راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عضو هیات‌مدیره پرداخت‌نوین آرین: تحول دیجیتال یعنی روش‌های سنتی را متحول سازیم

ناظر حوزه‌ فناوری اطلاعات شرکت پرداخت‌ نوین آرین می‌گوید در آینده به‌دنبال بانکداری باز و پلتفرم‌هایی هستیم که مردم بدون مراجعه به بانک در تمام سطح کشور بتوانند خدمت بگیرند. تحول دیجیتال یعنی روش‌های سنتی را متحول سازیم. ما در پی زیرساخت‌هایی هستیم که با تکیه بر دستورالعمل‌های بانک مرکزی، تمام فرایندها را کوتاه و تسهیل کنیم.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / محمدرضا روشناس، عضو هیات‌مدیره و ناظر حوزه‌های فناوری اطلاعات و طرح و برنامه شرکت پرداخت‌نوین در زمینه کارشناسی الکترونیک و کارشناسی ارشد امنیت اطلاعات تحصیل کرده است.

او از ضرورت تغییراتی که در پرداخت‌نوین آرین شکل گرفت و همچنین درباره برنامه‌های آتی پرداخت‌نوین می‌گوید: «بعد از تغییراتی که در هیات‌مدیره اقتصاد نوین اتفاق افتاد، نگرش شرکت نیز عوض شد. اینجا تنها شرکت زیرمجموعه بانک به‌شمار می‌رود که صد درصد سهامش متعلق به خود بانک است، پس باید سیاست‌ها و دیدگاه‌های بانک را دنبال می‌کردیم و ضمنا شرایط بازار و صنعت را در نظر می‌گرفتیم.»


تقویت ناوگان کارت‌خوان‌ها


روشناس با اشاره به 150 هزار کارت‌خوان فعلی پرداخت‌نوین گفت: «ما در پی نوسازی ناوگان دستگاه‌های کارت‌خوان خود هستیم. در پی افزایش سهم بازار خود در این حوزه نیستیم؛ زیرا اکنون بازار کارت‌خوان در کشور اشباع شده و دیگر نمی‌توانیم کارت‌خوان‌هایمان را افزایش چشم‌گیر دهیم؛ پس کیفیت سرویس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با این وجود، علاوه بر بانک اقتصاد نوین با بانک‌های دیگری در حوزه کارت‌خوان همکاری داریم. در حال حاضر با بانک گردشگری کار می‌کنیم و با بانک سپه نیز قراردادی داریم که به آنها دستگاه کارت‌خوان بدهیم.»

روشناس در خصوص رویکرد خاص پرداخت‌نوین در نفوذ به بازارهای خاص از تجربه کار با شرکت‌های پخش می‌گوید. در حقیقت این شرکت از یک سال پیش کارت‌خوان‌های اندرویدی را در اختیار شرکت‌های پخش می‌گذارد که ارزش افزوده اصلی آن این است که در یک ابزار نمایندگان نه‌تنها امکان ثبت و مدیریت سفارش‌ها را دارند؛ بلکه به‌صورت یکپارچه کارهای مربوط به پرداخت را نیز انجام می‌دهند.

ناظر فناوری اطلاعات پرداخت ‌نوین در این‌باره می‌گوید: «اکنون تجربه‌ای را با شرکت میهن شروع کرده‌ایم و در آینده امیدواریم آن را گسترش دهیم. از لحاظ تعداد، این دستگاه‌ها خیلی زیاد نخواهند شد و تعداد تراکنش‌هایشان نیز قابل توجه نخواهد بود؛ ولی گردش مالی آنها خوب است. در کار ما سرعت خیلی مهم است. مطمئنا رقبای ما نیز با قدرت بالایی که دارند بلافاصله به این عرصه وارد خواهند شد؛ ما فقط سعی می‌کنیم اولین باشیم تا سهم خود را از بازار بگیریم.»


