راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رسانه‌ها در مورد بلاکچین و بیت‌کوین اغراق می‌کنند

ششمین گردهمایی انجمن بلاکچین ایران با محوریت تاثیر رسانه بر تکنولوژی بلاکچین و بیت‌کوین برگزار شد. در این نشست رضا قربانی، رییس هیات مدیره راه پرداخت در ارائه خود با عنوان «چرا بیت‌کوین و بلاکچین برای رسانه‌ها جذاب است» عنوان کرد: «بلاکچین روایت قوی دارد و تخیل افراد را به کار می‌اندازد. این موضوع جذابیت دارد و آن‌قدر در مورد آن در رسانه‌ها اغراق شده است که انتظارها از این تکنولوژی بسیار بالا رفته است.»

در ششمین گردهمایی انجمن بلاکچین که شنبه ششم بهمن‌ماه در کافه تک برگزار می‌شد، قربانی از چرایی علاقه رسانه‌ها به بیت‌کوین و بلاکچین صحبت کرد. به گفته او، بلاکچین روایتی قوی دارد. او بیان کرد: «بلاکچین تخیل ما را به کار می‌اندازد. این موضوع برای بسیاری از افراد جذابیت دارد.»

قربانی ادامه داد: «صنایع مالی ۴ زیرساخت دارد. حقوق، فناوری، برند و امنیت این 4 زیرساخت هستند و بلاکچین تنها در برند می‌تواند به طور کامل صحیح عمل کند. این‌قدر فضای رسانه‌ای حول بیت‌کوین زیاد شده که انتظارها از این فناوری بسیار زیاد شده است. وقتی به دستاوردهای آن نگاه می‌کنیم، با توجه به انتظار زیادی که داریم، این دستاوردها به چشممان نمی‌آید.»

قربانی با اشاره به اینکه درباره بیت‌کوین حباب نداریم و شاهد هایپ هستیم، تصریح کرد: «در این فضا زیاد اغراق می‌شود. رسانه‌ها در مورد بیت‌کوین و بلاکچین به مقدار زیادی اغراق می‌کنند و این هایپ رسانه‌ای باعث شده که پیش‌بینی آینده این حوزه به شدت سخت شود.»

 

پنل نقش رسانه در بلاکچین و بیت‌کوین

در ادامه این گردهمایی پنل «رسانه و نقش آن در بلاکچین و رمزارزها» با حضور با حضور رضا قربانی، کاوه مشتاق، حمیدرضا عسگری و حامد صالحی و مدیریت یاشار راشدی برگزار شد. قبل از این پنل نیز امیرحبیب‌زاده ارائه کوتاهی در مورد کسب‌وکار بلاکچینی خود داشت و از فعالان انجمن بلاکچین درخواست کرد تا در مورد ایده او بازخورد بدهند.

در ابتدای این پنل به موضوع هایپ و اغراقی که قربانی در ارائه خود به آن اشاره کرده بود، پرداخته شد. همچنین در مورد دغدغه‌های فعالان این حوزه و نقش رسانه‌ها در پیشبرد این تکنولوژی صحبت شد.

یکی از سوال‌هایی که راشدی در این پنل مطرح کرد این بود که رسانه‌ها چطور پول درمی‌آورند و قربانی توضیح داد: «سه نوع رسانه بیشتر نداریم. رسانه‌های دولتی، خصوصی و عمومی. رسانه‌های دولتی به صورت رسمی اهداف دولت را پیش می‌برند. رسانه‌های عمومی هم در راستای منافع عمومی ملت تلاش می‌کنند. رسانه‌های خصوصی از تبلیغات، اشتراک و Branded Content پول درمی‌آورند و این قضیه مخفی نیست.»

صالحی با بیان اینکه شرکت‌ها به دنبال فضای کسب‌وکاری خود نیستند و نمی‌دانند بلاکچین چیست، تصریح کرد: «شرکت‌ها صرفا می‌خواهند مشکل کسب‌وکار خود را با بلاکچین حل کنند. در این حوزه به شدت ضعف آموزش داریم و به خاطر درک ناصحیح از بلاکچین اکثر افراد نمی‌دانند که بلاکچین دقیقا چیست. این مشکل به خاطر ضعف عملکرد ما فعالان این حوزه است.»

در پایان این گردهمایی سهیل نیکزاد در مورد همایش اقتصاد بلاکچین استانبول توضیحاتی ارائه داد. به گفته نیکزاد، در این همایش 5 هزار نفر از 20 کشور دنیا حضور دارند و ایران هم تلاش کرده تا در همایش اقتصاد بلاکچین استانبول غایب نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.