راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موبايل 398‌ ميليون نفر تبديل به کيف پول مجازي مي‌شود

هدا عربشاهي؛ همشهری اقتصاد؛

تلفن‌هاي‌همراه به‌دليل عرضه راه‌حل‌ها و سرويس‌هاي جديد در سال2012 گامي بلند را به سوي تبديل شدن هر چه بيشتر به يک کيف پول ديجيتال برداشته‌اند. چراکه با توجه به آمارهاي موجود امروزه بيش از پنج‌‌ميليارد نفر در سراسر دنيا از تلفن‌همراه استفاده مي‌کنند و اين بدان معني است که هر يک از اين پنج‌ميليارد کاربر شبکه‌هاي موبايل مي‌توانند به‌طور بالقوه دارنده يک حساب ويژه براي استفاده از کيف پول موبايل باشند و از خدمات اين سرويس هم در زندگي روزمره شخصي و هم در فعاليت‌هاي حرفه‌اي خود بهره ببرند.

ارتباطات حوزه نزديک (NFC) فن‌آوري‌اي است که اتصالات بي‌سيم (RF) دو‌طرفه شعاع کوتاه را تا حداکثر 10‌سانتي‌متر (از نظر تئوري) برقرار مي‌کند. اين استاندارد را شرکت‌هاي فيليپس، سوني و نوکيا توسعه دادند.

فن‌آوري NFC ترکيبي از سامانه بازشناسي با امواج راديويي (RFID) و ديگر فن‌آوري‌هاي اتصال است که برخلاف دستگاه‌هاي ساده‌تر RFID، امکان برقراري يک ارتباط دو‌طرفه را فراهم مي‌کند. زماني که دو دستگاه NFC (آغازگر و هدف) در شعاع حداکثر چهارسانتي‌متر از هم قرار گيرند يک شبکه «نظير به نظير» (P2P) ميان اين دستگاه‌ها برقرار مي‌شود و به اين ترتيب هر دو دستگاه مي‌توانند اطلاعات را دريافت و ارسال کنند. فن‌آوري NFC در بسامد 13.56‌مگاهرتز عمل مي‌کند و مي‌تواند داده‌ها را با سرعت حداکثر 424‌کيلوبيت بر ثانيه انتقال دهد.

NFC قادر است به‌صورت مستقيم از طريق يک تراشه يکپارچه يا از طريق يک کارت ويژه خارجي که با پورت‌هاي کارت‌هاي «اس‌دي» يا «ميکرو اس‌دي» سازگاري دارد استفاده شود.

  ائتلاف کارت هوشمند در ايجاد شوراي موبايل و NFC

انتظار مي‌رود که با 100‌ميليون دستگاه تلفن‌همراه هوشمند مجهز به سيستم ارتباطات حوزه نزديک (NFC) در سراسر جهان، اين فنآوري بتواند بازار خدمات موبايل را در سال‌2012 با تحول قابل توجهي روبه‌رو کند. در اين راستا، در هفته دوم ماه‌مي، «ائتلاف جهاني کارت هوشمند» از تشکيل «شوراي موبايل و NFC» خبر داد. هدف از ايجاد اين شورا، افزايش سطح آگاهي و شتاب بخشيدن به استفاده از برنامه‌هاي جانبي متعددي است که استفاده از آن‌ها از طريق فن‌آوري NFC امکانپذير مي‌شود.

اين شورا که بيش از 60‌ سازمان را جذب کرده است قصد دارد بازار صعودي جديدي را راه‌اندازي کند که از طريق نرم‌افزارهاي موبايل و NFC خدماتي چون پرداخت‌ها، بازاريابي، عرضه/ ترفيع/ کوپن، اشتراک‌گذاري P2P و کنترل دسترسي به شبکه را به کاربران ارائه مي‌دهد.

  همکاري جهاني وودافن و ويزا براي کيف پول موبايل

«ويزا»، بزرگ‌ترين موسسه مالي اعتباري دنيا و «وودافن»، اپراتور چندمليتي شبکه‌هاي موبايل با اعلام يک شراکت بين‌المللي قصد دارند خدماتي را براي پرداخت‌هاي کالا و خدمات از راه موبايل ارائه کنند. هدف اين دو غول مالي و فنآوري دنيا از اين شراکت، تبديل ارتباطات موبايل به يک کيف پول مجازي است که بدون فرسايش بتواند پرداخت‌هاي موبايل را انجام دهد.

