راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هواوی به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران

خبرها حاکی از آن است که مدیر ارشد مالی شرکت هواوی به دلیل نقض قوانین مربوط به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شده است. دستگیری این مدیر اجرایی تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی هواوی موجب نگرانی‌های امنیتی بیشتری در کشورهای متحد با ایالات متحده شده است و به احتمال بسیار زیاد درآمد آینده شرکت را به خطر می‌اندازد.

منگ وانژو مدیر ارشد مالی هواوی که دختر رن ژنگفی، بنیان‌گذار شرکت هم است در کانادا و به جرم نقض قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد. البته شرکت هواوی اعلام کرده که اطلاعات کمی درباره اتهامات ارائه شده و معتقد است که هیچگونه تخلفی از سمت خانم وانژو رخ نداده است.

در دادگاهی که علیه وانژو برگزار شد، دادستان ادعا کرد که منگ وانژو در سال 2013 دست به چند اقدام فریبکارانه برای متقاعد ساختن چند موسسه مالی زده است تا آنها را به این باور برساند که شرکت هواوی و اسکای کام دو واحد کاملا مجزا بوده‌اند؛ در حالی که اینطور نبوده است.

اما کارکنان اسکای کام از آدرس ایمیل‌های هواوی استفاده می‌کردند و اسناد بانکی هم نشان می‌دهد که این دو شرکت به هم مرتبط بودند. از طرف دیگر اسکای کام گویا اسکای کام در انجام معاملات کسب‌وکاری با برخی کشورهای تحریم‌شده ازجمله شرکت‌های مخابراتی ایران نقش داشته است و این شکایتی که علیه هواوی صورت گرفته، مربوط به نقض قوانین بین سال‌های 2009 تا 2014 بوده است.

اما تیم حقوقی منگ وانژو اعلام کرد زمانی که اسکای کام یک شرکت تابعه به حساب می‌آمده، هواوی از شرکت هلدینگ خارج شده و در نتیجه وانژو هم از هیئت‌مدیره بودن اسکای کام کناره‌گیری کرد. این تیم حقوقی همچنین به این موضوع هم اشاره کرد که تحریم‌های ایران پیچیده شده بود و فروش تجهیزات مخابراتی غیرنظامی اسکای کام به نظر نمی‌رسد که نقض قوانین به شمار آید.

دستگیری این مدیر ارشد مالی هواوی و همینطور درخواست آزادی فوری او از طرف کشور چین، تنش‌های کنونی میان ایالات متحده و کشور چین را افزایش داده است. در رابطه با تنش‌های ایجادشده میان این دو کشور باید گفت که چند وقت پیش آمریکا اعلام کرد که قصد دارد تا تعرفه‌های جدیدی روی واردات محصولات چینی به آمریکا و به نوعی محدودیت‌هایی روی سرمایه‌گذاری‌های چین قرار دهد.

در سال جاری هم دولت‌های استرالیا و نیوزیلند هم به دنبال پیروی از اقدامات ایالات متحده و نگرانی‌های امنیتی ملی، جلوی ایجاد شبکه 5G توسط هواوی در کشورشان را گرفتند. قبل از دستگیری مدیر ارشد مالی هواوی، گروه مخابراتی چند ملیتی بریتانیا هم اعلام کرده بود که هواوی را از هسته شبکه‌های 3G و 4G خود حذف خواهد کرد و به هیچ وجه برای شبکه‌های آتی هم این شرکت را مدنظر قرار نخواهد داد.

هواوی در ششم دسامبر و در نامه‌ای خطاب به تامین‌کنندگانش گفت: «این بی‌خردی دولت آمریکا را نشان می‌دهد که با استفاده از این رویکردها بخواهد فشارهایی را بر یک نهاد کسب‌وکاری وارد کند. این اقدامات علیه روحیه یک اقتصاد آزاد و عادلانه است.»

هواوی سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در توسعه فناوری 5G انجام داده است که وعده سرعت بیشتر در استفاده از اینترنت را به کاربران داده است و انتظار می‌رود که تا سال آینده در دسترس عموم قرار بگیرد. اما بروز یک سری اتفاقات ناخوشایند از جانب این شرکت می‌تواند نتایج نامطلوبی را در این حوزه برای هواوی به بار آورد.

وال استریت ژورنال در ماه آوریل گزارشی منتشر کرد مبنی براینکه وزارت دادگستری ایالات متحده به دنبال این است که آیا هواوی تحریم‌های آمریکا علیه ایران نقض کرده یا نه. سخنگوی شرکت هم در این رابطه پاسخ داد: «هواوی با تمام قوانین و مقررات موجود منطبق است؛ قوانینی ازجمله مقررات صادرات و کنترل صادرات، مقررات سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا.»

منبع: Forbes و The Guardian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.