راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسن‌تکنو شریک بانک‌های کشور در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال

با توجه به روندهای موجود در دنیا و ظهور فناوری‌های نوین، سرمایه‌گذاری برای افزایش قابلیت‌های هوش مصنوعی در راهکارهای توسن‌تکنو از اهداف اصلی این شرکت است.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «توسن‌تکنو شریک بانک‌های کشور در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت توسن‌تکنو شرکتی پیشرو است که در جهت ارائه راهکارهای جامع پرداخت و بانکداری الکترونیک، هنر طراحی و تولید سخت‌افزارهای بانکی را با دانش نرم‌افزاری بومی درهم‌آمیخته است. این آمیزه برآمده از اهتمام متخصصانی است که پیش ‌از این ورودی جسورانه و موفق به عرصه نرم‌افزارهای بانکی در ایران داشته‌اند. در واقع هلدینگ توسن، در ادامه مسیر تعالی و پاسخ به نیاز و خواسته‌های مشتریان خود برند توسن‌تکنو را خلق کرده است. در شرکت توسن‌تکنو هم مانند شرکت توسن، افزایش رفاه در زندگی مردم از طریق ارائه خدمات نوین مالی و بانکی یک هدف بنیادی است. همین رویکرد باعث شده این شرکت همیشه یکی از شرکت‌های پیشرو بازار باشد؛ در گفت‌وگو با دکتر محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو، نگاهی داشتیم به آخرین روندهایی که در این شرکت دنبال شده است.

 

یکی از دستاوردهای بسیار مهم توسن‌تکنو در سال 1397، افتتاح رسمی سایت تولید این شرکت بود. چه شد که به فکر تولید داخلي پایانه‌های پرداخت و ماشین‌های بانکی در این سایت افتادید و وضعیت فعلی تولید در آن چگونه است؟

اشتغال‌زایی، انتقال فناوری از خارج به داخل و توسعه دانش فنی متخصصان داخلی در بلندمدت، از جمله مهم‌ترین اهداف ما برای راه‌اندازی این سایت تولید بود. همچنین سیاست‌های کلی اقتصادی کشور در چند سال اخیر به‌گونه‌ای پیش رفته که صنعتگران و فعالان اقتصادی بايد تمام تلاش خود را برای قدم‌برداشتن در مسیر تولید داخلی و حمایت از آن به کار گیرند.

در حال حاضر تولید در این سایت تحت لایسنس انجام می‌شود و توانسته‌ایم تولید ماشین دریافت و پرداخت بانکی یا ATM Recycler  توسن‌تکنو را تا ۵۸ درصد بومی‌سازی کنیم. در تولید کارت‌خوان نیز به عمق تولید داخل 34 درصد دست یافته‌ایم. قصد داریم تا حدی که امکان دارد، دانش و فناوری تولید این قبیل محصولات را به داخل کشور منتقل و از این طریق درصد بیشتری از محصول را بومی‌سازی کنیم. به‌طور حتم انتقال دانش و فناوری و نیز همکاری با شرکت‌های پیشرو و مطرح در صنعت فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت جهان، به خلق محصولات جدید، کاربردی و فناورانه کمک می‌کند.

در حال حاضر این سایت ظرفیت تولید یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه ATM Recycler و بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان در سال را دارد و چنانچه دولت برای تولیدکنندگان سیاست‌های تشویقی مناسب در نظر بگیرد و تعرفه‌های واردات مواد اولیه را برای این بخش ساماندهی کند، می‌توانیم ظرفیت تولید دستگاه کارت‌خوان را تا ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش دهیم. امیدواریم به‌عنوان بخش خصوصی همواره مطابق با شعار «تولیدی برای ایران»، در جهت توسعه و آبادانی کشور عزیزمان ایران گام برداریم. خوشحالم شرکت‌های دیگری هم در این صنعت در زمینه‌های دیگر شروع به کار کرده‌اند. امیدوارم بتوانیم این مسیر را با هم طی کنیم.

