راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخش خصوصی خواستار تعلیق مصوبه هیات وزیران در مورد ماینینگ

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین در نشست خبری انجمن بلاکچین و واحد رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور که جهت نقد و بررسی مصوبه هیات دولت در مورد استخراج رمزارزها برگزار شد، تصریح کرد: «بخش خصوصی خواستار تعلیق مصوبه اخیر هیات دولت در زمینه ماینینگ است.»

در پی مصوبه اخیر هیات وزیران در مورد استخراج رمزارزها، انجمن بلاکچین و واحد رمزارز سازمان نظام صنفی ریانه‌ای کشور تصمیم گرفتند تا امروز، ۲۲ مرداد ۹۸ نشست خبری در این باره برگزار کنند. این نشست با حضور نمایندگانی از انجمن بلاکچین، نظام صنفی رایانه‌ای و خبرنگاران برگزار شد.

.

درخواست تعلیق مصوبه

سپهر محمدی، رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین در این نشست با بیان اینکه فناوری بلاکچین فرصت جدیدی را در خدمت کشور قرار داده تا از مضیقه نقل و انتقالات مالی عبور کنیم و تا حدی با تحریم‌ها مقابله کنیم، بیان کرد: «انجمن بلاکچین از سال ۹۶ تلاش کرده تا این فناوری را به جامعه و دولتمردان معرفی کند.»

او توضیح داد: «ما در نشست‌های قبلی دغدغه‌های خود را مطرح کردیم. مهر ۹۷ وزارت نیرو یک ماه فرصت خواست تا تعرفه برق را برای ماینینگ ارائه دهد و بعد از چند ماه، در پیک‌ برق امسال فارم‌های ماینینگ را بستند و بعضا با حکم قانونی فارم‌ها را تعطیل کردند.»

به گفته محمدی، در مصوبه‌ای که هیات دولت اخیرا اعلام کرد، هیچ مشورتی از انجمن بلاکچین گرفته نشده است. او اضافه کرد: «انجمن ما از نهاد رسمی کشور با مجوز وزارت کشور و معاونت علمی ریاست جمهوری مشغول به فعالیت است و با این حال مشورتی از ما گرفته نشد.»

رییس هیات مدیره انجمن بلاکچین معتقد است که این مصوبه مهر پایانی بر فعالیت بخش خصوصی است. او با اشاره به این موضوع که خیلی از ماینرها کوله‌بار خود را بستند و به کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان و آذربایجان می‌روند، بیان کرد: «اکنون کورسوی امیدی که وجود داشت، از بین رفته است و دیگر فضایی برای ماینینگ وجود ندارد.»

محمدی ادامه داد: «نگرانی خود را در این جلسه اعلام می‌کنیم. این یک بازی باخت- باخت است که نه به نفع دولت است و نه بخش خصوصی. ما به این تعرفه‌ها اعتراض داریم و امیدواریم که دولت این تعرفه‌ها را اصلاح کند. ما تقاضای تعلیق این مصوبه را داریم.»

او با بیان اینکه انجمن بلاکچین در زمینه تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در این حوزه صحبت نمی‌کند، گفت: «خواسته ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان صنعت شناخته شود، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود. ما نمی‌خواهیم کاری غیرقانونی کنیم و مالیات نپردازیم یا گمرک را دور بزنیم.»

.

ماینرهای ناامید

در ادامه این نشست، محمدرضا شرفی، رییس کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین ایران بیان کرد: «همان طور که اشاره شد، برای این مصوبه هیچ نظری از بخش خصوصی گرفته نشد. پس از این همه کشمکش که چند وقت اخیر شاهد آن بودیم، تنها نکته مثبت این مصوبه به رسمیت شناختن صنعت ماینینگ است. همه چیز بسیار گنگ است و این مصوبه عین فرصت‌سوزی و خودتحریمی است.»

شرفی ادامه داد: «مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید اعلام کردند و به تعطیلی برخی کارخانجات اشاره کردند که در این مصوبه به آن نادیده گرفته شده است. اینکه می‌گویند حدود ۳ تا ۴ ماه برگشت سرمایه در ماینینگ است، حرف درستی نیست. هیچ ماینری تایید نمی‌کند که در این مدت کوتاه برگشت سرمایه انجام پذیرد.»

امید علوی، کارشناس ماینینگ در این نشست عنوان کرد: «ماینری که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند، ۷۰ تا ۸۰ درصد سود آن را دوباره در ایران در همین ماینینگ سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد. سرمایه‌گذار بیت‌کوین داخل ایران زندگی می‌کند نه خارج ایران. ما نباید او را به خارج از ایران سوق دهیم.»

