راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر فهرست فوربس گلوبال 2000 و بزرگ‌ترین بانک‌های سال 2018

شاید فکر کنید که غول‌های تکنولوژی مانند اپل، سامسونگ و گوگل (آلفابت)، قدرتمندترین و بزرگترین شرکت‌های دنیا هستند، ولی واقعیت این است که بانک‌های بزرگ چین و ایالات متحده، گوی سبقت را از این نام‌های بزرگ ربوده‌اند. ستاره‌های فهرست فوربس گلوبال 2000 (Forbes Global 2000) در سال 2018، بانک‌های بزرگی هستند که چرخ‌دنده‌های جریان مالی جهانی را به گردش درمی‌آورند.

جالب است بدانید که ۷ مورد از ده نام اول لیست امسال فوربس گلوبال 2000، متعلق به بانک‌ها بوده و از میان این ده نام، تنها کمپانی اپل است که در زمینه‌ی امور مالی فعالیت نمی‌کند.

آیا می‌خواهید بدانید پیام این اتفاق چیست؟ در عصری که ما زندگی می‌کنیم، تحولات تکنولوژیکی، صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار داده و گسترده‌ی خدمات مالی، هم در بازارهای در حال توسعه و هم در بازارهای توسعه‌یافته، به طور مساوی رشد کرده‌است؛ این دو عامل باعث شده‌اند که بانکداری، به یک کسب‌وکار پایدار در کل جهان تبدیل شود.

بانک صنعتی و بازرگانی چین (Industrial and Commercial Bank of China) و بانک سازندگی چین (China Construction Bank) امسال نیز توانسته‌اند موقعیت ممتاز خود را در فهرست فوربس گلوبال 2000 حفظ کنند. این موسسات، در سال گذشته، 80 میلیاد دلار سود کردند و مجموع دارایی آن‌ها، روی هم، به 8 تریلیون دلار رسید. این دو موسسه، جزو بزرگ‌ترین شرکت‌هایی هستند که خدمات وام‌دهی و سپرده‌گذاری را ارائه می‌کنند و بازار هدف آن‌ها، بزرگترین و ایمن‌ترین بازار دنیا است. البته نباید از ایالات متحده غافل شویم؛ در ۳ مورد از ۵ بانک برتر جهانی، نام بانک‌های این منطقه به چشم می‌خورد.

جی‌پی‌مورگان چیس (JPMorgan Chase)، یک پله بالاتر از برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) قرار گرفته و جایگاه سوم را در فهرست فوربس گلوبال 2000 به خود اختصاص داده است. بهتر است بدانیم که شرکت برکشایر هاتاوی، یک شرکت خوشه‌ای مالی است که توسط شخصی به نام وارن بافت (Warren Buffett) تاسیس شده و مجوز بانکی ندارد. بنک آو امریکا (Bank of America) و ولزفارگو (Wells Fargo) به ترتیب، در رتبه‌ی ششم و هفتم لیست فوربس گلوبال 2000 سال 2018 قرار گرفته‌اند و جزو 5 بانک برتر دنیا هستند.

جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیر عامل اجرائی جی‌پی‌مورگان به تازگی در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری شرکت کرد و در سخنرانی خود گفت:

«دوران طلایی بانکداری، نزدیک است.»

اعداد و ارقام، خودشان به تنهایی گویای اهمیت موضوع هستند. سه موسسه‌ی وام‌دهی آمریکایی مذکور، در سال 2018، روی هم 68.5 میلیارد دلار سود بدست آورده‌اند. افزایش نرخ بهره و رشد تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده، دو علت اصلی این سودآوری بوده‌اند. مبلغ سرمایه‌ی این سه شرکت، به 7 تریلیون دلار می‌رسد و ارزش بازار آن‌ها، روی هم، 1 تریلیون دلار است.

(لازم به توضیح است که در سال 2018، فوربس نام شرکت‌های کارگزار، مانند مورگان استنلی (Morgan Stanley) و گلدمن ساکس (Goldman Sachs) و شرکت‌های خوشه‌ای مانند برکشایر هاتاوی را از فهرست بانک‌های خود حذف کرد).

شرکت‌های وام‌دهی ایالات متحده، در تلاشند تا در مقابل همتایان چینی و اروپایی، خودی نشان بدهند، ولی هنوز نتوانسته‌اند به پای دو بانک ابرقدرت چین برسند. نام وام‌دهندگان چینی، به کررات در لیست 25 بانک برتر جهانی به چشم می‌خورد. بانک چین (Bank of China) در رتبه‌ی 5، بنک آو کامیونیکیشن (Bank of Communications) در رتبه‌ی 11، پستال سیوینگ بانک (Postal Savings Bank of China) در جایگاه 15، اینداستریال بانک (Industrial Bank) در رتبه‌ی 17 و بانک توسعه شانگ‌های پودونگ (Shanghai Pudong Development Bank) در جایگاه 18ام این لیست جای دارند.

این آمار، به خوبی نشان می‌دهد که چرا آسیا، به یک بازار جذاب برای صنعت بانکداری تبدیل شده است.

