راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارتباط فردا در 11 بخش متفاوت صنعت مالی سرمایه‌گذاری کرده است / سیاست نوآوری باز

شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا استراتژی رشد خود را تنوع‌بخشی به پورتفولیوی کسب‌وکارها قرار داده؛ با این فرض که فصل مشترک همه این کسب‌وکارها، کاربردهای نوآورانه فناوری در صنعت مالی است.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «سیاست نوآوری باز» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا شرکت جوانی است؛ نه فقط به این دلیل که کمتر از هشت سال پیش تأسیس شده و پنج سال پیش تغییر نام داده و دور جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرده و باز هم نه فقط به این دلیل که میانگین سنی کارکنان آن حدود 30 سال است؛ بلکه بیشتر به این دلیل که برند این شرکت تداعی‌کننده یک جوان چابک و سرحال است.

متخصصان برند می‌گویند هر برند زنده را می‌توان به یک شخصیت انسانی تشبیه کرد. ارزیابی ویژگی‌های این شخصیت یکی از روش‌های رایج در تحلیل برند است. به همین دلیل کورش عباسی، مدیر برند و ارتباطات شرکت ارتباط فردا به نتایج پروژه‌ای اشاره می‌کند که مدتی پیش توسط یکی از مبرزترین متخصصان برند ایران انجام شد. بر اساس نتایج این پروژه مشخص شد افرادی که ارتباط فردا را می‌شناسند، این شرکت را به جوانی حدوداً 25 ساله تشبیه می‌کنند که اگرچه شخصیت مردانه آن کمی بیشتر است، اما وجه زنانه مشخصی نیز دارد.

به گفته عباسی این تحقیق نشان داد به باور مخاطبان این برند، اگر ارتباط فردا یک انسان بود، بیشتر لباس‌های غیررسمی (کژوال) می‌پوشید، اما نه آن‌قدر غیررسمی که نامتعادل باشد و رسمی‌ها را پس بزند، جوانی نسبتاً مرفه که حس ولخرجی را به دیگران نمی‌دهد، اما بی‌پول هم نیست.

برای کسانی که در صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیکی کار می‌کنند، این تصویری که مشاور برند ارتباط فردا از آنها نشان داده، به احتمال زیاد باورپذیر است. در میان تعداد قابل توجهی از شرکت‌های سالخورده و رسمی و مردانه و انبوهی شرکت‌های کوچک و نوپا و استارت‌آپی، ارتباط فردا جایی در میانه ایستاده؛ ترکیبی از جوانی و چابکی و جسارت در کنار تعادل و آرامش و زیرکی.

ارتباط فردا از گذشته در حوزه‌های کلاسیک بانکداری الکترونیکی فعالیت جدی داشت. راهبری و توسعه ماشین‌های بانکی نظیر خودپرداز و کیوسک و VTM و نیز فعالیت‌های متداول شرکت‌های پرداخت نظیر راهبری و بازاریابی پایانه‌های فروش و درگاه پرداخت اینترنتی و همچنین فعالیت در زمینه کارت‌های پرداخت الکترونیکی از گذشته در ارتباط فردا جاری و ساری بوده و اکنون نیز یکی از منابع مهم درآمد این شرکت است.

اما این فعالیت‌ها در اقیانوس قرمز صنعت مالی قرار دارند و دلیل پایداری سود و رشد آنها محدود است. به همین دلیل ارتباط فردا در سال‌های اخیر بخشی از درآمد حاصل از این فعالیت‌ها را در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که اقیانوس آبی صنعت مالی هستند. به عبارت دیگر این شرکت استراتژی رشد خود را تنوع‌بخشی به پورتفولیوی کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری‌های خود قرار داد؛ با این فرض که فصل مشترک همه این کسب‌وکارها کاربردهای نوآورانه فناوری در صنعت مالی است.

هم‌اکنون ارتباط فردا در 11 بخش متفاوت صنعت مالی سرمایه‌گذاری کرده و کسب‌وکارهایی در سطوح متفاوت در این 11 بخش دارد. برخی از بخش‌های این 11 حوزه جنبه زیرساختی دارند. مثلاً فینووا و فینوتک دو بازوی رشد ارتباط فردا هستند که به شرکت امکان مانور در حوزه‌های دیگر را می‌دهند.

ارتباط فردا از چهار سال پیش با راه‌اندازی فینووا جهت‌گیری خود به سمت نوآوری باز را نشان داد. فینووا فضای سرمایه‌گذاری استارت‌آپی ارتباط فرداست که هم‌اکنون با داشتن قریب به 1200 متر فضای کار اشتراکی در تهران و سنندج و مشهد و حمایت از بیش از 50 تیم در این چهار سال نقش مهمی در ارتقای فین‌تک در ایران داشته است.

