اند و تحریریه راه پرداخت به وضعیت این اپلیکیشن‌ها در ایران پرداخته‌اند. فاطمه قوتی در این پرونده گزارشی درباره وضعیت سوپراپ در ایران نوشته و در آن اسنپ، الوپیک، دیجی‌کالا، آپ، بله و روبیکا را بررسی کرده است. او در این گزارش با میلاد نوری و پرهام باغستانی هم گفت‌وگوهای کوتاهی انجام داده است.

مرضیه شمس نیز به ریشه‌های سوپراپ‌ها در ایران پرداخته است. او در گزارش خود با محمد رشیدی و حامد بیدی گفت‌وگو کرده است. روبیکا یکی از کلیدواژه‌های اصلی گزارش شمس به حساب می‌آید.

در صفحات بعدی این پرونده اینفوگرافیکی در مورد روبیکا به چشم می‌خورد. در این اینفوگرافیک از تاریخچه تا مدل درآمدی روبیکا بررسی شده است.

نوید نیک‌نژادی به بررسی تلگرام پرداخته است. او تلاش کرده تا به این موضوع پاسخ دهد که چطور تلگرام توانسته به مادر سوپراپ‌های ایرانی تبدیل شود. همچنین در ادامه به این پرسش که «مردم سایر کشورها برای کاربردهای روزمره‌شان از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند» پاسخ داده شده است.

در مورد اینکه چطور پیام‌رسانی مانند تلگرام به بستری برای کسب‌وکارهای ایرانی تبدیل شد، با فرشاد فاطمی گفت‌وگویی انجام شده است. نیک‌نژادی همچنین دو گفت‌وگو در این مورد با منصور ساعی و حسین امامی انجام داده است و علاقه مردم ایران به تلگرام را بررسی کرده است.

در آخرین بخش این پرونده، گزارش محدثه ده‌باشی با عنوان «حکمرانی سوپراپ‌ها در قاره زرد» دیده می‌شود. ده‌باشی به این موضوع پرداخته که آیا سوپراپ‌ها می‌توانند در کشورهای غربی هم نفوذ کنند یا نه. در این گزارش نمودارها و آمار و ارقامی درباره نفوذ این اپلیکیشن‌ها در چین دیده می‌شود.

«صید ماهی بزرگ» گزارش آرش ترابی در مورد جشنواره دکتر نوربخش است. در این مطلب، تمام برندگان مهم‌ترین نمایشگاه بانکداری الکترونیکی در ایران بررسی شده‌اند.

یکی دیگر از پرونده‌های این شماره به معاملات الگوریتمی اختصاص دارد. مینا حاجی مطلبی در مورد معاملات الگوریتم نوشته است و در آن در مورد این مفهوم توضیحاتی ارائه داده است. در گزارش حاجی، نمودارهایی در مورد دلایل استفاده از الگوریتم‌ها در معاملات و درصد و نسبت این معاملات به حجم کل معاملات به چشم می‌خورد.

در این پرونده مصاحبه‌ای با مدیر نظارت و بازرسی فرابورس انجام شده است. سروش خواجه حق‌وردی درباره «مسائل حقوقی و تکنولوژی پاشنه‌آشیل معاملات الگوریتمی» تیتر این مصاحبه است. حامد حدادی از بنیان‌گذاران کوانت‌کن نیز یکی دیگر از افرادی است که در این گزارش با او مصاحبه شده است. حدادی در مورد چالش‌های اصلی و نگاه‌های متفاوت به معاملات الگوریتمی صحبت کرده است.

ورودی بخش جهان این شماره به عکسی از نمایشگاه سیملس اختصاص داده شده است. آریفا خان یکی از یک‌صد زن برتر حوزه فین‌تک، گیلز گید مدیرعامل شرکت کراس ریور، لری الیسون مدیرعامل اوراکل، هریس عرفان پیشرو بانکداری اسلامی در دنیا، آرتور لوینسون رییس هیات مدیره اپل و شریل سندبرگ مدیر ارشد عملیات فیسبوک، چهره‌های این شماره هستند و در مورد هرکدام از این چهره‌های معروف دنیا می‌توانید توضیحاتی در این شماره بخوانید.

«غوغای اپل این بار با اپل کارت»، «آیا استخراج بیت‌کوین در چین غیرقانونی می‌شود؟» و «رهایی از نفرین پول نقد» عناوین فوکوس بخش جهان در این شماره هستند.

دسترسی به اقتصاد دیجیتال از طریق پول موبایلی فرصت‌های جدیدی پیش روی جوامع قرار می‌دهد و ثریا حقی مقاله‌ای تحت عنوان «موبایل علیه فقر» ترجمه کرده است. حقی همچنین گزارش دیگری ترجمه کرده و در آن 17 مورد از بزرگ‌ترین افشای داده‌های تاریخ را بررسی کرده است.

«پیروزی یا شکست» عنوان مطلبی در مورد چهار مرحله از سیر تکاملی بلاکچین است که میثم ارفعی آن را ترجمه کرده است.

بعد از معرفی 8 کتاب در قسمت راهنما، یکی از مقاله‌های کتاب اینشورتک در مورد استارت‌آپ‌های بلاکچین ترجمه شده است. کتاب اینشورتک به زودی توسط راه پرداخت منتشر می‌شود. «21 درس برای قرن 21» عنوان مطلبی است که محمد معماریان از یووال نوح حراری ترجمه کرده است. ترجمه متن سخنرانی دکتر رابرت والدینگر در رویداد تد، آخرین مطلب شماره 21 عصر تراکنش به حساب می‌آید.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه و به قیمت ۴۰ هزار تومان هر ماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۶۰۱۰۵۳۹ تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق فروشگاه راه پرداخت (Shop.way2pay.ir) هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی و قابل دانلود نشریه عصر تراکنش در سامانه‌های جار، طاقچه و فیدیبو نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.