راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیاست‌گذاران در به رسیمت شناختن ارز دیجیتال بانک مرکزی تعلل نکنند

به‌نظر رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات بانک مرکزی باید محدودیت‌های ناشی از پول سنتی را تغییر دهد و پول دیجیتال را به رسمیت بشناسد. در این صورت می‌توان در یک بازار رقابتی مشارکت کرد

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از سخنرانان رویداد ارز دیجیتال بانک مرکزی بود که درباره نقش CBDC در تحول دیجیتال و اقتصاد هوشمند صحبت کرد.

او در این رویداد به رسمیت شناختن پول دیجیتال در کشور را یک فرصت تلقی کرد. باقری اصل توضیح داد: «ما اکنون در حال انجام احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی را در بازار سرمایه هستیم. می‌پذیریم که احراز هویت دیجیتال را داشته باشیم وحتی در حوزه بازار سرمایه اتفاق جالب‌تری هم افتاده است. همچنین دیگر برگه‌ای به عنوان گواهی سهام که ارزش را با آن جابه‌جا کنیم نداریم. این اتفاق در بازار سرمایه افتاده است. شاید یکی از دلایل آن به‌روز بودن قانون‌های بازار سرمایه است. اما وقتی به نهاد پول مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که نهاد پولی ما مبتنی بر دهه ۵۰ شکل گرفته و ساختارهای بسیار محافظه‌کارانه‌ای هم برای این نهاد پولی پابرجا مانده است.»

او درباره اینکه چرا در حوزه پول دیجیتال عقب افتاده‌ایم، گفت: «فکر می‌کنم که به واسطه محافظه کاری نهادهای سیاست‌گذار و تنظیم‌گر این حوزه و همچنین برخی از بازیگران که برخوردار از این سیاست‌ها هستند سرعت تحول دیجیتال در این عرصه کاهش پیدا کرده و به فراخور این کاهش سرعت به ناچار سیاستگذاران عرصه‌های دیگری مانند تجارت مجبور شدند برخی از قابلیت‌هایی مانند پیگردپذیری نهاد پول را در ساختارهای دیگری شکل دهند.»

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات

او با اشاره به اینکه سیاست‌گذاران غیر از نهاد پولی مانند سیاست‌گذاران تجاری، مالیات و کلان کشور فارغ از اینکه پول چه جنسی باشد مجبور هستند که برخی قابلیت‌ها را برای پول ایجاد کنند، گفت: «این قابلیت‌ها که در کنار این پول قرار می‌گیرد، مزایا و معایبی دارد. مهم‌ترین عیب آن این است که به جای اینکه هزینه در نهاد اصلی خود اجرا شود، به نهادهای موازی منتقل شده و این نهادهای موازی به دلیل عدم تحول در نهاد پول مجبورند برخی قابلیت‌ها و نیازمندی‌ها را در سامانه و نوآوری‌های خود لحاظ کنند. این یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که ناچار شدیم آن را بپذیریم و برای ما یک تهدید محسوب می‌شود.»

دبیر شورای فناوری اطلاعات معتقد است که این کار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر ممکن است با نگرش اصلی که در تحول دیجیتال داشته‌ایم، هم‌ارز نباشد. به همین واسطه پول از تحول دیجیتال جا مانده و کشور باید از فهم یک فرصت به فهم ضرورت تبدیل شود. در این صورت وقتی بازارهای جهانی وارد این فضا شوند، ما دیرتر شرط بقا را درک می‌کنیم و وادار می‌شویم که این تغییر را به رسمیت بشناسیم.

به باور باقری اصل ما باید سیاست‌های پولی و بانکی خود را برای پذیرش یک پول دیجیتال با هر مدلی به رسمیت بشناسیم.  او توضیح داد که بخشی از تبادلات مردم در کشور مبتنی بر پول دیجیتال است و احتمالاً وقتی پنج سال آینده به امروز نگاه می‌کنیم باید حسرت زمان‌های از دست رفته را بکشیم که نتوانستیم از این فناوری بهتر استفاده کنیم.

دبیر شورای فناوری اطلاعات در این رویداد با بیان اینکه ضرورت استفاده از پول دیجیتال به واسطه مزایایی که خلق می‌کند بر کسی پوشیده نیست و تعلل نهادهای سیاستگذار و قانونگذار فرصت را از دست می‌دهد، گفت: «نزدیک به شش سال پیش نمی‌دانستیم که می‌توانیم روی تلفن همراه خود خرید اینترنتی انجام دهیم، تاکسی بگیریم، سفارش غذا بدهیم و غیره، اما امروز برخی از دارایی‌ها را می‌توان با ماین کردن به یک ارز دیجیتال تبدیل کرد. به نظر من ارز دیجیتال یک تهدید نیست،‌ ارز دیجیتالی که در نهادهای خارج از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است،می‌تواند برای ما تهدید باشد. برخی به آن فرصت می‌گویند، اما تعلل ما این را به تهدید تبدیل می‌کند.

به‌نظر او بانک مرکزی باید محدودیت‌های ناشی از پول سنتی را تغییر دهد و پول دیجیتال را به رسمیت بشناسد. در این صورت می‌توان در یک بازار رقابتی مشارکت کرد و تجارت بین‌الملل خود را با نهادهایی که حاضر به همکاری هستند با ارز دیجیتال توسعه داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.