راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس پرداخت بدون کارت و پول نقد آپ تمام صنوف را نشانه گرفته است / مسئول تله‌پرداز آپ: قصد داریم بار مالی حاصل از پرداخت‌های خرد را از دوش بانک‌ها برداریم

در تیرماه نشست خبری علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با موضوع «آخرین پیشرفت‌های توسعه پرداخت الکترونیک در تاکسی» برگزار شد. در این جلسه قنادان، با اشاره به اینکه تاکسیرانی با سه شرکت استارت‌آپی برای پرداخت موبایلی همکاری می‌کند گفت: «طرح یکپارچه شدن کیف‌پول شرکت‌های فعال در این حوزه که پیش‌تر آن را مطرح کرده بودیم، در فاز اول با یکی شدن کیف‌پول فون‌پی و ریالو آغاز شد. با همکاری فاوای شهرداری تهران به دنبال یکپارچه کردن کیف‌پول‌های استارت‌آپ‌های این حوزه هستیم.»

ببینید: کیف‌پول‌های فون‌پی و ریالو، به هم متصل شدند / استارت‌آپ‌های پرداخت الکترونیکی تاکسی در یک شبکه یکپارچه فعالیت خواهند کرد

کیوآرکد و پرداخت از طریق آن، یک شیوه پرداخت به‌روز و به‌صرفه است اما بر اساس آماری که در پنلی که با عنوان «پرداخت خرد شهری»، مردادماه در راه پرداخت برگزار شد، پرداخت از این طریق در تاکسی‌ها و در دو سال اخیر تنها یک تا یک‌ونیم درصد بوده و این یعنی صنعت، شکست خورده است.

در این پنل، حسام مقصولو، مشاور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، گفت: «در حال حاضر صنعت ناقصی وجود دارد و مردم به آنچه می‌خواستند نرسیدند درحالی که صنعت پرداخت در حوزه کیوآرکد بهتر از اینها می‌توانست جواب بدهد. راه به خطا رفته یا بازی دست کسانی بوده که سایزشان این نبوده است. کلان‌شهر تهران با ۸۰ هزار تاکسی سرمایه بیشتری می‌طلبید.

شهر، منتظر استراتژی جدیدتری است که بتواند این موضوع را سروسامان بدهد. یک مسیر این است که بازی را باز و کیوآرکدها را نصب کنیم تا بازیگران متفاوت بیایند. احتمالاً آن زمان بازیگران بزرگ می‌آیند و شاید آنجا ماهیت دوستان به خطر بیفتد. اگر شهرداری بخواهد پلتفرم را یکپارچه کند و API را باز کند، کسی می‌تواند این کار را انجام دهد که خودش مساله کاربر را داشته باشد و رقابت را از حالت منصفانه خارج نکند. ما در این وضعیت هستیم، با کمک تاکسی‌رانی این کار را انجام می‌دهیم اما جلوی کسانی که هستند را نمی‌گیریم و دستور می‌دهیم کیوآرها نصب و API ها باز شود. اپلیکیشن‌های بزرگ مانند آپ، تاپ و … هم می‌آیند و اتفاقاً ما منتظر چنین چیزی هستیم. به این ترتیب انحصاری هم وجود ندارد و سایرین هم می‌آیند.»

ببینید: در پنل «پرداخت خرد شهری» وضعیت پرداخت در تاکسی‌ها از طریق کیوآرکد بررسی شد / بزرگانی که می‌آیند و کوچکترهایی که حذف می‌شوند؟

چندی پس از اعلام طرح هم‌پذیرندگی، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سرویس پرداخت بدون کارت و بدون پول نقد آپ راه‌اندازی شده است. به نظر می‌رسد حضور بازیگرانی همچون PSPها در این بخش می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند؛ مثلا اینکه کاربران نیاز ندارند سایر اپلیکیشن‌ها را هم نصب کنند و تاکسی‌ران‌ها هم مجبور نیستند هرروز یک بارکد جدید در ماشین‌هایشان بگذارند.

این گزارش گفت‌وگوی کوتاهی است با یاشار پورسیستانی، مسئول تله‌پرداز شرکت آسان پرداخت پرشین. او در این گفت‌وگو به برنامه‌های آپ در حوزه پرداخت خرد اشاره کرد و گفت: «این شیوه تنها به پرداخت در تاکسی‌ها خلاصه نمی‌شود.»

به گفته پورسیستانی طرح هم پذیرندگی آپ با استارت‌آپ فون‌پی انجام شده و نرم‌افزار آپ قابلیت خواندن و پرداخت از طریق کدهای این اپلیکیشن را دارد. در عین حال شرکت آسان پرداخت در حال انجام مذاکرات برای افزایش تعداد این همکاری است. همچنین در راستای اهداف برندینگ، آپ برای مذاکره مستقیم با تاکسیرانی‌ها نیز برنامه دارد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا با حضور آپ در این حوزه، سایر استارت‌آپ‌های فعالی در میدان رقابت حذف می‌شوند یا خیر، گفت: «در حال حاضر استارت‌آپ‌های دیگر هزاران تاکسی را در اختیار گرفته‌اند و آپ قصد تصاحب تاکسی‌های مذکور را ندارد.»

پیش‌بینی آسان پرداختی‌ها از تعداد تراکنش‌ها در این بخش و تا پایان سال جاری، دو میلیون تراکنش روزانه است. آنها از این سرویس در سایر حوزه‌های پرداخت خرد شهری هم استفاده خواهند کرد. مسئول تله‌پرداز شرکت آسان پرداخت پرشین در این باره گفت: «این طرح سعی در پوشش دادن تمامی صنوف در کل کشور را دارد. یکی از بزرگترین اهداف این طرح این است که بار مالی حاصل از پرداخت‌های خرد از دوش بانک‌ها و اقتصاد برداشته شود. آپ برنامه‌های گسترده‌ای در این خصوص دارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.