 

در سالی که گذشت، راهکار ATM Recycler توسن‌تکنو در چند بانک مهم کشور نصب و راه‌اندازی شد. اهمیت این راهکار در توسعه بانکداری دیجیتال چیست؟

راهکار جامع ATM Recycler توسن‌تکنو هم‌اکنون در بانک‌های ملی ایران، آینده، سامان، انصار، حکمت ایرانیان، رفاه کارگران، شهر، اقتصاد نوین، پست‌بانک و موسسه اعتباری توسعه در حال ارائه سرویس است و به‌زودی نصب و راه‌اندازی تعداد بیشتری از آنها توسط بانک‌های مختلف در سطح کشور آغاز خواهد شد. شرکت توسن‌تکنو تنها تولیدکننده و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات نصب و پشتیبانی این ماشین‌ها در سطح کشور بوده و در مجموع توانسته با نصب بیش از ۷۰۰ دستگاه از این ماشین‌ها، دارای بیشترین سهم بازار در این خصوص بین شرکت‌های فعال ارائه‌دهنده ماشین‌های بانکی در کشور باشد.

آمار جهانی نشان می‌دهد چیزی حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی خودپردازها به بخش مدیریت پول نقد که همان پول‌رسانی و پول‌گذاری است، مربوط می‌شود و در ایران نیز این هزینه تا ۴۷ درصد از هزینه عملیاتی خودپرداز را دربر می‌گیرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

هزینه سنگین مدیریت پول نقد در خودپردازها

آمار جهانی نشان می‌دهد چیزی حدود ۴۰ درصد از هزینه‌های عملیاتی خودپردازها به بخش مدیریت پول نقد که همان پول‌رسانی و پول‌گذاری است، مربوط می‌شود و در ایران نیز این هزینه تا ۴۷ درصد از هزینه عملیاتی خودپرداز را دربر می‌گیرد.

[/mks_pullquote]

 

بر اساس آمار موجود خودمان در تابستان امسال با شروع راه‌اندازی حدود 10 دستگاه  ATM Recycler‌در یکی از بانک‌های خصوصی کشور طی یک بازه 45روزه بیش از پنج هزار تراکنش واریز وجه از طریق آنها انجام شده بود. همچنین به لحاظ مبلغ، در مجموع بالغ بر 40 میلیارد ریال وجه نقد از طریق این 10 دستگاه به حساب‌های مشتریان واریز شده بود که این دو آمار در مجموع نشان از استقبال مردم از خدمات این ماشین‌ها در این بانک داشت.

کاهش هزینه‌های مربوط به پول‌گذاری به‌دلیل وجود چرخه گردش اسکناس‌های ورودی و خروجی و کاهش بخش قابل توجهی از عملیات روزانه متصدیان بانکی شعب در عملیات دریافت و پرداخت پول از طریق ایجاد Cash Automation  از مزایای این دستگاه‌هاست. هر چقدر موفق شویم مدیریت وجه نقد را خودکار کنیم و بانک‌ها را از پیچیدگی‌ها و هزینه‌های عملیاتی مربوط به پول‌رسانی بی‌نیاز کنیم، به پیاده‌سازی بانک دیجیتال نزدیک‌تر شده‌ایم.

بر اساس آمار موجود، در پنج بانک اول کشور سالیانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خروج اسکناس از خودپردازها داریم که همه به‌صورت دستی جمع‌آوری و مرتب می‌شود و شعب درگیر وجه نقد هستند. در بانکداری دیجیتال تمرکز شعب در اغلب موارد روی موضوع بازاریابی و ارتباط با مشتری است. بدین ‌ترتیب مدیریت وجوه نقد به شعبی کوچک به‌عنوان مثال حدود ۶۰ مترمربع منتقل می‌شود.

