راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با هم‌بنیان‌گذار «پلتفرم تست باگت» مطرح شد / تست‌های پیش از انتشار اپلیکیشن‌ها چه ضرورتی دارد؟

موضوع تست کاربری اپلیکیشن‌ها و وب‌سرویس‌ها، به‌خصوص در حوزه اپلیکیشن‌های مبتنی بر کاربر انبوه، یکی از چالش‌هایی است که این روزها اکثر کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن را درگیر کرده و مصائب فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است. حمیدرضا قاضی‌مقدم، یکی از هم‌بنیان‌گذاران استارتاپ «باگت»، در گفت‌وگویی با راه پرداخت به این مشکلات و انگیزه‌های راه‌اندازی این پلتفرم پرداخته که در ادامه آورده می‌شود.

 

اپلیکیشن‌های کاربرمحور و ضرورت ارائه یک تجربه کاربرپسند

قاضی‌مقدم معتقد است یکی از حوزه‌هایی که بسیاری از کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن را در بزنگاه‌های سختی از حیث تحقق هدف جذب کاربر قرار می‌دهد، فراهم‌سازی یک تجربه جذاب و کاربرپسند است. بخشی از این هدف معطوف به فراهم‌سازی یک واسط کاربری خوش‌ساخت و چشم‌گیر است و بخش دیگری از آن به‌واسطه ایجاد تجربه کاربری راحت، روان و بدون دغدغه فراهم می‌شود. در این بین، کسب‌وکارها در مقاطع مختلفی نظیر عرضه اولیه اپلیکیشن و یا انتشار ورژن‌های جدیدی از آن، همواره با خطر وجود نابه‌سامانی‌های عملکردی و باگ‌های مختلفی مواجه‌اند که می‌تواند این تجربه کاربری خوشایند را به خطر انداخته و نگاه کاربر را نسبت به استفاده از اپلیکیشن و وب‌سرویس منفی سازد.

به گفته قاضی‌مقدم به‌واسطه گسترش شبکه‌های اجتماعی و وجود رسانه‌های مختلف حتی در قالب بخش اعلام نظرات کاربران، این تجربیات ناخوشایند به سادگی و به سرعت در معرض دید کاربران بالقوه نیز قرار گرفته و از این حیث، روند جذب کاربر و نیز استفاده از آن از سوی کاربران فعلی را دستخوش تهدید می‌کند که نگاهی به بخش نظرات مارکت‌های داخلی و خارجی اپلیکیشن‌ها برای اثبات این ادعا کافی است.

او با بیان اینکه شرکت‌های متعدد فعال در این حوزه، تست‌های متعددی را قبل از انتشار نسخه اولیه و یا نسخه‌های جدید اجرا می‌کنند، گفت: «همیشه احتمال وقوع باگ‌ها در سطوح مختلفی نظیر واسط کاربری و ایرادات ظاهری، کندی یا نقص در عملکرد قابلیت‌ها و … و یا بروز رفتارهای کاربری نامتعارف از قبیل تلاش برای به‌کارگیری روش‌های خرابکارانه در جهت بهره‌گیری از تسهیلات سرویس، سرقت اطلاعات کاربران، فریب و کلاه‌برداری و … و در نتیجه ایجاد نارضایتی در کاربران و به تبع آن به خطر افتادن آینده اپلیکیشن و یا کندی تحقق اهداف نیز خواهد بود. عرضه دستگاه‌های متعدد تلفن همراه در بازار و وجود نسخه‌های مختلف سیستم عامل نصب شده روی این نوع دستگاه‌ها نیز همیشه به عنوان یکی از نگرانی‌های رایج توسعه‌دهندگان، افزایش ضریب نفوذ اپلیکیشن بین کاربران بالقوه را با مخاطرات و موانعی همراه می‌ساخته است.»

 

جرقه راه‌اندازی پلتفرم تست «باگت»

قاضی‌مقدم درباره راه‌اندازی این پلتفرم عنوان کرد: «اهمیت ارائه سرویس‌های اپلیکیشن‌محور کاربرپسند از یک سو و فقدان ابزارهای مناسب و جامع تست نظیر آزمایشگاه‌های تست اپلیکیشن که یکی از لوازم آن برخورداری از گوشی‌های همراه متنوع و متعدد است و نیز دشواری در دسترسی به آزمایشگاه‌های تست اپلیکیشن سرویس‌دهندگان خارجی از سوی دیگر، استفاده از خدمات تست قابل اتکا را دشوار کرده است. این موضوع، به‌ویژه برای خود ما که در میدان عمل با این موضوع دست به گریبان بودیم، موضوع ویژه‌ای محسوب می‌شد.

به نحوی که بعضاً فقدان تست کامل و قابل اتکای اپلیکیشن، مشکلاتی را در حوزه توسعه محصول و نیز عرضه محصول به بازار فراهم می‌کرد که نه تنها برای ما، که برای هیچ مجموعه‌ای خوشایند نیست. از سوی دیگر و با توجه به این که راه‌اندازی آزمایشگاه تست اپلیکیشن نیز با مشکلاتی از قبیل حجم بالای سرمایه‌گذاری همراه است و البته بیشتر از حوزه کارکردی و کاربری، معطوف به جنبه‌های سیستمی است، ورود به این حوزه نیز جذابیت و آورده ویژه‌ای را به همراه نداشت.»