از طرف دیگر فینوتک هم با ارائه ده‌ها API باز در حوزه بانک و بورس و اخیراً حوزه دولت الکترونیک و شهری، زیرساخت فنی نوآوری باز در ارتباط فردا را فراهم کرده است. فینوتک رشد سریعی در دو سال اخیر داشته و به ارتباط فردا کمک کرده سرویس‌های خود و بانک‌های همکارش را به درون کسب‌وکارهای دیگر نفوذ دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ارتباط فردا

شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا با نام سابق «تجارت الکترونیکی تات» (سهامی خاص) در ۱۸ اسفندماه 1389 تحت شماره ۳۹۸۲۲۱ و شناسه ملی ۱۰۳۲۰۴۹۶۵۳۴ در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است.

[/mks_pullquote]

 

ظاهراً ارتباط فردا برای رشد خود سیاست نوآوری باز و رویکرد «شبکه‌سازی» را انتخاب کرده است. مثلاً ورود ارتباط فردا به حوزه مدیریت ثروت دقیقاً با همین رویکرد انجام شد. ارتباط فردا ابتدا از طرف فینووا شروع به سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های ولث‌تک کرد. همزمان از طریق خرید سهام شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین که در بازار سرمایه بسیار خوش‌نام است، کمک کرد انبوهی از API های بازار سرمایه که توسط نوآوران امین تولید شده، روی فینوتک عرضه شود. از طرف دیگر سهام یک OMS نوپا در بازار سرمایه به نام چوگان را هم خریداری کرد تا بتواند API های معاملات بورس را هم روی فینوتک داشته باشد. نتایج همه این سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان در محصول فانوس دید که PFM اختصاصی ارتباط فردا است و در کمتر از پنج ماه از عرضه به مرز یکصدهزار نصب رسیده است. فانوس علاوه بر تجربه کاربری خوبی که دارد، به اتکای API های متنوع فینوتک، سرویس‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که در ایران سابقه نداشته است.

در عین حال ارتباط فردا در حوزه‌های دیگری نظیر پرداخت‌یاری، فین‌تک و اینشورتک هم همین راهبرد شبکه‌سازی را دنبال کرده است. مثلاً استارت‌آپ تیوان یک سیستم یکپارچه مدیریت مالی برای SME ها عرضه می‌کند که بر اساس API های بانکی کار می‌کند. وندار هم به‌دنبال انجام همین کار در حوزه پرداخت الکترونیکی است. سایبورگ یک استارت‌آپ رگ‌تک است که در شناسایی و تحلیل تهدیدات امنیتی درون نهادهای مالی و بانکی کاربرد دارد. همچنین مه‌کارت با استفاده از قابلیت‌های حوزه کارت ارتباط فردا و نیز API های فینوتک، سرویس‌های مالی در حوزه گردشگری ارائه می‌دهد. هر کدام از این استارت‌آپ‌ها بخشی از نوآوری در صنعت مالی را هدف گرفته‌اند، اما همه آنها متکی بر حمایت‌های فینووا و فینوتک بوده و به همین دلیل بخشی از زنجیره نوآوری باز ارتباط فردا هستند.

ارتباط فردا در عین حال تلاش کرده با سرمایه‌گذاری در برخی استارت‌آپ‌های حوزه FMCG نظیر پینکت و بامارو وارد عرصه پرتراکنش صنایع غذایی و محصولات تندمصرف شده و از روابط خود با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای افزایش حضور این استارت‌آپ‌ها در زنجیره ارزش آن صنعت استفاده می‌کند. مشابه همین کار با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ آریو در صنعت بازی‌های کامپیوتری انجام شده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات ارتباط فردا برای تقویت توان توسعه محصول خود به اتکای منابع بیرونی، سرمایه‌گذاری روی شرکت فرازپردازان و نیز ایجاد شرکت فناوری همراه پیدا، بوده است. فرازپردازان یک شرکت تخصصی تولید نرم‌افزار است که پس از سرمایه‌گذاری ارتباط فردا، در نقش کارخانه تولید نرم‌افزار این شرکت عمل می‌کند. شرکت پیدا هم که اصلی‌ترین محصول آن سامانه موفق «همراه‌کارت» است، بازوی تخصصی ارتباط فردا در حوزه پرداخت موبایلی است.

مجموعه اقدامات فوق نشان می‌دهد ارتباط فردا در ایجاد شبکه‌ای از شرکای تجاری و تیم‌های همکار موفق بوده؛ به‌نحوی که با سرمایه‌گذاری‌های معقول و ایجاد زیرساخت‌های فنی و تجاری مناسب عملاً پورتفولیوی متنوعی از کسب‌وکارهای جدید در حوزه‌های مختلف صنعت مالی ایجاد کرده و چهره‌های جوان جدیدی را هم به سرمایه انسانی این صنعت افزوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.