راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش فروردین ماه 1399 شاپرک منتشر شد / تعداد و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی همچنان روند کاهشی دارد

شماره ۵8 «گزارش اقتصادی شاپرک»، بولتن تخصصی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، حاوی اطلاعاتی از وضعیت پرداخت الکترونیک کشور در فروردین ماه ۱۳۹9 منتشر شد.

گزارش شماره ۵8 «گزارش اقتصادی شاپرک» در پنج بخش اصلی بر موضوعاتی چون «جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی»، «شاخص‌های عملکردی شاپرک در فروردین ماه ۱۳۹9»، «کیفیت انجام خدمات پرداخت الکترونیک کارتی»، «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت» و «بررسی وضعیت بانک‌های صادرکننده و پذیرنده» متمرکز شده است.

در فروردین ماه 1399 بالغ بر 1,922 میلیون تراکنش با ارزش 1,979 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به اسفند ماه رشد منفی 15/74 درصدی در تعداد و منفی 39/71 درصدی در ارزش ریالی داشته است. با این وجود تراکنش‌های فروردین 1399 به نسبت ماه مشابه سال 1398 از نظر تعدادی 5/19 درصد بوده و این در حالی است که این تفاوت در مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۶ درصد گزارش شده بود. همچنین از نظر مبلغ، تراکنش‌های فروردین 7/85 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. البته در این میزان باید تورم سالانه را نیز لحاظ کنیم.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به اسفند ماه رشد 0/54 درصدی را تجربه کرده‌اند. در این میان ابزار پذیرش اینترنتی رشد 0/82 درصدی، ابزار پذیرش موبایلی رشد 0/24 درصدی و کارتخوان فروشگاهی رشد 0/55 درصدی داشته است.

در فروردین 1399، کارتخوان فروشگاهی حدود 89 درصد از تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده است. ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی پس از این ابزار با حدود 6 و 5 درصد رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص‌ داده‌اند. این رقم در مقایسه با سال قبل توانسته یک درصد سهم بازار بیشتری را به خود اختصاص دهد.

بر اساس آمار اسفندماه ۱۳۹۸ سهم ابزار پذیرش موبایلی ۳.۹۹ درصد، ابزار پذیرش اینترنتی ۵.۰۵ و کارت‌خوان فروشگاهی ۹۰.۹۷ درصد بوده است. این درحالی است که در سال ۱۳۹۷ سهم ابزار پذیرش موبایلی ۵.۵۱ درصد بوده و ابزار پذیرش اینترنتی ۵.۴۳ بوده است. سهم کارت‌خوان فروشگاهی نیز ۸۹.۰۶ درصد بوده است.

متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش اینترنتی در فروردین 1399 ماه با کاهش 23/30 میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به 366/66 میلیون ریال رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار پذیرش موبایلی با افزایش 0/48 میلیون ریالی نسبت به ماه گذشته به 6/40 میلیون ریال به ازای هر ابزار در فروردین ماه رسیده است. متوسط مبلغ کارکرد هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نزدیک به 184/71 میلیون ریال است که این میزان نسبت به ماه گذشته 154/59 میلیون ریال کاهش را تجربه کرده است.

در فروردین 1399، 84/73 درصد از خدمات شاپرک، مربوط به خرید کالا و خدمات بوده و این میزان نسبت به ماه گذشته افزایش شش صدم درصدی داشته است.

سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاه‌های در فروردین ماه ۹۹ نسبت به ماه گذشته به ترتیب ۱/۹۹ و  ۷/۹۴ درصد کاهش داشته است. تعداد و مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی در فروردین ماه ۹۹ نسبت به ماه گذشته به ترتیب ۱/۰۲ و  ۷/۷۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

طبق این گزارش به‌ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین و ایران کیش بیشترین سهم را از نظر تعداد تراکنش‌های شاپرکی در فروردین ماه ۱۳۹9 داشته‌اند.

به ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و ایران‌ کیش بیشترین سهم را از نظر مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در فروردین ماه ۱۳۹9 داشته‌اند.

براساس آمار منتشرشده در این گزارش به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، سپه، صادرات،  کشاورزی و پارسیان بیشترین سهم پذیرندگی از کل تعداد تراکنش‌های شاپرکی را در فروردین ماه ۱۳۹9 داشته‌اند.

به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، سپه، صادرات، کشاورزی و پارسیان بیشترین سهم پذیرندگی از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را در فروردین ماه ۹9 داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.