راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنل مدل کسب‌وکارهای نوین در بازارهای پول و سرمایه برگزار شد / بلاکچین، فین‌تک و اینترنت اشیا آینده بانکداری را متحول می‌کنند

پنل مدل کسب‌وکارهای نوین در بازارهای پول و سرمایه در دومین روز از دوازدهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری و نوآوری، پنجشنبه 22 آذر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این پنل محسن عزیزی، عضو سابق هیات مدیره بانک مسکن، مجید زمانی مدیر سرمایه کیان، مسعود زمانی، مدیر سیستم‌ها و روش‌های شرکت فناپ، مصطفی نقی‌پورفر، موسس و مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین و سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری حضور داشتند.

 

تاثیر فین‌‌تک بر درآمد خدمات مالی و سرمایه‌گذاری‌ها

اسلامی به عنوان دبیر پنل بحث خود را با ارائه مقدماتی درباره فین‌تک شروع کرد. رشد تکنولوژی، بستر قانونی مناسب، تغییرات جمعیتی و خواست‌های آنها، دسترسی به بازارهای جدید از طریق موبایل از عوامل رشد فین‌تک است که اسلامی در ارائه خود ذکر کرد.

او توضیح داد: «طبق بررسی‌ها نزدیک به 5 تریلیون دلار درآمد خدمات مالی فعلی تحت تاثیر فین‌تک‌ها خواهد بود. تنها در سال 2015 بیش از 19 میلیارد دلار سرمایه، جذب فین‌تک‌ها شده است.»

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان اینکه در سال 2014 حدود 2.5 میلیارد نفر در جهان دسترسی به خدمات بانکی نداشته اند، گفت: «20 درصد از این جمعیت در هند زندگی می‌کرده اند. اما اکنون بخشی از این مشکل حل شده است.»

 

ترکیب توان پردازش بالا و کلان داده‌ها، محرک فناوری‌های پیشران

عزیزی به عنوان سخنران بعدی پنل در ارائه خود به فناوری‌های پیشران اشاره کرد و گفت:  «کمتر از 10 سال دیگر ترکیب توان پردازش موازی بسیار بالا، الگوریتم‌های پیشرفته و کلان داده‌ها نیروی محرک فناوری‌های پیشران خواهد بود و دیگر مردم درباره اطلاعات نگرانی نخواهند داشت.»

او در ادامه گفت: «در دهه آینده 90 درصد مردم جهان از گوشی‌های هوشمند در زندگی کاری و شخصی خود استفاده می‌کنند و قدرت پردازشی گوشی‌ها تا حد ابر رایانه‌های فعلی خواهد بود.»

عضو سابق هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به پیشرفت اینترنت اشیا در جهان گفت: «اگر اینترنت اشیا پیشرفت کند در چند سال آینده پیش‌بینی می‌شود به ازای هر نفر جمعیت در دنیا 5 ترابایت اطلاعات تولید می‌شود و زیرساخت‌ها به طور کامل متحول خواهد شد.»

او اضافه کرد: «تا سال 2025 ، 50 درصد ترافیک اینترنت برای خانه‌های هوشمند استفاده می‌شود. استفاده از بلاکچین در صنایع اتفاق می‌افتد و پلتفرم‌های فعلی کنار گذاشته خواهد شد.»

عزیزی درباره تحول بانکداری توضیح داد و گفت: «ضرورت تغییر در مدل‌های کسب‌وکار بانکی احساس می‌شود و روندهای جدیدی اتفاق خواهد افتاد.»

عضو سابق هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به تاثیر کلان روند فناوری بر مدل کسب‌وکاری بانکداری گفت: «در این حوزه تبدیل شعب بانک به کیوسک‌های هوشمند شکل خواهد گرفت و خدمات بانکداری برون‌سپاری خواهد شد. امید است با تغییر این تحولات در دنیا شاهد ایجاد این نوآوری‌ها در کشورمان هم باشیم.»

 

بلاکچین فرصتی برای پیشرفت رگولاتورها

نقی‌پورفر سخنران بعدی این پنل بود که ابتدا توضیحی درباره فین‌تک داد و گفت: «بازیگران عرصه فین‌تک را رگولاتوری و دولت، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها، مصرف کنندگان و کاربران و ظهور ابزارهای و فناوری‌های نوین تشکیل می‌دهند.»

