راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیش‌بینی‌های زاچ پریت موسس استارت‌آپ plaid برای صنعت فین‌تک در سال ۲۰۱۹

طبق اظهارات یکی از مشهورترین مدیران ارشد در حوزه فناوری‌های مالی، فین‌تک در سال 2019 روندی به مراتب بهتر و پربارتر از سال‌های گذشته طی خواهد کرد و شاید حتی بتوان امسال را، سال فین‌تک نام‌‌گذاری کرد. زاچ پریت (Zach Perret)، موسس و مدیرعامل استارت‌آپ پلِید (Plaid) است که توانسته بیش از 20 میلیون حساب کاربری را به اپلیکیشن‌هایی نظیر رابین‌هود (Robinhood)، ونمو (Venmo) و کوین‌بیس (Coinbase) متصل کند.

شرکتی به ارزش حدود 2.7 میلیارد دلار، که اخیراً سرمایه‌ای بالغ 250 میلیون دلار جذب کرده و توانسته است ماری میکر (Mary Meeker)، شریک تجاری شرکت سرمایه‌‌گذاری جسورانه کلینر پارکینز (Kleiner Perkins) را نیز با خود همراه کند. شرکتی سان‌فرانسیسکویی که از سوی شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری دیگری نظیر آندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz)، ایندکس ونچرز (Index Ventures)، ان‌ای‌اِی (NEA) و همچنین بازو‌های سرمایه‌‌گذاری شرکت‌های بزرگی همچون سیتی (Citi)، اَمریکن اکسپرس (American Express)، گوگل و گلدمن ساچس (Goldman Sachs) نیز پشتیبانی می‌شود.

این استارت‌آپ که توسط زاچ پریت و ویلیام ‌هاکی (William Hockey) راه‌اندازی شده است، نقش پررنگی در اکوسیستم فین‌تک ایفا می‌کند.

بر اساس اظهارات شرکت، در دسامبر سال گذشته حجم کاربران آمریکایی متصل شونده به اپلیکیشن پلید بالغ بر 25 درصد از جمعیت کل ایالات متحده آمریکا بوده است که رقمی‌ قابل ملاحظه برای یک استارت‌آپ است.

این میزان، نسبت به سال گذشته چیزی در حدود 13 درصد افزایش داشته است که حاکی از روند فزاینده رشد پلید در کشور است. اگر هیچ چیز دیگری هم نباشد، پریت به‌عنوان مدیرعامل و موسس چنین استارت‌آپ موفقی، با تکیه بر نقش بک‌اند (back-end) بودن پلید برای بسیاری از استارت‌آپ‌های جدید سیلیکون ولی، بینشی منحصربه‌فرد و کامل از فضای فین‌تک دارد. بر همین اساس نیز قصد داریم تا آینده‌ی فین‌تک در سال جدید را از منظر این کارآفرین موفق مورد بحث و بررسی قرار دهیم. به عقیده پریت، عرصه فین‌تک در سال 2019 دست‌خوش یازده تحول قابل پیش‌بینی مهم زیر خواهد بود.

 

1) دوران بانکداری بر مبنای «یک سایز برای همه» به پایان رسیده است

پریت بر این باور است که در سال جدید، بانک‌ها محصولات بومی‌ دیجیتال خود را «با جدیت تمام» راه‌اندازی کرده و شرکت‌های فین‌تک نیز برای ادامه روند تکمیلی خود، دست به ارائه کارت‌های پس‌انداز و جاری (checking and saving cards) خواهند زد. وی در توییت خود اذعان کرد:

«سرفصل‌ها خبر از همگرایی این دو خواهند داد اما اشار‌ه‌ای به انتقال اساسی به محصولات دموگرافیک نخواهند کرد. محصولاتی برنده‌اند که درخور نیاز‌های جمعیتی باشند که به آن خدمت می‌کنند. دوران بانکداریی که در آن همه محصولات برای همه کاربران طراحی می‌شوند به پایان رسیده است.»

رابین‌هود از جمله پلتفرم‌هایی است که در دسامبر سال گذشته، تلاشی ناموفق در همین راستا داشته است. وی حساب‌های پس‌انداز و جاری خود را با چشم‌پوشی از بهره‌های کلان و نرخ بهر‌ه‌ای در حد 3 درصد ارائه داد؛ اما تنها یک روز پس از آن، مدیران عامل این استارت‌آپ اعلام کردند که ناچاراند به دلیل هشدار‌های صادره از سوی سازمان‌های رگولاتوری و وال استریت (Wall Street) تغییرنام داده و پلتفرم خود را مجدداً راه‌اندازی کنند.

