راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری بلاکچین در صنعت بیمه چه نقشی دارد؟

مقاله «نقش بلاکچین بر صنعت بیمه با رویکرد بهبود فرآیندها» در بیست‌وپنجمین همایش ملی بیمه و توسعه ارائه شد. دکتر مجید بنویدی، سیدآرش ولی‌نیا و دکتر یونس سلمانی نویسندگان این مقاله بودند.

یکی از چالش‌های اساسی نهادهای خدمات مالی، مواجهه با تعداد زیادی از نوآوری‌های خارجی است. ظرفیت‌های این نوآوری‌ها عمدتاً از قابلیت‌های داخلی نهادهای مذکور فراتر هستند درنتیجه، نهادهای خدمات مالی توان بهرهگیری قابل توجه از ظرفیت نوآوری‌ها را ندارند. یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها، فناوری بلاکچین است که درحال حاضر، نهادهای خدمات مالی تلاش می‌کنند تا هم رابطه محتاطانه و کمی با این فناوری داشته باشند و هم از منافع بی شمار آنها بهره گیرند. صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای خدمات مالی در پی بهره‌مندی حداکثری از این فناوری است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت بیمه پیچیده بودن فرایندها و زمان بر بودن آنها است که بهره‌مندی از فناوری بلاکچین، مشکلات مذکور را تاحد زیادی می‌تواند تعدیل کند. ازاین رو، مطالعه حاضر نقش بلاکچین در صنعت بیمه را با رویکرد بهبود فرآیندها مورد بررسی قرار داده است. نتایج این مطالعه نشان داد که فناوری بلاکچین نیز همانند سایر فناوری‌های نوین، از مزایا و معایبی برخوردار است که برآیند آنها نشان دهنده آن است که مزایای آن بر معایب آن غالب است. همچنین بلاکچین فناوری است که به مرور زمان تکامل می‌یابد و معایب احتمالی آن نیز رفع خواهد شد. بررسی قابلیت‌های بلاکچین نشان داد که به کارگیری این فناوری در فرایندهای پذیرش، صدور و خسارت می‌تواند دقت و سرعت در فرایندهای مذکور را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. ضمن آنکه بلاکچین از پایگاه و منابع اطلاعاتی گسترده‌ای استفاده می‌کند و خود نیز در توسعه این انباره اطلاعات نقش اساسی دارد. این ویژگی نیز منجر می‌شود مسأله عدم تقارن اطلاعات و مخاطرات اخلاقی در صنعت بیمه و فرایندهای آن حداقل شود. باتوجه به این قابلیت‌ها، توصیه می‌شود بیمه مرکزی ج.ا.ایران تلاش جدی در فراهم آوردن زیرساخت‌های قانونی و دیجیتالی این فناوری را داشته باشد و با نظارت دقیق در پیاده سازی آن زمینه توسعه بازار بیمه را مهیا کند. پیاده سازی صحیح فناوری بلاکچین در صنعت بیمه می‌تواند نقش به سزایی در ارتقاء اعتماد عمومی نسبت به صنعت بیمه، تدقیق فرایندها، قیمت‌گذاری بهینه، برآورد خسارت صحیح و منطقی و خدمت‌رسانی و شناسایی بیمه گذاران کم ریسک ایفا کند.

برای دریافت فایل PDF  مقاله «نقش بلاکچین بر صنعت بیمه با رویکرد بهبود فرآیندها» کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.