کارت اعتباری در حلقه بسته


محمدرضا روشناس یادآوری می‌کند که فعالیت‌های پرداخت‌نوین صرفا به دستگاه کارت‌خوان محدود نمی‌شود؛ بلکه در رابطه با خودپرداز نیز مشغول گسترش فعالیت‌های خود به سمت خودپردازهای مشارکتی با شرکت‌ها و بانک‌های دیگر هستند؛ «در تراکنش‌های موبایلی در حوزه USSD قبلا شرکت هفت‌هشتاد با ما همکاری داشت که اکنون حجم این فعالیت به سمت رقبا رفته و می‌خواهیم آن را برگردانیم یا جایگزین کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «تعامل ما با بانک بسیار قوی‌تر شده و در چند تا از کمیته‌های داخلی بانک اقتصاد نوین عضو هستیم که یکی از آنها مربوط به تحول دیجیتال است و امیدواریم بتوانیم بازوی اجرایی بانک در زمینه تحول دیجیتال شویم. با توجه به اینکه پی‌اس‌پی‌ها تاکنون به این حوزه ورود نداشته‌اند، می‌توانیم در تحول دیجیتال پیشرو بمانیم. از این لحاظ منع قانونی هم نداریم و البته دامنه هر یک از فعالیت‌ها را جدا از بقیه خواهیم کرد.»

عضو هیات‌مدیره پرداخت‌نوین آرین اشاره‌ای به رونمایی از چند دستاورد جدید در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دارد که ذکر جزئیات آنها را به آینده‌ای نزدیک موکول می‌کند: «بانک مرکزی دستورالعملی به تمام بانک‌ها داده که تا شهریور 1399 باید تمام تسهیلات خرد بانک‌ها در قالب کارت‌های اعتباری عرضه شود. ما نیز با یک سازوکار Close Loop به این حوزه ورود کرده‌ایم و باشگاه مشتریان را نیز در همین راستا گسترش می‌دهیم.

در حال حاضر در نظام بانکی این‌طور است که کسی که وام دریافت می‌کند، بانک آن پول را به حسابش واریز می‌کند و او نیز پول را بدون تعهد به محل مصرف هزینه، خرج می‌کند؛ وقتی همین وام در قالب کارت اعتباری باشد، باز هم ممکن است افراد سعی در خارج‌کردن اعتبار کارت به شکل دیگری کنند، ولی از طریق دیتا می‌توان مسیر خرج وجه را رهگیری، هدایت و مولد چرخه اقتصاد کرد.»

روشناس راهکار جلوگیری از تلاش افراد جهت نقدکردن کارت اعتباری را مسیر باشگاه مشتریان می‌داند و می‌گوید: «برنامه‌هایی داریم که تراکنش‌های مالی در حوزه کارت اعتباری هدفمند شوند. یعنی تا وقتی که همان اعتبار از کارت اعتباری بیرون نیامده، پول همچنان نزد بانک است و شخص فقط هنگامی که آن را لازم دارد، در زمان یا نقطه خرید، آن پول به حسابش می‌آید و مشخصا برای یک خرید خاص خرجش می‌کند؛ نه اینکه از ابتدا در حسابش دپو شود که بعضا فورا آن را خارج ‌کند.»


چالش سخت‌افزاری در سال 1399


 این متخصص فناوری اطلاعات، با ذکر این نکته که در سال 1398 از لحاظ دسترسی به فناوری‌های نوین نقطه‌ضعفی نداشته‌اند، بزرگ‌ترین چالش سال 1398 برای این شرکت را پایین‌آمدن شیب تراکنش‌هایش در شاپرک و تلاش برای توقف این سیر نزولی می‌داند و درباره چالش‌های سال 1399 می‌گوید: «احتمالا چالش‌های فناورانه زیادی در حوزه نرم‌افزار نخواهیم داشت، ولی از آنجایی که پردازش داده اهمیت بیشتری می‎یابد و برای داده‌کاوی به قدرت پردازشی بالاتر و ابزارهای سخت‌افزاری قوی‌تر و همچنین کارت‌خوان‌های بهتر نیاز خواهیم داشت، احتمالا از لحاظ سخت‌افزار اوضاع سخت‌تر می‌شود؛ چراکه نمی‌توانیم سخت‌افزارهای به‌روز را به کشور بیاوریم.»

