راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ آرمانی به‌دنبال تسهیل تعامل مالی کسب‌وکارهای ایرانی با جهان است / طراحی و پیاده‌سازی خاص برای خدمات‌رسانی به بازار ایران

آرمانی این امکان را فراهم می‌آورد که کسب‌وکارهای ایرانی از طریق شبکه رمزارزها، شبکه بانکی بین‌المللی یا شبکه گسترده کارت‌های اعتباری، خدمات و محصولات خود را در سراسر جهان به فروش برسانند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «طراحی و پیاده‌سازی خاص برای خدمات‌رسانی به بازار ایران» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / ایده اولیه استارت‌آپ آرمانی از یک سفر شروع شد؛ سفر به جزیره آتشفشانی اومه‌تپه در کشور نیکاراگوئه. سال 2014 بود که مهدی ناصری، بنیان‌گذار آرمانی در سفر با کوله‌پشتی خود در آمریکای مرکزی به این جزیره می‌رسد. پایان روز برای اقامت به یک خانه روستایی در دامنه کوه آتشفشانی می‌رود. با نوشته جالبی مواجه می‌شود که راه جدیدی پیش رویش باز می‌کند. در ورودی آن خانه یک تابلو می‌بیند که روی آن نوشته شده «بیت‌کوین پذیرفته می‌شود». همین جمله کافی است تا او به این فکر بیفتد که می‌توان از رمزارزها برای تسهیل مراودات مالی استفاده کرد. و آن شب زیر آسمان، برنامه استارت‌آپ آرمانی در دامنه آتشفشان کانسپسیون کلید می‌خورد. صبح روز بعد به جای پول نقد و کارت اعتباری هزینه آن شب اقامت با بیت‌کوین پرداخت می‌شود.

مهدی ناصری پس از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز برای ادامه تحصیل به کشور کانادا مهاجرت می‌کند. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در طول دوران تحصیل دکتری در کانادا و در سفرهای کوله‌ای خود حین تحصیل می‌چیند، کار را با هدف تسهیل مبادلات مالی شفاف و قانونی با ایران با تمرکز بر گردشگری استارت می‌زند.

مدیرعامل صرافی رمزارز آرمانی درباره وضعیت کنونی این شرکت می‌گوید: «مدل اولیه سیستم مبادلات آرمانی طی مدت یک سال با اخذ کلیه مجوزهای لازم، طراحی فرایندها و اطمینان از تطبیق آنها با کلیه قوانین بین‌المللی، طراحی و پیاده‌سازی شد و در سال 1396 برای استفاده عمومی به بازار عرضه شد. در حال حاضر آرمانی در ایران به‌عنوان یک شرکت تضامنی ثبت شده و دارای مجوز صرافی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. آرمانی همچنین به‌عنوان یک موسسه مالی در کشور کانادا ثبت شده و دارای مجوز مبادلات مالی بین‌المللی از دولت فدرال کانادا و ارتباط مستقیم و بدون واسطه با شبکه بانکی بین‌المللی و زیرساخت‌های پیشرفته مالی است.»

ناصری می‌گوید که هدف ما از تاسیس شرکت در کانادا و ایران ایجاد یک بستر امن بین‌المللی برای مشتریان است؛ چراکه همیشه دغدغه بلوکه‌شدن دارایی برای ایرانی‌ها وجود داشته است. در واقع هدف ما دور زدن تحریم‌ها نیست و کلیه مجوزهای بین‌المللی برای یک ارتباط مالی امن را داریم.

او درباره جزئیات پلتفرم آرمانی بیشتر توضیح می‌دهد: «پلتفرم بلاکچین آرمانی یک پلتفرم طراحی‌شده برای نیازهای اشخاص و کسب‌وکارهای ایرانی است. این سامانه برخلاف راهکارهای مشابه داخلی و خارجی که خدمات‌شان محدود به تبادل یا پرداخت است، فعالیت غیرقانونی دارند و راهکاری امن برای مدیریت سرمایه کاربران ارائه نمی‌کنند؛ امکان پرداخت، تبدیل، تجارت و مدیریت ثروت را تحت یک سیستم پیشرفته، امن، قانونی و در عین ‌حال ساده امکان‌پذیر می‌کند.»

از ویژگی‌های بارز پلتفرم آرمانی بومی‌‌بودن آن است. به این معنی که از ایده اولیه تا محصول نهایی، با الگوبرداری از پلتفرم‌های خارجی، اما برای اکوسیستم و نیازهای کسب‌وکار ایران خلق شده است. به عقیده مدیران این مجموعه؛ برای کوچک‌ترین مسائل، ماه‌ها فکر و چاره‌اندیشی شده و با متخصصان داخلی و خارجی مشورت شده است.

