راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کافه بلاکچین در آخرین برنامه امسال خود تحولات بلاکچین را مرور کرد / از ارائه سیاست‌نامه بانک مرکزی تا محدودیت‌های رگولاتوری

آخرین برنامه کافه بلاکچین در سال 1397 با موضوع «مروری بر تحولات بلاکچین در سال گذشته» و با هدف نقد، بررسی و معرفی رمزارزهای غیر قابل اعتماد، دوشنبه 13 اسفند در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای جلسه طبق روال همیشگی این کافه، حسین زادبر، مجری برنامه از اتفاقات جدید رخ داده در حوزه بلاکچین گفت. اینکه قرار است از این فناوری در قوه قضائیه استفاده شود. در این خبر آمده بود که با استفاده از سیستم KYC دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم برای ثبت پرونده‌ها وجود نخواهد داشت.

خبر مهم بعدی که زادبر درباره آن صحبت کرد ارائه نسخه موبایل سامسونگ S10 بود که این موبایل قابلیت ایجاد کیف پول برای اتریوم، بیت‌کوین و سایر رمزارزها را دارا است. او در ادامه مروری بر اخبار یک سال گذشته در حوزه رمزارزها کرد.

 

مهم‌ترین اتفاق در حوزه رمزارزها چه بود؟

در ادامه جلسه پنلی با حضور مصطفی نقی‌پورفر، بنیان‌گذار آزمایشگاه بلاکچین، رضا شیرازی، مدرس دانشگاه، مشاور کسب‌وکار و مجری پروژه‌های تجارت الکترونیک، یاشار راشدی، بنیان‌گذار رادیو بلاکچین و محمدرضا قدوسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شتابدهنده ABC برگزار شد.

نقی‌پور فر به عنوان دبیر پنل این سؤال را پرسید که مهم‌ترین اتفاقی که در سال گذشته در حوزه رمزارزها رخ داده چه بوده است؟

شیرازی مهم‌ترین اتفاق را ممنوعیت تبادل مالی بین صرافی‌ها دانست. او بیان کرد: «البته این مشکل با ارائه ضوابطی از سوی بانک مرکزی کمتر شده است و قابلیت تبادل بین بعضی از صرافی‌ها به وجود آمده و آنها می‌توانند تبادل بین ریال و رمزارزها را انجام دهند.»

راشدی اولین اتفاق را ریزش قیمت رمزارزها دانست و این نکته را منفی تلقی نکرد، چراکه توسعه‌دهنده‌ها مشغول ایجاد ارزشی هستند که می‌توانند با آن کسب درآمد کنند.

او دومین اتفاق را حضور تیم‌های استارت‌آپی در کنفرانس‌های بین المللی مطرح کرد و گفت: «تیم‌های استارت‌آپی در حوزه رمزارزها توانسته‌اند با ارائه سرویس‌های جدید موفقیت‌های خوبی کسب کنند که نشان می‌دهد ما از دنیا عقب نیستیم.»

اتفاق سومی که راشدی به آن اشاره کرد درباره سیاست‌نامه بانک مرکزی بود. او ارائه این الزامات را منفی تلقی کرد و گفت: «با ارائه این الزامات از سوی بانک مرکزی راه برای ارزش‌آفرینی استارت‌آپ‌ها بسته می‌شود. درحالیکه پیشرفت آنها مهم‌تر است.»

قدوسی هم گفت: «در حوزه داخلی انتشار پیش‌نویس بانک مرکزی را مثبت تلقی می‌کنم و آن را اتفاق خوبی برای رشد استارت‌آپ‌ها می‌دانم. این مسیر از صفر به یک رسیده است و می‌توان به ادامه مسیر خوش‌بین بود. از این رو باید فضا را برای رمزارزها باز کرد.»

 

در سال آینده، شاهد محصولات جدید در حوزه لندتک خواهیم بود

سؤال بعدی نقی‌پورفر درباره آینده ایران در حوزه بلاکچین بود. قدوسی در این باره گفت: «با اینکه متن پیش‌نویس آماده و فضا بازتر شده، اما اگر محدودیتی در ایران وجود دارد، نباید منتظر حمایت رگولاتور و قانون ماند. به طور مثال کشور مالزی سه سال است که درگیر رگولاتوری بلاکچین است و هنوز نتوانسته است فعالیتی را انجام دهد. بعضی از محدودیت‌ها ساخته ذهن است.»

راشدی اضافه کرد: «من سال آینده را سال خوشایندی برای استارت‌آپ‌ها می‌بینیم و فکر می‌کنم در بحث‌های لندتک و وام شاهد محصولات جدیدی خواهیم بود.»

شیرازی با اشاره به بالا رفتن قیمت بیت‌کوین در سال جدید، گفت: «در زمینه تبادل رمزارزها و تبادل مالی به زودی سیستم قابل اطمینانی ایجاد می‌کنیم.»

 

بلاکچین از نگاه دولت یک پدیده ویترینی است

سؤال آخر نقی‌پور درباره این بود که آیا دولت در سال آینده بر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین تمرکز خواهد کرد یا نه؟

قدوسی در جواب این سؤال گفت: «من بعید می دانم دولت در این زمینه ورود کند، چراکه در سال 1398 شرایط اقتصادی مطلوب نیست. از سوی دیگر فناوری بلاکچین از نگاه دولت یک پدیده کاملاً لوکس و ویترینی است. در حوزه ماینینگ هم از تیرماه سال آینده شاهد نگرانی‌هایی در این موضوع خواهیم بود، چراکه با بالا رفتن تعرفه‌های برق، دولت به استفاده از دستگاه‌های ماینینگ فشار می‌آورد.»

راشدی در ادامه توضیح داد: «بلاکچین می‌تواند خطری برای دولت باشد، چراکه دولت، قدرت خود را از اقتصاد که وابسته به بورس، بیمه و غیره است، می‌گیرد. تا پنج سال دیگر شاهد این هستیم که بلاکچین بانک‌ها را بر هم می‌زند. دولت در این مسیر دو راه دارد. اول اینکه این فناوری را ممنوع کند یا مدیریت جریان را به دست گیرد که راه دوم بهترین گزینه است.»

او با اشاره به اینکه بانک‌ها می‌توانند سرآغاز ورود بلاکچین باشند، گفت: «بانک‌ها با تبلیغات خود در رسانه‌ها و تبلیغ فناوری بلاکچین راه ورود این فناوری را باز می‌کنند، چراکه آنها قدرت تبلیغ کردن را دارند. همچنین ابزارهای مناسب خود مانند اپلیکیشن‌ها را در اختیار مردم قرار داده‌اند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.