پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
موبایل ۳۹۸ میلیون نفر تبدیل به کیف پول مجازی میشود
هدا عربشاهی؛ همشهری اقتصاد؛
تلفنهایهمراه بهدلیل عرضه راهحلها و سرویسهای جدید در سال۲۰۱۲ گامی بلند را به سوی تبدیل شدن هر چه بیشتر به یک کیف پول دیجیتال برداشتهاند. چراکه با توجه به آمارهای موجود امروزه بیش از پنجمیلیارد نفر در سراسر دنیا از تلفنهمراه استفاده میکنند و این بدان معنی است که هر یک از این پنجمیلیارد کاربر شبکههای موبایل میتوانند بهطور بالقوه دارنده یک حساب ویژه برای استفاده از کیف پول موبایل باشند و از خدمات این سرویس هم در زندگی روزمره شخصی و هم در فعالیتهای حرفهای خود بهره ببرند.
ارتباطات حوزه نزدیک (NFC) فنآوریای است که اتصالات بیسیم (RF) دوطرفه شعاع کوتاه را تا حداکثر ۱۰سانتیمتر (از نظر تئوری) برقرار میکند. این استاندارد را شرکتهای فیلیپس، سونی و نوکیا توسعه دادند.
فنآوری NFC ترکیبی از سامانه بازشناسی با امواج رادیویی (RFID) و دیگر فنآوریهای اتصال است که برخلاف دستگاههای سادهتر RFID، امکان برقراری یک ارتباط دوطرفه را فراهم میکند. زمانی که دو دستگاه NFC (آغازگر و هدف) در شعاع حداکثر چهارسانتیمتر از هم قرار گیرند یک شبکه «نظیر به نظیر» (P2P) میان این دستگاهها برقرار میشود و به این ترتیب هر دو دستگاه میتوانند اطلاعات را دریافت و ارسال کنند. فنآوری NFC در بسامد ۱۳.۵۶مگاهرتز عمل میکند و میتواند دادهها را با سرعت حداکثر ۴۲۴کیلوبیت بر ثانیه انتقال دهد.
NFC قادر است بهصورت مستقیم از طریق یک تراشه یکپارچه یا از طریق یک کارت ویژه خارجی که با پورتهای کارتهای «اسدی» یا «میکرو اسدی» سازگاری دارد استفاده شود.
ائتلاف کارت هوشمند در ایجاد شورای موبایل و NFC
انتظار میرود که با ۱۰۰میلیون دستگاه تلفنهمراه هوشمند مجهز به سیستم ارتباطات حوزه نزدیک (NFC) در سراسر جهان، این فنآوری بتواند بازار خدمات موبایل را در سال۲۰۱۲ با تحول قابل توجهی روبهرو کند. در این راستا، در هفته دوم ماهمی، «ائتلاف جهانی کارت هوشمند» از تشکیل «شورای موبایل و NFC» خبر داد. هدف از ایجاد این شورا، افزایش سطح آگاهی و شتاب بخشیدن به استفاده از برنامههای جانبی متعددی است که استفاده از آنها از طریق فنآوری NFC امکانپذیر میشود.
این شورا که بیش از ۶۰ سازمان را جذب کرده است قصد دارد بازار صعودی جدیدی را راهاندازی کند که از طریق نرمافزارهای موبایل و NFC خدماتی چون پرداختها، بازاریابی، عرضه/ ترفیع/ کوپن، اشتراکگذاری P2P و کنترل دسترسی به شبکه را به کاربران ارائه میدهد.
همکاری جهانی وودافن و ویزا برای کیف پول موبایل
«ویزا»، بزرگترین موسسه مالی اعتباری دنیا و «وودافن»، اپراتور چندملیتی شبکههای موبایل با اعلام یک شراکت بینالمللی قصد دارند خدماتی را برای پرداختهای کالا و خدمات از راه موبایل ارائه کنند. هدف این دو غول مالی و فنآوری دنیا از این شراکت، تبدیل ارتباطات موبایل به یک کیف پول مجازی است که بدون فرسایش بتواند پرداختهای موبایل را انجام دهد.