او ادامه داد: «این روزها در مورد نرخ متوسط صادراتی صحبت می‌شود و این خیلی گنگ است. ما در اطرافمان کشورهایی داریم که در این صنعت دارند فعالیت می‌کنند.‌ قزاقستان و روسیه به راحتی دارند ماینینگ را انجام می‌دهند.‌ در روسیه تعرفه برق خانگی یک سنت و برق صنعتی دو سنت است. آنجا همان عدد صنعتی را برای ماینینگ دریافت می‌کنند.»

از نظر علوی، امروز در شرایطی داریم کار می‌کنیم که ماینرها ناامید شده‌اند. او بیان کرد: «ما داریم در مورد یک کسب‌وکار پرریسک صحبت می‌کنیم که عمر بسیاری از دستگاه‌ها دو سال است. این را اضافه کنید به حاشیه‌هایی که در ایران برای ماینرها به وجود می‌آید.»

.

فضای نه چندان واضح

افشین آشوری رییس کارگروه رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این نشست گفت: «بلاکچین آمده و انقلابی صورت گرفته است. عده‌ای سنگ‌اندازی می‌کنند و سعی می‌کنند که این صنعت در کشور ما به جایی نرسد.»

او با بیان اینکه مجوزها برای شرکت‌هایی که در حوزه IT فعالیت می‌کنند، صادر می‌شود، توضیح داد: «ما داخل ایران صنعت‌گر هستیم و اگر قبول داریم این صنعت را در ایران توسعه دهیم، نباید از نرخ صادراتی صحبت کنیم. آیا برای کسی که ایرانی است و داخل ایران مشغول فعالیت است، باید نرخ صادراتی پرداخت کند؟ برق دست دولت است و نه باید آن را گران بفروشد و نه ارزان.»

آشوری گفت که تا امروز وزارت نیرو و توانیر حرف مشخص و واضحی در این حوزه نزده است.‌ او اعتقاد دارد که اعداد و ارقام اعلام شده توسط وزارت نیرو، درست نیست.

آشوری ادامه داد: «سازمان نظام صنفی به عنوان سازمانی که دغدغه شرکت‌ها را دارد، به دنبال این است که تعرفه معقولی مطرح شود و فعالان مجبور به مهاجرت نشوند.‌ باید ابتدا بگوییم که ماینینگ صنعت است یا خیر. اگر صنعت است، برق صادراتی حرف اشتباهی است.»

.

ماینینگ؛ صنعت اشتغال‌زا

امیر بیات عضو کارگروه ماینینگ انجمن بلاکچین، سخنران بعدی بود. به گفته او، به جز پیک تابستان که در ایران مشکل برق داریم، به صورت میانگین ۱۵ درصد برق کشور بلااستفاده است و از شمال به جنوب و جنوب به شمال کشور برق را جابه‌جا می‌کنند تا تمام شود. او بیان کرد: «نه می‌شود این برق را ذخیره کرد و نه از آن استفاده کرد.»

او اضافه کرد: «هر زمانی غیر از پیک زمانی، می‌شود برق کشور را به ماینرها بدهیم که با استفاده از این برق یک دارایی دیجیتال تولید شود. بیت کوین امروز یازدهمین ارز دنیاست و یکی از ۱۰۰ دارایی باارزش در تمام دنیاست. کل ماینینگ جهان ۱۱ هزار مگاوات برق می‌خواهد. ما در ایران در مورد ۵۰۰ مگاوات صحبت می‌کنیم و این عدد کمتر از میزانی است که در حال اتلاف است.»

بیات با بیان این موضوع که کل ماینینگ در ایران، نیم درصد شبکه برق کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: «می‌شود برق را با تعرفه بسیار پایین به ماینرها بدهن. این گروه تنها مصرف‌کننده ۲۴ ساعته برق به حساب می‌آیند. صنعتی که دولت برای تولید اشتغال کاری نکرده و سرمایه‌گذاری انجام نداده است، خودش می‌تواند اشتغال‌زایی کند. به ازای هر ۱۲۰۰ دستگاه ماینر، حدود ۳۰ نفر مشغول به کار می‌شوند.»

به گفته بیات، ۳/۲ میلیارد دلار مقدار بیت‌کوینی است که با IP ایرانی خریداری شده است. او ادامه داد: «فکر می‌کنم ابعاد منافع این صنعت را باید برای کشور در نظر بگیریم. با مهاجرت فعالان ماینینگ، ۵ هزار میلیارد تومان از کشور خارج می‌شود. این پول می‌شود در همین ایران سرمایه‌گذاری شود و برای اقتصاد کشور مفید واقع شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.