راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوزدهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / شماره ویژه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

نوزدهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش همزمان با روز اول هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت توزیع می‌شود. شماره بهمن‌ماه عصر تراکنش به‌صورت ویژه در ۲۱۶ صفحه و در تیراژی گسترده چاپ شده است که همزمان با ارسال به مشترکین این ماهنامه در غرفه راه پرداخت در بخش نمایشگاهی و کانتر عصر تراکنش در ورودی نمایشگاه بانکداری الکترونیک منتشر می‌شود.

تیم تحریریه راه پرداخت در شماره بهمن‌ماه عصر تراکنش بخش‌های مختلف فین‌تک را در قالب پرونده‌های جداگانه بررسی کرده است. برای این ماهنامه شش میزگرد در موضوعات فناوری‌های بانکی (بانک‌تک)، فناوری‌های پرداخت (پی‌تک)، مدیریت مالی، فناوری‌های بیمه (اینشورتک)، فناوری‌های سرمایه‌گذاری (ولث‌تک) و بلاک‌چین در دفتر راه پرداخت برگزار شد.

در پرونده‌ای با موضوع فناوری‌های بانکی ضمن بررسی برخی فاکتورهای مهم در روند اجرایی شدن بانکداری دیجیتال در کشور در گزارشی با عنوان «ابروباد و مه و خورشید و فلک در کارند»، در میزگردی مرتضی ترک تبریزی، علی چهارلنگی، فرهاد بهمنی، علی رضازاده و سید مرتضی بکا؛ معاونان فناوری اطلاعات بانک‌های ملت، حکمت ایرانیان، پست‌بانک، انصار و موسسه مالی و اعتباری ملل به گفتگو درباره تحول شعب و ارتباط با کسب‌وکارهای فین‌تک و سیستم بانکی جهانی پرداختند. توزیع نامناسب کارمزد، تراکنش‌های خرد گران، ارتباط ناکافی رگولاتور با معاونان فناوری‌های اطلاعات بانک‌ها و نبود برنامه روشن از آینده نظام‌های بانکداری از مجموعه دغدغه‌های حاضران این میزگرد بود. درخواســت‌ها و انتقادها واضح و مشخص است. تا زمان بهبود شــرایط نمی‌توان به تحول نظام بانکداری امید داشــت و از روندهای فناوری‌های جدید حاضر در دنیا استفاده کرد. در این پرونده همچنین یادداشتی به قلم زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد منتشرشده است.

در پرونده مربوط به فناوری‌های پرداخت، ماهنامه عصر تراکنش در گزارشی با عنوان «حال بد پرداخت» به وضعیت این صنعت در ایران و در سالی که گذشت پرداخته است. در میزگرد این پرونده با عنوان «کار بدون مزد» صادق فرامرزی، محمدمهدی صادق، علی نوروزی و شهریار خلیلی مدیران عامل شرکت‌های پرداختی کارت اعتباری ایران کیش، پرداخت الکترونیک سداد، فن‌آواکارت و به‌پرداخت ملت درباره چندین موضوع داغ این صنعت پرداختند از دعوای چندساله نظام کارمزد تا پدیده‌ای به نام پرداخت‌یاری. درحالی‌که شرکت‌های پرداخت الکترونیک ایران با چالش‌های مربوط به نوسانات ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند امسال این شرکت‌ها با پدیده‌ای به نام پرداخت‌یاری نیز مواجه شدند که باعث احساس خطر در برخی از این شرکت‌ها شده است. در این پرونده یادداشتی نیز به قلم سید ابراهیم حسینی‌نژاد، رئیس هیات مدیره شرکت شاپ با عنوان «مکانیسم تسهیل کارمزد پاشنه آشیل یا گنج قارون» منتشرشده است.