در طی چند سال آتی، افزایش عمق بازارهای سرمایه، معاهدات تجاری جدید و تمایل آشکار رئیس جمهور چین، شی جین پینگ (Xi Jinping) به کنترل نهادهای مالی در چین، توازن قدرت را در این منطقه تغییر خواهد داد. روندهای جدیدی در حال پدیدار شدن هستد. نوع احساسات و باورهای مردم اروپا، به زودی دچار تحول می‌شود. آسیب‌های جانبی ناشی از بحران اقتصادی سال 2008، که بحران مالی منطقه یورو نیز یکی از آن‌هاست، در حال ترمیم هستند و پیشگامان اروپایی که در این مدت، از شرایط خوبی برخوردار نبودند، در حال بازگشت به میدان رقابت هستند.

بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) که به عنوان یک قهرمان ملی اروپایی شناخته می‌شود، در جایگاه 7، بی‌ان‌پی پاریبا (BNP Paribas) در رتبه‌ی 8 و بانکو سانتاندر (Banco Santander) در رتبه‌ی 9، جزو بانک‌های اروپایی هستند که پای‌شان دوباره به لیست ده بانک برتر جهانی باز شده است. این سه موسسه، علی‌رغم یک بهبود مقطعی و داشتن نرخ بهره‌ی بسیار پایین، در سال 2017، توانسته‌اند روی هم، 27.2 میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

این سه بانک اروپایی، در مقایسه با همتایان آمریکایی خود، درآمد کمتری کسب می‌کنند و ارزش بازار آن‌ها، از نصف مجموع سه بانک برتر آمریکایی، کمتر است. وقتی به ترازنامه‌ی این سه بانک نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مقدار دارایی آن‌ها، تقریبا برابر است با  6.7 تریلیون دلار.

درست است که خطر تجزیه شدن، قاره‌ی اروپا را تهدید می‌کند، ولی هنوز هم می‌توان ادعا کرد که پتانسیل اروپا برای نرمالیزه سازی اقتصادی، بالاست و وام‌دهندگانی مانند بی‌ان‌پی پاریبا، در آینده می‌توانند به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابند. جایگاه بانک‌های اروپایی در فهرست فوربس گلوبال 2000 نشان از شکننده بودن این صنعت دارد.

جریمه‌ها و بازسازی‌های عملیاتی، کارآیی بارکلیز (Barclays) را به شدت کاهش داده‌اند و موجب شده‌اند که رتبه‌ی این بانک، از 122 به 480 سقوط کند. کردیت سوئیس (Credit Suisse)، در جایگاه 482 لیست قرار دارد؛ دویچه بانک (Deutsche Bank) که یک غول آلمانی است، دوباره مدیریت خود را عوض کرده و به رتبه‌ی 495 سقوط کرده است. این قهرمانان بانکی اروپایی، در سال 2017، در مجموع 4.5 میلیارد دلار ضرر کردند. کی‌بانک (KeyCorp) و ریجنز فایننشیال (Regions Financial) به ترتیب در جایگاه‌های 527 و 557 قرار دارند و 3 میلیارد دلار سود خالص داشته‌اند.

 

جمع‌بندی:

استرالیا، کانادا و ژاپن، 8 نام از 25 بانک برتر جهان را به خود اختصاص داده‌اند و جزو تاثیرگذارترین کشورها هستند.

فوربس گلوبال 2000، یک رتبه‌بندی سالیانه است و بر اساس معیارهایی همچون میزان درآمد، سود، دارائی و ارزش بازار، 2000 مورد از بزرگترین و قدرتمندترین شرکت‌های دنیا را تعیین کرده و نام آن‌ها را منتشر می‌کند.

در فهرست امسال، نام ۱۴ بانک چینی قرار دارند که 7 مورد از آن‌ها، جزو 25 بانک برتر جهان هستند.

این هفت بانک، در مجموع 17 تریلیون دلار دارائی دارند و 155 میلیارد دلار سود کسب کرده‌اند.

تعداد بانک‌های آمریکایی که در لیست فوربس گلوبال 2000 امسال حضور دارند، 11 مورد است که نام 4 مورد از آن‌ها، در بین 25 بانک برتر جهان نیز دیده می‌شود.

اگر از قانون مالیاتی سال 2017 صرف نظر کنیم، می‌توان گفت که دارایی کل این بانک‌های آمریکایی، به 10 تریلیون دلار می‌رسد و میزان سودآوری آن‌ها، بالغ بر 100 میلیارد دلار بوده است.

امسال، هیچ یک از بازارهای نوظهور، از قبیل برزیل و روسیه، نتوانستند به فوربس گلوبال 2000 راه پیدا کنند. بانک‌های آفریقای جنوبی، یونان، دانمارک، شیلی، اتریش و پرتغال نیز غایبان فهرست فوربس گلوبال 2000 سال 2018 بوده‌اند. تناچارت کپیتال (Thanachart Capital) از تایلند و یونیکاجا بانکو (Unicaja Banco) از اسپانیا، امسال برای اولین بار به این لیست راه پیدا کردند. از بین 25 بانک برتر جهان، سه مورد متعلق به کشورهای استرالیا، کانادا و ژاپن بودند، دو مورد متعلق به بریتانیا و یک مورد نیز به کشورهای فرانسه، اسپانیا و هلند تعلق داشتند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.