راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارستن بارچ: بانکداری سال ۲۰۲۵ شبیه به یک مدل پلتفرمی کسب‌وکار خواهد بود

دومین سخنران خارجی روز دوم همایش کارستن بارچ معاون مدرسه اقتصاد مونیخ بود که حدود نیم ساعت در مورد بانکداری  X.O  صحبت کرد. او صحبت‌هایش را با این سوال شروع کرد که بلاکچین چطور می‌تواند تحول ایجاد کند و اینکه چطور این فناوری می‌تواند به این صنعت کمک کند.

به گفته بارچ تکامل بانکی تاکنون ایجاد شده و گام بعدی انقلاب در این حوزه است و اینکه این انقلاب با برداشتن قدم‌های کوچک ایجاد نمی‌شود.

او در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد که در آینده دیگر کسی به بانک‌هایی که امروزه وجود دارند نیاز نخواهد داشت و توضیح داد: «باید به ساختارشکنی‌های دیجیتال هم نگاه کرد و اینکه آیا بانک‌های بزرگ واقعا این قابلیت را دارند که با وجود فین‌تک‌ها بتوانند از پس شرایط برآیند یا نه.»

به عقیده بارچ بانکداری سال ۲۰۲۵ شبیه به یک مدل پلتفرمی کسب‌وکار خواهد بود و حتی دیگر نیازی به داشتن مجوز بانکداری هم نخواهد بود و در توضیح بیشتر گفت: «از هر ۱۰ شرکت دنیا ۷ شرکت مدل پلتفرمی هستند پس چرا صنعت بانکداری به این سمت نرود؟»

اما در توضیح اینکه بلاکچین چه ارتباطی با این اتفاقات دارد بارچ اینطور توضیح داد که ایجاد امنیت، شفافیت، حل پیچیدگی‌های تراکنش‌ها، اعتماد، قابلیت ردیابی از مزایا و کاربردهای بلاکچین است.

بارچ در ادامه به Bao به‌عنوان بزرگترین صندوق مالی دنیا اشاره کرد که توسط هیچ بانکی ارائه نمی‌شود و علی‌بابا آن را ارائه داده است.

معرفی موانع موجود بر سر راه به‌کارگیری فناوری بلاکچین هم از دیگر نکاتی بود که این سخنران در صحبت‌هایش به آنها پرداخت که شامل نامطمئنی رگولاتوری، نبود اعتماد میان کاربران، امکان آوردن شبکه‌ها کنار هم، عدم کار کردن بلاکچین‌های مختلف با هم، عدم امکان قیاس و غیره می‌شود.

در پایان بارچ بانکداری آینده را با عنوان بانکداری X.O معرفی کرد چراکه هر سال بانکداری‌های مختلف 1.0، 2.0، 3.0، 4.0 و غیره را داریم و همچنان هم ادامه خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.