راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیشترین اتصال ایرانی‌ها به اینترنت از طریق موبایل؛ بانکداری موبایلی کجای کار است؟

راه پرداخت، رسول قربانی؛

براساس آخرین آماری که از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت منتشر شده و مربوط به پایان سال 90 است، تعداد 32 میلیون و 696 هزار و 275 ایرانی از طریق سیستم های دایل آپ، ADSL ، GPRS، وایمکس و فیبرنوری به شبکه اینترنت متصل می شوند و ضریب نفوذ اینترنت در ایران 43 درصد است.

به گزارش مهر، بر این اساس 14 میلیون و 259 هزار کاربر اینترنت در ایران از اینترنت موبایل – GPRS – استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ این دسترسی 18.85 درصد اعلام شده که این تعداد بالاترین کاربران اینترنت در کشور هستند و استفاده از اینترنت پرسرعت از طریق فناوری‌های ADSL و وایمکس، اگرچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش بالایی را داشته اما با این حال تنها حدود 6 درصد کاربران در ایران از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند.

ضریب نفوذ 43.23 درصدی اینترنت در ایران نشان می دهد که شمار کاربرانی که از اینترنت کم سرعت دایل آپ استفاده می‌کنند 6 میلیون و 934 هزار و 760 نفر است که 9.17 درصد کل کاربران اینترنت را تشکیل می دهند. همچنین 4 میلیون و 528 هزار و 428 مشترک دارای اینترنت پرسرعت ADSL هستند که 5.99 درصد از کل ضریب نفوذ اینترنت را شامل می شوند. آمار منتشر شده شمار کاربران اینترنت پرسرعت بی سیم وایمکس را 867 هزار و 105 نفر و ضریب نفوذ این فناوری در کشور را 1.15 درصد اعلام کرده است.

 

ضریب نفوذ اینترنت یکی از شاخص‌های مهم در حوزه‌ فناوری اطلاعات کشور‌ها و در زمره‌ شاخص‌های اهداف توسعه هزاره محسوب می‌شود که نسبت جمعیت استفاده ‌کننده از اینترنت هر کشور را نسبت به کل جمعیت آن کشور مشخص می کند.

 

CDM ، قيمت هرگيگا بايت اطلاعات را به صد تومان مي‌رساند

به گزارش رجانیوز، شاهميرزايي در برنامه ثریا هفته گذشته، به راه اندازي و نياز كشور به سامانه CDM اشاره کرد. وي گفت ما اگر صرفا يك سري مراكز داده ايجاد كنيم اين‌ها منقطع است و بعد دوباره بايد بياييم اين‌ها را به يكديگر مرتبط كنيم كه خودش يك مسئله ديگر است. اما امروز در دنيا اين‌ها همه با هم و به صورت يكپارچه و با يك اپراتور انجام مي شود كه كارش اين است كه محتوا را در هر نقطه اي تحويل مي گيرد و در هر نقطه اي كه مي خواهيم به كاربر تحويل مي دهد و معروف است به CDM. وی با اشاره به اينكه در اين حوزه از قبل برنامه ريزي هايي شده و مطالعاتي نيز در مركز تحقيقات مخابرات صورت گرفته است گفت زير ساخت CDM از اساسي ترين نيازهاي كشور در حوزه IT است . وي با بيان اينكه هنوز اين توانايي در ميان شركت‌ها وجود ندارد گفت با برنامه ريزي كه در شوراي عالي مجازي در حال انجام است ما اميدواريم كه بر مبناي معماري CDM برسيم به ترافيك هر گيگابايت اطلاعات به صد تومان.

چقدر زود دیر می‌شود

حال آنچه که قابل تامل و بررسی است وضعیت بانکداری موبایلی کنونی و آینده کشور است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد بیشترین تعداد کاربران اینترنت در کشور از طریق موبایل به اینترنت متصل می‌شوند و این نشان از پتانسیل بالا برای بازارهای مختلف در این حوزه دارد. شاید بهتر باشد تا دیر نشده صاحبان صنعت بانکداری نیز خودی نشان دهند به توسعه بانکداری موبایلی سرعت بخشند که چقدر زود دیر می‌شود. از طرفی هم که نداهایی از اینترنت ارزان قیمت به گوش می‌خورد به احتمال قوی کاربران اینترنت موبایلی نیز هر روز بیشتر و بیشتر خواهند شد.

در آخرین دستاورد صنعت بانکداری موبایلی، شاهد حضور سنگین پرداخت موبایلی در المپیک لندن هستیم که چگونه المپیک امسال را با سال‌های قبل بسیار متفاوت کرده است. هر چند هنوز مسابقات شروع نشده است اما خبرها حاکی از استقبال شدید مردم و توریست‌های المپیکی در استفاده از موبایل برای پرداخت بلیط‌ها و انجام خریدهایشان است. صنعتی که شاید اگر امسال در لندن به کار گرفته نمی‌شد با توجه به جمعیت بالای لندن، ولوشویی به پا می‌شد (اینجا).

 

پیشروان صنعت بانکداری موبایلی در کشور

خوشبختانه در ایران همه شرکت‌ها و بانک‌ها خواب نیستند و برخی زودتر از بقیه از خواب غفلت از موبایل بانکینگ بیدار شده‌اند و قدم‌هایی بزرگ برداشته‌اند. از جمله می‌توان به همراه 24 سامان، جیرینگ همراه اول و همبانک سینا را نام برد. علاوه بر این‌ها نرم افزارهای موبایل بانک که توسط برخی از بانک‌ها ارائه شده و است خدمات مختلفی بر روی آن‌ها ارائه می‌شود. اما هنوز راهی طولانی در پیش است. به امید روزی که موبایل، تنها چیزی باشد که هنگام خارج شدن از خانه به سمت محل کار یا خرید نیاز باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.