 محمدرضا روشناس، برترین ارزش افزوده پرداخت‌نوین در سال 1399 برای مشتریان را باشگاه مشتریان برای دارندگان کارت‌های بانک اقتصاد نوین برمی‌شمارد. او در رابطه با سند تحول دیجیتال وزارت اقتصاد در سال 1398 اظهار می‌کند: «ما قبل از هر چیز به خود سند می‌نگریم. همین الان تمام ابزارهای کار ما دیجیتال هستند؛ چه سوئیچ، چه کارت‌خوان و چه سایر موارد! در آینده به‌دنبال بانکداری باز و پلتفرم‌هایی هستیم که مردم بدون مراجعه به بانک در تمام سطح کشور بتوانند خدمت بگیرند.»

او ادامه می‌دهد: «در این راستا ارگان‌ها یکی از مشتریان اصلی پلتفرم‌های ما خواهند بود. بعضی بانک‌های کشور می‌گویند که شعبه مجازی راه انداخته‌اند؛ به نحوی که مشتری سرویس‌های اینترنتی را از طریق موبایل یا اینترنت بگیرد. به نظر من، این تحول دیجیتال نیست و فقط شکل سرویس را عوض می‌کند.»

روشناس می‌افزاید: «تحول دیجیتال یعنی اینکه روش‌های سنتی را متحول سازیم. برای مثال اکنون اگر بخواهید یک وام از بانک‌ها بگیرید، باید ده‌ها برگه را امضا کنید، واقعا چه لزومی دارد؟ ما در پی زیرساخت‌هایی هستیم که با تکیه بر دستورالعمل‌های بانک مرکزی، تمام فرایندها را کوتاه و تسهیل کنیم. می‌خواهیم قسمت‌های مجزا برای بورس، بیمه، گمرکات و… به وجود آوریم.»




تحول دیجیتال و پرداخت‌نوین


ناظر حوزه‌های امنیتی و پرداخت شرکت پرداخت‌نوین آرین با اشاره به بن‌بست‌هایی که سیستم رگولاتوری و مقررات موجود برایشان ایجاد می‌کند، ابراز می‌دارد: «ما فقط قسمتی از زنجیره و اکوسیستم پرداخت هستیم. فرضا در قسمت گمرکات، ده‌ها کار انجام می‌گیرد که فقط یکی پرداخت است. سایر زیرساخت‌ها را باید دیگران آماده کنند. ما باید در بخش‌های مربوط به خودمان آماده و پیشرو باشیم تا وقتی بقیه نیز به سمت بهبود می‌روند خدمات لازم را به آنها عرضه کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «وزارت اقتصاد پنج یا شش شاخه اصلی تحول دیجیتال را اعلام کرده که ما روی هر یک از آنها تمرکز خواهیم داشت، ولی چرخه کامل آنها قطعا به‌عنوان یک پی‌اس‌پی در دست ما نیست. طبیعتا در هر شاخه‌ای که وارد عمل شویم، یک جا با رگولاتوری مواجه خواهیم بود. فرضا در زمینه TSP یا Tax Service Providers باید منتظر تحول دیجیتال باشیم و به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که گزارش‌های مالیاتی مستقیما به وزارت دارایی برسند. بعضی‌ها تصور می‌کنند که تمام تحول دیجیتال بر عهده بازیگران صنعت مالی است؛ در حالی که ما فقط یکی از حلقه‌های این زنجیره‌ایم.»