مدیر فنی این مجموعه، مهندس شریعت در این‌باره می‌گوید: «این سیستم بومی که کلیه مراحل آن توسط تیم آرمانی و در داخل کشور طراحی و پیاده‌سازی شده است، این امکان را فراهم می‌آورد که کسب‌وکارهای ایرانی از طریق شبکه رمزارزها، شبکه بانکی بین‌المللی یا شبکه گسترده کارت‌های اعتباری خدمات و محصولات خود را در سراسر جهان به فروش برسانند و مبلغ دریافتی را در یک سامانه متمرکز مدیریت و تبادل کنند.

این سامانه علاوه بر پذیرش 150 واحد پولی فیات و رمزارزهای رایج مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتریوم که به‌صورت بین‌المللی پذیرفته شده‌اند، شرایط تبادل آنها با ارز رایج کشور، ریال و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده را فراهم می‌آورد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

یک پلتفرم بومی

از ویژگی‌های بارز پلتفرم آرمانی بومی‌بودن آن است. به این معنی که از ایده اولیه تا محصول نهایی، با الگوبرداری از پلتفرم‌های خارجی، اما برای اکوسیستم و نیازهای کسب‌وکار ایران خلق شده است. به عقیده مدیران این مجموعه، برای کوچک‌ترین مسائل، ماه‌ها فکر و چاره‌اندیشی شده و با متخصصان داخلی و خارجی مشورت شده است.

[/mks_pullquote]

 

ناصری از معضل بزرگ صرافی‌های ارز دیجیتال در کمک به خروج ارز می‌گوید: «یکی از انتقادهایی که به این‌گونه صرافی‌ها وارد است، خروج بخشی از سرمایه کشور برای خرید رمزارزهاست که در نهایت نوعی خروج ارز تلقی می‌شود و به اقتصاد داخلی ضربه می‌زند.» او ادامه می‌دهد: «اشتباهی که اکثر پلتفرم‌های مشابه در طراحی خود می‌کنند، عدم توجه به خروج ارز از کشور است.

در شرایط کنونی، ایران بیش از هر چیزی به ثبات اقتصادی نیاز دارد. تیم آرمانی برای رفع نیاز کاربران و با رویکردی مسئولانه در برابر تمامیت اقتصادی طراحی شده است. در واقع با تعریف توکن پایدار در سیستم مالی آرمانی، این مشکل کاملا برطرف شده و خروج ارز ناشی از مبادلات تحت پلتفرم آرمانی به صفر می‌رسد.»

تیم آرمانی ادعا می‌کند به‌صورت خاص و ویژه برای خدمات‌رسانی به بازار ایران طراحی و پیاده‌سازی شده و دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که این سرویس را از راهکارهای مشابه در ایران و جهان متمایز می‌کند. برای این ادعا نيز دلایل متفاوتی را بیان می‌کند؛ «مبادلات مالی بین‌المللی صد درصد قانونی و بدون ریسک با ایران» اولین دلیل این ادعای آرمانی است.

آرمانی با دارا بودن زیرساخت‌های قانونی در عرصه ملی و بین‌المللی و پیاده‌سازی سیاست تطبیق بر اساس استانداردهای جهانی توانسته است یک کانال مالی امن و قانونی برای مبادلات مالی با ایران بدون ریسک انسداد و بلوکه‌شدن دارایی‌ها فراهم آورد.

دومین مورد، «امنیت سرمایه و اطلاعات کاربران» است؛ سه لایه دیواره آتش سخت‌افزاری و دو لایه نرم‌افزارهای امنیتی، سرورهای آرمانی را در برابر نفوذ و افشای اطلاعات کاربران حفاظت می‌کنند. زیرساخت فنی آرمانی توسط یک تیم بین‌المللی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های جهان طراحی، پیاده‌سازی و تست شده است. همچنین 99 درصد از دارایی‌های دیجیتال کاربران آرمانی در کیف پول‌های سرد با کنترل ایرانی نگهداری می‌شوند و اصول استاندارد PCI DSS 4.0 در کلیه فرایندها رعایت شده است. همه اینها در کنار تخصص تیم فنی، آرمانی را به یکی از راهکارهای امن بلاکچینی در ایران تبدیل کرده است.

دلیل سوم پشت این ادعای تیم آرمانی، «بازار پیشرفته و بدون واسطه تبادل ارزهای دیجیتال» است. موتورهای قدرتمند آرمانی امکان تبادل لحظه‌ای و بدون واسطه میان خریداران و فروشندگان ارزها و توکن‌های دیجیتال را فراهم می‌آورد. آرمانی با به‌کارگیری قدرتمندترین زیرساخت‌های جهان، یک راهکار سریع، پایدار و امن برای تبادل ارزهای دیجیتال فراهم می‌آورد.