او در ادامه گفت: «فین‌تک‌ها تقریبا در تمامی ارکان بانکداری نفود کرده‌اند. یکی از حوزه‌های نفوذ آنها هم بلاکچین است. توصیه این است که صورت مساله را با دیدگاه مصرف کننده در نظر بگیریم و محدود به فناوری نباشیم. به رگولاتوری و بانک‌ها هم توصیه می‌شود که از  پیشرفت نوآوری‌ها جلوگیری نکنند.»

نقی‌پورفر در ارائه خود به اکوسیستم فین‌تک در ایران اشاره کرد و گفت: «متاسفانه بیشتر استارت‌آپ‌های ما پرداختی هستند و به این سمت رفته‌اند اما در بحث بیمه‌ها و موارد دیگر هم می‌توان نوآوری‌های زیادی ایجاد کرد.»

موسس و مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین در ادامه گفت: «بلاکچین به طور خلاصه نحوه نوشتن اطلاعات تعریف می‌شود و تا سال 2011 که بیت‌کوین اثرش را بر صنعت مالی گذاشت، هیچکس بلاکچین را نمی‌شناخت. بلاکچین حوزه بزرگتری از بیت‌کوین است و آینده آن به سمت توهم‌زدایی و کاربردهای واقعی می‌رود. ما باید شروع به ایجاد محصولات در حوزه بلاکچین کنیم. این حوزه که به وب آینده تعبیر می‌شود، می‌خواهد به ما بگوید شما خودتان صاحب اطلاعات خودتان هستید.»

او تاکید کرد: «رگولاتورها باید بلاکچین را فرصتی برای آینده خود بدانند که بدون آن امکان حیات وجود نخواهند داشت. همچنین بلاکچین می‌تواند برای کیف پول‌ها امنیت بیشتری را ایجاد کند.»

 

نوآوری از طریق بخش خصوصی را جدی بگیریم

مجید زمانی در ادامه پنل توضیح داد: «در مجموعه سرمایه کیان نزدیک به 12 بانک از جمله بانک پاسارگارد فعالیت می‌کنند که به دنبال آن هستیم خدمات مالی نوینی به آنها ارائه و تجربه کاربری جدیدی به مشتریان دهیم.»

او با اشاره به اینکه بانک‌های ما عقب‌تر از ترندهای جهانی هستند، گفت: «وقتی پول مردم را می‌گیریم نمی‌دانیم از آن چگونه استفاده کنیم. نوآوری‌ها در حوزه مالی لزوما کد دادن به کامپیوتر نیستند. عملکرد بانک مرکزی از انتظارات ما دور است. با اینکه شرایط پیچیده رگولاتوری و بحران‌ها را می‌دانیم، اما نوآوری از طریق بخش خصوصی هم به وجود می‌آید و نباید منتظر یک رگولاتور خوب بود.»

مدیر سرمایه کیان درباره حوزه منابع انسانی گفت: «این حوزه در آموزش قوی است ولی آزمون‌دیده نیست و این مشکلی است که در حوزه نیروی انسانی این عرصه وجود دارد.»

 

بلوغ شبکه بانکی شرط پیشرفت مدل‌های کسب‌وکاری حوزه پرداخت

مسعود زمانی در تکمیل صحبت‌های دیگران گفت: «هرچقدر صنعتی سنتی‌تر باشد، برای رسیدن به نوآوری باید تلاش بیشتری داشته باشد. بنیاد صنعت بانکی ما سنتی است و در اصطلاح الکترونیکی شده است. این بدنه سنتی نباید توسعه کاریکاتوری پیدا کند.»

او ادامه داد: « به عقیده من با توجه به انقلاب تکنولوژی مخاطب و مشتری پخته است ولی دولت هنوز معیوب است. اینکه چرا در مدل کسب‌وکار بیشتر آنها در حوزه پرداخت کار می‌کنند، به این دلیل است که در حوزه‌های دیگر کار کردن به مراتب سخت‌تر است. در مدل‌های کسب‌وکاری در حوزه پرداخت باید به بلوغ شبکه بانکی رسید. در بحث کرادفاندینگ و وام و قرض هم مانند بسیاری کشورهای دنیا می‌توان کارهای زیادی انجام داد و موسساتی خدماتی برای آنها ایجاد کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.