راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وندار با الهام از سه الگوی خارجی دی‌ماه 1397 به بازار عرضه شد / یک هدف با چند نشان

اساس کار وندار، ارائه سرویس به کسب‌وکارهای کوچک است، آن‌ها می‌توانند برای فروش محصول‌شان از این سرویس استفاده کنند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «وندار با الهام از سه الگوی خارجی دی‌ماه 1397 به بازار عرضه شد» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / وندار که تولد آن به دی‌ماه 1397 بازمی‌گردد، قرار است در یک برنامه 9 ماهه برای تکامل خود عملیات پرداخت را برای کسب‌وکارهای کوچک در یک درگاه ثابت فراهم کند. با این کار، اطلاعات مالی کسب‌وکارها یکپارچه می‌شود و آنها می‌توانند تسویه مالی را با شرکای خود انجام دهند.

در واقع سرویس «وندار» قرار است یک پنجره واحد برای امور مالی کسب‌وکارهای خرد باشد تا آنها بتوانند عملیات مالی، اطلاعات و آمار خود را در یک پنجره واحد دریافت کنند. هدف اصلی از ارائه این سرویس یکپارچه‌سازی داده‌ها در انجام این عملیات است.

روندی که وندار به‌دنبال آن است، یک استراتژی آزمایش‌شده در بیرون از ایران است. به عبارتی می‌توانیم بگوییم وندار سه الگو دارد؛ اسکوئر، استرایپ و پی‌پال. شرکت اسکوئر قبلاً فقط روی دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی تمرکز داشت، اما اکنون درگاه و API هم ارائه می‌دهد. دیگری شرکت استرایپ است که صرفاً درگاه بانکی داشت، ولی اکنون کارت‌خوان بانکی هم ارائه می‌دهد. شرکت پی‌پال هم که درگاه پرداخت و کیف پول داشت، با خرید استارت‌آپ آی‌زیتل اکنون وارد حوزه سخت‌افزار نیز شده است.

 

نگاه به گذشته

در سرویس‌های پرداخت مرسوم فروشگاه‌های اینترنتی، درگاه پرداخت، فروشگاه فیزیکی و دستگاه کارت‌خوان بانکی ارائه می‌شود و برای فروشگاه‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هم ابزاری مختص فروشنده‌ها در نظر می‌گیرند. اما سرویسی که قرار است توسط وندار ارائه شود، با سرویس‌های قبلی یک تفاوت اصلی دارد؛ آن هم ارائه API از طریق این سرویس برای عملیات پرداخت است. برای مثال اگر فردی اپلیکیشن دارد و لازم است در آن عملیات پرداخت انجام دهد، می‌تواند API خود را از وندار بگیرد.

اساس کار این سرویس برای کسب‌وکارهای کوچک است و می‌توانند برای فروش محصول‌شان از آن استفاده کنند. کسب‌وکارها بسته به نیازشان هر یک از سرویس‌ها را از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) یا کسب‌وکار فین‌تک دریافت می‌کنند. به‌طور مثال ممکن است درگاه پرداخت‌شان را از یک پی‌اس‌پی بگیرند و دستگاه کارت‌خوان‌شان را از یک پی‌اس‌پی دیگر. طبیعی است در این صورت اطلاعات مالی آنها هیچ‌وقت با هم یکپارچه نمی‌شود و خروجی مالی، یک خروجی حسابداری ندارد. در وندار سعی بر این است که این خلأ پر شود تا اطلاعات یکپارچه شوند.

درباره چگونگی کار وندار هم باید گفت در ابتدای راه‌اندازی این سرویس بعضی از ابزارهای مالی در اختیار کاربران قرار داده می‌شود. این ابزارها مجموعه‌ای از درگاه پرداخت، فرم‌های درخواست پول و دستگاه‌های پایانه بانکی را دربر می‌گیرند. بدین ترتیب یک کسب‌وکار فارغ از اینکه فروش خود را در چه قالبی انجام می‌دهد، تأثیر مالی فروش خود را هم در یک درگاه ثابت می‌بیند. همچنین کسب‌وکارها می‌توانند تسویه‌های مالی خود با شرکا و به‌صورت کلی امور بانکی خود را انجام دهند.

 

همایش هشتم

وندار قرار است در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت معرفی شود، اما به‌دلیل اینکه تعداد کمی از کسب‌وکارهای خرد در نمایشگاه حضور دارند، هم‌بنیان‌گذاران وندار به‌دنبال جلب مشتری در نمایشگاه نیستند و بیشتر می‌خواهند به معرفی خود و سرویسی که قرار است ارائه شود، بپردازند.

 

«وندار»، محصول همکاری دوطرفه است

عبادی درباره همکاری خود با شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا می‌گوید: «شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا سرمایه‌گذاری زیادی را در حوزه فین‌تک انجام می‌دهد و این سرمایه‌گذاری هم بلندمدت است. من فکر می‌کنم پیشروترین شرکتی که با فین‌تک‌ها همکاری می‌کند، ارتباط فرداست. همکاری ما هم از این امر نشات می‌گیرد. ما احساس کردیم فاصله‌ای در حوزه بازاریابی و سرویس‌های پرداخت کنونی وجود دارد که می‌توان با ارائه این سرویس، آن را کمتر کرد.»

او توضیح می‌دهد: «ارتباط فردا به‌دلیل ارتباط خوبی که با فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها دارد، با شرکت‌های دیگر متفاوت است. با توجه به اینکه من هم در این عرصه فعال هستم و ارتباط فردا را هم از ابتدای تأسیس آن می‌شناسم، این همکاری بین ما شکل گرفت. در ارتباط فردا ابزارها و زیرساخت‌های زیادی وجود دارد و وندار می‌تواند به‌راحتی در آن شکل بگیرد و کارش را توسعه دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.