دلیلی چهارمی که تیم آرمانی برای اثبات این ادعای خود مطرح می‌کند، «درگاه پرداخت برای فروش کالا و خدمات ایرانی در سراسر جهان» است. درگاه پرداخت آرمانی با پشتیبانی از 150 واحد پولی و ارزهای دیجیتال مرجع، امکان فروش بین‌المللی کالا و خدمات کسب‌وکارهای ایرانی به سراسر جهان را فراهم کرده است.

«به‌کارگیری توکن پایدار Rmoney با پشتوانه ایرانی» پنجمین دلیل این تیم است. توکن پایدار آرمانی با پشتوانه ارزی امکان تبادل کم‌ریسک ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از این ویژگی صاحبان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک نوسانات بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی را مدیریت كرده و از ارزش سرمایه خود حفاظت کنند. سرمایه پشتیبان این توکن پایدار به‌صورت فعال در نظام مالی ایران به کار گرفته می‌شود و به سهم خود به پایداری اقتصادی کمک می‌کند.

«طراحی زیرساخت‌های مالی و اقتصادی با مجموع خروج ارز خنثی (صفر) از کشور» دلیل آخر این تیم برای این ادعاست. زیرساخت‌ها و فرایندهای مالی و اقتصادی آرمانی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مجموع سرمایه خارج‌شده از نظام مالی ایران در بستر آرمانی برابر صفر یا منفی باشد.

در کنار همه اینها، تیم آرمانی مدعی است بر اساس مسئولیت اجتماعی، کلیه مراحل طراحی و پیاده‌سازی را انجام داده است؛ این موارد عبارتند از: «تعهد در برابر نسل آینده، سرمایه‌گذاری در آموزش و ادای دین به جامعه»، «تعهد در برابر آزادی‌های فردی و امکان رشد و تعالی فارغ از ملیت، جنسیت، زبان و نژاد»، «تعهد در برابر محیط‌زیست با به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و صرفه‌جویی در منابع»، «تعهد در برابر قوانین و مقررات کشورهای محل فعالیت و قوانین بین‌المللی» و «تعهد در برابر سلامت اقتصادی کشورهای محل فعالیت».

مدیرعامل آرمانی درباره مشتریان و برنامه‌های پیش روي این شرکت اضافه می‌کند: «مشتریان پلتفرم آرمانی، صاحبان کسب‌وکار؛ شامل شرکت‌های گردشگری، هتل‌ها، تجار و فریلنسرها هستند که برای ارائه خدمات خود به بازار بین‌المللی از زیرساخت آرمانی استفاده می‌کنند. برخی دیگر از مشتریان ما، سرمایه‌گذاران، مبادله‌گران حرفه‌ای و معدن‌کاوان ارزهای رمزنگاری‌شده هستند که برای کسب‌وکار خود از آرمانی استفاده می‌کنند.»

به گفته مدیران این مجموعه، آرمانی در حال حاضر یک سرویس شناخته‌شده برای شرکت‌های خدمات گردشگری و هتل‌های ایران است. از ابتدای سال 2018 میلادی بیش از 22 هزار گردشگر عمدتا اروپایی با ارزش مبادلات بیش از پنج میلیون یورو با استفاده از خدمات آرمانی وارد ایران شده‌اند. این نفوذ در بازار تا حد زیادی به آرمانی برای بالا بردن سهم بازار کمک می‌کند. علاوه بر شناخته‌شده بودن در بازار، آرمانی دارای مجوزهای داخلی و بین‌المللی برای تبادلات ارزی است.

سامانه بلاکچین آرمانی هم ظرف یک سال گذشته طراحی و پیاده‌سازی شده و 23 بهمن‌ماه در نمایشگاه گردشگری تهران به‌عنوان راهکار بومی ارز دیجیتال برای توسعه گردشگری ایران رونمایی می‌شود. بهره‌برداری گسترده از این سامانه در انتظار انتشار دستورالعمل‌های بانک مرکزی است.

این سیستم با سرویس تبادل و پرداخت ارزهای رمزنگاری‌شده شروع به فعالیت خواهد کرد و به‌مرور سرویس‌های ارزش‌افزوده برای معدن‌کاوان و بازرگانان ارائه خواهند شد. گفتني است در حال حاضر سرویس پرداخت آرمانی برای گردشگران ورودی به ایران فعال است. تیم آرمانی در همایش بانکداری دیجیتال امسال نیز حضور خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.