راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حضور کم رنگ بانک‌های کشور در شبکه‌های اجتماعی

متاسفانه در کشور ما تعریف درستی از “شبکه‌های اجتماعی” نشده است و بسیار از مردم با شنیدن شبکه‌های اجتماعی فورا یاد فیسبوک و تویتر و فیلترشکن می‌افتند. اما این مطمئنا تعریف درستی نیست که در میان مردم ما جا افتاده است. شبکه‌های اجتماعی فقط فیسبوک و تویتر نیستند و همین تویتر و فیسبوک هم کارشان فقط برهم زدن وضع جوامع و کشورها نیست. رسانه‌های اجتماعی بیشتر از آنچه مخرب باشند مفید و کارآمد هستند. اما متاسفانه مردم ما بیشتر جنبه منفی و سیاسی آنها را دیده‌اند.

فیلتر بودن اکثر شبکه‌های اجتماعی شاید دلیلی باشد برای عدم حضور بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های کشور در این شبکه‌ها. در این رابطه رهبر نیز در جواب به سوال جایز بودن استفاده از فیسبوک گفته است: “به طور کلی اگر مستلزم مفسد (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد.” (اینجا).

در دنیا تمام سازمان‌ها و صاحبان صنایع سعی می‌کنند به نحوی از رسانه‌های اجتماعی مختلف به نفع خود استفاده کنند و بانک‌ها نیز یکی از بزرگترین سازمان‌هایی هستند که سعی می‌کنند از طریق شبکه‌های اجتماعی به کارهای مختلفی مانند بازاریابی، جامعه سازی، برندینگ، تحقیق درباره مشتریان و تحقیق درباره محصولات و خدمات خود بپردازند. در این رابطه مطلبی پیش تر در راه پرداخت با عنوان بانک‌ها به کمک رسانه‌های اجتماعی از چه چیزهایی در مورد مشتریان‌شان باخبر می‌شوند تهیه گردید که می‌توانید آن را مشاهده کنید. در این میان، جامعه سازی، تحقیقات محصول، خدمات مشتری، ارتقا بازار و شفافیت پنج موردی هستند که بانک‌ها از رسانه‌های اجتماعی بیشتر برای رسیدن به آنها استفاده می‌کنند (اینجا).

همچنین دکتر یونس شکرخواه در نشست خبری همایش روز جهانی  رسانه‌های اجتماعی، در جواب سوال خبرنگار راه پرداخت که چالش‌ها و مزایای رسانه‌های اجتماعی برای بانک‌ها چیست گفت بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مستقیما به هدف شلیک کنند. رسانه‌های اجتماعی برای بانک‌ها می‌توانند بزگترین تبلیغ باشند و با توجه به افقی بودن شبکه ارتباطی بین افراد در شبکه‌های اجتماعی، این تبلیغات اگر درست انجام شود به سرعت در سطح وسیعی از جامعه پراکنده خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد که رسانه‌های اجتماعی مسلما چالش‌هایی هم برای بانک‌ها خواهند داشت و در این میان به “انگاره سازی” اشاره کرد و گفت انگاره سازی که در رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد چیزی است که بانک‌ها باید مراقب آن باشد (اینجا).

شاید بتوان گفت این روزها بزرگترین و داغ ترین شبکه اجتماعی فیسبوک است. در همین زمینه کتاب‌ها و مقالات زیادی در حوزه‌های مختلف مرتبط با این شبکه اجتماعی نوشته شده است. از جمله کتاب The Like Economy, How Businesses Make Money with Facebook که درآمدزایی از طریف فیسبوک برای سازمان‌ها و افراد را نشان می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر از این کتاب می‌توانید مطلبی که پیشتر در راه پرداخت با عنوان اقتصاد لایک: پول درآوردن از فیس بوک تهیه شده بود را مشاهده کنید.

همه این‌ها باعث شد تا خبررسانی راه پرداخت نطرسنجی‌ای به این مساله اختصاص دهد و در آخرین نظر سنجی خود پرسید: “به نظر شما بانک‌های ایرانی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی چقدر موفق بوده‌اند؟” تا زمان تهیه این گزارش 93 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند و 57 درصد گزینه خیلی کم را انتخاب کرده‌اند که این نشان از ضعف بانک‌های ایرانی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی است. دیگر پاسخ‌ها نیز چنین است: 17 درصد تا حدودی، 10 درصد خیلی زیاد، 9 درصد کم، 7 درصد زیاد. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا با تمام این گفته‌ها، حضور بانک‌های کشور در رسانه‌های اجتماعی نباید پررنگتر شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.