راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت‌های موبایلی به‌زودی جایگزین سه چهارم پرداخت‌های کارتی می‌شوند

پیش‌بینی می‌شود که پرداخت‌های موبایلی تا سال 2020، تقریبا 20 درصد از فروش خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهد و به رقم 900 میلیارد دلار خواهد رسید. این پرداخت‌ها شامل تراکنش‌های Card on file می‌شود که برای مثال از طریق حساب آمازون و یا برای قبوض انجام شده است. همچنین پرداخت‌هایی که به‌صورت غیرتماسی، برای مثال با استفاده از کدهای کیوآر، ان‌اف‌سی و یا کیف پول‌های دیجیتالی انجام شده است.

هرچند که با وجود این آمار و ارقام، برای موسسات مالی کار سختی است که تشخیص دهند روی کدام بخش این پرداخت‌ها، کارت‌های اعتباری، نقدی و یا از پیش پرداخت‌شده، سرمایه‌گذاری کنند. هنوز هم 52 درصد از پرداخت‌های موبایلی از طریق کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد و باید گفت که عادات مصرف‌کنندگان نسبت به سرعت پیشروی فناوری، بسیار آهسته‌تر تغییر می‌کند.

 

اعتبار

با اینکه مصرف‌کنندگان نسبت به گذشته گزینه‌های بیشتری برای پرداخت پیش رویشان دارند، با این وجود و به گفته بریان ریلی، مدیر بخش اعتبار شرکت مشاوره‌ای مرکاتور، کارت‌های اعتباری همچنان بر شبکه حکمرانی می‌کنند.

برای بسیاری موسسات مالی، کارت‌های اعتباری حکم بخشی از یک استراتژی برون مرزی برای انجام پرداخت‌های دیجیتال را دارند و همچنین از آن به‌عنوان ابزاری برای جذب مشتریانی که علاقه بسیار زیادی به دیجیتتال دارند،استفاده می‌کنند.

برای مثال سه چهارم حساب‌های جدی بانک چیس، از طریق کانال‌های دیجیتال انجام شده و بانک سپس از همان کانال‌ها برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کند و مشتریان می‌توانند از موبایل خود برای مدیریت پول و برطرف کردن مسائل و مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید استفاده کنند.

به گفته ریلی یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که درباره تراکنش‌های انجام‌شده بدون حضور کارت وجود دارد، موضوع ریسک است و این نگرانی از جانب صادرکنندگان، خرده‌فروشان، و مصرف‌کنندگان احساس می‌شود. باید به این موضوع اشاره کرد که تقلب‌های صورت گرفته در تراکنش‌های بدون حضور کارت در ایالات متحده 5/6 میلیارد دلار بوده است و توکنیزاسیون مهمترین اقدام متقابلی است که برای برطرف کردن این دغدغه‌ها هنگام انجام پرداخت‌های موبایلی با استفاده از کارت‌های اعتباری انجام می‌شود.

 

نقدی

از آنجایی که کارت‌های نقدی در محیط دیجیتال از دید مصرف‌کنندگان کمی آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسد به همین دلیل گزینه انتخابی مصرف‌کنندگان آمریکایی در محیط دیجیتال نیست. درواقع مصرف‌کنندگان هیچ علاقه‌ای به درگیر شدن در فرایندهای سخت برطرف کردن مشکلات مربوط به تراکنش‌های غیرمجاز روی حساب‌های جاری خود ندارند؛ آنهم زمانی که گزینه‌های راحت‌تری مانند کارت‌های اعتباری یا از پیش‌ پرداخت‌شده در دسترسشان است.

به گفته سارا گروتا، مدیر بخش محصولات جایگزین و نقدی شرکت مرکاتور، به نظر می‌رسد که امنیت در این نوع از تراکنش‌ها، منظور تراکنش‌های انجام‌شده از طریق کارت‌های اعتباری، با مصرف‌کنندگان عجین شده و نظرسنجی اخیر این شرکت نشان می‌دهد مصرف‌کنندگانی که برای انجام تراکنش‌هایشان کارت‌های نقدی را ترجیح می‌دهند از 38 درصد در سال 2016، به 43 درصد در سال 2017 ارتقا پیدا کرده است.

 

به گفته گروتا، صادرکنندگان می‌توانند با دنبال کردن یک سری بست پرکتیس‌ها، مانند کمک به مصرف‌کنندگان برای ایجاد راحت و ساده اعتبار در اپلیکیشن‌هایشان و همینطور محافظت از اعتبار واردشده آنها، تغییرات مثبتی در نحوه انجام ترکانش‌های مصرف‌کنندگان ایجاد کنند.

 

از پیش پرداخت‌شده

دو یا سه سال پیش، جذب سپرده از راه دور و به وسیله موبایل منجر به افزایش رشد چشمگیری در میزان استفاده از تلفن‌های همراه شد. اخیرا کارت‌های هدیه باعث شده تا خریدهای موبایلی افزایش بیشتری پیدا کند، آنهم توسط افرادی که این کارت‌ها را برای استفاده از طریق کانال‌های دیجیتال خریداری کرده‌اند.

منبع: Payments Journal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.