راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت تابان آتی پرداز: کیوآر بخش مهمی از آینده پرداخت کشور خواهد بود / سرویس‌های اپلیکیشن تاپ توسعه می‌یابد

کیوآر (QR) مخفف عبارت کدهای واکنش سریع یا Quick Response Code است. کدهای QR را می‌توان به کمک تلفن‌های هوشمند اسکن کرد. این کدها می‌توانند حاوی اطلاعاتی نظیر آدرس اینترنتی، نام، نشانی، تلفن، متن دلخواه یا هر اطلاعات دیگری باشند. برخلاف ارتباطات حوزه نزدیک NFC کدهای QR فاقد هرگونه اجزای الکتریکی بوده یا نیازی به فناوری سخت‌افزاری خاصی ندارند.

حالا شرکت تابان آتی پرداز هم‌زمان با راه‌اندازی خدمات کیف پول در اپلیکیشن تاپ، عملیات نصب کدهای QR را در تاکسی‌های شهر مشهد شروع کرده و هم‌اکنون تمامی تاکسی‌های مشهد در حال تجهیز شدن به این کدها هستند. هم‌اکنون نیز شهروندان و مسافران در شهر مشهد می‌توانند با نصب یا به‌روزرسانی اپلیکیشن تاپ و ورود به بخش کیف پول، نسبت به شارژ کیف پول و پرداخت هزینه‌های خرد از جمله هزینه تاکسی و مترو از طریق اسکن بارکدهای نصب‌شده، اقدام کنند.‌ به همین بهانه با حمیدرضا محمدی، مدیرعامل شرکت تابان آتی پرداز به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

شرکت تابان آتی پرداز از چه زمانی فعالیت‌های خود را آغاز کرده است؟

این شرکت با هدف زمینه سازی برای توسه سریع و چابک حوزه موبایل پیمنت از انتهای سال 96 با سهامداری شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (70 درصد) هلدینگ داده‌پردازی بانک پارسیان (20 درصد) و شرکت پارسیان کیش (10 درصد) تأسیس شده است.

 

چرا QR را برای ارائه خدمات خود انتخاب کردید؟

چیزی که ما را در پرداخت موبایلی به سمت QR برد وجود مشکلاتی بود که در توسعه NFC عملاً با آن مواجه هستیم. خدمات NFC دو دسته است؛ مبتنی بر سیم‌کارت و مبتنی بر گوشی و بر همین اساس مشکلاتی در توسعه آن وجود دارد. مثلاً سیستم‌عامل IOS عملاً اجازه نمی‌دهد که اپلیکیشن‌هایی غیر از سیستم پرداخت خودش از NFC گوشی استفاده کنند. بنابراین ما این طیف مشتریان را از دست خواهیم داد. در سیستم‌عامل Android نیز عمدتاً گوشی‌های جدید امکان دسترسی به NFC را به کاربر می‌دهد و بنابراین بازهم تعدادی از مشتریان نمی‌توانند به این خدمات دسترسی پیدا کنند.

در بخش دوم یعنی NFC مبتنی بر سیم‌کارت، این امر مستلزم توافق با اپراتورها و تعویض سیم‌کارت بوده که بی‌شک هم برای ما و کاربران هزینه‌بر است. پذیرنده هم با مشکلاتی روبه‌رو است ازجمله سخت‌افزارهایی که برای خوانش NFC نیاز دارد که درواقع با این وضعیت تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار عملاً توجیه اقتصادی زیادی ندارد. در این میان QR هیچ‌کدام از مشکلات ذکرشده را ندارد. هر نوع گوشی Android و یا IOS که مجهز به دوربین باشد می‌تواند از این سیستم استفاده کند. از سمت پذیرندگی هم هزینه خاصی در برندارد. همچنین نسبت به NFC هم تقریباً همان سرعت را دارد که با بهینه‌سازی نرم‌افزارها می‌توان همین یک یا 2 ثانیه تأخیر را هم برطرف کرد. از طرفی توسعه QR مشکلات NFC را ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم خدمات خود را روی QR ارائه دهیم.

