راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش تقلبات و تخلفات بیمه‌ای با استفاده از فناوری اطلاعات

مقاله «نقش فناوری اطلاعات در کاهش تقلبات و تخلفات بیمه‌ای» در بیست‌وپنجمین همایش ملی بیمه و توسعه ارائه شد. مژده نظرزاده دناک، محمود سبزی و فرامرز خجیر نویسندگان این مقاله بودند.

غفلت شرکت‌هاي بیمه و دولت، سونامی بی رحمانه جاعلان و متقلبان بیمه‌اي، باعث خروج سالانه هزاران میلیارد تومان پول از شرکت‌هاي بیمه می‌شود و سودآوري بیمه گران را در معرض خطر قرار می‌دهد. کلاهبرداري در خلال دوره‌هاي رکود اقتصادي بیشتر می‌شود زیرا گسترش رفتارهاي نامطلوب فرصت طلبانه (بدون نقشه قبلی) از افرادي که معمولاً درستکار هستند، مرتبط با نگرش‌هاي نادرست افراد جامعه است.

مبلغ حق بیمه تولیدي و خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال 1396 به ترتیب در حدود 335،9 و 211،2 هزار میلیارد ریال است که باتوجه به ضریب حداقل 30 % تقلب در ایران با درنظر گرفتن بحران اقتصادي حاکم بر کشور، میزان تقلب در صنعت بیمه بیش از 63،4 هزار میلیارد ریال است؛ لذا این موضوع، اهمیت و لزوم استفاده از اینشورتک به دلیل شناسایی سریع و به موقع خسارت، جهت ایجاد سامانه جامع الکترونیکی کشف و کنترل تقلب در صنعت بیمه را مشخص می‌کند.

اینشورتک به عنوان مزیت رقابتی، به استفاده از راهکارهاي نوآورانه و فناورانه‌اي اشاره دارد که براي ایجاد بهره‌وري و صرفه جویی بیشتر در صنعت بیمه طراحی شده اند. در دنیا شرکت‌هاي بیمه‌اي که توانسته‌اند در رویکردهاي کسب‌وکار و استراتژي‌هاي خود از فناوري اطلاعات و اینشورتک به نحو شایسته‌اي استفاده کنند، شاهد تحول و رشد مناسب و مدیریت ریسک‌هاي خود با دقت بالاتري به نسبت سایرین بوده‌اند.

لذا در این مقاله به بررسی موانع و مشکلات موجود در مقابله با این معضل بزرگ اجتماعی و ارائه راهکارها و پیشنهاداتی جهت پیشگیري و کاهش آن که مهم‌ترین موضوع، استفاده از اینشورتک و ایجاد سامانه جامع و یکپارچه کشف و کنترل تقلب و به‌روزرسانی لیست سیاه و خسارات معوق با تعامل و همکاري کل شرکت‌هاي بیمه براي کمک به هم، پرداخته شده و نیز پیشنهاد فرهنگ سازي و تغییر دیدگاه عموم مردم درخصوص صنعت بیمه و سوء استفاده و تقلب و سرقت از آن، وضع احکام جزایی محکم و فعال کردن و مردمی کردن ائتلاف علیه تقلب بیمه در کشور پرداخته شده است.

برای دریافت  فایل PDF  مقاله «نقش فناوری اطلاعات در کاهش تقلبات و تخلفات بیمه‌ای» کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.