در یکی دیگر از پرونده‌های شماره نوزدهم ماهنامه عصر تراکنش به موضوع آموزش در بلاک‌چین پرداخته‌شده است. در گزارش این پرونده با عنوان «آموزش، حلقه مفقوده» موضوع دانش بلاک‌چین در دنیا و ایران بررسی‌شده است. در این گزارش آمده است: «اظهارنظرهای مختلفی درباره بلاکچین شنیده می‌شود. برخی معتقدند که باوجود این فناوری، زندگی بهتر و ساده‌تر خواهد شد و دیگر خبری از بانک‌های امروزی نخواهد بود. اما بلاکچین دقیقاً قرار است چه‌کاری انجام دهد و چرا باید به آن توجه کرد؟». همچنین در این پرونده میزگردی با حضور ضیا صدر، مدیر تحقیق و توسعه مجموعه همگرا و کوینکس، حنظله اکبری، مدیر داخلی آزمایشگاه بلاک‌چین شریف، محمدرضا قدوسی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شتاب‌دهنده بلاک‌چین و رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش برگزار شد. عنوان این میزگرد «بلاک‌چین و آموزش» است که در آن به این موضوع پرداخته‌شده است: «ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌خصوص بیت‌کوین و بلاک‌چین واژه‌هایی هستند که چند سالی است بر سر زبان‌ها افتاده و کمتر کسی را می‌توان یافت که آنها را نشنیده باشد. اما پشت این فناوری که این روزها زیاد درباره آن صحبت می‌شود، چه می‌گذرد؟» برای این پرونده کاوه مشتاق، سردبیر سایت ارزنامه یادداشتی با عنوان «کسب مهارت در بلاک‌چین ضرورت یا فرصت» و حامد صالحی، نویسنده و محقق در زمینه بلاک‌چین یادداشتی با عنوان «بلاک‌چین و صنعت آموزش از هایپ تا واقعیت» نوشته‌اند. همچنین در این پرونده یادداشتی به قلم سید ولی‌اله فاطمی، مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس با عنوان «اشتیاق به یادگیری بلاک‌چین» منتشرشده است.

در پرونده دیگری در شماره نوزدهم عصر تراکنش موضوع فناوری‌های سرمایه‌گذاری یا همان ولث‌تک بررسی‌شده است. در این پرونده ضمن بررسی وضعیت کسب‌وکارهای ولث‌تک ایران در گزارشی با عنوان «راه باز، جاده دراز بنزین نداریم»، میزگردی منتشرشده است با عنوان «تلاش برای عمیق کردن یک بازار کم‌عمق» که در آن بهنام محسنی، معاون توسعه تکنولوژی فرابورس، روح‌اله دهقان، مدیرعامل رایان بورس، علی نوروزی، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین و محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری سوشیانت درباره ولث‌تک و چشم‌انداز آن در ایران گفتگو کردند. همچنین امید موسوی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت الگوریتمی تحلیلگر امید در یادداشتی با عنوان «تغییر پارادایم سرمایه‌گذاری» به موضوع معاملات الگوریتمی و قدرت آن برای افزایش حجم معاملات پرداخته است.

در پرونده دیگری در این شماره ماهنامه عصر تراکنش موضوع فناوری‌های بیمه یا همان اینشورتک بررسی‌شده است. در گزارش این پرونده با عنوان «فناوری بیمه در دنیا» به این موضوع پرداخته‌شده است که درحالی‌که در دنیا اینترنت اشیا و بلاک‌چین به‌عنوان روندهای روز این صنعت شناخته می‌شوند ما درگیر مسائل پیش‌پاافتاده در بیمه هستیم. در میزگرد این پرونده با عنوان «جایگاه فناوری در بیمه کشور» مهدی نوروزی، معاون فناوری اطلاعات و توسعه بازار بیمه زندگی خاورمیانه، رضا جمالی، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون، محمد جعفری، مدیر ارتباط با مشتریان شرکت آدانیک و ایمان آقابیگی، سرپرست مدیریت تحقیق و توسعه بیمه آرمان حضور داشتند که درباره این موضع گفتگو کردند که مقاومت‌ها در برابر ورود فناوری به بیمه از کجا نشات می‌گیرد و ما کجای راه هستیم. جملاتی مانند «بیمه در گذار است»، «راهی آغازشده اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است»، «باید امیدوار باشیم»، «خیلی از دنیا دور نیستیم» شاه‌کلید این میزگرد بود. در این پرونده وحید صیامی، سرپرست شرکت نویان در بیمه سامان در یادداشتی با عنوان «پرش از انقلاب سوم» از وضعیت دشوار صنعت بیمه ایران گفته است. همچنین در یادداشتی دیگر با عنوان «درک ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فناوری» مهدی ملکی، معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی به این سؤال پرداخته است که چرا بیمه‌ها در ایران این احساس را ندارند که باید در حوزه فناوری فعالیت بیشتری داشته باشند.

در این شماره ماهنامه عصر تراکنش در گزارشی با عنوان «این کجا و آن کجا» نگاهی به بازار رمیتنس در ایران و دنیا انداخته‌شده است.