 

2) سرعت‌گیر‌هایی در مسیر ارز‌های رمزنگاری‌شده و سرمایه‌‌گذاری در سهام

در این‌که سال جدید با مشکلات فراوانی در حوزه سرمایه‌‌گذاری روی بورس و سهام آغاز شده است، شکی نیست و این در حالی است که ارز‌های رمزنگاری‌شده هم وضعیتی بهتر از آن ندارند. در واپسین روز‌های سال 2018، شاهد افت شدید شاخص سهام صنعتی داو جونز (Dow) آن هم بالغ بر 600 واحد بود‌ه‌ایم که ناشی از نگرانی نسبت به چشم‌انداز درآمدی ضعیف‌تر از حد انتظار از سوی شرکت اپل بوده است. شاخص S&P 500 نیز در آخرین ماه سال 2018 بیش از 6 درصد ریزش داشته است تا بدترین دسامبر خود از سال 1931 را تجربه کرده باشد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با تعبیر از سقوط بازار بورس امریکا در دسامبر سال گذشته با عنوان یک ایراد فنی، اذعان کرده است که این حالت ‌گذار با روی کار آمدن معاملات تجاری به زودی بهبود خواهد یافت. اما آن‌چه که پریت در ورای این اتفاقات می‌بیند، عواقبی است که تمام این اخبار و ارقام می‌خواهند برسانند.

او می‌گوید: «نوسانات بازار باعث کاهش سرمایه‌‌گذاری در سهام خواهد شد. کاربران از خریداری ارز‌های رمزنگاری‌شده سر باز خواهند زد و این به دلیل روند نزولی بهای آن‌ها است. محصولات پس‌اندازی با بازدهی بالا، پیش از این نیز شاهد پذیرشی گسترده بوده‌اند و پس از این نیز به رشد خود ادامه خواهند داد».

 

3) ظهور کارت‌های اعتباری فین‌تک

متمم قانونی معروف به دوربین امندمنت (Durbin amendment) بخشی از اصلاحات قانون ساختار مقرراتی امور مالی ملقب به قانون داد – فرانک (Dodd-Frank) در آمریکا است که به 21 جولای سال 2010 میلادی برمی‌گردد و توسط باراک اوباما به تصویب رسیده است. قانونی در راستای اصلاح نظام مالی آمریکا و با تکیه بر درس‌هایی که بحران مالی ۲۰۰۸ به نظام‌های اقتصادی جهان داده بود تصویب شد و ارائه کارمزد در ازای استفاده از کارت‌های اعتباری از سوی تجار به سیستم‌های بانکی را قطع کرد.

بر اساس گزارش فدرال رزرو (Federal Reserve)، این قانون شرکت‌هایی با سقف سرمایه کمتر از 10 میلیارد دلار و شرکت‌های وابسته به آن‌ها را از پرداخت کارمزد‌های استاندارد اینترچنج (کارمزدی که سهم بانک صادرکننده کارت است) معاف کرده بوده است که همین نیز زمینه‌ساز استقبال گسترده و بی‌نظیر بسیاری از کاربران از کارت‌های اعتباری در ایالات متحده آمریکا شده است.

پریت می‌گوید: «اینترچنج اعتباری مبتنی بر معافیت دوربین ثابت کرده است که می‌تواند یک مدل درآمدزایی باشد. انتظار می‌رود که تعداد بسیار بیشتری از ارائه دهندگان به سمت کارت‌های اعتباری روی بیاورند؛ همان‌طور که انتظار می‌رود پول نقد بسیار سریع‌تر از آن‌چه که فکرش را می‌کردیم صحنه را ترک کند.»

 

4) شرکت‌ها، تبلیغات برای جذب کاربران جدید را ر‌ها خواهند کرد

پریت اذعان می‌کند که جذب کاربر با استفاده از تبلیغات دیگر سودآور نیست. به جای آن، شرکت‌ها به سمت «ایجاد تمایز از طریق ارجاع، برند، محصول و قیمت‌‌گذاری روی خواهند آورد.» «فرایند‌های همتا به همتای رایگان فرصتی جادویی برای جذب کاربر از سال 2013 الی 2018 میلادی بوده‌اند و تجارت ارز‌های رمزنگاری‌شده طی دوره دوساله 2016 لغایت 2018 نیز مرهون همین فرایند‌ها بوده است. اما شاید محصولات پس‌اندازی پربازده راهکار بعدی باشند؛ شاید هم راهکار‌های مدیریت مالی انفرادی (Personal financial management) طعمه‌ی بعدی این قلاب باشند.»

 

5) فزونی شرط‌بندی‌ها

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا (The U.S. Supreme Court) امسال تصریح کرده است که دولت‌ها می‌توانند شرط‌بندی‌های ورزشی را قانونی اعلام کنند. پریت با اشاره به این موضوع که این قانون دولت به دولت می‌تواند متغیر باشد، تشریح می‌کند که در حال حاضر، این چیزی است که می‌توان به عینه مشاهده کرد. «در صورتی که قوانین و مقررات تثبیت شوند، شرط‌بندی‌ها، قمار‌ها و وام‌های روزپرداخت (payday lending) بار دیگر شروع به رشد خواهند کرد.»

 

6) باز شدن راه برای اروپا

پریت معتقد است که در سال جدید نیز اروپا، به روند خود به‌عنوان نیرویی قوی در فین‌تک ادامه خواهد داد. «شرکت‌های فین‌تک اروپایی با موفقیت به سمت آمریکا حرکت خواهند کرد تا بتوانند سهم خود از بازار را توسعه دهند. شرکت‌های وام‌دهی نیز برای بین‌المللی شدن تلاش خواهند کرد.»