این شعب از نوع خودخدمت (Self Service) یا خدمت‌سریع (Express Branch) هستند و در آنها خودکارسازی فرایند واریز و دریافت وجوه نقد با راهکارهایی نظیر ماشین‌های دریافت و پرداخت بانکی محقق شده است. به‌طور کلی بانک دیجیتال نباید درگیر فرایندهای سنتی بانکداری باشد و به جای آن داده‌کاوی و مدیریت جریان اطلاعات، نقطه تمرکز بانک دیجیتال است.

 

به‌تازگی شاهد گسترش خودپردازهای مستقل در ایران هستیم. به‌صورت کلی آینده نصب خودپرداز در کشور را چگونه می‌بینید؟

بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2017، سرانه دستگاه خودپرداز در ایران به ازای هر یکصد هزار نفر، چیزی حدود 77 دستگاه بوده است. میانگین جهانی این عدد به ازای یکصد هزار نفر در سال 2016 چیزی حدود 48 دستگاه بوده است. این یعنی ما به لحاظ تعداد خودپرداز نصب‌شده از میانگین جهانی بالاتر هستیم. بر اساس آماری دیگر، در سال 2016 از هر شش خودپرداز بانکی، یکی مستقل بوده و در واقع متعلق به بانک نبوده است.

کشورهای در حال ‌توسعه مانند هند و آرژانتین، IADها یا همان خودپردازهای مستقل را برای تسهیل دسترسی به خدمات مالی در نظر دارند. جالب است بدانید که 65 درصد خودپردازهای کانادا، IAD هستند و این میزان در استرالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا بیش از 50 درصد است.

نتیجه این واسپاری‌ها، افزایش کارایی به‌دلیل کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری جهت گسترش شبکه خودپرداز بانک است. RBR پیش‌بینی کرده است که تا سال 2022، IAD ATMها سریع‌ترین رشد را در افزایش تعداد خودپردازها خواهند داشت. این گزارش حاکی از این است که بسیاری از کشورها برای گسترش شبکه IAD و به‌اشتراک‌گذاری خودپردازها بین بانک‌های مختلف‌شان در جهت افزایش بهره‌وری و کارآمدی خدمات خودپردازها برنامه دارند. فکر می‌کنم این موضوع در ایران نیز به‌مرور در حال وقوع است.

توسن‌تکنو در حال حاضر در فین‌تک «مانی‌تک» روی این موضوع متمرکز است. ما تابه‌حال بیش از يك‌هزار خودپرداز مستقل را طی همکاری با بانک‌های عامل گسترش داده‌ایم و به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای امن و مستقل برای حل موضوع سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این خصوص هستیم. به‌صورت کلی باید یک موضوع را نیز مدنظر داشت و آن جایگزینی خودپردازها با نسل جدیدتر آنها یعنی خودپرداز/خوددریافت‌ها یا همان  ATM Recyclerهاست؛ موضوعي که در دنیا نیز شاهد آن هستیم. موضوعCash Recycling و Cash Automation  موضوعی است که بانک‌ها بايد به آن ورود کنند.

 

طی چند ماه اخیر شاهد محتواهایی با هشتگ «#متخصصی_در_دسترس» در فضای مجازی و نشریات تخصصی صنعت بانکی و پرداخت هستیم. ورود جدی‌تر و کامل‌تر توسن‌تکنو به عرصه پشتیبانی ماشین‌های بانکی در سراسر کشور از کجا کلید خورد؟

با توجه به رصد بازار و درک دغدغه بانک‌ها در خصوص موضوع پشتیبانی ماشین‌های بانکی، ما در سال جاری توسعه زنجیره پشتیبانی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ماشین‌های بانکی را هدف‌گذاری کردیم. معتقد هستیم با تجمیع و اتحاد می‌توان هزینه سرویس را مدیریت کرد.