برپایه این توافق قرار است ۳۹۸میلیون کاربر وودافن و ویزا در پنجقاره و در بیش از ۳۰کشور از خدمات کیف پول موبایل بهرهمند شوند.
همکاری میان این دو گروه بزرگ میتواند بر یک نکته مهم اما بدیهی تاکید کند: درحالی که وودافن برای توسعه این سرویس میتواند روی تعداد بالای کاربران خود در سراسر دنیا حساب کند، ویزا قادر است فنآوریها، امنیت و تجهیزات لازم برای تبدیل اسکناس به بیتهای اطلاعاتی را تضمین کند.
این شراکت که یکی از بزرگترین موارد این بخش در سطح جهانی است پرداخت موبایل برپایه سکوهای «وودافن» و با استفاده از «کارتهای پیش پرداخت شده» (prepaid cards) ویزا را برای کاربران میسر میکند.
فاز اول این سکو تا پایان سال۲۰۱۲ در کشورهای آلمان، هلند، اسپانیا، ترکیه و انگلیس کار خود را آغاز میکند و سپس به سایر کشورهایی که از خدمات وودافن و ویزا بهرهمند هستند راه مییابد.
اجلاس جهانی NFC و پرداخت موبایل
اجلاس جهانی NFC (ارتباطات حوزه نزدیک) و پرداختهای موبایل در روزهای ۱۹ و ۲۰ آوریل۲۰۱۲ در هنگکنگ برگزار شد که هدف از برگزاری این اجلاس جهانی، ایجاد یک پل ارتباطی محکمتر میان اپراتوارهای شبکههای موبایل، بانکها، ارائهدهندگان انتقال پول، شبکههای انتقال وجه از راه موبایل، ارائهدهندگان سرویسهای کیف پول موبایل (mWallets)، خردهفروشان، ارائهدهندگان سرویسهای حملونقل عمومی، سازندگان تلفنهایهمراه و ارائهدهندگان فنآوریها و تجهیزات زیرساخت بود.
در اجلاس جهانی NFC و پرداختهای موبایل ۲۰۱۲، کارشناسان این حوزه به تجزیهوتحلیل رفتارهای مشتریان پرداختند تا به این وسیله راهی برای توسعه سیاستگذاریها راهبردی جهت ارائه بهتر خدمات پرداختهای موبایل بیابند. در این گردهمایی بینالمللی از جمله نکات زیر مورد بررسی قرار گرفت:
– مسائل رگولاتوری برای پرداخت موبایل و نیاز به پایهریزی تنظیمات و مقررات کاربردی در این بخش
– همکاری با سازمانهای رگولاتوری
– فرصتها و چالشهای جدید بانکها در ارائه خدمات m-payment
– فرصتهای جدید برای افزایش حجم فروش بازرگانان و خردهفروشان با توسعه پرداخت موبایل
– سیاستگذاریهای راهبردی نوآورانه پرداخت موبایل با هدف توسعه یک بازار جدید
– پتانسیلهای عرضه سرویسهای خرده- مالی در کشورهای توسعهیافته
– نقش بهروزرسانی فنآوریهای بهکار رفته در دستگاههای موبایل در توسعه m-payment
عرضه راهحل کیف پول موبایل در آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا
شرکت C-SAM ماه گذشته اعلام کرد طی توافقنامهای که با موسسه مالی اعتباری «مسترکارد» به امضا رسانده است یک راه حل کیف پول موبایل برچسب سفید را برپایه «سکوی تراکنش انعطافپذیر موبایل» (MTP) عرضه کرده که با سکوی «از پیش پرداخت» مسترکارد با عنوان PayPass Wallet Services یکپارچه است.