برپايه اين توافق قرار است 398‌ميليون کاربر وودافن و ويزا در پنج‌قاره و در بيش از 30کشور از خدمات کيف پول موبايل بهره‌مند شوند.

همکاري ميان اين دو گروه بزرگ مي‌تواند بر يک نکته مهم اما بديهي تاکيد کند: درحالي که وودافن براي توسعه اين سرويس مي‌تواند روي تعداد بالاي کاربران خود در سراسر دنيا حساب کند، ويزا قادر است فن‌آوري‌ها، امنيت و تجهيزات لازم براي تبديل اسکناس به بيت‌هاي اطلاعاتي را تضمين کند.

اين شراکت که يکي از بزرگ‌ترين موارد اين بخش در سطح جهاني است پرداخت موبايل برپايه سکوهاي «وودافن» و با استفاده از «کارت‌هاي پيش پرداخت شده» (prepaid cards) ويزا را براي کاربران ميسر مي‌کند.

فاز اول اين سکو تا پايان سال2012 در کشورهاي آلمان، هلند، اسپانيا، ترکيه و انگليس کار خود را آغاز مي‌کند و سپس به ساير کشورهايي که از خدمات وودافن و ويزا بهره‌مند هستند راه مي‌يابد.

  اجلاس جهاني NFC و پرداخت موبايل

اجلاس جهاني NFC (ارتباطات حوزه نزديک) و پرداخت‌هاي موبايل در روزهاي 19 و 20 آوريل‌2012 در هنگ‌کنگ برگزار شد که هدف از برگزاري اين اجلاس جهاني، ايجاد يک پل ارتباطي محکم‌تر ميان اپراتوارهاي شبکه‌هاي موبايل، بانک‌ها، ارائه‌دهندگان انتقال پول، شبکه‌هاي انتقال وجه از راه موبايل، ارائه‌دهندگان سرويس‌هاي کيف پول موبايل (mWallets)‌، خرده‌فروشان، ارائه‌دهندگان سرويس‌هاي حمل‌ونقل عمومي، سازندگان تلفن‌هاي‌همراه و ارائه‌دهندگان فن‌آوري‌ها و تجهيزات زيرساخت بود.

در اجلاس جهاني NFC و پرداخت‌هاي موبايل 2012، کارشناسان اين حوزه به تجزيه‌و‌تحليل رفتارهاي مشتريان پرداختند تا به اين وسيله راهي براي توسعه سياست‌گذاري‌ها راهبردي جهت ارائه بهتر خدمات پرداخت‌هاي موبايل بيابند. در اين گردهمايي بين‌المللي از جمله نکات زير مورد بررسي قرار گرفت:

– مسائل رگولاتوري براي پرداخت موبايل و نياز به پايه‌ريزي تنظيمات و مقررات کاربردي در اين بخش

– همکاري با سازمان‌هاي رگولاتوري

– فرصت‌ها و چالش‌هاي جديد بانک‌ها در ارائه خدمات m-payment

– فرصت‌هاي جديد براي افزايش حجم فروش بازرگانان و خرده‌فروشان با توسعه پرداخت موبايل

– سياست‌گذاري‌هاي راهبردي نوآورانه پرداخت موبايل با هدف توسعه يک بازار جديد

– پتانسيل‌هاي عرضه سرويس‌هاي خرده- مالي در کشورهاي توسعه‌يافته

– نقش به‌روزرساني فن‌آوري‌هاي به‌کار رفته در دستگاه‌هاي موبايل در توسعه m-payment

 عرضه راه‌حل کيف پول موبايل در آسيا اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا

شرکت C-SAM ماه گذشته اعلام کرد طي توافقنامه‌اي که با موسسه مالي اعتباري «مسترکارد» به امضا رسانده است يک راه حل کيف پول موبايل برچسب سفيد را برپايه «سکوي تراکنش انعطاف‌پذير موبايل» (MTP) عرضه کرده که با سکوي «از پيش پرداخت» مسترکارد با عنوان PayPass Wallet Services يکپارچه است.