 

7) موافقت با استارت‌آپ‌های فین‌تک‌ به‌عنوان بانک

دسامبر سال گذشته ماه پرتب‌وتابی برای حوزه فین‌تک بود. درخواست اسکوئر در دسامبر سال 2018 از شرکت بیمه سپرده‌های بانکی فدرال (Federal Deposit Insurance Corp) مبنی بر دریافت مجوز شرکت وام‌دهی با موفقیت مورد پذیرش قرار گرفت و اکنون، این شرکت سان‌فرانسیسکویی می‌تواند با قبول سپرده‌های بیمه شده توسط دولت، وارد فاز جدیدی از خدمات بانکی خود شود.

پیوستن سایر شرکت‌های فین‌تک به این جریان به تبعیت از روند موفقیت‌آمیز‌ اسکوئر در سال پیش رو چندان بعید نخواهد بود.

 

8) تحت فشار بودن کارت‌های اعتباری

توسعه ریل‌های پرداختی در سال پیش رو می‌تواند تهدیدی جدی برای درآمدزایی شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های اعتباری باشد.

پریت معتقد است «هرچه سایر ریل‌های پرداختی بیشتر رشد می‌کنند (مثل پروتکل‌های آرتی‌پی (RTP) و غیره)، سرعت پردازش کارت‌های اعتباری در ایالات متحده آمریکا فشار بیشتری را متحمل می‌شوند و این در حالی است که ریل‌های پرداختی جدیدی نیز در حال راه‌اندازی هستند (که احتمال استفاده از ارز‌های رمزنگاری‌شده در آن‌ها نیز بالا است.) فشار بدهی به همین روال افزایش خواهد یافت و شبکه‌های ای‌سی‌اچ (ACH) را تهدید خواهد کرد».

طبق اظهارات پریت، پردازنده‌ها به دنبال ارائه راهکار‌های وام‌دهی کسب‌وکار به کسب‌وکار (business-to-business) و همچنین ارائه کارت هستند: «پردازنده‌ها به وام دهنده‌های B2B و ارائه دهندگان کارت تبدیل خواهند شد؛ آن‌هایی هم که فاقد اپلیکیشن‌های کاربردی برای کاربران هستند، راه این پردازنده‌ها را دنبال خواهند کرد.»

 

9) همه نگاه‌ها به نرخ بهره‌ها دوخته شده است

فدرال رزور پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال جاری نرخ بهره‌ها دست کم دو بار افزایش داشته باشد و در پی این پیش‌بینی، نرخ‌های خود را نیز تا 2.2 الی 2.25 درصد افزایش داده است. جان ویلیامز (John Carroll Williams)، رئیس فدرال رزرو نیویورک و یکی از برجسته‌ترین مقام‌های پولی ایالات متحده آمریکا نیز ضمن اشاره به افزایش بیشتر نرخ بهره‌ها در سال جدید به دلیل اوضاع اقتصادی خوب آمریکا، این پیش‌بینی را تایید کرده است. به عقیده پریت، در صورت تحقق یافت این پیش‌بینی، میزان ارائه وام در سال پیش رو به شدت کاهش خواهد یافت.

«وام دهندگانی که به دنبال سود هستند، فشار بیشتری برای دیجیتال‌سازی متحمل خواهند شد. طعمه‌هایی که تحت عنوان وام‌های رهنی و اس‌ام‌بی (SMB) در اختیار کاربرن قرار خواهند گرفت، فشار زیادی را به بانک‌های اجتماعی و اتحادیه‌های اعتباری تحمیل خواهند کرد.»

 

10) نواسات کلان

آثار رکود اقتصادی در سراسر جهان در حال نمود است و بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز به آن واقف‌اند. زنگ‌خطر‌های به صدا درآمده توسط شرکت اپل در چین و جنگ تجاری بزرگی که به راه انداخته است، حاکی از همین موضوع مهم است. بدیهی است که سرمایه‌گذاران حوزه فین‌تک نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

«نوسانات اقتصاد کلان سرمایه‌گذاران فین‌تک را به وحشت خواهد انداخت؛ دلار‌ها در شرکت‌هایی که قدرت‌های اقتصادی جهان هستند انباشته خواهد شد. ادغام در مراحل کشت ایده راهکار جدیدی برای سرمایه‌گذاران فین‌تک خواهد بود که نباید از آن غافل شد.»

 

11) در نهایت، فین‌تک، بیش از پیش …

تا زمانی که مردم به گوشی‌های تلفن خود چسبیده‌اند، فین‌تک نیز تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در همه جا حاضر باشد. پریت می‌گوید: «هرچه فرایند‌ها و توابع اتمی‌تر (Atomic) می‌شوند، فین‌تک نیز بیش از پیش در همه جا حضور پیدا می‌کند. حرکت دادن پول، نگهداری از صندوق‌ها، وام‌دهی و غیره، همه و همه بخشی از محصولاتی هستند که فین‌تک در طیفی وسیع ارائه خواهد داد.»

منبع: Cnbc

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.