 

از تجربیات گذشته QR در صنعت حمل‌ونقل هم در ارائه خدمات خود استفاده کردید؟

در تهران عمدتاً خدماتی بر اساس QR داده می‌شود که هم‌اکنون فعال است و ما از تجربیات آنها در توسعه سرویس‌های خود استفاده کردیم. مثلاً موانع و مشکلاتی که پذیرنده (راننده) و مشتریان داشتند، رصد شد و تلاش کردیم با حذف مشکلات فعلی، تجربیات گذشته را به‌صورت کامل‌تر ارائه کنیم.

 

چرا مشهد را برای راه‌اندازی خدمات خودتان انتخاب کردید؟

شهرداری مشهد یک مزایده برای ارائه خدمات کیف‌پول شهروندی و پرداخت‌های موبایلی برگزار کرد که ما در این مزایده به نمایندگی از گروه پارسیان شرکت کردیم که پیشنهاد ما پس از طی مراحل صلاحیت سنجی و مزایده که بسیار هم سخت‌گیرانه بود، برنده شد. طبق این قرارداد، شهرداری مشهد به ما اجازه داد شبکه‌های حمل‌ونقل ازجمله تاکسی، اتوبوس و مترو به ‌اضافه مراکزی که زیر نظر شهرداری است مثل کتابخانه‌ها، فروشگاه‌های شهر ما، شهربازی‌ها و امثال این را به سیستم پرداخت با QR تجهیز کنیم. همچنین برای زوار و ساکنین مشهد هم کیف پول شهروندی مورد تایید شهرداری را ایجاد کنیم که مردم بتوانند روی پلتفرم QR در نرم‌افزار تاپ پرداخت‌های خودشان را انجام دهند.

لازم به ذکر است که در مشهد تجربه پرداخت الکترونیک مبتنی بر کارت در حمل‌ونقل شهری وجود داشته و فرهنگ عمومی مردم نیز آماده استفاده از سیستم الکترونیک در پرداخت‌های خرد است. از طرفی بر اساس آمارها بیش از 25 میلیون زائر در سال به مشهد سفر می‌کنند. این دسته افراد هم می‌توانند با نصب یا به‌روزرسانی اپلیکیشن تاپ از این سیستم پرداخت
استفاده کنند.

در حقیقت ما اول با شهرداری مشهد توافق کردیم بعد وارد این حوزه شدیم و هم‌اکنون هم تاکسیرانی و شهرداری مشهد تعامل بسیار خوبی با ما دارند. شهردار مشهد در جریان بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند مشهد و در خلال افتتاح این پروژه که در طی روزهای اخیر انجام شد، هم به مجموعه فاوا و هم تاکسیرانی مشهد و ما تکلیف کردند که تا آخر سال همه شبکه حمل‌ونقل این شهر به QR تجهیز شده باشند. این استقبال و همکاری شهردار، معاونین ایشان و همچنین مدیریت سازمان فاوا مشهد برای ما بسیار جالب بود چراکه گاها در سطوح اجرایی ممکن است مقاومت‌هایی وجود داشته باشد.

حال آنکه مجموعه این مدیران با دارا بودن اطلاعات کامل، حمایت زیادی از این پروژه دارند. همچنین مدیریت سازمان تاکسیرانی مشهد هم همکاری بسیار خوبی با ما در توسعه پرشتاب این شبکه دارند.

 

آیا انجام این طرح انحصاراً با مجموعه پارسیان است؟

شهرداری مشهد با طراحی یک مدل هوشمندانه به ما اعلام کرد که پلتفرم را ایجاد کنیم و پس ‌از آن تا یک سال فرصت ارائه شده است تا چهار کیف ‌پول دیگر را به این شبکه پرداخت وصل کنیم به این صورت که مردم بتوانند علاوه بر نرم افزار تاپ با اپلیکیشن‌های متصل به این 4 کیف‌پول هم بتوانند پرداخت‌های خود را با QR انجام دهند. در اینجا شهرداری مشهد با ارائه یک الگوی توسعه در شبکه پرداخت، مساله تعدد QR را نیز حل کرده است.