 عضو هیات‌مدیره پرداخت‌نوین درباره تحول‌آفرینی دستاوردهای آتی شرکت توضیح می‌دهد: «در تمام سال‌های گذشته، گروه مالی اقتصاد نوین فقط توقع داشت که خدمات را در کمترین زمان و به‌سرعت از ما دریافت کند، ولی امروز گروه پرداخت‌نوین علاوه بر سرعت، کیفیت را هم می‌خواهد و ما طی دو، سه ماه بهبود داشته‌ایم و نگرش بانک نسبت به شرکت تغییر پیدا کرده و توانسته‌ایم هر دو این خواسته‌ها را حداقل به چرخه خود گروه مالی ارائه کنیم.»

او تصریح می‌کند: «البته در بازار رقابتی ناسالم موجود، صرفا با ارائه سرویس بهتر نمی‌توان گوی سبقت را از سایرین ربود. ما هر چیزی را ابداع کنیم، بلافاصله توسط سایرین کپی می‌شود و برعکس! تحول‌آفرین‌ترین دستاوردهای آتی ما ارتقای کیفیت خدمات خواهد بود که حداقل، گروه و خانواده خودمان را راضی کند.»

 روشناس می‌افزاید: «پرداخت‌نوین از شرکای بالادستی خود کمک می‌گیرد تا از پس برخی رقابت‌ها برآید. همچنین در سال 1399 بیش از گذشته به سمت تحقیق و توسعه می‌رویم تا ابزارها، محصولات و بسترهای نوینی را فراهم کنیم.»


پیش به سوی هلدینگ فناوری اطلاعات


محمدرضا روشناس درباره برنامه‌های سال 1399 شرکت تصریح می‌کند: «تلاش ما در سال آینده این است که خودمان تبدیل به یک هلدینگ فناوری اطلاعات شویم و همین حالا نیز فعالیت‌هایی را شروع کرده‌ایم. یکی از شرکت‌های فعلی زیرمجموعه ما نوین‌تک است که نقش یک انکوباتور را دارد.»

او می‌گوید: «این شرکت در سال گذشته یکسری استارت‌آپ‌ را حمایت کرده و اکنون 13 تیم در آن مشغول به کارند، ولی رویکردشان صرفا به سمت فین‌تک نبوده؛ بلکه استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف را شامل می‌شوند. در سال جدید، تلاش ما پرورش فین‌تک‌های جدید است. ضمنا به سمت پلتفرم‌های باز می‌رویم تا فین‌تک‌ها بتوانند در کمتر از چند ساعت سرویس‌های پرداخت خود را از ما بگیرند.»

 او ادامه می‌دهد: «برای تبدیل‌شدن به بازوی تحول دیجیتال بانک اقتصاد نوین، سعی خواهیم داشت که یک شرکت تخصصی را به عرصه فین‌تک اختصاص دهیم. ایده‌هایی که در نوین‌تک پرورش می‌دهیم را بعدا به سمت خودمان می‌آوریم تا خودمان و آنها را منتفع کنیم. از آمدن کارت اعتباری خیلی خوشحالم، چون بازارهای جدیدی را برای پی‌اس‌پی‌ها باز می‌کند.»

 در ادامه روشناس می‌افزاید: «ابزارهای موجود همین‌ها هستند که می‌شناسید، ولی از طریق استارت‌آپ‌ها می‌توانیم کیفیت آنها را ارتقا دهیم. برنامه‌های شرکت ما شامل ارائه ابزارهای نوین با بازارهای نوین است. بازارهای نوین از طریق هم‌افزایی گروه شکل می‌گیرد و ابزارهای نوین با حمایت از استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها و توجه به روش‌هایی که صنعت را باز می‌کند و از بن‌بست درمی‌آورد؛ به همین دلیل در نهایت بر این اساس شعار شرکت «فردایی نوین با پرداخت‌نوین» انتخاب شد.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.