در پرونده دیگری با موضوع لندتک یا فناوری‌های دریافت و ارائه وام ابتدا گزارشی با عنوان «آینده‌ای که همین‌جاست» منتشرشده است و در ادامه در مصاحبه‌ای با مجید شکوهی، مدیرعامل سابق شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا با عنوان «قربانی اصلی خود بانک‌ها هستند» از ماهیت عملکردی بانک‌ها طی ۱۰ سال آینده گفته شد است. در این پرونده همچنین مصاحبه دیگری با حسین مجاهدی، معاون تسهیلات بانک انصار درباره وضعیت به‌کارگیری فناوری در ارائه وام و تسهیلات بانک انصار شده است. نیما نامداری، معاون توسعه و نوآوری شرکت ارتباط فردا در یادداشتی با عنوان «تبدیل رقابت به فرصت» به بررسی مزایا، میزان رشد در دنیا و دغدغه‌های پلتفرم‌های وام‌دهی فردبه‌فرد پرداخته است.

پرونده دیگری در این شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشرشده است با موضوع مدیریت مالی شخصی که در این پرونده ضمن بررسی وضعیت این بخش از فین‌تک در ایران در گزارشی با عنوان «کسب‌وکارهایی برای آینده»، میزگردی نیز در راه پرداخت برگزار شد که در آن ناصر غانم‌زاده، مدیرعامل نیو، آیدا خدیوی‌فر، مدیر محصول فانوس، مظاهر مرجانی مدیرعامل پارمیس و ارسلان یارویسی مدیرعامل دراپز حضور داشتند. این میزگرد با عنوان «رؤیای خاکستری» به این سؤال پرداخته است که چرا مدیریت مالی شخصی آن‌طور که باید در ایران رشد نکرده است. برای این پرونده مهدی عبادی، کارشناس فین‌تک یادداشتی با عنوان «خروج از بن‌بست» نوشته است که در آن این موضوع را بررسی کرده که چرا در ایران فعالیت ابزارهای مدیریت مالی شخصی با چالش‌های زیادی همراه است.

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در یادداشت خود در این شماره ماهنامه با عنوان «ما چه در سر داریم؟» از این گفته است که فین‌تک و همه حاشیه‌های آن فقط یک بهانه است و تلاش کرده به این سؤال پاسخ دهد که در چه مسیری قدم برمی‌داریم.

همچنین در این شماره ماهنامه عصر تراکنش هشت کتابی که قرار است همزمان با رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت توسط راه پرداخت رونمایی شود معرفی‌شده‌اند. این کتاب‌ها ازاین‌قرارند: انقلاب بلاک‌چین، بلاک‌چین و قانون، قدرت بانکداری همراه، پایان پول، چهره‌های فین‌تک ایران، نفرین پول نقد، مجموعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی و مبانی بلاک‌چین.

در شماره نوزدهم عصر تراکنش گزارش‌هایی از فعالیت شرکت‌های توسن، تکوست، داده‌ورزی سداد، پویا، داده‌کاوان هوشمند توسن، جی‌اس‌اس، توسن تکنو، گروه حصین، آدونیس، ایران ارقام، بانک ملی، گروه فناوری پرند، ارتباط فردا، فناوری همراه پیدا، وندار، فرازپردازان، نوآوران امین، باهمتا، تاپ، هدایت هوشمند قرن، زرین‌پال، پرداخت الکترونیک سداد، رهیاب رایان فردا، بازرگانی مبنا کارت آریا، هلدینگ فن‌آوا، اعتماد هوشمند آینده، گروه مالی سامان، آدانیک، آرمانی، پارمیس منتشرشده است.

همچنین شرکت‌های گروه توسن، ارتباط فردا، بانک ملی، بانک سامان، گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا، پویا، ایران کیش، بانک ایران زمین، جی‌اس‌اس، بازرگانی مبنا کارت آریا، فن‌آوا کارت، داده‌ورزی سداد، رمیس، مبتکران الکترونیک کیش، گروه فناوری پرند، هدایت هوشمند قرن، بهسازان ملت، شاپ، آدانیک، اعتماد هوشمند آینده، نیکا کوش ارس، بانک تجارت، پی‌پینگ، آپ، سپ و توسن تکنو حامیان انتشار این شماره ماهنامه عصر تراکنش هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.