اين ادغام به اپراتورهاي موبايل، بانک‌هاي خرده‌فروشي و ارائه‌دهندگان پرداخت در آسيا اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا که در تلاش هستند تا دامنه وسيعي از سرويس‌هاي پرداخت بدون تماس موبايل را به مشتريان و کاربران خود ارائه کنند، يک راه‌حل کيف پول موبايل انعطاف‌پذير، قابل ارتقا و جالب توجه را عرضه مي‌کند.

اين راه‌حل الحاقي قادر است پيچيدگي‌هاي مديريت دستگاه‌هاي متنوع موبايل، سيستم عامل‌هاي مختلف و اتصال چندگانه به سيستم‌هاي نسل سوم را با اتکا به عناصر مطمئن حل کند. به اين ترتيب، اپراتورهاي موبايل و موسسات مالي قادر خواهند بود بهترين تجربه سرويس‌هاي موبايل را به مشتريان و کاربران خود ارائه کنند.

«راج‌هاموهاران»، رئيس منطقه‌اي موبايل و تجارت الکترونيک مسترکارد در بخش آسيا اقيانوسيه، خاورميانه و آفريقا در اين خصوص توضيح داد: «شراکت ما با C-SAM به شرکت‌هاي مخابراتي منطقه يک راه‌حل NFC را عرضه مي‌کند و به آن‌ها اجازه مي‌دهد سرويس‌هاي کيف پول پرداخت موبايل چند کانالي مطمئني را در اختيار مشترکان خود قرار دهند».

شرکت C-SAM، پيشگام در عرضه فن‌آوري‌هاي تراکنش‌هاي مطمئن موبايل تاکنون نرم‌افزارهاي مالي مختلفي را عرضه کرده است. اين شرکت امريکايي شعباتي در کشورهاي سنگاپور، ژاپن و هند دارد و فن‌آوري‌ها و سرويس‌هاي خود را در اختيار بانک‌ها، بازرگانان، شبکه‌هاي پرداخت، ارائه‌دهندگان بهداشت عمومي و بسياري از ارائه‌دهندگان زيرساخت قرار مي‌دهد. موسسه مالي اعتباري «مسترکارد» نيز با برخورداري از سريع‌ترين شبکه پردازش پرداخت‌ها موسسات مالي در دنيا، بازرگانان، دولت‌ها و مديران را در بيش از 210‌کشور به هم متصل مي‌کند.

بازار پرداخت موبايل؛ ميدان مبارزه موسسات مالي در انگليس

با شروع سال2012 اروپا اقدامات گسترده‌اي را در عرصه پرداخت‌هاي موبايل و عرضه سرويس‌هاي جديد در اين بخش در بوته آزمايش گذاشت. به‌ويژه، برخي از معتبرترين بانک‌هاي اين قاره حتي منتظر تعامل با اپراتورهاي موبايل نماندند و خود به روشي مستقل براي تصاحب اين بازار دست به کار شدند. براي مثال، موسسه خدمات مالي Barclays انگليس به‌تازگي سرويس جديدي با عنوان PayTag را عرضه کرده است. اين سرويس در واقع يک کارت برپايه NFC (ارتباطات حوزه نزديک) است که مي‌تواند روي يک دستگاه تلفن‌همراه هوشمند نصب شود و سپس عمليات تراکنش و انتقال وجه را تنها از طريق شماره تلفن‌همراه انجام دهد. با اين سرويس جديد، Barclays به مشتريان خود اجازه مي‌دهد که بدون نياز به دخالت اپراتور موبايل، پرداخت‌هاي خود را از طريق تلفن‌همراه انجام دهند.

در اين کشور، ساير موسسات ارائه‌دهنده خدمات مالي از جمله «مسترکارد»، «ويزا» و HSBC نيز تلاش‌هاي مشابهي را آغاز کرده‌اند. به اين ترتيب، از ابتداي سال‌2012 بازار رقابتي جديدي ميان پيشگامان خدمات نوين پرداخت‌هاي موبايل آغاز شده است. اين درحالي است که به نظر مي‌رسد خدمات m-payment از سوي افراد سالمند و زنان با استقبال چنداني مواجه نشده است به‌طوري‌که برپايه نتايج تازه‌ترين گزارشي که موسسه Finaccord اواسط ماه آوريل از وضعيت‌سنجي پرداخت‌هاي موبايل مشتريان در بازار انگليس منتشر کرد، افراد مسن نسبت به مشتريان جوان، کمتر حاضر به قبول خدمات پرداخت موبايل هستند و زنان نيز اشتياق کمتري را نسبت به مردان در استفاده از
m-payment نشان مي‌دهند.

