راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیر ناظمی: با شخصی‌سازی و مردم‌سالاری دیجیتالی چرخه بلوغ دولت الکترونیک را بهبود می‌بخشیم

نشست «گزارش ارزیابی وضعیت دولت الکترونیک در سازمان‌های حاکمیتی» بعد از ظهر روز دوشنبه 19 آذر در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

ناظمی در این نشست بیان کرد: «یکی از موضوعاتی که اکنون چالش برانگیز شده واژه دولت الکترونیک است که در ذهن خیلی از افراد محدود به قوه مجریه می‌شود. درحالیکه وقتی از دولت الکترونیک صحبت می‌کنیم، منظور ما همه دستگاه‌هایی است که خدمت حاکمیتی به شهروندان ارائه می‌دهند.»

 

دولت هوشمند از دولت الکترونیک جداست

او دولت هوشمند را متفاوت از دولت الکترونیک دانست و افزود: «شاید بهترین مثال برای بیان این تفاوت کارت سوختی است که طرح آن در حال انجام است. اگر در این مورد کارت سوخت جدیدی به مردم داده می‌شد، کار الکترونیکی انجام شده بود ولی کار هوشمندانه زمانی اتفاق می‌افتد که یکپارچگی به وجود بیاید و بانک‌های اطلاعاتی مختلف برای ارائه خدمت مشخص به شهروندان به همدیگر متصل شوند. به همین دلیل از واژه دولت هوشمند استفاده می‌کنیم.»

ناظمی با بیان اینکه تا کمتر از یک ماه دیگر سرویس شاهکار برای 10 اپلیکیشن ارائه می‌شود، گفت: «تا آخر سال 98 ارائه تمام سرویس‌ها با حفظ قابلیت حریم خصوصی از طریق اپلیکیشن‌ها انجام خواهد شد.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سه‌گانه‌ای برای رسیدن به دولت هوشمند تعریف کرد که شامل زیرساخت هوشمند و بانک‌های اطلاعاتی است که به وسیله API ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. مورد دوم ارائه سرویس و مورد سوم وجود شهروند هوشمندی است که حداقل دانش استفاده و پرداخت مالی یک موضوع را داشته باشد.»

ناظمی ادامه داد: «چرخه بلوغ دولت الکترونیک بر پنج گام اطلاعات یا حضور در وب، تعامل با ارتباط دوطرفه، تراکنش، یکپارچگی و مشارکت شکل گرفته است و تلاش می‌کنیم با شخصی‌سازی و مردم سالاری دیجیتالی این مراحل را بهبود بخشیم. اما مشکل این چرخه این است که در بهترین حالت، ویترینی است از خدمات دولت به شهروندان و باید با شخصی‌سازی و مردم‌سالاری این مشکل را حل کرد.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این چرخه بلوغ گفت: «در آینده دو معیار به این چرخه اضافه می‌شود. معیار اول معیار داده باز است. اینکه تا چه اندازه سازمان دسترسی عمومی شهروندان به داده‌ها را فراهم کرده است. معیار دوم شاخص مرتبط با خدمات دیجیتال و اتصال به مراکز داده است.»

 

ارائه خدمات دولت توسط استارت‌آپ‌ها به صورت شخصی سازی شده

ناظمی ادامه داد: «امروز سراغ دیدگاه جدیدتری می‌رویم که اصل اساسی در آن شهروند و مشتری است. کار دولت الکترونیک این است که این مبادله بین دولت و شهروند را تسهیل کند. تغییر نگاه من به دولت الکترونیک این است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند خدمات دولت را به صورت شخصی‌سازی شده به شهروندان ارائه دهند.»

او درباره حضور دستگاه‌ها در دوره‌های ارزیابی خدمات دولت الکترونیک توضیح داد: «در دوره اول ۶۰ دستگاه، دوره دوم ۸۳ دستگاه، دوره سوم و چهارم ۹۳ دستگاه بررسی شدند که در دوره چهارم شاخص پایش به ۶۰.۵ درصد رسید و بیشترین رشد میزان الکترونیکی شدن خدمات را در این دوره داشته‌ایم.»

رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در ادامه این نشست به ارزیابی برنامه‌های خدمات الکترونیکی در پنج دوره پرداخت. او توضیح داد: «تمام دستگاه‌ها برای ارائه خدمات دولت الکترونیک پیش رفته‌اند اما کمک می‌شود تا خدمات در یک چارچوب قرار بگیرند.»

او در ادامه گفت: «سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت دادگستری، سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا، وزارت نیرو و سازمان حفظ نباتات دستگاه‌هایی هستندکه با ما در الکترونیکی کردن خدماتشان همکاری نکردند. دو دستگاه اجرایی دانشکده علمی-کاربردی وابسته به پست مخابرات و پژوهشگاه فضایی هم به این دلیل که در حال تغییر زیرساخت‌هایشان بودند تقاضا کردند در این دوره مورد ارزیابی قرار نگیرند.»

باقری با ذکر اینکه از بین دستگاه‌های اجرایی، قوه قضائیه هنوز به خدمات الکترونیکی نپیوسته است، گفت: «در این بین نیروی انتظامی هم از این امر فاصله دارد که می‌توان منبعی از داده‌ها مانند استعلام مربوط به نظام وظیفه، خودورها، جرائم و گذرنامه ذیل خدمات الکترونیک قرار بگیرند.»

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: «از مجموع 618 خدمت ارائه‌شده، کمتر از 50 درصدشان الکترونیکی شده‌اند. همچنین خدماتی ازجمله بیمه بازنشستگی، صدور و ابطال دفترچه بیمه سلامت و صدور حکم بازنشستگان و … با توجه جامعه آماری وسیعی که دارند، هنوز الکترونیکی نشده‌اند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.