در همین راستا علاوه بر پشتیبانی، تعمیرات و نگهداری خودپردازهای برندهاي Kingteller، ATEC AP، LG CNS، NCR و GWI، خودپرداز/خوددریافت‌های شعبه‌ای برند GRG Banking، خودپرداز/خوددریافت‌های برند ATEC AP، ماشین‌های خوددریافت برند GRG Banking، پایانه‌های غیرنقدی و خودبانک‌های برندهاي GWI و GRG Banking، برند HYOSUNG را نیز به سبد خدمات خود افزودیم.

در حال حاضر ضمن مذاکره و تامین قطعات مورد نیاز برند HYOSUNG، دانش و مهارت نیروهای عملیاتی خود را در زمینه تعمیرات خودپردازهای مدل ۵۶۰۰ و ۷۶۰۰ این برند ارتقا داده‌ایم و با بهره‌گیری از 37 نقطه سرویس، موفق به پوشش سراسر کشور جهت ارائه خدمات پشتیبانی ماشین‌های بانکی شده‌ایم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اقبال مردم به فناوری‌های نوين بانکی

مظاهری: «بر اساس آمار موجود خودمان در تابستان امسال با شروع راه‌اندازی حدود 10 دستگاه  ATM Recyclerدر یکی از بانک‌های خصوصی کشور طی یک بازه 45روزه بیش از پنج‌هزار تراکنش واریز وجه از طریق آنها انجام شده بود. همچنین به لحاظ مبلغ، در مجموع بالغ بر 40 میلیارد ریال وجه نقد از طریق این 10 دستگاه به حساب‌های مشتریان واریز شده بود که این دو آمار در مجموع نشان از استقبال مردم از خدمات این ماشین‌ها در این بانک داشت.»

[/mks_pullquote]

 

بانک‌های مختلف کشور و نیز دارندگان خودپردازهای مستقل بانکی می‌توانند از این فرصت برای بهبود سطح سرویس ماشین‌های بانکی خود در اقصی‌نقاط کشور استفاده کنند. در حوزه پرداخت نیز به روال چند سال اخیر نماینده انحصاری مجاز برای ترویج، فروش و پشتیبانی از کلیه پایانه‌های پرداخت شرکت PAX در ایران هستیم و بسیاری از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت از سرویس پشتیبانی، تعمیرات و نگهداری شرکت توسن‌تکنو برای طیف وسیعی از پایانه‌های فروش برند PAX استفاده می‌کنند.

 

به‌عنوان سوال آخر، برنامه‌های توسن‌تکنو برای سال پیش‌رو چیست و بر چه چیزی تمرکز دارد؟

سال پیش‌رو برای ما در چند حوزه اهمیت دارد. با توجه به تغییر چشم‌انداز و ماموریت توسن‌تکنو، توسعه راهکارهای نوآورانه برای کاربردی کردن تکنولوژی‌های جدید دیجیتال را هدف قرار داده‌ایم و بنا داریم در ادامه راه، شریک اصلی بانک‌های کشور در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال باشیم. با توجه به روندهای موجود در دنیا و ظهور فناوری‌های نوین، سرمایه‌گذاری برای افزایش قابلیت‌های هوش مصنوعی در راهکارهای توسن‌تکنو از اهداف اصلی ماست. همین‌طور توسعه راهکارها برای یکپارچه‌کردن خدمات پرداخت الکترونیک با کسب‌وکارهای خرد و تجارت الکترونیک در فین‌تک «شاپ» به‌صورت جدی دنبال خواهد شد.

در بخش سرویس به‌دنبال این هستیم که با ارائه خدمات تخصصی متمایز و مطلوب، آرامش و آسایش را برای بانک‌های کشور در زمینه پشتیبانی، تعمیرات و نگهداری ماشین‌های بانکی به ارمغان بیاوریم. هدف ما در بخش تولید، ارتقای توانمندی‌های فنی و مهندسی و زنجیره تامین برای افزایش عمق تولید داخل محصولات و ایجاد تنوع در تولید متناسب با نیاز بازار است. یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای سال پیش‌رو فین‌تک «مانی‌تک» است که ان‌شاءالله به‌زودی خبرهای جدیدی از آن خواهید شنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.