 

برنامه توسعه‌ای برای پرداخت بر اساس QR دارید؟

ما طرح خود را با تاکسی‌ها شروع کردیم و 3 هزار تاکسی تاکنون تجهیز شده‌اند و مردم هم‌اکنون می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. بلافاصله بعد از تاکسی‌ها مترو و بعدازآن اتوبوس‌های مشهد به پرداخت QR مجهز می‌شوند. علاوه بر آن اصناف مشهد هم همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و در حال حاضر هزار واحد صنفی در شهر مشهد به پرداخت QR مجهز شده‌اند. تا آخر سال هم اصناف بیشتری تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 

آیا مشکلاتی در زمینه نگرانی‌های احتمالی پذیرندگان داشتید؟

ما هم‌زمان با نصب تک‌تک کدهای QR در تاکسی‌ها با رانندگان آنها صحبت کردیم. دغدغه‌های آنان را شنیدیم و سعی کردیم آنها را برطرف کنیم. عمدتاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها واریز به‌موقع مبالغ به‌حساب پذیرنده‌ها بود که ما این مشکل را به‌طور کامل حل کرده‌ایم. به این صورت که پذیرندگان در صورت تمایل می‌توانند با پرداخت مبلغ اندک کارمزد بانکی، همان لحظه مبالغ را به‌حساب دیگر خود یا حساب شخص دیگر واریز کنند. در غیر این صورت مبالغ بدون کارمزد روز بعد در سیکل پایا رأس ساعت مشخصی به‌حساب آنها واریز می‌شود.
علاوه بر این، هرکدام از پرداخت‌هایی که مسافران انجام می‌دهند بدون دربرگیری هزینه، یک پیامک به شماره‌ای که پذیرنده اعلام کرده، ارسال می‌شود. با وجودی که این مساله برای ما هزینه‌بر است اما برای آسودگی خیال پذیرندگان آن را انجام می‌دهیم.

 

پذیرندگان امکان مدیریت حساب کیف پول خود را دارند؟ برای نسخه راننده چه فکری کرده‌اید؟

بله در اپلیکیشن تاپ، بخشی تعبیه شده است که پذیرندگان می‌توانند خدمات پذیرندگی جداگانه‌ای داشته باشند. به طوری‌که یک فرد به‌عنوان‌مثال، هم بخش شهروندی خود را دارد و هم بخش پذیرندگی و می‌تواند این بخش را هم مدیریت کند. در بخش پذیرندگی، واریز مبالغ توسط خریداران مشخص است و هم امکان نمایش گردش حساب وجود دارد. برداشت فوری یا عادی نیز در این بخش امکان‌پذیر است. به این صورت که فرد می‌تواند مشخص کند که مبالغ کیف پول پذیرندگی به یک حساب دیگر به‌صورت آنی (با هزینه کارمزد) و عادی (بدون کارمزد) واریز شود.

اگر هم انتخابی از این بخش نداشته باشد مبالغ به صورت خودکار به حسابی که از قبل اعلام‌شده است با سیستم پایا در روز بعد واریز می‌شود. لازم به ذکر است که از کیف پول پذیرندگی هم به‌طور آنی و بدون هزینه می‌توان مبالغ را به کیف پول شهروندی منتقل کرد.