او تصریح کرد: «مجموعه این اتفاقات باعث شد تا به همراه دیگر اعضای تیم که از تجربیات تکنیکال متعددی برخوردار بودند، با بهره‌گیری از مفهوم کراود تست (تست جمعی) و با تکیه بر ظرفیت بالای کاربران علاقه‌مند و مشتاق به تست، پلتفرمی با نام تجاری باگت (Bugget) را طراحی و راه‌اندازی کنیم. به این ترتیب، عملیات تست کاربری اپلیکیشن‌ها را پیش از عرضه رسمی، با انتشار محدود و مدیریت‌شده و به کمک تیمی از کاربران واقعی در کنار فراهم‌کردن امکان کسب درآمد سالم و ارزشمند برای کاربران به اجرا بگذاریم.»

او با اشاره به اینکه این پلتفرم مراحل اولیه را به خوبی پشت سر گذاشته و در فاز نخست تجاری‌سازی قرار دارد، گفت: «این سرویس برای توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارهای مبتنی بر اپلیکیشن و وب‌سرویس فراهم شده تا پیش از عرضه گسترده و نهایی هر نسخه از اپلیکیشن، به‌صورت فعالانه‌ای محصول خود را در معرض تست تعداد قابل توجهی کاربر در سطوح مختلف قرار دهند و ضمن اطلاع از باگ‌ها و مخاطرات احتمالی ناشی از عرضه تست نشده اپلیکیشن، نسبت به رفع آن اقدام کنند.»

 

نحوه ارائه خدمات تست باگت

قاضی‌مقدم در مورد شیوه ارائه خدمات تست به مجموعه‌های متقاضی اینطور توضیح داد که مکانیزم ارائه خدمات تست در باگت در نهایت سادگی طراحی شده است. روال جاری به این ترتیب است که مجموعه متقاضی، ضمن ارائه نسخه‌ای آماده انتشار و یا حتی منتشر شده از اپلیکیشن مورد نظر، در جلسه‌ای مشترک با کارشناسان ما، حیطه و حدود انجام عملیات تست را مشخص می‌کند و کارشناسان ما نیز با تجربیاتی که از اجرای پروژه‌های تست قبلی در اختیار دارند، در این زمینه راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند.

در نهایت و پس از تعیین محدوده تست، مبالغی به عنوان هدیه کاربران تست‌کننده، متناسب با سطح باگ شناسایی‌شده که می‌تواند ایراد ظاهری و نمایشی، نقص در عملکرد قابلیت‌ها و فیچرهای اپلیکیشن، اتفاقات و اقدامات منجر به کرش کردن، نقص‌ها و حفره‌های امنیتی، روش‌های سوءاستفاده و فریب یا استخراج اطلاعات ارزشمند و حساس کاربران و … باشد در نظر گرفته خواهد شد.

او افزود: «سپس اپلیکیشن مورد نظر در قالب یک رقابت تست با محدوده زمانی و بودجه‌ای مشخص به کاربران باگت اطلاع‌رسانی شده و نسبت به دریافت گزارش باگ‌های کاربران طی بازه رقابت اقدام می‌شود. در پایان، فهرستی از باگ‌های شناسایی شده به همراه اطلاعات ضروری نظیر مدل گوشی، اطلاعات مربوط به شبکه، اقدام منجر به وقوع باگ و … مشترکا از سوی نماینده فنی باگت و کارفرما مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و در نهایت، مبالغ هدیه به کاربرانی که نخستین باگ از هر نوع را شناسایی و اعلام کرده‌اند تخصیص داده می‌شود. فهرست باگ‌های کشف و اعلام شده نیز مبنای اقدامات بعدی کارفرما در جهت رفع و بهبود اپلیکیشن مورد نظر خواهد بود.»

او در پایان اظهار کرد: «تاکنون خدمات باگت در اختیار چندین مجموعه قرار گرفته و با توجه به ضرورت و اهمیت عملیات تست سرویس، انتظار می‌رود با استقبال خوبی از سوی مجموعه‌های مختلف مبتنی بر اپلیکیشن اعم از شرکت‌های بزرگ، متوسط، کوچک و نیز استارت‌آپ‌ها قرار گیرد.

نسخه آزمایشی سایت باگت به آدرس bugget.ir نیز راه‌اندازی شده و در دسترس علاقمندان و متقاضیان خدمات در این حوزه قرار گرفته است. با ذکر این نکته که در حال حاضر سایت، به عنوان ابزار اطلاع‌رسانی به فعالیت مشغول است و به زودی و در فازهای بعدی توسعه‌ای، بخش عمده‌ای از خدمات باگت، در قالب همین فرآیندهای تحت وب و اپلیکیشن باگت، طراحی و توسعه داده خواهد شد. مضافاً اینکه به زودی سرویس‌های تخصصی تست دیگری نیز به خدمات این پلتفرم افزوده خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.