این ادغام به اپراتورهای موبایل، بانکهای خردهفروشی و ارائهدهندگان پرداخت در آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا که در تلاش هستند تا دامنه وسیعی از سرویسهای پرداخت بدون تماس موبایل را به مشتریان و کاربران خود ارائه کنند، یک راهحل کیف پول موبایل انعطافپذیر، قابل ارتقا و جالب توجه را عرضه میکند.
این راهحل الحاقی قادر است پیچیدگیهای مدیریت دستگاههای متنوع موبایل، سیستم عاملهای مختلف و اتصال چندگانه به سیستمهای نسل سوم را با اتکا به عناصر مطمئن حل کند. به این ترتیب، اپراتورهای موبایل و موسسات مالی قادر خواهند بود بهترین تجربه سرویسهای موبایل را به مشتریان و کاربران خود ارائه کنند.
«راجهاموهاران»، رئیس منطقهای موبایل و تجارت الکترونیک مسترکارد در بخش آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و آفریقا در این خصوص توضیح داد: «شراکت ما با C-SAM به شرکتهای مخابراتی منطقه یک راهحل NFC را عرضه میکند و به آنها اجازه میدهد سرویسهای کیف پول پرداخت موبایل چند کانالی مطمئنی را در اختیار مشترکان خود قرار دهند».
شرکت C-SAM، پیشگام در عرضه فنآوریهای تراکنشهای مطمئن موبایل تاکنون نرمافزارهای مالی مختلفی را عرضه کرده است. این شرکت امریکایی شعباتی در کشورهای سنگاپور، ژاپن و هند دارد و فنآوریها و سرویسهای خود را در اختیار بانکها، بازرگانان، شبکههای پرداخت، ارائهدهندگان بهداشت عمومی و بسیاری از ارائهدهندگان زیرساخت قرار میدهد. موسسه مالی اعتباری «مسترکارد» نیز با برخورداری از سریعترین شبکه پردازش پرداختها موسسات مالی در دنیا، بازرگانان، دولتها و مدیران را در بیش از ۲۱۰کشور به هم متصل میکند.
بازار پرداخت موبایل؛ میدان مبارزه موسسات مالی در انگلیس
با شروع سال۲۰۱۲ اروپا اقدامات گستردهای را در عرصه پرداختهای موبایل و عرضه سرویسهای جدید در این بخش در بوته آزمایش گذاشت. بهویژه، برخی از معتبرترین بانکهای این قاره حتی منتظر تعامل با اپراتورهای موبایل نماندند و خود به روشی مستقل برای تصاحب این بازار دست به کار شدند. برای مثال، موسسه خدمات مالی Barclays انگلیس بهتازگی سرویس جدیدی با عنوان PayTag را عرضه کرده است. این سرویس در واقع یک کارت برپایه NFC (ارتباطات حوزه نزدیک) است که میتواند روی یک دستگاه تلفنهمراه هوشمند نصب شود و سپس عملیات تراکنش و انتقال وجه را تنها از طریق شماره تلفنهمراه انجام دهد. با این سرویس جدید، Barclays به مشتریان خود اجازه میدهد که بدون نیاز به دخالت اپراتور موبایل، پرداختهای خود را از طریق تلفنهمراه انجام دهند.
در این کشور، سایر موسسات ارائهدهنده خدمات مالی از جمله «مسترکارد»، «ویزا» و HSBC نیز تلاشهای مشابهی را آغاز کردهاند. به این ترتیب، از ابتدای سال۲۰۱۲ بازار رقابتی جدیدی میان پیشگامان خدمات نوین پرداختهای موبایل آغاز شده است. این درحالی است که به نظر میرسد خدمات m-payment از سوی افراد سالمند و زنان با استقبال چندانی مواجه نشده است بهطوریکه برپایه نتایج تازهترین گزارشی که موسسه Finaccord اواسط ماه آوریل از وضعیتسنجی پرداختهای موبایل مشتریان در بازار انگلیس منتشر کرد، افراد مسن نسبت به مشتریان جوان، کمتر حاضر به قبول خدمات پرداخت موبایل هستند و زنان نیز اشتیاق کمتری را نسبت به مردان در استفاده از
m-payment نشان میدهند.