در تحقيق «فيناکورد»، مفهوم پرداخت موبايل به‌عنوان «به‌کارگيري فيزيکي از يک دستگاه تلفن‌همراه براي استفاده از يک سرويس به‌منظور تراکنش پول يا اعتبار به بانک شخص ديگر از طريق واگذاري پول نقد يا حساب تلفن‌همراه» تعريف شده بود.

از ميان تمام دارندگان تلفن‌هاي‌همراه شرکت‌کننده در اين تحقيق، تنها 10.7‌درصد اظهار داشتند که اين مفهوم را بسيار مناسب و 20.4‌درصد آن را کاملا مناسب معرفي کردند. درحالي‌که به اعتقاد 23.8‌درصد، اين روش نه مناسب و نه نامناسب بود. 1.74 از مصاحبه شوندگان انگليسي اين تحقيق، پرداخت موبايل را چندان مناسب ندانستند، 22.1‌درصد به‌هيچ‌وجه آن را مناسب نشناختند و 5.7‌درصد اظهار داشتند که اصلا قادر نيستند در اين زمينه عقيده‌اي را بيان کنند.

از نظر تقسيم‌بندي سني، 47.3‌درصد از گروه سني 16 تا 24‌سال و 47.9‌درصد افراد گروه سني 25 تا 34 پرداخت موبايل را بسيار مناسب معرفي کردند.

درحالي‌که در گروه سني 35 تا 44 تعداد افرادي که با اين مفهوم موافق بودند به 33.3‌درصد، در گروه 44 تا 54 به 21.2‌درصد و در افراد گروه 55 تا 64‌سال به 15.3‌درصد رسيد. در پايان، تنها 11.5‌درصد از مصاحبه‌شوندگان بالاي 65‌سال پرداخت موبايل را شيوه‌اي مناسب دانستند.

از نظر تقسيم‌بندي جنسيتي، در شرايطي که 40.2‌درصد از مردان شرکت‌کننده در اين تحقيق اظهار داشتند که پرداخت موبايل را کاملا مناسب يا بسيار مناسب مي‌دانند، تنها 23.3‌درصد از زنان چنين عقيده‌اي داشتند.

همچنين اين بررسي به يک نتيجه جالب توجه ديگر نيز دست يافت که نشان مي‌داد 57.8‌درصد از کاربران مدل‌هاي مختلف «آي‌فن» اپل استفاده از خدمات
m-payment را بسيار مناسب يا کاملا مناسب دانستند درحالي که تنها 25.9‌درصد از کاربران ساير تلفن‌هاي‌همراه نظر مشابهي داشتند.

«آلن ليچ»، مدير «فيناکورد» در اين خصوص توضيح داد: «بازار پرداخت موبايل مطمئن است که با افزايش آگاهي مشتريان از امکانات و توسعه اکوسيستم
m-payment، هم در انگليس و هم در ساير نقاط دنيا با سرعت به رشد خود ادامه مي‌دهد. هرچند، به دلايل مختلف براي اين‌که اين روش پرداخت جايگزين پرداخت‌هاي سنتي چون پرداخت نقدي يا پرداخت با کارت اعتباري يا کارت بانکي شود هنوز به چند سالي زمان نياز است.

در حقيقت، بازرگانان ما پيش از قبول پرداخت‌هاي موبايل، در اين زمينه به يک ثبات فرهنگي و زيرساختي نياز دارند. همچنين مشتريان و مصرف‌کنندگان نيز بايد با چالش بزرگي چون قبول تلفن‌همراه به‌عنوان يک دستگاه الکترونيکي با قابليت انجام کارهاي بانکي مواجه شوند. درحقيقت، پذيرش اين واقعيت به يک نسل يا حتي بيشتر نيازمند است».

منبع: همشهری اقتصاد – شماره تیرماه 91

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.