 

ازنظر امنیت و سهولت استفاده چطور؟

پرداخت به‌وسیله کدهای QR بسیار آسان است و دانش و ابزار خاصی جز یک گوشی هوشمند ساده نیاز ندارد. ما حتی برای محدودیت استفاده از دوربین در مکان‌های تاریک هم تدابیری داریم به طوریکه وقتی فرضاً محیط تاریک باشد در همان صفحه که اسکن QR انجام می‌شود، یک گزینه برای روشن شدن چراغ ‌قوه گوشی همراه وجود دارد که کاربر به‌سادگی می‌تواند با انتخاب این گزینه نور محیط را تنظیم کند. برای امنیت استفاده هم یک رمز حداقل 4 کاراکتری توسط کاربران انتخاب و در یک پروتکل امن کامل که تحت پوشش پیشرفته‌ترین سطوح رمزنگاری ارتباطات است خدمات را دریافت می‌کند.

 

در نمایشگاه شهر هوشمند مشهد که اخیراً برگزار شد شرکت کردید. با توجه به ارائه خدمت جدید، این نمایشگاه چه دستاوردهایی برای شما داشت؟

در نمایشگاه شهر هوشمند مشهد این پروژه توسط وزیر ارتباطات و شهردار و شورای مشهد افتتاح شد و عملاً به مردم، شورای شهر و شهرداری مشهد اعلام کردیم که پروژه رسماً آغازشده است. همان‌طور که گفتم با همکاری شهردار مشهد روند پروژه تجهیز شبکه حمل‌ونقل این شهر به کد QR با سرعت پیش می‌رود که مورد قدردانی وزیر ارتباطات هم واقع شد. قرارداد ما هم برای همکاری پنج ساله است که کد QR را در شهر مشهد توسعه دهیم.

 

در خصوص توسعه اپلیکیشن تاپ چه کردید؟

سرویس‌های اپلیکیشن تاپ به‌سرعت توسعه می‌یابد. هم‌اکنون جدیدترین سرویسی که در اپلیکیشن تاپ ارائه‌شده، سرویس بیمه است که طی آن مشتریان امکان مقایسه و انتخاب شرکت بیمه برای خرید بیمه‌نامه را دارند. از امکانات جدید تاپ نیز می‌توان به خرید بلیت اتوبوس و قطار همچنین گسترش شبکه کارت به کارت بین‌بانکی، راه‌اندازی باشگاه مشتریان و پارسی کارت اشاره کرد. تمامی این خدمات برای عموم کاربران بوده و فقط سرویس پارسی کارت مختص مشتریان بانک پارسیان است. تا آخر امسال هم دو سرویس جدید روی اپلیکیشن تاپ ارائه می‌کنیم.

از طرف دیگر ما در اپلیکیشن تاپ این فضا را ایجاد کرده‌ایم که استارت‌آپ‌ها بتوانند سرویس‌های خود را در این فضا ارائه کنند و کاربران دیگر نیاز به داشتن اپلیکیشن‌های متعدد به‌صورت جداگانه نداشته باشند. مثلاً ما در موضوع کیف پول از خدمات شرکت پیگیر استفاده می‌کنیم این خدمات بر روی پلتفرم پیگیر ارائه می‌شوند. به زودی شاهد عرضه خدمات سایر استارت‌آپ‌های موفق کشور نیز در تاپ در حوزه‌های مختلف خواهید بود. ما تلاش داریم علاوه بر اینکه خدمات جدید و قوی در اپلیکیشن تاپ ارائه کنیم، سرویس دایرکتوری هم باشیم یعنی اتصال بین سرویسهای مختلف را برقرار کرده و کاربران خود را از نصب اپلیکیشن‌های متعدد راحت کنیم.

 

برای توسعه فعالیت خود برنامه‌ای دارید؟

به‌جرات می‌توان ادعا کرد که با توجه به مشکلاتی که ما در کشور با آن مواجه هستیم مثل رشد نرخ دلار و تحریم‌ها، عملاً QR بخش مهمی از آینده پرداخت کشور خواهد بود که ما تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا این سیستم پرداخت را توسعه دهیم. در همین‌جا هم برای اتصال کیف پول مشهد به تهران اعلام آمادگی می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.