راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معادله‌ای که در اتاق بازرگانی نهم برهم خورد / فردیس: فعالان حوزه فاوا صدای خود را بهتر به گوش دولت و حاکمیت خواهند رساند

وقتی از اتاق بازرگانی صحبت می‌کنیم، بیش از همه تاجرانی با کسب‌وکارهای سنتی در ذهن متداعی می‌شود. اما در نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تهران این معادله به هم خورد و تعدادی از مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در انتخابات و در کنار مدیران کسب‌وکارهای سنتی برگزیده شدند. برای اینکه بدانیم ورود این مدیران چه نتایجی در بر خواهد داشت و آنها چه برنامه‌ای دارند با فرزین فردیس، عضو هیات مدیره پارس سامان و صباسل گفت‌وگویی کوتاه داشتیم. او معتقد است با ورود حوزه فاوا به اتاق بازرگانی پتانسیل‌های بیشتر کسب‌وکارهای این حوزه شناسایی می‌شود.

فردیس درباره چگونگی ورود حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به اتاق بازرگانی توضیح داد: «اتفاق خوبی که در این دوره انتخابات رخ داد این بود که یکی از ائتلاف‌هایی که برنده انتخابات شد، توجه خاصی به صنایع نوین و فناوری‌های جدید داشت. در لیست ترکیبی کاندیداها تعداد زیادی از افراد حضور داشتند که در صنایعی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند. این مساله باعث ‌شد که فضا برای چانه‌زنی این شرکت‌ها و تعاملات بهتر در بازار باز شود.»

او با اشاره به اینکه اکنون کل لیست ائتلاف «برای فردا» رأی آورده‌اند، گفت: «این موضوع باعث می‌شود فعالان حوزه فاوا صدای خود را بهتر به گوش دولت و حاکمیت برسانند و بتوانند از منافع شرکت‌های خود بهتر دفاع کنند.»

 

تعامل بین صنایع قدیمی و جدید بهره‌وری را بالا می‌برد

او در ادامه گفت: «علاوه بر آن فضای گفتمان بهتری بین صنایع قدیمی، جدید و نوظهور در این اتاق شکل می‌گیرد. ما در اتاق بازرگانی صنایع قدیمی مانند فولاد، سیمان، قطعه‌سازی خودرو و کشاورزی را داریم که نمایندگان توانمند و شناخته شده‌ای دارند. ورود افراد مشغول به کار در صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات به اتاق بازرگانی می‌تواند باعث شود که راحت‌تر پتانسیل‌های این حوزه را برای نوسازی و بهره‌وری بالاتر صنایع سنتی به این افراد نشان دهیم. به عنوان مثال در صنایع دارو و اقتصاد سلامت، پتانسیل زیادی برای افزایش بهره‌وری وجود دارد، اما لازمه آن این است که اقتصاد سلامت، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان محرکی که می‌تواند به تسریع و ساده‌سازی فرایندها کمک کند، به رسمیت بشناسد و وارد فعالیت‌های خود کند.»

به گفته فردیس در این راستا باید بین شرکت‌های بخش خصوصی اقتصاد سلامت و بخش خصوصی فناوری اطلاعات یک همکاری به وجود آید. هیچ کدام از این‌ صنایع به تنهایی نمی‌توانند کل این مساله را حل کنند. این همکاری می‌تواند از طریق گفتمانی بین نمایندگان تشکل‌های فناوری اطلاعات و نمایندگان تشکل‌های اقتصاد سلامت رخ دهد.

فردیس حضور افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق بازرگانی را فرصت دومی می‌داند که مستقل از نقش آنها در این اتاق می‌تواند با حاکمیت و دولت هم تعامل داشته باشد. او توضیح داد: «امیدوارم که در این راستا بتوانیم انرژی کافی بگذاریم و به نتایج خوبی برسیم.»

 

شناسایی مسائل حوزه فاوا با ایجاد کمیسیون ویژه برای آنها

او اهمیت حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق بازرگانی را توضیح داد: «واقعیت این است که سهم اقتصادهای دانش‌بنیان روز‌به‌روز در اقتصاد کشور افزایش پیدا می‌کند. شاید 10 سال پیش این میزان فضای کاری برای شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود نداشت. در این چند سال رشد این صنایع به نسبت صنایع دیگر سریع‌تر بوده و بر همین اساس روزبه‌روز افراد بیشتری متوجه این موضوع می‌شوند که می‌توانند از این صنایع کمک بگیرند و برای ساخت بهتر فضای اقتصادی از آن استفاده کنند.»

او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه ما در ائتلاف «برای فردا» فضاهای گفت‌وگوی دائمی داریم و اعضایی که در ائتلاف هستند تعامل زیادی با همدیگر دارند. ما سعی ‌کردیم بر مبنای این تعامل، افراد بیشتری از این حوزه به اتاق بازرگانی ورود کنند.»

فردیس با بیان اینکه برنامه‌های کلی ائتلاف به طور مشخص در کانال ائتلاف، اطلاع رسانی شده است، گفت: «در بحث مربوط به صنایع نوین و پیشرفته، تلاش خواهیم کرد که ابتدا کمیسیونی ویژه این حوزه ایجاد شود و به صورت تخصصی مسائل این حوزه را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم. در گام اول لازم است ما ارتباط کاری را با بدنه مشورتی اتاق که تشکل‌ها، سندیکاها و اتحادیه‌ها هستند، بیشتر کنیم و پیشنهادهای این حوزه در اتاق بازرگانی مطرح شود و نهایتا به دولت و حاکمیت هم ارائه شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.