راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستاورد تازه جی‌اس‌اس در حوزه فناوری هوش مصنوعی / رونمایی از ربات آلفا در فاز اول پروژه پیاده‌سازی هوش مصنوعی در صنعت بانکی

به نظر می‌رسد در سال آینده هوش مصنوعی یکی از سه تکنولوژی حیاتی در صنعت بانکداری و پرداخت باشد و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای بانکی و پرداخت تمرکز جدی‌ای روی ارائه محصول و راهکار در این حوزه کرده‌اند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «دستاورد تازه جی‌اس‌اس در حوزه هوش مصنوعی» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / استفاده از هوش مصنوعی، صنعت بانکداری را در مقیاس جهانی، بیش از هر صنعت دیگری تحت تاثیر قرار داده است. بانک‌ها و سازمان‌هایی که در صنعت بانکداری فعال هستند، به‌طور فزاینده‌ای برای تثبیت جایگاه و توسعه بازار به استفاده از هوش مصنوعی در تمامی لایه‌های عملیاتی خود روی آورده‌اند.

در همین راستا گرایش تازه کیش برای اولین‌بار گامی بزرگ در تلفیق فناوری هوش مصنوعی و صنعت بانکی برداشته است. با بهره‌برداری از تکنولوژی هوش مصنوعی و ترکیب ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دانش با انواع سرویس‌های بانکی، ارائه خدمات متنوع و آسان به مشتریان فراهم خواهد شد و تمایل و رغبت کسب‌وکارهای مالی در ارائه آسان خدمت، بیش از پیش فراگیر می‌شود.

در شرایط کنونی که رقابت تنگاتنگ و یکنواخت در ارتقای خدمات بانکی به مشتریان، فضای این بخش از صنعت بانکی را محدود کرده، یک جهش و تغییر رویکرد در فضای حاکم، دروازه‌های تعاملات بخش‌های مختلف صنعت فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای مالی را فتح خواهد کرد.

رویکردهای متعددی در حوزه استفاده از هوش مصنوعی و صنعت بانکداری، جهت بالابردن سطح بررسی و نتایج دقیق و تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ارائه شده و سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، بیشترین موفقیت را در ارائه نمونه‌های اولیه اجرای موفقیت‌آمیز کسب کرده‌اند که می‌توان به سیستم ارزیابی عملکرد منطبق با این دانش اشاره کرد. این مجموعه از سیستم‌ها به‌منظور توسعه توانایی هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری، از پوسته شبکه عصبی استفاده می‌کنند.

همچنین در فرایند استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ارائه انواع سرویس‌های بانکی در کنار طیف وسیع خدمات مورد نیاز جامعه نیز فراهم خواهد شد. طبق آمارهای به‌دست‌آمده، اکثر بانک‌های بزرگ در سراسر دنیا، در حال انتقال قوانین مبتنی بر سیستم‌های نرم‌افزاری به سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از الگوریتم‌های ضدپولشویی قوی‌تر و هوشمندانه‌تری استفاده می‌کنند. در طول سال‌های آینده، این سیستم‌ها با توجه به نوآوری‌های مداوم و پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی، دقیق‌تر و سریع‌تر عمل خواهند کرد.

با بررسی بانک‌های کوچک‌تر در دنیا، می‌توان به‌وضوح دید که آنها شدیدا تلاش می‌کنند خود را به رقابت با بانک‌های بزرگ برسانند. بانک‌های بزرگ با استفاده از تیم‌های داخلی متخصصان داده‌ها از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای تحلیل و ارزیابی ریسک، تجزیه‌وتحلیل مالی، مدیریت نمونه کارها، روند تایید اعتبار و سیستم‌های نوآور استفاده می‌کنند، از سوی دیگر، بانک‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای دستیابی به کارایی عملیاتی و تعاملات بهتر با مشتری نیز بهره ببرند.

برخی از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی که بانک‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، عبارتند از:

  • پیشنهادات دقیق محصولات و بسته‌های بانکی با استفاده از موتورهای پیشنهاد؛
  • تشخیص تقلب با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین؛
  • تعامل بهتر مشتری با استفاده از ربات‌های چت

جی‌اس‌اس در فاز اول پیاده‌سازی هوش مصنوعی در صنعت بانکی از پروژه آلفا رونمایی خواهد کرد. در این پروژه انواع سرویس‌های بانکی مبتنی بر کارت و سرویس‌هایی نظیر اعلام مانده‌حساب، کارت‌به‌کارت، خرید شارژ، انتقال وجه و… توسط ربات آلفا امکان‌پذیر است.

این ربات همچنین مجهز به پرینتر پیشرفته صدور کارت است که با استفاده از این ماژول می‌تواند نسبت به صدور کارت هدیه یا انواع دیگر کارت‌های بانکی و غیربانکی اقدام کند. ربات هوشمند آلفا از طریق استقرار ماژول کارت‌خوان پیشرفته با قابلیت پذیرش انواع کارت‌های مغناطیسی و هوشمند می‌تواند کلیه خدمات بانکی به‌ غیر از پرداخت وجه را انجام دهد. همچنین آلفا با مجهز بودن به ماژول‌های تشخیص هویتی اعم از اسکنر اثرانگشت و دوربین تشخیص چهره، قادر به ارائه سرویس‌های بانکی و غیربانکی مبتنی بر احراز هویت نیز هست.

آلفا می‌تواند هر روز کلمات، واکنش‌ها، رفتارها و حرکات جدید را در تعاملات اجتماعی و کاری خود بیاموزد و این اطلاعات نوین را در دیتابیس خود ذخیره کرده و حتی مدیریت کند. این ویژگی منحصربه‌فرد باعث می‌شود که این ربات هوشمند بتواند از تجربیات روز گذشته خود برای عملکرد بهتر در روزهای آتی استفاده کند.

از آنجايی که بخش عمده‌ای از پروژه‌های جاری و در دست اجرا در جی‌اس‌اس علاوه بر صنعت بانکداری، مشتریان غیربانکی و نهادهای دولتی نیز هستند، سرویس‌ها و خدمات فزاینده‌ای به‌منظور سهولت در چرخه این فعالیت‌ها، توسط فناوری هوش مصنوعی پیاده‌سازی و ارائه شده که فازهای بعدی این طرح بر اساس اولویت‌های اعلام‌شده از سوی نهادهای مختلف و ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته است.

جی‌اس‌اس با فراخوان عمومی از تمامی استارت‌آپ‌های موجود در حوزه هوش مصنوعی یا در حال شکل‌گیری، به‌دنبال سرمایه‌گذاری داخلی گسترده جهت توسعه بیشتر و استفاده جامع‌تر از داده‌ها و تلفیق صنایع گوناگون با صنعت بانکداری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.