در تحقیق «فیناکورد»، مفهوم پرداخت موبایل بهعنوان «بهکارگیری فیزیکی از یک دستگاه تلفنهمراه برای استفاده از یک سرویس بهمنظور تراکنش پول یا اعتبار به بانک شخص دیگر از طریق واگذاری پول نقد یا حساب تلفنهمراه» تعریف شده بود.
از میان تمام دارندگان تلفنهایهمراه شرکتکننده در این تحقیق، تنها ۱۰.۷درصد اظهار داشتند که این مفهوم را بسیار مناسب و ۲۰.۴درصد آن را کاملا مناسب معرفی کردند. درحالیکه به اعتقاد ۲۳.۸درصد، این روش نه مناسب و نه نامناسب بود. ۱.۷۴ از مصاحبه شوندگان انگلیسی این تحقیق، پرداخت موبایل را چندان مناسب ندانستند، ۲۲.۱درصد بههیچوجه آن را مناسب نشناختند و ۵.۷درصد اظهار داشتند که اصلا قادر نیستند در این زمینه عقیدهای را بیان کنند.
از نظر تقسیمبندی سنی، ۴۷.۳درصد از گروه سنی ۱۶ تا ۲۴سال و ۴۷.۹درصد افراد گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ پرداخت موبایل را بسیار مناسب معرفی کردند.
درحالیکه در گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ تعداد افرادی که با این مفهوم موافق بودند به ۳۳.۳درصد، در گروه ۴۴ تا ۵۴ به ۲۱.۲درصد و در افراد گروه ۵۵ تا ۶۴سال به ۱۵.۳درصد رسید. در پایان، تنها ۱۱.۵درصد از مصاحبهشوندگان بالای ۶۵سال پرداخت موبایل را شیوهای مناسب دانستند.
از نظر تقسیمبندی جنسیتی، در شرایطی که ۴۰.۲درصد از مردان شرکتکننده در این تحقیق اظهار داشتند که پرداخت موبایل را کاملا مناسب یا بسیار مناسب میدانند، تنها ۲۳.۳درصد از زنان چنین عقیدهای داشتند.
همچنین این بررسی به یک نتیجه جالب توجه دیگر نیز دست یافت که نشان میداد ۵۷.۸درصد از کاربران مدلهای مختلف «آیفن» اپل استفاده از خدمات
m-payment را بسیار مناسب یا کاملا مناسب دانستند درحالی که تنها ۲۵.۹درصد از کاربران سایر تلفنهایهمراه نظر مشابهی داشتند.
«آلن لیچ»، مدیر «فیناکورد» در این خصوص توضیح داد: «بازار پرداخت موبایل مطمئن است که با افزایش آگاهی مشتریان از امکانات و توسعه اکوسیستم
m-payment، هم در انگلیس و هم در سایر نقاط دنیا با سرعت به رشد خود ادامه میدهد. هرچند، به دلایل مختلف برای اینکه این روش پرداخت جایگزین پرداختهای سنتی چون پرداخت نقدی یا پرداخت با کارت اعتباری یا کارت بانکی شود هنوز به چند سالی زمان نیاز است.
در حقیقت، بازرگانان ما پیش از قبول پرداختهای موبایل، در این زمینه به یک ثبات فرهنگی و زیرساختی نیاز دارند. همچنین مشتریان و مصرفکنندگان نیز باید با چالش بزرگی چون قبول تلفنهمراه بهعنوان یک دستگاه الکترونیکی با قابلیت انجام کارهای بانکی مواجه شوند. درحقیقت، پذیرش این واقعیت به یک نسل یا حتی بیشتر نیازمند است».
منبع: همشهری اقتصاد – شماره تیرماه ۹۱